본 연구에서는 디지털 리터러시 교육에 참여한 도시 지역 노인이 어떤 학습경험을 했으며, 그 학습경험이 그들의 삶의 변화에 어떤 영향을 주었는지 탐색하고자 하였다. 본 연구는 질적 사례연구 방법에 따라 진행 되었다. 연구 참여자는 대구 지역에 거주하고 있는 디지털 리터러시 교육 참여 경험이 있는 학습자이며, 총 3명이다. 연구자는 문헌분석, 심층면담을 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육에 참여계기와 동기는 무엇인지, 둘째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육 참여과정에서 어떤 학습경험을 했는지, 셋째, 도시 노인의 디지털 리터러시 교육 참여 학습경험이 가져온 삶의 변화는 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 개개인 별로 성향과 상황이 다양해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 된 경로가 다양하고 계기도 다양하지만 궁극적으로는 발전하는 디지털 사회 속에서 소외되지 않고 구성원으로 함께 살아가기 위해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 되었다. 둘째, 연구 참여자들은 디지털 리터러시 교육에 참여하면서 새로운 인간관계를 형성하고 개인의 성장과 공동의 성장 등 긍정적인 경험을 했으며, 노화로 인한 교육 참여의 어려움, 자신이 생각했던 ...
본 연구에서는 디지털 리터러시 교육에 참여한 도시 지역 노인이 어떤 학습경험을 했으며, 그 학습경험이 그들의 삶의 변화에 어떤 영향을 주었는지 탐색하고자 하였다. 본 연구는 질적 사례연구 방법에 따라 진행 되었다. 연구 참여자는 대구 지역에 거주하고 있는 디지털 리터러시 교육 참여 경험이 있는 학습자이며, 총 3명이다. 연구자는 문헌분석, 심층면담을 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육에 참여계기와 동기는 무엇인지, 둘째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육 참여과정에서 어떤 학습경험을 했는지, 셋째, 도시 노인의 디지털 리터러시 교육 참여 학습경험이 가져온 삶의 변화는 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 개개인 별로 성향과 상황이 다양해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 된 경로가 다양하고 계기도 다양하지만 궁극적으로는 발전하는 디지털 사회 속에서 소외되지 않고 구성원으로 함께 살아가기 위해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 되었다. 둘째, 연구 참여자들은 디지털 리터러시 교육에 참여하면서 새로운 인간관계를 형성하고 개인의 성장과 공동의 성장 등 긍정적인 경험을 했으며, 노화로 인한 교육 참여의 어려움, 자신이 생각했던 디지털 리터러시에 대한 상반된 모습에 대한 실망감 등 부정적 경험과 같은 다양한 경험을 했다. 이 경험을 통해서 연구 참여자들은 일상생활에서의 디지털 리터러시의 중요성에 대해서 다시 한 번 깨닫게 되는 계기가 되었다. 셋째, 연구 참여자들은 디지털 리터러시 교육에 참여하면서 규칙적인 생활하기와 같은 생활적인 측면에서 변화가 있었고 소외감과 무력감이 사라지고 자신감이 생기는 등 새로운 자아 정체성을 확립하는 정신적인 측면에서 변화가 있었다. 이러한 연구 결과들을 종합해보면 디지털 사회 속에서 소외되지 않기 위해 자발적으로 참여하게 된 디지털 리터러시 교육 참여가 연구 참여자 개인의 성장에 큰 영향을 미친다는 것을 보여준다. 디지털 리터러시 교육은 개개인별로 긍정적, 부정적인 다양한 경험을 통해 영향을 주었지만 궁극적으로 디지털 리터러시 역량의 중요성에 대해 알게 되는 계기는 주었다. 또한 새로운 디지털 리터러시 교육을 요구하고 개선점을 요구하는 등 지속적인 발전을 이루고자 하는 모습도 보여주었다.
본 연구에서는 디지털 리터러시 교육에 참여한 도시 지역 노인이 어떤 학습경험을 했으며, 그 학습경험이 그들의 삶의 변화에 어떤 영향을 주었는지 탐색하고자 하였다. 본 연구는 질적 사례연구 방법에 따라 진행 되었다. 연구 참여자는 대구 지역에 거주하고 있는 디지털 리터러시 교육 참여 경험이 있는 학습자이며, 총 3명이다. 연구자는 문헌분석, 심층면담을 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육에 참여계기와 동기는 무엇인지, 둘째, 도시 노인이 디지털 리터러시 교육 참여과정에서 어떤 학습경험을 했는지, 셋째, 도시 노인의 디지털 리터러시 교육 참여 학습경험이 가져온 삶의 변화는 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 개개인 별로 성향과 상황이 다양해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 된 경로가 다양하고 계기도 다양하지만 궁극적으로는 발전하는 디지털 사회 속에서 소외되지 않고 구성원으로 함께 살아가기 위해 디지털 리터러시 교육에 참여하게 되었다. 둘째, 연구 참여자들은 디지털 리터러시 교육에 참여하면서 새로운 인간관계를 형성하고 개인의 성장과 공동의 성장 등 긍정적인 경험을 했으며, 노화로 인한 교육 참여의 어려움, 자신이 생각했던 디지털 리터러시에 대한 상반된 모습에 대한 실망감 등 부정적 경험과 같은 다양한 경험을 했다. 이 경험을 통해서 연구 참여자들은 일상생활에서의 디지털 리터러시의 중요성에 대해서 다시 한 번 깨닫게 되는 계기가 되었다. 셋째, 연구 참여자들은 디지털 리터러시 교육에 참여하면서 규칙적인 생활하기와 같은 생활적인 측면에서 변화가 있었고 소외감과 무력감이 사라지고 자신감이 생기는 등 새로운 자아 정체성을 확립하는 정신적인 측면에서 변화가 있었다. 이러한 연구 결과들을 종합해보면 디지털 사회 속에서 소외되지 않기 위해 자발적으로 참여하게 된 디지털 리터러시 교육 참여가 연구 참여자 개인의 성장에 큰 영향을 미친다는 것을 보여준다. 디지털 리터러시 교육은 개개인별로 긍정적, 부정적인 다양한 경험을 통해 영향을 주었지만 궁극적으로 디지털 리터러시 역량의 중요성에 대해 알게 되는 계기는 주었다. 또한 새로운 디지털 리터러시 교육을 요구하고 개선점을 요구하는 등 지속적인 발전을 이루고자 하는 모습도 보여주었다.
The following research considers that explore what learning experiences the elderly in urban areas who participated in digital literacy education had and how the learning experiences affected their changes in life. The following research was carried out through a qualitative case study methodology. ...
The following research considers that explore what learning experiences the elderly in urban areas who participated in digital literacy education had and how the learning experiences affected their changes in life. The following research was carried out through a qualitative case study methodology. The research participants were composed of the three members of the learners who have participated in digital literacy education, based in the city of Daegu. The researcher carried out a literature analysis, in-depth interviews. The research objectives are as follows. Firstly, to identify the context of what participation instrument and motivation the elderly in the city participated in digital literacy education. Secondly, what learning experiences the elderly in the city had in the process of participating in digital literacy education. Thirdly, it is to confirm what changes in life have brought about by the learning experience of participating in digital literacy education for the elderly in the city. The research results are as follows. Firstly, research participants ultimately participated in digital literacy education to live together as members without being alienated from the developing digital society. Secondly, while participating in digital literacy education, the study participants had various experiences such as forming new human relationships, individual growth, and difficulties in participating in education due to aging, and disappointment in the conflicting appearance of digital literacy. Through this experience, the study participants once again realized the importance of digital literacy in their daily lives. Thirdly, while participating in digital literacy education, the study participants changed in terms of living, such as regular living, and mental aspects of establishing new self-identity, such as disappearing alienation and helplessness, and gaining confidence. Taken together, these research results show that participation in digital literacy education, which voluntarily participated in order not to be alienated from the digital society, has a great influence on the growth of individual research participants. Digital literacy education influenced each individual through various positive and negative experiences, but ultimately gave an opportunity to learn about the importance of digital literacy competency. It also showed a desire to achieve continuous development, such as demanding new digital literacy education and improving points.
The following research considers that explore what learning experiences the elderly in urban areas who participated in digital literacy education had and how the learning experiences affected their changes in life. The following research was carried out through a qualitative case study methodology. The research participants were composed of the three members of the learners who have participated in digital literacy education, based in the city of Daegu. The researcher carried out a literature analysis, in-depth interviews. The research objectives are as follows. Firstly, to identify the context of what participation instrument and motivation the elderly in the city participated in digital literacy education. Secondly, what learning experiences the elderly in the city had in the process of participating in digital literacy education. Thirdly, it is to confirm what changes in life have brought about by the learning experience of participating in digital literacy education for the elderly in the city. The research results are as follows. Firstly, research participants ultimately participated in digital literacy education to live together as members without being alienated from the developing digital society. Secondly, while participating in digital literacy education, the study participants had various experiences such as forming new human relationships, individual growth, and difficulties in participating in education due to aging, and disappointment in the conflicting appearance of digital literacy. Through this experience, the study participants once again realized the importance of digital literacy in their daily lives. Thirdly, while participating in digital literacy education, the study participants changed in terms of living, such as regular living, and mental aspects of establishing new self-identity, such as disappearing alienation and helplessness, and gaining confidence. Taken together, these research results show that participation in digital literacy education, which voluntarily participated in order not to be alienated from the digital society, has a great influence on the growth of individual research participants. Digital literacy education influenced each individual through various positive and negative experiences, but ultimately gave an opportunity to learn about the importance of digital literacy competency. It also showed a desire to achieve continuous development, such as demanding new digital literacy education and improving points.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.