본 연구는 유아교육기관에서 근무하고 있는 교사 7명을 대상으로 이루어진 심층 면담을 통해 교사-부모 간의 의사소통 경험에 따라 교사가 어떠한 어려움을 겪고 있는지에 대해 알아보고 그들의 어려움을 기반으로 필요한 요구사항을 살펴보며 원활한 교사-부모 의사소통의 미래 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의를 두고 있다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 갖는 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2021년 6월부터 9월까지 총 2~3회에 걸쳐 연구 참여자들과 반 구조화된 면담을 통해 그들의 경험을 듣고, 경험으로부터 형성된 의미를 파악하는데 자료를 얻고자 하였다. 면담은 회당 55~80분 정도로 각 2,3회 면담을 하였으며 연구 참여자의 자발적 참여 동의를 받아 내용을 녹음한 후에 자료를 전사하였다. 면담 종료 이후에 궁금증이 발생하거나 보충해야 할 부분은 전화나 E-mail로 받는 형식으로 자료를 수집하고 분석하며 진행되었다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 유아 교사가 부모와의 의사소통을 나누면서 경험하고 있는 어려움을 살펴본 결과, 연구에 참여한 유아 교사들은 ‘교사와 관련된 어려움, 부모와 관련된 어려움, 기관 상황으로 인한 어려움’을 겪고 있는 것으로 나타났다. 먼저 교사와 관련된 어려움은 ‘의사소통 경험의 부족, 과도한 업무, 인력 부족’으로 나타났으며, 부모와 관련된 어려움은 ‘응대하기 어려운 부모, 교사를 신뢰하지 않는 부모, 교사의 조언을 듣지 않는 부모, 부모의 방어적 반응’, 마지막 기관 상황으로 인한 어려움은 ‘코로나로 인한 비대면 상담, 기관 구성원의 폐쇄적인 분위기’로 나타났다.
둘째, 유아 교사와 부모 간의 원활한 의사소통을 위한 요구사항에 대해 살펴 본 결과, 연구에 참여한 교사들은 ‘교사 스스로에 대한 요구, 부모에 대한 요구, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구, 정책에 대한 요구’를 나타냈다. 부모에 대한 요구는 ‘교사 의견 적극 수용, 교사를 존중하는 태도, 다양한 부모 교육’으로 나타났고, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구로는 ‘경력교사와의 ...
본 연구는 유아교육기관에서 근무하고 있는 교사 7명을 대상으로 이루어진 심층 면담을 통해 교사-부모 간의 의사소통 경험에 따라 교사가 어떠한 어려움을 겪고 있는지에 대해 알아보고 그들의 어려움을 기반으로 필요한 요구사항을 살펴보며 원활한 교사-부모 의사소통의 미래 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의를 두고 있다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 갖는 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2021년 6월부터 9월까지 총 2~3회에 걸쳐 연구 참여자들과 반 구조화된 면담을 통해 그들의 경험을 듣고, 경험으로부터 형성된 의미를 파악하는데 자료를 얻고자 하였다. 면담은 회당 55~80분 정도로 각 2,3회 면담을 하였으며 연구 참여자의 자발적 참여 동의를 받아 내용을 녹음한 후에 자료를 전사하였다. 면담 종료 이후에 궁금증이 발생하거나 보충해야 할 부분은 전화나 E-mail로 받는 형식으로 자료를 수집하고 분석하며 진행되었다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 유아 교사가 부모와의 의사소통을 나누면서 경험하고 있는 어려움을 살펴본 결과, 연구에 참여한 유아 교사들은 ‘교사와 관련된 어려움, 부모와 관련된 어려움, 기관 상황으로 인한 어려움’을 겪고 있는 것으로 나타났다. 먼저 교사와 관련된 어려움은 ‘의사소통 경험의 부족, 과도한 업무, 인력 부족’으로 나타났으며, 부모와 관련된 어려움은 ‘응대하기 어려운 부모, 교사를 신뢰하지 않는 부모, 교사의 조언을 듣지 않는 부모, 부모의 방어적 반응’, 마지막 기관 상황으로 인한 어려움은 ‘코로나로 인한 비대면 상담, 기관 구성원의 폐쇄적인 분위기’로 나타났다.
둘째, 유아 교사와 부모 간의 원활한 의사소통을 위한 요구사항에 대해 살펴 본 결과, 연구에 참여한 교사들은 ‘교사 스스로에 대한 요구, 부모에 대한 요구, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구, 정책에 대한 요구’를 나타냈다. 부모에 대한 요구는 ‘교사 의견 적극 수용, 교사를 존중하는 태도, 다양한 부모 교육’으로 나타났고, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구로는 ‘경력교사와의 멘토링, 추가 인력 지원, 기관 구성원의 개방적인 분위기’였다. 정책에 대한 요구로는 ‘실제 사례를 통한 교사 교육, 교사 대 유아 비율 축소, 과도한 업무의 간소화, 교사의 복지 보장’으로 나타났다.
이상의 결과를 바탕으로 유아교사와 부모 간의 의사소통이 이루어지면서 유아교사가 겪는 어려움과 요구에 대해 구체적으로 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 부모와 의사소통을 나누는 과정에서 유아교육기관의 활발한 의사소통 증진 및 의사소통 기술과 관련된 교사 교육 구성에 기초 자료를 제공할 것이다.
본 연구는 유아교육기관에서 근무하고 있는 교사 7명을 대상으로 이루어진 심층 면담을 통해 교사-부모 간의 의사소통 경험에 따라 교사가 어떠한 어려움을 겪고 있는지에 대해 알아보고 그들의 어려움을 기반으로 필요한 요구사항을 살펴보며 원활한 교사-부모 의사소통의 미래 방향을 제시하는 기초 자료를 제공하는 목적에 의의를 두고 있다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 어려움은 무엇인가?
연구문제 2. 유치원 교사가 부모의 의사소통에서 갖는 요구는 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2021년 6월부터 9월까지 총 2~3회에 걸쳐 연구 참여자들과 반 구조화된 면담을 통해 그들의 경험을 듣고, 경험으로부터 형성된 의미를 파악하는데 자료를 얻고자 하였다. 면담은 회당 55~80분 정도로 각 2,3회 면담을 하였으며 연구 참여자의 자발적 참여 동의를 받아 내용을 녹음한 후에 자료를 전사하였다. 면담 종료 이후에 궁금증이 발생하거나 보충해야 할 부분은 전화나 E-mail로 받는 형식으로 자료를 수집하고 분석하며 진행되었다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 유아 교사가 부모와의 의사소통을 나누면서 경험하고 있는 어려움을 살펴본 결과, 연구에 참여한 유아 교사들은 ‘교사와 관련된 어려움, 부모와 관련된 어려움, 기관 상황으로 인한 어려움’을 겪고 있는 것으로 나타났다. 먼저 교사와 관련된 어려움은 ‘의사소통 경험의 부족, 과도한 업무, 인력 부족’으로 나타났으며, 부모와 관련된 어려움은 ‘응대하기 어려운 부모, 교사를 신뢰하지 않는 부모, 교사의 조언을 듣지 않는 부모, 부모의 방어적 반응’, 마지막 기관 상황으로 인한 어려움은 ‘코로나로 인한 비대면 상담, 기관 구성원의 폐쇄적인 분위기’로 나타났다.
둘째, 유아 교사와 부모 간의 원활한 의사소통을 위한 요구사항에 대해 살펴 본 결과, 연구에 참여한 교사들은 ‘교사 스스로에 대한 요구, 부모에 대한 요구, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구, 정책에 대한 요구’를 나타냈다. 부모에 대한 요구는 ‘교사 의견 적극 수용, 교사를 존중하는 태도, 다양한 부모 교육’으로 나타났고, 유치원 원장 및 기관에 대한 요구로는 ‘경력교사와의 멘토링, 추가 인력 지원, 기관 구성원의 개방적인 분위기’였다. 정책에 대한 요구로는 ‘실제 사례를 통한 교사 교육, 교사 대 유아 비율 축소, 과도한 업무의 간소화, 교사의 복지 보장’으로 나타났다.
이상의 결과를 바탕으로 유아교사와 부모 간의 의사소통이 이루어지면서 유아교사가 겪는 어려움과 요구에 대해 구체적으로 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 부모와 의사소통을 나누는 과정에서 유아교육기관의 활발한 의사소통 증진 및 의사소통 기술과 관련된 교사 교육 구성에 기초 자료를 제공할 것이다.
The purpose of this study is to provide basic data on the future direction of smooth teacher-parent communication by examining the needs of teachers based on their difficulties through in-depth interviews with 7 teachers working at early childhood education institutions. The research problems ac...
The purpose of this study is to provide basic data on the future direction of smooth teacher-parent communication by examining the needs of teachers based on their difficulties through in-depth interviews with 7 teachers working at early childhood education institutions. The research problems according to the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What are the difficulties in communication between early childhood teachers and parents?
Research Question 2. What are the requirements in communication between early childhood teachers and parents?
To this end, the researcher tried to obtain data to listen to their experiences and grasp the meaning formed from the experience through a total of two to three semi-structured interviews with the study participants from June to September 2021. Interviews were conducted two to three times each for 55 to 80 minutes per session, and the data were transcribed after recording the contents with the consent of the study participants. After the end of the interview, questions or supplementations were collected, analyzed, and proceeded in the form of receiving data by phone or E-mail. The following results were derived through this study.
First, as a result of examining the difficulties experienced by early childhood teachers while communicating with their parents, it was found that early childhood teachers who participated in the study were experiencing 'difficulties related to teachers, difficulties related to parents, and difficulties due to institutional situations'. Difficulties related to teachers were "lack of communication experience, excessive work, pressure from various situations, and lack of manpower," and difficulties related to parents were "parent characteristics that are difficult to respond to, parents who do not trust teachers, defensive responses from parents, and institutional situations."
Second, as a result of examining the requirements for smooth communication between early childhood teachers and parents, the teachers who participated in the study showed 'requests for teachers themselves, parents, kindergarten principals and institutions, and policies'. The demand for parents was "affirmative acceptance of teacher opinions, attitude of respecting teachers, and various parent education," and the demand for kindergarten principals and institutions was "mentoring with experienced teachers, supporting additional manpower, and an open atmosphere of institutional members." The demand for policy was found to be 'education of teachers through actual cases, reduction of the ratio of teachers to infants, simplification of excessive work, and guarantee of teachers' welfare'.
Based on the above results, it was possible to examine in detail the difficulties and demands experienced by early childhood teachers as communication between early childhood teachers and parents took place. These results will provide basic data on the active communication promotion of early childhood education institutions and the composition of teacher education related to communication skills in the process of communicating with parents.
The purpose of this study is to provide basic data on the future direction of smooth teacher-parent communication by examining the needs of teachers based on their difficulties through in-depth interviews with 7 teachers working at early childhood education institutions. The research problems according to the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What are the difficulties in communication between early childhood teachers and parents?
Research Question 2. What are the requirements in communication between early childhood teachers and parents?
To this end, the researcher tried to obtain data to listen to their experiences and grasp the meaning formed from the experience through a total of two to three semi-structured interviews with the study participants from June to September 2021. Interviews were conducted two to three times each for 55 to 80 minutes per session, and the data were transcribed after recording the contents with the consent of the study participants. After the end of the interview, questions or supplementations were collected, analyzed, and proceeded in the form of receiving data by phone or E-mail. The following results were derived through this study.
First, as a result of examining the difficulties experienced by early childhood teachers while communicating with their parents, it was found that early childhood teachers who participated in the study were experiencing 'difficulties related to teachers, difficulties related to parents, and difficulties due to institutional situations'. Difficulties related to teachers were "lack of communication experience, excessive work, pressure from various situations, and lack of manpower," and difficulties related to parents were "parent characteristics that are difficult to respond to, parents who do not trust teachers, defensive responses from parents, and institutional situations."
Second, as a result of examining the requirements for smooth communication between early childhood teachers and parents, the teachers who participated in the study showed 'requests for teachers themselves, parents, kindergarten principals and institutions, and policies'. The demand for parents was "affirmative acceptance of teacher opinions, attitude of respecting teachers, and various parent education," and the demand for kindergarten principals and institutions was "mentoring with experienced teachers, supporting additional manpower, and an open atmosphere of institutional members." The demand for policy was found to be 'education of teachers through actual cases, reduction of the ratio of teachers to infants, simplification of excessive work, and guarantee of teachers' welfare'.
Based on the above results, it was possible to examine in detail the difficulties and demands experienced by early childhood teachers as communication between early childhood teachers and parents took place. These results will provide basic data on the active communication promotion of early childhood education institutions and the composition of teacher education related to communication skills in the process of communicating with parents.
주제어
#의사소통 유아 교사 부모 어려움 요구 Communication Early childhood teachers Parents DifficultiesDemands
학위논문 정보
저자
이지연
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
조형숙
발행연도
2022
총페이지
iv, 121 p.
키워드
의사소통 유아 교사 부모 어려움 요구 Communication Early childhood teachers Parents DifficultiesDemands
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.