예술가의 사회적 참여는 사회운동과 예술창작의 경계에서 역사적·사회적 사건들을 재해석하고 변화를 촉구한다. 특히 일상적 차별과 통념이 만든 타자의 개념과 정체성을 공론화하고 이를 통해 저항담론을 생산한다. 본 논문은 시각언어를 통해 사회적인 이슈에 직접적으로 개입하는 행동주의 미술(Activism art)에 있어 정체성 정치(Identity politics)의 전략에 집중한 사례를 살펴보면서 그 현대적 의의를 탐구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 정치철학자 자크 랑시에르(Jacques Rancière)와 샹탈 무페(Chantal Mouffe)의 이론을 경유하여 행동주의 미술의 철학적 기반을 살펴보고 1960년 이후 미국을 중심으로 진행된 미술운동인 치카노 벽화운동, 게릴라걸스를 필두로 한 페미니즘 미술운동 그리고 1980년대 에이즈 위기 속 성소수자 공동체의 예술적 행동을 ...
예술가의 사회적 참여는 사회운동과 예술창작의 경계에서 역사적·사회적 사건들을 재해석하고 변화를 촉구한다. 특히 일상적 차별과 통념이 만든 타자의 개념과 정체성을 공론화하고 이를 통해 저항담론을 생산한다. 본 논문은 시각언어를 통해 사회적인 이슈에 직접적으로 개입하는 행동주의 미술(Activism art)에 있어 정체성 정치(Identity politics)의 전략에 집중한 사례를 살펴보면서 그 현대적 의의를 탐구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 정치철학자 자크 랑시에르(Jacques Rancière)와 샹탈 무페(Chantal Mouffe)의 이론을 경유하여 행동주의 미술의 철학적 기반을 살펴보고 1960년 이후 미국을 중심으로 진행된 미술운동인 치카노 벽화운동, 게릴라걸스를 필두로 한 페미니즘 미술운동 그리고 1980년대 에이즈 위기 속 성소수자 공동체의 예술적 행동을 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)와 펠릭스 가타리 (Felix Guattari)의 소수성이론을 통해 살펴본다. 이러한 이론적, 미학적 기반을 통해 본고에서는 기존 정체성 정치 전략에서 나아가 또 다른 가능성을 보여주는 세 가지 사례를 분석한다. 분리주의의 한계를 넘어 다원주의와 코스모폴리터니즘으로 나아가는 주디 바카의 벽화운동, 총체적인 상호작용의 비결정성과 관객과의 관계 맺음을 통해 새로운 비전을 제시한 수잔 레이시, 아카이빙을 통해 대항의 가능성을 제시한 A-P-P가 바로 그것이다. 위 사례들은 정체성 정치 기반 예술적 행동의 유효성과 사유방식을 재고할 수 있고 사회와 예술의 관계망 설정에 있어 또 다른 가능성을 제시하고 있다.
예술가의 사회적 참여는 사회운동과 예술창작의 경계에서 역사적·사회적 사건들을 재해석하고 변화를 촉구한다. 특히 일상적 차별과 통념이 만든 타자의 개념과 정체성을 공론화하고 이를 통해 저항담론을 생산한다. 본 논문은 시각언어를 통해 사회적인 이슈에 직접적으로 개입하는 행동주의 미술(Activism art)에 있어 정체성 정치(Identity politics)의 전략에 집중한 사례를 살펴보면서 그 현대적 의의를 탐구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 정치철학자 자크 랑시에르(Jacques Rancière)와 샹탈 무페(Chantal Mouffe)의 이론을 경유하여 행동주의 미술의 철학적 기반을 살펴보고 1960년 이후 미국을 중심으로 진행된 미술운동인 치카노 벽화운동, 게릴라걸스를 필두로 한 페미니즘 미술운동 그리고 1980년대 에이즈 위기 속 성소수자 공동체의 예술적 행동을 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)와 펠릭스 가타리 (Felix Guattari)의 소수성이론을 통해 살펴본다. 이러한 이론적, 미학적 기반을 통해 본고에서는 기존 정체성 정치 전략에서 나아가 또 다른 가능성을 보여주는 세 가지 사례를 분석한다. 분리주의의 한계를 넘어 다원주의와 코스모폴리터니즘으로 나아가는 주디 바카의 벽화운동, 총체적인 상호작용의 비결정성과 관객과의 관계 맺음을 통해 새로운 비전을 제시한 수잔 레이시, 아카이빙을 통해 대항의 가능성을 제시한 A-P-P가 바로 그것이다. 위 사례들은 정체성 정치 기반 예술적 행동의 유효성과 사유방식을 재고할 수 있고 사회와 예술의 관계망 설정에 있어 또 다른 가능성을 제시하고 있다.
Artist’s social participation reinterprets historical and social events at the boundary between social movement and artistic creation, and it calls for changes. In particular, the concept and identity of the others created by discrimination and social convention are referred to the public opinion, a...
Artist’s social participation reinterprets historical and social events at the boundary between social movement and artistic creation, and it calls for changes. In particular, the concept and identity of the others created by discrimination and social convention are referred to the public opinion, and through this, it produces a counter-discourse. The purpose of this thesis is to explore the contemporary relevance by examining the cases focusing on the strategy of identity politics in the activism art which directly intervenes in social issues through visual languages.
To do this, the philosophical basis of activism art will be examined through the theories of political philosophers Jacques Rancière and Chantal Mouffe. Then, the Chicano Mural Movement and Guerrilla Girls, which were the feminist art movements emerged in the United States since 1960 will be studied, and the movements of the sexual minority community in the 1980s of the AIDS epidemic will be presented through the minority theories of Gilles Deleuze and Felix Guattari.
Through these theoretical and aesthetic bases, this thesis analyzes three cases that show another possibility beyond the existing strategy of identity politics. These cases are Judy Baca’s mural movement moving beyond the limits of separatism toward pluralism and cosmopolitanism, Suzanne Lacy, who presented a new vision through the undetermination of the interaction and relationship with the audience, and the A-P-P which shows the possibility of resistance through archiving. The above cases reconsider the validity and way of perception on identity politics and suggest another possibility in establishing a relationship between society and art.
Artist’s social participation reinterprets historical and social events at the boundary between social movement and artistic creation, and it calls for changes. In particular, the concept and identity of the others created by discrimination and social convention are referred to the public opinion, and through this, it produces a counter-discourse. The purpose of this thesis is to explore the contemporary relevance by examining the cases focusing on the strategy of identity politics in the activism art which directly intervenes in social issues through visual languages.
To do this, the philosophical basis of activism art will be examined through the theories of political philosophers Jacques Rancière and Chantal Mouffe. Then, the Chicano Mural Movement and Guerrilla Girls, which were the feminist art movements emerged in the United States since 1960 will be studied, and the movements of the sexual minority community in the 1980s of the AIDS epidemic will be presented through the minority theories of Gilles Deleuze and Felix Guattari.
Through these theoretical and aesthetic bases, this thesis analyzes three cases that show another possibility beyond the existing strategy of identity politics. These cases are Judy Baca’s mural movement moving beyond the limits of separatism toward pluralism and cosmopolitanism, Suzanne Lacy, who presented a new vision through the undetermination of the interaction and relationship with the audience, and the A-P-P which shows the possibility of resistance through archiving. The above cases reconsider the validity and way of perception on identity politics and suggest another possibility in establishing a relationship between society and art.
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