뉴미디어와 광고 사업이 발전하는 가운데 광고와 뉴미디어의 결합이 깊어지고 있다. 이는 뉴미디어의 발달로 광고의 형식과 내용, 그리고 매스컴이 크게 변화한 데 따른 것이다. 쇼트클립영상은 뉴미디어 발전의 산물로 광고 전파에 활용이 갈수록 넓어져 많은 광고주들의 사랑을 받고 있다. 쇼트클립영상 전파에 어떻게 광고가 삽입되어 전파되는지, 그리고 어떻게 광고를 쇼트클립영상에 삽입하여 전파하는지를 생각해 볼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 이를 연구하기 위해 온라인 설문지를 통해서 총 323부의 표본으로 실증분석을 진행하여 확보된 결과를 토대로 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구의 실증분석 결과는 아래와 같다. 우선 첫째, 중국 틱톡을 사용하는 유저들은 앱 내에 나타나는 PPL광고의 정보성은 광고태도(=0.655, t=6.749)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 오락성과 신뢰성은 광고태도에 유의하지 않은 것으로 도출되었고, 불편성은 본 연구에서 예상했던 바와 같이 광고태도(=-0.133, t=-1.991)에 부(-)의 영향이 미치는 것으로 제시되었다. 따라서 가설 1, 가설 3과 가설 5는 채택되었으나, 가설 2와 가설 4는 기각되었다. 둘째, PPL 광고를 통해서 나타난 광고태도는 브랜드 태도(=0.444, t=5.856)와 ...
뉴미디어와 광고 사업이 발전하는 가운데 광고와 뉴미디어의 결합이 깊어지고 있다. 이는 뉴미디어의 발달로 광고의 형식과 내용, 그리고 매스컴이 크게 변화한 데 따른 것이다. 쇼트클립영상은 뉴미디어 발전의 산물로 광고 전파에 활용이 갈수록 넓어져 많은 광고주들의 사랑을 받고 있다. 쇼트클립영상 전파에 어떻게 광고가 삽입되어 전파되는지, 그리고 어떻게 광고를 쇼트클립영상에 삽입하여 전파하는지를 생각해 볼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 이를 연구하기 위해 온라인 설문지를 통해서 총 323부의 표본으로 실증분석을 진행하여 확보된 결과를 토대로 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구의 실증분석 결과는 아래와 같다. 우선 첫째, 중국 틱톡을 사용하는 유저들은 앱 내에 나타나는 PPL광고의 정보성은 광고태도(=0.655, t=6.749)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 오락성과 신뢰성은 광고태도에 유의하지 않은 것으로 도출되었고, 불편성은 본 연구에서 예상했던 바와 같이 광고태도(=-0.133, t=-1.991)에 부(-)의 영향이 미치는 것으로 제시되었다. 따라서 가설 1, 가설 3과 가설 5는 채택되었으나, 가설 2와 가설 4는 기각되었다. 둘째, PPL 광고를 통해서 나타난 광고태도는 브랜드 태도(=0.444, t=5.856)와 구매의도(=0.675, t=6.414)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 브랜드 태도와 구매의도 간의 관계(=0.274, t=3.896)도 유의함을 제시하였다. 따라서 가설 6, 가설 7과 가설 8은 채택되었다. 그 외에도 조절효과 및 매개효과를 검증하였으며, 데모그래픽의 차이분석도 진행하였다. 이러한 실증 결과를 통해서 PPL광고를 이용하는 의향이 있는 기업은 광고에서 단순한 제품에 관련한 정보 보다 브랜드 스토리 그리고 제품 만드는 과정 또는 세부 절차를 공개하는 것이 사용자들의 호감도를 높일 수 있으며, 효과적으로 광고하는 목적을 달성할 수 있는 가능성이 있다고 제시하였으며, 사용자들이 형성된 광고에 대한 태도를 잘 살펴본 뒤 정보성과 친근성을 높이고 불편성을 파악하여 최소화시켜 사용자들의 만족도를 향상시킴으로써 해당 제품의 브랜드에 대한 호감도도 증가하여 구매의도에도 긍정적인 영향을 궁극적으로 미치게 될 것이므로 개선 및 중요시해야 하는 부분인 것을 제시하였다. 또한 기업에서 광고를 노출하기 직전에 콘텐츠에 관한 구성 및 제작 단계에서 신중하게 판단 및 검토해야 원하는 성과 창출에 긍정적인 효과를 확보할 수 있다고 사료된다.
뉴미디어와 광고 사업이 발전하는 가운데 광고와 뉴미디어의 결합이 깊어지고 있다. 이는 뉴미디어의 발달로 광고의 형식과 내용, 그리고 매스컴이 크게 변화한 데 따른 것이다. 쇼트클립영상은 뉴미디어 발전의 산물로 광고 전파에 활용이 갈수록 넓어져 많은 광고주들의 사랑을 받고 있다. 쇼트클립영상 전파에 어떻게 광고가 삽입되어 전파되는지, 그리고 어떻게 광고를 쇼트클립영상에 삽입하여 전파하는지를 생각해 볼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 이를 연구하기 위해 온라인 설문지를 통해서 총 323부의 표본으로 실증분석을 진행하여 확보된 결과를 토대로 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구의 실증분석 결과는 아래와 같다. 우선 첫째, 중국 틱톡을 사용하는 유저들은 앱 내에 나타나는 PPL광고의 정보성은 광고태도(=0.655, t=6.749)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 오락성과 신뢰성은 광고태도에 유의하지 않은 것으로 도출되었고, 불편성은 본 연구에서 예상했던 바와 같이 광고태도(=-0.133, t=-1.991)에 부(-)의 영향이 미치는 것으로 제시되었다. 따라서 가설 1, 가설 3과 가설 5는 채택되었으나, 가설 2와 가설 4는 기각되었다. 둘째, PPL 광고를 통해서 나타난 광고태도는 브랜드 태도(=0.444, t=5.856)와 구매의도(=0.675, t=6.414)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 브랜드 태도와 구매의도 간의 관계(=0.274, t=3.896)도 유의함을 제시하였다. 따라서 가설 6, 가설 7과 가설 8은 채택되었다. 그 외에도 조절효과 및 매개효과를 검증하였으며, 데모그래픽의 차이분석도 진행하였다. 이러한 실증 결과를 통해서 PPL광고를 이용하는 의향이 있는 기업은 광고에서 단순한 제품에 관련한 정보 보다 브랜드 스토리 그리고 제품 만드는 과정 또는 세부 절차를 공개하는 것이 사용자들의 호감도를 높일 수 있으며, 효과적으로 광고하는 목적을 달성할 수 있는 가능성이 있다고 제시하였으며, 사용자들이 형성된 광고에 대한 태도를 잘 살펴본 뒤 정보성과 친근성을 높이고 불편성을 파악하여 최소화시켜 사용자들의 만족도를 향상시킴으로써 해당 제품의 브랜드에 대한 호감도도 증가하여 구매의도에도 긍정적인 영향을 궁극적으로 미치게 될 것이므로 개선 및 중요시해야 하는 부분인 것을 제시하였다. 또한 기업에서 광고를 노출하기 직전에 콘텐츠에 관한 구성 및 제작 단계에서 신중하게 판단 및 검토해야 원하는 성과 창출에 긍정적인 효과를 확보할 수 있다고 사료된다.
With the development of new media and advertising business, the combination of advertising and new media is deepening. This is because the form and content of advertisements and the mass media have changed significantly due to the development of new media. Short clip videos are a product of the deve...
With the development of new media and advertising business, the combination of advertising and new media is deepening. This is because the form and content of advertisements and the mass media have changed significantly due to the development of new media. Short clip videos are a product of the development of new media and are widely used in advertising propagation, and are loved by many advertisers. It is necessary to think about how advertisements are inserted and propagated in short clip video propagation, and how advertisements are inserted and propagated in short clip video. Therefore, this study intends to present implications based on the results obtained by conducting empirical analysis with a total of 323 samples through an online questionnaire to study this. The empirical analysis results of this study are as follows. First, the information of PPL advertisements in the app was found to have a positive effect on advertisement attitudes (β=0.655, t=6.749) for users using TikTok in China, and entertainment and reliability were not significantly affected by advertisement attitudes. was derived, and discomfort was suggested to have a negative (-) effect on the advertisement attitude (β=0.655, t=6.749) as expected in this study. Therefore, Hypothesis 1, Hypothesis 3 and Hypothesis 5 were accepted, but Hypothesis 2 and Hypothesis 4 were rejected. Second, the advertisement attitude shown through PPL advertisement was found to have a positive (+) effect on the brand attitude (β=0.444, t=5.856) and purchase intention (β=0.675, t=6.414). The relationship between intentions (β=0.274, t=3.896) was also suggested to be significant. Therefore, Hypothesis 6, Hypothesis 7 and Hypothesis 8 were accepted. In addition, the moderating effect and mediating effect were verified, and the difference analysis of the demographic was conducted. Through these empirical results, companies that are willing to use PPL advertisements can increase users' favorability by disclosing the brand story and product making process or detailed procedures rather than simple product-related information in advertisements, and can effectively achieve the purpose of advertising. After carefully examining users' attitudes toward advertisements, information and friendliness were improved, and inconvenience was identified and minimized to improve users' satisfaction, thereby increasing the affinity for the brand of the product and purchasing intention. As it will ultimately have a positive impact on the In addition, it is believed that a company can secure a positive effect in creating desired performance when it is carefully judged and reviewed in the content composition and production stage just before advertisements are exposed.
With the development of new media and advertising business, the combination of advertising and new media is deepening. This is because the form and content of advertisements and the mass media have changed significantly due to the development of new media. Short clip videos are a product of the development of new media and are widely used in advertising propagation, and are loved by many advertisers. It is necessary to think about how advertisements are inserted and propagated in short clip video propagation, and how advertisements are inserted and propagated in short clip video. Therefore, this study intends to present implications based on the results obtained by conducting empirical analysis with a total of 323 samples through an online questionnaire to study this. The empirical analysis results of this study are as follows. First, the information of PPL advertisements in the app was found to have a positive effect on advertisement attitudes (β=0.655, t=6.749) for users using TikTok in China, and entertainment and reliability were not significantly affected by advertisement attitudes. was derived, and discomfort was suggested to have a negative (-) effect on the advertisement attitude (β=0.655, t=6.749) as expected in this study. Therefore, Hypothesis 1, Hypothesis 3 and Hypothesis 5 were accepted, but Hypothesis 2 and Hypothesis 4 were rejected. Second, the advertisement attitude shown through PPL advertisement was found to have a positive (+) effect on the brand attitude (β=0.444, t=5.856) and purchase intention (β=0.675, t=6.414). The relationship between intentions (β=0.274, t=3.896) was also suggested to be significant. Therefore, Hypothesis 6, Hypothesis 7 and Hypothesis 8 were accepted. In addition, the moderating effect and mediating effect were verified, and the difference analysis of the demographic was conducted. Through these empirical results, companies that are willing to use PPL advertisements can increase users' favorability by disclosing the brand story and product making process or detailed procedures rather than simple product-related information in advertisements, and can effectively achieve the purpose of advertising. After carefully examining users' attitudes toward advertisements, information and friendliness were improved, and inconvenience was identified and minimized to improve users' satisfaction, thereby increasing the affinity for the brand of the product and purchasing intention. As it will ultimately have a positive impact on the In addition, it is believed that a company can secure a positive effect in creating desired performance when it is carefully judged and reviewed in the content composition and production stage just before advertisements are exposed.
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