인류는 여러 산업혁명을 거치면서 풍부한 문화유산을 축적해왔다. 지난 세기 중반 이후 산업 유산 보호는 점차 세계 각국의 주목을 받았으며 건전한 이론적 연구 틀과 성숙한 보호 및 활용 경험이 형성되었다. 중국이 개혁개방 정책을 시행한 후 도시화가 급속히 진행되었고 산업 유산이 지속적으로 파괴되었다. 동시에 중국의 발전이 점차 글로벌 시스템으로 통합됨에 따라 산업 유산의 보호 및 활용이 사람들에게 가치를 부여하기 시작했다. 중국 사회는 산업화 이후 사회에 진입했고 인민의 여가 관광의 질은 지속적으로 향상되었으며 산업 유산 관광은 관광객의 새로운 선택이 되었다. 현재 산업유산에 대한 학문적 연구는 가치평가, 보호 및 활용, 도시재생, 건축경관개조, 창의성 및 관광산업 발전 등에 중점을 두고 있다. 산업유산 관광의 브랜딩에 대한 연구는 거의 없다. 또한 산업유산 관광지의 실천에 많은 문제가 있고 관광지의 개발은 투자에 상응하는 경제적, 생태적, ...
인류는 여러 산업혁명을 거치면서 풍부한 문화유산을 축적해왔다. 지난 세기 중반 이후 산업 유산 보호는 점차 세계 각국의 주목을 받았으며 건전한 이론적 연구 틀과 성숙한 보호 및 활용 경험이 형성되었다. 중국이 개혁개방 정책을 시행한 후 도시화가 급속히 진행되었고 산업 유산이 지속적으로 파괴되었다. 동시에 중국의 발전이 점차 글로벌 시스템으로 통합됨에 따라 산업 유산의 보호 및 활용이 사람들에게 가치를 부여하기 시작했다. 중국 사회는 산업화 이후 사회에 진입했고 인민의 여가 관광의 질은 지속적으로 향상되었으며 산업 유산 관광은 관광객의 새로운 선택이 되었다. 현재 산업유산에 대한 학문적 연구는 가치평가, 보호 및 활용, 도시재생, 건축경관개조, 창의성 및 관광산업 발전 등에 중점을 두고 있다. 산업유산 관광의 브랜딩에 대한 연구는 거의 없다. 또한 산업유산 관광지의 실천에 많은 문제가 있고 관광지의 개발은 투자에 상응하는 경제적, 생태적, 사회적 혜택을 받지 못하고 있다. 역사문화관광, 농촌레저관광에 비해 산업유산 관광은 아직 대중관광 형태로 발전하지 못했다. 산업유산 관광에 대한 대중의 인식이 높지 않고 관광지의 브랜드 영향력이 낮아 산업유산 관광의 발전을 저해하고 있다. 중요한 요소. 산업유산 관광지의 브랜드 활성화에 대한 연구는 현재 학계에서 산업의 발전을 연구하고 촉진하는 시급한 과제가 되었다. 제1장은 서론 부분이다. 산업유산 관광지의 브랜드화에 대한 연구배경과 필요성을 분석하여 연구의 목적과 연구방법, 그리고 산업유산 관광에 대한 이론과 실천의 중요한 의의를 설명하였다. 제2장에서는 산업유산 관광지의 브랜딩에 관한 이론적 배경을 소개하였다. 역사문헌의 분석을 통해서 중국 고대산업유산과 근현대산업유산의 형성과정을 정리하고 세계와 자국에 대한 중국산업유산의 중요한 가치를 설명하였다. 이를 바탕으로 중국이 산업유산지에 대한 레저관광 개발 과정을 연구하고, 4대 개발 모델을 정했다. 산업유산지 관광화 개발로 산업유산 관광지 브랜드 제도의 수립이 촉진되었으며, 본문에서는 브랜드제도의 수립 동기와 과정을 분석하여 현재 중국의 산업유산 관광지 브랜드 제도의 구성을 설명하고 있다. 이상을 바탕으로 산업유산 관광지 브랜딩 전략 모형을 제시하였다. 제3장에서는 국가 브랜드 시스템 구축과 관광 브랜드 이미지 구축을 포함하여 산업유산 관광지의 브랜드 이미지 투사 측면에 관한 사례분석을 수행하였다. 중국외의 서양 선진 공업국과 한국 사례를 분석하였다. 또한 중국 사례를 분석하고 중국외 사례와 비교하여 시사점을 도출하였다. 제4장에서는 산업유산 관광지의 브랜드 이미지에 대한 시장의 인식을 실증분석하였다. 그것은 시장 조사 방법과 네트워크 텍스트 분석 방법을 사용하여 오프라인과 온라인을 결합하고 관광객의 직접적인 정보와 인터넷 텍스트 인식을 요약하였다. 산업유산 관광지의 브랜드 이미지에 대한 중고정보, 데이터 분석. 시장조사는 산업유산에 대한 관광객들의 전반적인 평가와 선택 선호도를 이해하기 위해 설문지를 발행하여 인지적 이미지, 감성적 이미지, 지각된 이미지, 지각된 품질, 만족도, 행동 의지, 브랜드 이미지 향상의 7가지 차원을 분석하였다. 텍스트 분석은 씨트립(Ctrip), 마펑워(Mafengwo)와 같은 웹사이트에서 데이터를 수집하고 연구 대상으로 다양한 기간, 지역 및 다양한 개발 모델을 포함하는 8개의 산업 유산 관광지를 선택했다. 인지적 이미지와 감성적 이미지를 분석하기 위한 분석 도구는 ROST 소프트웨어를 사용하였다. 전체적인 이미지의 3가지 측면을 기반으로 관광객에 대한 이미지 인식을 분석하고, 관광지에 대한 브랜드 이미지에 대한 관광객의 인식 현황을 논의하였다. 이 장의 내용은 산업 유산 관광지에 대한 브랜드 마케팅 전략을 제안하기 위한 데이터 지원을 제공하였다. 제5장은 사례연구와 실증분석을 바탕으로 산업유산 관광지 브랜딩 전략에 대한 방안을 제시하였다. 전략방안은 첫째 브랜딩 전략 수립단계, 둘째 브랜딩 전략 실행단계, 셋째 브랜딩 전략 평가 단계로 구분하여 체계적으로 접근하였다. 브랜드 제도 개선 측면에서는 운영관리제도 개혁, 법규정 개선, 평가기준 제도 개선 등 구체적인 개선방안을 제시하고 있다. 브랜드 가치 리모델링 측면에서는 국가와 관광지의 두 가지 차원에서 브랜드 핵심 가치 내포, 가치의 이문화적 소통, 관광지의 브랜드 가치 재포지셔닝에 대한 제안을 제시하였다. 브랜드 마케팅 전략 측면에서는 문화 통합 마케팅, 뉴미디어 채널 마케팅, 축제 이벤트 마케팅, 관광 코스 마케팅에 대한 관련 방안을 제시하였다. 제6장에서는 본 논문의 연구과정과 결과를 요약하고, 본 논문의 연구 한계점을 분석하고, 산업유산 관광에 관한 향후 연구의 새로운 방향을 제시하였다.
인류는 여러 산업혁명을 거치면서 풍부한 문화유산을 축적해왔다. 지난 세기 중반 이후 산업 유산 보호는 점차 세계 각국의 주목을 받았으며 건전한 이론적 연구 틀과 성숙한 보호 및 활용 경험이 형성되었다. 중국이 개혁개방 정책을 시행한 후 도시화가 급속히 진행되었고 산업 유산이 지속적으로 파괴되었다. 동시에 중국의 발전이 점차 글로벌 시스템으로 통합됨에 따라 산업 유산의 보호 및 활용이 사람들에게 가치를 부여하기 시작했다. 중국 사회는 산업화 이후 사회에 진입했고 인민의 여가 관광의 질은 지속적으로 향상되었으며 산업 유산 관광은 관광객의 새로운 선택이 되었다. 현재 산업유산에 대한 학문적 연구는 가치평가, 보호 및 활용, 도시재생, 건축경관개조, 창의성 및 관광산업 발전 등에 중점을 두고 있다. 산업유산 관광의 브랜딩에 대한 연구는 거의 없다. 또한 산업유산 관광지의 실천에 많은 문제가 있고 관광지의 개발은 투자에 상응하는 경제적, 생태적, 사회적 혜택을 받지 못하고 있다. 역사문화관광, 농촌레저관광에 비해 산업유산 관광은 아직 대중관광 형태로 발전하지 못했다. 산업유산 관광에 대한 대중의 인식이 높지 않고 관광지의 브랜드 영향력이 낮아 산업유산 관광의 발전을 저해하고 있다. 중요한 요소. 산업유산 관광지의 브랜드 활성화에 대한 연구는 현재 학계에서 산업의 발전을 연구하고 촉진하는 시급한 과제가 되었다. 제1장은 서론 부분이다. 산업유산 관광지의 브랜드화에 대한 연구배경과 필요성을 분석하여 연구의 목적과 연구방법, 그리고 산업유산 관광에 대한 이론과 실천의 중요한 의의를 설명하였다. 제2장에서는 산업유산 관광지의 브랜딩에 관한 이론적 배경을 소개하였다. 역사문헌의 분석을 통해서 중국 고대산업유산과 근현대산업유산의 형성과정을 정리하고 세계와 자국에 대한 중국산업유산의 중요한 가치를 설명하였다. 이를 바탕으로 중국이 산업유산지에 대한 레저관광 개발 과정을 연구하고, 4대 개발 모델을 정했다. 산업유산지 관광화 개발로 산업유산 관광지 브랜드 제도의 수립이 촉진되었으며, 본문에서는 브랜드제도의 수립 동기와 과정을 분석하여 현재 중국의 산업유산 관광지 브랜드 제도의 구성을 설명하고 있다. 이상을 바탕으로 산업유산 관광지 브랜딩 전략 모형을 제시하였다. 제3장에서는 국가 브랜드 시스템 구축과 관광 브랜드 이미지 구축을 포함하여 산업유산 관광지의 브랜드 이미지 투사 측면에 관한 사례분석을 수행하였다. 중국외의 서양 선진 공업국과 한국 사례를 분석하였다. 또한 중국 사례를 분석하고 중국외 사례와 비교하여 시사점을 도출하였다. 제4장에서는 산업유산 관광지의 브랜드 이미지에 대한 시장의 인식을 실증분석하였다. 그것은 시장 조사 방법과 네트워크 텍스트 분석 방법을 사용하여 오프라인과 온라인을 결합하고 관광객의 직접적인 정보와 인터넷 텍스트 인식을 요약하였다. 산업유산 관광지의 브랜드 이미지에 대한 중고정보, 데이터 분석. 시장조사는 산업유산에 대한 관광객들의 전반적인 평가와 선택 선호도를 이해하기 위해 설문지를 발행하여 인지적 이미지, 감성적 이미지, 지각된 이미지, 지각된 품질, 만족도, 행동 의지, 브랜드 이미지 향상의 7가지 차원을 분석하였다. 텍스트 분석은 씨트립(Ctrip), 마펑워(Mafengwo)와 같은 웹사이트에서 데이터를 수집하고 연구 대상으로 다양한 기간, 지역 및 다양한 개발 모델을 포함하는 8개의 산업 유산 관광지를 선택했다. 인지적 이미지와 감성적 이미지를 분석하기 위한 분석 도구는 ROST 소프트웨어를 사용하였다. 전체적인 이미지의 3가지 측면을 기반으로 관광객에 대한 이미지 인식을 분석하고, 관광지에 대한 브랜드 이미지에 대한 관광객의 인식 현황을 논의하였다. 이 장의 내용은 산업 유산 관광지에 대한 브랜드 마케팅 전략을 제안하기 위한 데이터 지원을 제공하였다. 제5장은 사례연구와 실증분석을 바탕으로 산업유산 관광지 브랜딩 전략에 대한 방안을 제시하였다. 전략방안은 첫째 브랜딩 전략 수립단계, 둘째 브랜딩 전략 실행단계, 셋째 브랜딩 전략 평가 단계로 구분하여 체계적으로 접근하였다. 브랜드 제도 개선 측면에서는 운영관리제도 개혁, 법규정 개선, 평가기준 제도 개선 등 구체적인 개선방안을 제시하고 있다. 브랜드 가치 리모델링 측면에서는 국가와 관광지의 두 가지 차원에서 브랜드 핵심 가치 내포, 가치의 이문화적 소통, 관광지의 브랜드 가치 재포지셔닝에 대한 제안을 제시하였다. 브랜드 마케팅 전략 측면에서는 문화 통합 마케팅, 뉴미디어 채널 마케팅, 축제 이벤트 마케팅, 관광 코스 마케팅에 대한 관련 방안을 제시하였다. 제6장에서는 본 논문의 연구과정과 결과를 요약하고, 본 논문의 연구 한계점을 분석하고, 산업유산 관광에 관한 향후 연구의 새로운 방향을 제시하였다.
Mankind has accumulated a wealth of cultural heritage during several industrial revolutions. Since the middle of the last century, industrial heritage protection has gradually attracted the attention of countries all over the world, and a sound theoretical research framework and mature protection an...
Mankind has accumulated a wealth of cultural heritage during several industrial revolutions. Since the middle of the last century, industrial heritage protection has gradually attracted the attention of countries all over the world, and a sound theoretical research framework and mature protection and utilization experience have been formed. After China implemented the reform and opening policy, urbanization has been rapidly advancing, and its industrial heritage has been continuously destroyed. At the same time, as China's development has gradually integrated into the global system, the protection and utilization of industrial heritage has begun to be valued by people. Chinese society has entered a post-industrial society, and people's leisure tourism quality has been continuously improved, and industrial heritage tourism has become a new choice for tourists. At present, academic research on industrial heritage focuses on value evaluation, protection and utilization, urban renewal, architectural landscape renovation, creativity and tourism industry development, etc. There are few studies on the branding of industrial heritage tourism. In addition, there are many problems in the practice of industrial heritage tourist destinations, and the development of tourist destinations has not received economic, ecological and social benefits that match the investment. Compared with historical and cultural tourism and rural leisure tourism, industrial heritage tourism has not yet developed into a form of mass tourism. The public's awareness of industrial heritage tourism is not high, and the brand influence of tourist destinations is poor, which has inhibited the development of industrial heritage tourism. Important factor. The research on brand activation of industrial heritage tourist destinations has become an urgent task for the current academic circles to research and promote the development of the industry. This thesis takes China's industrial heritage tourism destinations as the research object, and focuses on the issues of brand system construction, brand image shaping, and brand image market recognition of industrial heritage tourism destinations. It uses a combination of qualitative and quantitative research methods to fully Drawing lessons from the development experience of advanced industrial countries, building a brand activation plan for industrial heritage tourism destinations from the aspects of brand system improvement, brand value reshaping, and brand marketing. The research of this paper is divided into six parts, the specific content is as follows: The first chapter is the introduction. It analyzes the research background and necessity of the branding of industrial heritage tourism destinations, expounds the research purpose and research methods, and the significance of the research to the theory and practice of industrial heritage tourism. By sorting out the prior research, the concept and value of the industrial heritage were clarified, and the progress of the research on the protection and utilization of the industrial heritage was summarized. The theory of the development of industrial heritage tourism destinations and the branding of tourism destinations is investigated, which lays the foundation for the research of this thesis. The second chapter introduces the process of branding industrial heritage tourist destinations. Through the analysis of historical documents, it summarizes the formation process of ancient Chinese industrial heritage and modern industrial heritage, and expounds the important value of Chinese industrial heritage to the world and the country. On this basis, the process of China's leisure tourism development for industrial heritage sites was discussed, and four major development models were summarized. The tourism development of industrial heritage sites has promoted the establishment of the industrial heritage brand system. This article analyzes the motive and process of the establishment of the brand system, and introduces the current composition of China's industrial heritage brand system. Chapter Three employs the case study from the projection side of the brand image of the industrial heritage tourism destination, including the construction of the national brand system and the construction of the tourism brand image. As an important part of brand building, the national brand system has a core leading role. Cases deals with three approaches. First approach is advanced occidental industrial countries such as UK, USA etc. Second approach is Korean cities. Third approach is china industrial heritage tourism development. This article analyzes the status quo and problems of brand system construction from the aspects of brand system operation management mechanism, legal system construction, selection criteria and procedures. At the same time, applying the theory of brand value and image recognition, it systematically analyzes the current Chinese industrial heritage tourism destinations to shape their brand image from the perspectives of brand value propositions, marketing strategies, architectural landscape planning and design, and cultural and creative product development of tourism destinations. Time approach. Through the analysis from the system level and the practical level, it provides a research basis for proposing the branding construction of industrial heritage tourism destinations. The fourth chapter analyzes the market perception of the brand image of industrial heritage tourism destinations. It uses market research methods and network text analysis methods to combine offline and online, and summarizes the first-hand information and Internet text perceptions of tourists. Second-hand information, data analysis from the perception of the brand image of the industrial heritage tourist destination. The market research analyzed the seven dimensions of cognitive image, emotional image, perceived image, perceived quality, satisfaction, behavior willingness, and brand image enhancement by issuing questionnaires to understand the overall evaluation and choice preferences of tourists on the industrial heritage. The text analysis collected data from websites such as Ctrip and Mafengwo, and selected 8 industrial heritage tourism destinations covering different periods, different regions, and different development models as the research objects. ROST software was used as the analysis tool to analyze the cognitive image and emotional image. Based on the three aspects of overall image, the image perception of tourists is analyzed, and the situation of tourists' perception of brand image of tourist destinations is discussed. The content of this chapter provides data support for proposing brand marketing strategies for industrial heritage tourism destinations. The fifth chapter is based on the previous analysis and fully draws on the experience of domestic and foreign industrial heritage tourism development. This article proposes a brand activation plan for industrial heritage tourism destinations from three aspects: brand system improvement, brand value shaping and brand marketing strategies. In terms of brand system improvement, specific improvement measures are proposed from the reform of the operation management system, the improvement of laws and regulations, and the improvement of the evaluation standard system. In terms of brand value remodeling, suggestions on brand core value connotation, cross-cultural communication of value, and brand value repositioning of tourist destinations are proposed from the two levels of country and tourist destination. In terms of brand marketing strategy, it proposes relevant plans for cultural integration marketing, new media channel marketing, festival event marketing, and tourism route marketing. The sixth chapter summarizes the research process and results of this thesis, analyzes the research deficiencies of this thesis, and proposes a new direction for the future research on industrial heritage tourism.
Mankind has accumulated a wealth of cultural heritage during several industrial revolutions. Since the middle of the last century, industrial heritage protection has gradually attracted the attention of countries all over the world, and a sound theoretical research framework and mature protection and utilization experience have been formed. After China implemented the reform and opening policy, urbanization has been rapidly advancing, and its industrial heritage has been continuously destroyed. At the same time, as China's development has gradually integrated into the global system, the protection and utilization of industrial heritage has begun to be valued by people. Chinese society has entered a post-industrial society, and people's leisure tourism quality has been continuously improved, and industrial heritage tourism has become a new choice for tourists. At present, academic research on industrial heritage focuses on value evaluation, protection and utilization, urban renewal, architectural landscape renovation, creativity and tourism industry development, etc. There are few studies on the branding of industrial heritage tourism. In addition, there are many problems in the practice of industrial heritage tourist destinations, and the development of tourist destinations has not received economic, ecological and social benefits that match the investment. Compared with historical and cultural tourism and rural leisure tourism, industrial heritage tourism has not yet developed into a form of mass tourism. The public's awareness of industrial heritage tourism is not high, and the brand influence of tourist destinations is poor, which has inhibited the development of industrial heritage tourism. Important factor. The research on brand activation of industrial heritage tourist destinations has become an urgent task for the current academic circles to research and promote the development of the industry. This thesis takes China's industrial heritage tourism destinations as the research object, and focuses on the issues of brand system construction, brand image shaping, and brand image market recognition of industrial heritage tourism destinations. It uses a combination of qualitative and quantitative research methods to fully Drawing lessons from the development experience of advanced industrial countries, building a brand activation plan for industrial heritage tourism destinations from the aspects of brand system improvement, brand value reshaping, and brand marketing. The research of this paper is divided into six parts, the specific content is as follows: The first chapter is the introduction. It analyzes the research background and necessity of the branding of industrial heritage tourism destinations, expounds the research purpose and research methods, and the significance of the research to the theory and practice of industrial heritage tourism. By sorting out the prior research, the concept and value of the industrial heritage were clarified, and the progress of the research on the protection and utilization of the industrial heritage was summarized. The theory of the development of industrial heritage tourism destinations and the branding of tourism destinations is investigated, which lays the foundation for the research of this thesis. The second chapter introduces the process of branding industrial heritage tourist destinations. Through the analysis of historical documents, it summarizes the formation process of ancient Chinese industrial heritage and modern industrial heritage, and expounds the important value of Chinese industrial heritage to the world and the country. On this basis, the process of China's leisure tourism development for industrial heritage sites was discussed, and four major development models were summarized. The tourism development of industrial heritage sites has promoted the establishment of the industrial heritage brand system. This article analyzes the motive and process of the establishment of the brand system, and introduces the current composition of China's industrial heritage brand system. Chapter Three employs the case study from the projection side of the brand image of the industrial heritage tourism destination, including the construction of the national brand system and the construction of the tourism brand image. As an important part of brand building, the national brand system has a core leading role. Cases deals with three approaches. First approach is advanced occidental industrial countries such as UK, USA etc. Second approach is Korean cities. Third approach is china industrial heritage tourism development. This article analyzes the status quo and problems of brand system construction from the aspects of brand system operation management mechanism, legal system construction, selection criteria and procedures. At the same time, applying the theory of brand value and image recognition, it systematically analyzes the current Chinese industrial heritage tourism destinations to shape their brand image from the perspectives of brand value propositions, marketing strategies, architectural landscape planning and design, and cultural and creative product development of tourism destinations. Time approach. Through the analysis from the system level and the practical level, it provides a research basis for proposing the branding construction of industrial heritage tourism destinations. The fourth chapter analyzes the market perception of the brand image of industrial heritage tourism destinations. It uses market research methods and network text analysis methods to combine offline and online, and summarizes the first-hand information and Internet text perceptions of tourists. Second-hand information, data analysis from the perception of the brand image of the industrial heritage tourist destination. The market research analyzed the seven dimensions of cognitive image, emotional image, perceived image, perceived quality, satisfaction, behavior willingness, and brand image enhancement by issuing questionnaires to understand the overall evaluation and choice preferences of tourists on the industrial heritage. The text analysis collected data from websites such as Ctrip and Mafengwo, and selected 8 industrial heritage tourism destinations covering different periods, different regions, and different development models as the research objects. ROST software was used as the analysis tool to analyze the cognitive image and emotional image. Based on the three aspects of overall image, the image perception of tourists is analyzed, and the situation of tourists' perception of brand image of tourist destinations is discussed. The content of this chapter provides data support for proposing brand marketing strategies for industrial heritage tourism destinations. The fifth chapter is based on the previous analysis and fully draws on the experience of domestic and foreign industrial heritage tourism development. This article proposes a brand activation plan for industrial heritage tourism destinations from three aspects: brand system improvement, brand value shaping and brand marketing strategies. In terms of brand system improvement, specific improvement measures are proposed from the reform of the operation management system, the improvement of laws and regulations, and the improvement of the evaluation standard system. In terms of brand value remodeling, suggestions on brand core value connotation, cross-cultural communication of value, and brand value repositioning of tourist destinations are proposed from the two levels of country and tourist destination. In terms of brand marketing strategy, it proposes relevant plans for cultural integration marketing, new media channel marketing, festival event marketing, and tourism route marketing. The sixth chapter summarizes the research process and results of this thesis, analyzes the research deficiencies of this thesis, and proposes a new direction for the future research on industrial heritage tourism.
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