에너지 과소비를 막고 2015년의 파리 기후협약 이후로 온실가스를 줄이기 위한 많은 노력을 하고 있다. 그 중 일환으로 그린 뉴딜 정책을 펼치고 있고 전기 자동차, 수소차 등 친환경 모빌리티 산업 육성중에 있다. 관련 연구의 일환으로 마이크로모빌리티가 있으며 그 중 공유 서비스와 마이크로모빌리티가 결합한 새로운 형태의 산업인 ...
에너지 과소비를 막고 2015년의 파리 기후협약 이후로 온실가스를 줄이기 위한 많은 노력을 하고 있다. 그 중 일환으로 그린 뉴딜 정책을 펼치고 있고 전기 자동차, 수소차 등 친환경 모빌리티 산업 육성중에 있다. 관련 연구의 일환으로 마이크로모빌리티가 있으며 그 중 공유 서비스와 마이크로모빌리티가 결합한 새로운 형태의 산업인 공유 모빌리티 서비스가 비교적 최근 등장하였다. 모빌리티 공유 서비스 시장은 새로운 모바일 서비스에 대한 소비자 수요와 플랫폼 서비스를 업그레이드하는 기술을 결합하면서 크게 성장했다. 실시간으로 위치정보를 제공하는 스마트폰 애플리케이션(App)에서 소비자들은 전동킥보드 등을 오프라인에 서 쉽게 빌리고 반납한다. 이와 같은 모빌리티 공유 서비스 모델은 실시간으로 이용 가능할 뿐만 아니라 친환경의 측면에서도 훌륭하고 근거리 대중교통 대안으로 매우 적합하다. 이에 본 연구는 공유 모빌리티 중 가장 주목받고 성장세가 큰 전동킥보드를 주제어로 선정하였다. 공유 전동킥보드 관련 온라인 뉴스기사들을 대상으로 크롤링 기법을 이용하여 국내의 기존 공유 전동킥보드 서비스가 우선적으로 고려해야 할 사항을 대략적으로 살펴보고 서비스 이용자의 경험적 측면에서 분석하여 공유 전동킥보드 서비스의 새로운 청사진(service blueprint)을 제안하려 한다. 시간에 따라 공유 킥보드에 대한 뉴스기사 크롤링의 결과로 도출 가능한 결론이 예상되는 바, 이를 통해 빈도가 높은 단어들을 알아보고, 추출한 상위 키워드를 활용하여 공유 전동킥보드의 새로운 서비스 청사진을 제안하려고 한다. 본 논문은 공유 전동킥보드의 서비스 이용 중 문제를 서비스 청사진을 통해 현황 분석하여 서비스 개선을 위해 표준화를 제안한다는 점에서 의의가 있다. 또한 공유 전동킥보드 서비스 프로세스 관련 선행연구들이 부족하다는 점으로 미뤄보아 학문적으로도 의미가 있는 연구라고 생각한다. 따라서 본 논문은 신산업의 서비스 만족도 향상에 있어서 서비스 디자인 방향성에 대한 통찰을 제시한다. 이를 통해 성장 가능성이 무궁무진한 공유 마이크로모빌리티 서비스 청사진으로 활용 하여 궁극적으로 모두에게 동일하고 안전한 품질의 서비스 제공으로 안전사고율을 줄이며 이용자 만족도가 향상되고 궁극적으로 공유 모빌리티의 생태계의 활성화를 도모하고자 한다.
에너지 과소비를 막고 2015년의 파리 기후협약 이후로 온실가스를 줄이기 위한 많은 노력을 하고 있다. 그 중 일환으로 그린 뉴딜 정책을 펼치고 있고 전기 자동차, 수소차 등 친환경 모빌리티 산업 육성중에 있다. 관련 연구의 일환으로 마이크로모빌리티가 있으며 그 중 공유 서비스와 마이크로모빌리티가 결합한 새로운 형태의 산업인 공유 모빌리티 서비스가 비교적 최근 등장하였다. 모빌리티 공유 서비스 시장은 새로운 모바일 서비스에 대한 소비자 수요와 플랫폼 서비스를 업그레이드하는 기술을 결합하면서 크게 성장했다. 실시간으로 위치정보를 제공하는 스마트폰 애플리케이션(App)에서 소비자들은 전동킥보드 등을 오프라인에 서 쉽게 빌리고 반납한다. 이와 같은 모빌리티 공유 서비스 모델은 실시간으로 이용 가능할 뿐만 아니라 친환경의 측면에서도 훌륭하고 근거리 대중교통 대안으로 매우 적합하다. 이에 본 연구는 공유 모빌리티 중 가장 주목받고 성장세가 큰 전동킥보드를 주제어로 선정하였다. 공유 전동킥보드 관련 온라인 뉴스기사들을 대상으로 크롤링 기법을 이용하여 국내의 기존 공유 전동킥보드 서비스가 우선적으로 고려해야 할 사항을 대략적으로 살펴보고 서비스 이용자의 경험적 측면에서 분석하여 공유 전동킥보드 서비스의 새로운 청사진(service blueprint)을 제안하려 한다. 시간에 따라 공유 킥보드에 대한 뉴스기사 크롤링의 결과로 도출 가능한 결론이 예상되는 바, 이를 통해 빈도가 높은 단어들을 알아보고, 추출한 상위 키워드를 활용하여 공유 전동킥보드의 새로운 서비스 청사진을 제안하려고 한다. 본 논문은 공유 전동킥보드의 서비스 이용 중 문제를 서비스 청사진을 통해 현황 분석하여 서비스 개선을 위해 표준화를 제안한다는 점에서 의의가 있다. 또한 공유 전동킥보드 서비스 프로세스 관련 선행연구들이 부족하다는 점으로 미뤄보아 학문적으로도 의미가 있는 연구라고 생각한다. 따라서 본 논문은 신산업의 서비스 만족도 향상에 있어서 서비스 디자인 방향성에 대한 통찰을 제시한다. 이를 통해 성장 가능성이 무궁무진한 공유 마이크로모빌리티 서비스 청사진으로 활용 하여 궁극적으로 모두에게 동일하고 안전한 품질의 서비스 제공으로 안전사고율을 줄이며 이용자 만족도가 향상되고 궁극적으로 공유 모빌리티의 생태계의 활성화를 도모하고자 한다.
The market for shared mobility services, which combines personal mobility businesses with shared services, is gradually expanding. As incidents and accidents related to shared mobility services are also on the rise, policy improvement measures are being suggested as well. Despite the fac...
The market for shared mobility services, which combines personal mobility businesses with shared services, is gradually expanding. As incidents and accidents related to shared mobility services are also on the rise, policy improvement measures are being suggested as well. Despite the fact that issues regarding the use of such services are steadily on the rise, related prior research and discussion are lacking. Thus a research on sharing services with electric scooters, the most anticipated shared mobility service, as the subject was conducted. First, some factors that the Korean electric scooter services and market must consider will be taken into account by indexing online news articles through crawling. Second, a new service blueprint for shared electric scooter services through analyzing the experiences of service users will be proposed. This paper seeks to provide a new service blueprint for shared electric scooter services through a frequency analysis on news articles about shared electric scooters in the form of a time series. By using these keywords, we provide a blueprint for the new service of shared electric kickboard. The purpose lies in improving user satisfaction by providing consistent service and ensured safety, enabled through a service blueprint for shared electric scooters. analyze existing services based on frequency analysis results from crawling data and drew a service improvement plan centered around an F point(user identification, boarding, dismounting, return), and applied our findings on a new service blueprint for shared electric scooter services. This study holds its significance in that it suggests a standardization of services by means of a situation analysis on issues that arise from using shared electric scooters. The improved service blueprint aims to attempt user-centered service standardization and to contribute to the development of the ecosystem of the shared mobility service industry that holds potential for growth.
The market for shared mobility services, which combines personal mobility businesses with shared services, is gradually expanding. As incidents and accidents related to shared mobility services are also on the rise, policy improvement measures are being suggested as well. Despite the fact that issues regarding the use of such services are steadily on the rise, related prior research and discussion are lacking. Thus a research on sharing services with electric scooters, the most anticipated shared mobility service, as the subject was conducted. First, some factors that the Korean electric scooter services and market must consider will be taken into account by indexing online news articles through crawling. Second, a new service blueprint for shared electric scooter services through analyzing the experiences of service users will be proposed. This paper seeks to provide a new service blueprint for shared electric scooter services through a frequency analysis on news articles about shared electric scooters in the form of a time series. By using these keywords, we provide a blueprint for the new service of shared electric kickboard. The purpose lies in improving user satisfaction by providing consistent service and ensured safety, enabled through a service blueprint for shared electric scooters. analyze existing services based on frequency analysis results from crawling data and drew a service improvement plan centered around an F point(user identification, boarding, dismounting, return), and applied our findings on a new service blueprint for shared electric scooter services. This study holds its significance in that it suggests a standardization of services by means of a situation analysis on issues that arise from using shared electric scooters. The improved service blueprint aims to attempt user-centered service standardization and to contribute to the development of the ecosystem of the shared mobility service industry that holds potential for growth.
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