탄막 동영상은 댓글과 화면을 동시에 표시하는 새로운 형식의 동영상 재생 방식으로 2007년부터 중국 인터넷 동영상 시장에 전해져 왔으며 최근 몇 년 동안 광범위하게 퍼지고 있다. 중국의 탄막 사용자는ᅠ젊은 층이 많다. 탄막을 이용한 교류 과정에서 독특한 탄막 언어가 형성되었다.이로써 탄막 문화는 지금 중국 젊은층 인터넷ᅠ서브 컬쳐로 형성되었다. 중국 인터넷 동영상 산업이 급성장에 따라ᅠ동영상 플랫폼과 탄막 문화는 영상물과 인터넷 용어가 유행하면서 이미 주류 문화에 충격을 주고 있다. 탄막ᅠ문화 산물은 전통적인ᅠ주류 동영상 플랫폼과 중국 상(省)급 위성TV의 광고 및 프로그램에 문화물이 등장했다. 한편 탄막 문화도 퍼지기 시작했으며 탄막 서브 컬쳐는 주류문화에 침투하기 시작했다. 사실 이런 주류 문화의 생산성에 영향을 미치는 ...
탄막 동영상은 댓글과 화면을 동시에 표시하는 새로운 형식의 동영상 재생 방식으로 2007년부터 중국 인터넷 동영상 시장에 전해져 왔으며 최근 몇 년 동안 광범위하게 퍼지고 있다. 중국의 탄막 사용자는ᅠ젊은 층이 많다. 탄막을 이용한 교류 과정에서 독특한 탄막 언어가 형성되었다.이로써 탄막 문화는 지금 중국 젊은층 인터넷ᅠ서브 컬쳐로 형성되었다. 중국 인터넷 동영상 산업이 급성장에 따라ᅠ동영상 플랫폼과 탄막 문화는 영상물과 인터넷 용어가 유행하면서 이미 주류 문화에 충격을 주고 있다. 탄막ᅠ문화 산물은 전통적인ᅠ주류 동영상 플랫폼과 중국 상(省)급 위성TV의 광고 및 프로그램에 문화물이 등장했다. 한편 탄막 문화도 퍼지기 시작했으며 탄막 서브 컬쳐는 주류문화에 침투하기 시작했다. 사실 이런 주류 문화의 생산성에 영향을 미치는 콘텐츠는 넓은 의미의 '탄막 문화의 산물'의 일부일 뿐이고, 무작위적인 요인이 작용해 천 소년 문화권의 주류 인터넷 문화 진입이 가능해졌다. 중국의 인터넷 탄막 문화에 대한 연구는 지금ᅠ중국 인터넷 동영상의 발전 추세와 부합하며ᅠ중국 젊은층 서브 컬쳐의 발전에 현실적 의미가 있다. 다른 연령보다 중국 젊은층들은 자신의 의견을 표현하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 그러나 현실 사회에서는 아직 자신의 개체가 성숙하지 못하고 사회적 지위가 없기 때문에 대중여론에서 자신의 의견을 내기가 쉽지 않다. 따라서 젊은층들의 인터넷 소구는 더욱 절실해지고 자신만의 인터넷 발언권을 찾는 데 집중하게 되며 인터넷 탄막은 천 소년들의 소원을 표현하는 방식이 되었다。탄막의 전파효과는 전파 특성뿐 아니라 탄막 플랫폼 사용자의 신분 및 심리와도 밀접한 관련이 있다. 탄막이 성공한 원인은 '중국 청년문화 마니아(迷群)'라는 특이한 취향의 소중 사용자의 욕구를 활용됐기 때문이다. 본 논문은 문화적 관점에서 탄막 및 탄막 동영상이ᅠ중국 내 발전 현황을 설명하고 탄막의 유행과 발전의 문화 요소를 분석한다. 또한 중국 젊은층과 탄막(彈幕) 서브 컬쳐를 분석한 후에 심층 인터뷰를 통해 탄막 사용자들의 심리적 특징을 살펴보고 자기동일성(self-identity)과 카니발(Carnivalism) 이론을 중심으로 탄막 마니아의 심리를 해독한다. 마직막에 중국 동영상 플랫폼 탄막 문화가 에 미친 영향에 결론을 내고 중국 동영상 플랫폼의 발전 방향에 대해 건설적인 조언을 했다.
탄막 동영상은 댓글과 화면을 동시에 표시하는 새로운 형식의 동영상 재생 방식으로 2007년부터 중국 인터넷 동영상 시장에 전해져 왔으며 최근 몇 년 동안 광범위하게 퍼지고 있다. 중국의 탄막 사용자는ᅠ젊은 층이 많다. 탄막을 이용한 교류 과정에서 독특한 탄막 언어가 형성되었다.이로써 탄막 문화는 지금 중국 젊은층 인터넷ᅠ서브 컬쳐로 형성되었다. 중국 인터넷 동영상 산업이 급성장에 따라ᅠ동영상 플랫폼과 탄막 문화는 영상물과 인터넷 용어가 유행하면서 이미 주류 문화에 충격을 주고 있다. 탄막ᅠ문화 산물은 전통적인ᅠ주류 동영상 플랫폼과 중국 상(省)급 위성TV의 광고 및 프로그램에 문화물이 등장했다. 한편 탄막 문화도 퍼지기 시작했으며 탄막 서브 컬쳐는 주류문화에 침투하기 시작했다. 사실 이런 주류 문화의 생산성에 영향을 미치는 콘텐츠는 넓은 의미의 '탄막 문화의 산물'의 일부일 뿐이고, 무작위적인 요인이 작용해 천 소년 문화권의 주류 인터넷 문화 진입이 가능해졌다. 중국의 인터넷 탄막 문화에 대한 연구는 지금ᅠ중국 인터넷 동영상의 발전 추세와 부합하며ᅠ중국 젊은층 서브 컬쳐의 발전에 현실적 의미가 있다. 다른 연령보다 중국 젊은층들은 자신의 의견을 표현하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 그러나 현실 사회에서는 아직 자신의 개체가 성숙하지 못하고 사회적 지위가 없기 때문에 대중여론에서 자신의 의견을 내기가 쉽지 않다. 따라서 젊은층들의 인터넷 소구는 더욱 절실해지고 자신만의 인터넷 발언권을 찾는 데 집중하게 되며 인터넷 탄막은 천 소년들의 소원을 표현하는 방식이 되었다。탄막의 전파효과는 전파 특성뿐 아니라 탄막 플랫폼 사용자의 신분 및 심리와도 밀접한 관련이 있다. 탄막이 성공한 원인은 '중국 청년문화 마니아(迷群)'라는 특이한 취향의 소중 사용자의 욕구를 활용됐기 때문이다. 본 논문은 문화적 관점에서 탄막 및 탄막 동영상이ᅠ중국 내 발전 현황을 설명하고 탄막의 유행과 발전의 문화 요소를 분석한다. 또한 중국 젊은층과 탄막(彈幕) 서브 컬쳐를 분석한 후에 심층 인터뷰를 통해 탄막 사용자들의 심리적 특징을 살펴보고 자기동일성(self-identity)과 카니발(Carnivalism) 이론을 중심으로 탄막 마니아의 심리를 해독한다. 마직막에 중국 동영상 플랫폼 탄막 문화가 에 미친 영향에 결론을 내고 중국 동영상 플랫폼의 발전 방향에 대해 건설적인 조언을 했다.
Tanned videos have been handed down to the Chinese Internet video market since 2007 as a new type of video playback method that displays comments and screens at the same time and have been spreading widely in recent years. Chinese coal users have a large number of young people. In the process of exc...
Tanned videos have been handed down to the Chinese Internet video market since 2007 as a new type of video playback method that displays comments and screens at the same time and have been spreading widely in recent years. Chinese coal users have a large number of young people. In the process of exchange using coal, a unique coal language was formed. As a result, the coal culture has now been formed as a subculture for young Chinese people. With the rapid growth of the Chinese Internet video industry, video platforms and bullet culture are already shocking mainstream culture as video and Internet terms are popular. Tanmak culture products have appeared in advertisements and programs on traditional mainstream video platforms and Chinese Sangsang satellite TV. Meanwhile, the coal culture began to spread, and the coal subculture began to penetrate the mainstream culture. In fact, content that affects the productivity of such mainstream culture is only part of the "product of bullet culture" in a broad sense, and random factors have contributed to the entry of the mainstream Internet culture of the youth culture. Research on the Internet coal culture in China is in line with the current development trend of Chinese Internet videos and has practical significance in the development of the subculture of young Chinese people. Younger Chinese people than other ages have a desire to express their opinions. However, in real society, it is not easy to express one's opinion in public opinion because one's individual is not yet mature and has no social status. Therefore, young people's Internet needs became more urgent and focused on finding their own Internet speech rights, and Internet bullets became a way of expressing the wishes of a thousand boys.The propagation effect of the coal membrane is closely related not only to the propagation characteristics but also to the status and psychology of the users of the coal platform. The reason for the success of Tanmak is that it utilized the desire of precious users with a unique taste of ‘Chinese youth culture mania’.
Tanned videos have been handed down to the Chinese Internet video market since 2007 as a new type of video playback method that displays comments and screens at the same time and have been spreading widely in recent years. Chinese coal users have a large number of young people. In the process of exchange using coal, a unique coal language was formed. As a result, the coal culture has now been formed as a subculture for young Chinese people. With the rapid growth of the Chinese Internet video industry, video platforms and bullet culture are already shocking mainstream culture as video and Internet terms are popular. Tanmak culture products have appeared in advertisements and programs on traditional mainstream video platforms and Chinese Sangsang satellite TV. Meanwhile, the coal culture began to spread, and the coal subculture began to penetrate the mainstream culture. In fact, content that affects the productivity of such mainstream culture is only part of the "product of bullet culture" in a broad sense, and random factors have contributed to the entry of the mainstream Internet culture of the youth culture. Research on the Internet coal culture in China is in line with the current development trend of Chinese Internet videos and has practical significance in the development of the subculture of young Chinese people. Younger Chinese people than other ages have a desire to express their opinions. However, in real society, it is not easy to express one's opinion in public opinion because one's individual is not yet mature and has no social status. Therefore, young people's Internet needs became more urgent and focused on finding their own Internet speech rights, and Internet bullets became a way of expressing the wishes of a thousand boys.The propagation effect of the coal membrane is closely related not only to the propagation characteristics but also to the status and psychology of the users of the coal platform. The reason for the success of Tanmak is that it utilized the desire of precious users with a unique taste of ‘Chinese youth culture mania’.
주제어
#탄막 동영상 청년문화 서브 컬쳐 사용자심리 barrage barrage video youth subculture barrage user
학위논문 정보
저자
신뢰
학위수여기관
중앙대학교 첨단영상대학원
학위구분
국내석사
학과
영상학과 영상예술학-영상정책 및 기획전공
지도교수
최정인
발행연도
2022
총페이지
iv, 99장
키워드
탄막 동영상 청년문화 서브 컬쳐 사용자심리 barrage barrage video youth subculture barrage user
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