윤리적 소비에 대한 인식이 증가하고 MZ세대 소비성향의 중요성이 부각되는 현실에 맞추어, MZ세대의 윤리적 소비 성향에 따른 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도와 프리미엄 가격 지불의도에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 본 연구는 MZ세대(15-40세까지)에 해당되는 인원에게 성별, 지역, 연령별로 할당표본추출법을 활용하여 온라인 조사 방식으로 800명을 조사하였으며 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 남성에 비하여 여성이 더 이타주의적이고 생태주의적인 결과와 함께, 윤리적 소비 성향에서 여성이 더 높게 나타났다. 또한 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도에서도 여성이 더 높게 나타났다. 둘째, ...
윤리적 소비에 대한 인식이 증가하고 MZ세대 소비성향의 중요성이 부각되는 현실에 맞추어, MZ세대의 윤리적 소비 성향에 따른 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도와 프리미엄 가격 지불의도에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 본 연구는 MZ세대(15-40세까지)에 해당되는 인원에게 성별, 지역, 연령별로 할당표본추출법을 활용하여 온라인 조사 방식으로 800명을 조사하였으며 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 남성에 비하여 여성이 더 이타주의적이고 생태주의적인 결과와 함께, 윤리적 소비 성향에서 여성이 더 높게 나타났다. 또한 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도에서도 여성이 더 높게 나타났다. 둘째, Z세대가 사회적 기업 패션상품 구매의도와 사회적 기업 패션상품 태도 두 가지 요인에서 밀레니얼세대에 비해 높게 나타났지만, 프리미엄 가격 지불의도에서는 Z세대가 밀레니얼세대에 비하여 더 낮게 나타났다. 셋째, 지역간의 차이를 살펴보았을때는 모든 요인에서 지역 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 윤리적 소비 성향 변수에 따른 프리미엄 가격 지불의도를 알아보면, 자원절약성향, 기업의 책임의식에 대한 성향이 강할수록 프리미엄 가격 지불의도에 대하여 우호적이었고, 친환경 성향이 낮을수록 프리미엄 가격 지불의도는 상승하는 것으로 확인되었다. 다섯째, 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도에 따른 프리미엄 가격 지불의도를 살펴보면, 사회적 기업의 패션상품 구매의도, 태도 두 요인에 대한 태도가 모두 우호적일수록 프리미엄 가격 지불의도에 대하여 우호적임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 이후 MZ세대, 혹은 밀레니얼, Z세대 각각을 타깃으로 한 윤리적 소비, 친환경 제품 등 마케팅 전략 수립의 기초가 될 수 있을 것이다.
윤리적 소비에 대한 인식이 증가하고 MZ세대 소비성향의 중요성이 부각되는 현실에 맞추어, MZ세대의 윤리적 소비 성향에 따른 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도와 프리미엄 가격 지불의도에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 본 연구는 MZ세대(15-40세까지)에 해당되는 인원에게 성별, 지역, 연령별로 할당표본추출법을 활용하여 온라인 조사 방식으로 800명을 조사하였으며 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 남성에 비하여 여성이 더 이타주의적이고 생태주의적인 결과와 함께, 윤리적 소비 성향에서 여성이 더 높게 나타났다. 또한 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도에서도 여성이 더 높게 나타났다. 둘째, Z세대가 사회적 기업 패션상품 구매의도와 사회적 기업 패션상품 태도 두 가지 요인에서 밀레니얼세대에 비해 높게 나타났지만, 프리미엄 가격 지불의도에서는 Z세대가 밀레니얼세대에 비하여 더 낮게 나타났다. 셋째, 지역간의 차이를 살펴보았을때는 모든 요인에서 지역 간의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 윤리적 소비 성향 변수에 따른 프리미엄 가격 지불의도를 알아보면, 자원절약성향, 기업의 책임의식에 대한 성향이 강할수록 프리미엄 가격 지불의도에 대하여 우호적이었고, 친환경 성향이 낮을수록 프리미엄 가격 지불의도는 상승하는 것으로 확인되었다. 다섯째, 사회적 기업의 패션상품에 대한 태도에 따른 프리미엄 가격 지불의도를 살펴보면, 사회적 기업의 패션상품 구매의도, 태도 두 요인에 대한 태도가 모두 우호적일수록 프리미엄 가격 지불의도에 대하여 우호적임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 이후 MZ세대, 혹은 밀레니얼, Z세대 각각을 타깃으로 한 윤리적 소비, 친환경 제품 등 마케팅 전략 수립의 기초가 될 수 있을 것이다.
In line with the increasing awareness of ethical consumption and the emergence of the importance of the MZ generation's consumer propensity, the impact of the MZ generation's ethical consumer propensity on social enterprise attitudes toward fashion products and premium price payment intentions I stu...
In line with the increasing awareness of ethical consumption and the emergence of the importance of the MZ generation's consumer propensity, the impact of the MZ generation's ethical consumer propensity on social enterprise attitudes toward fashion products and premium price payment intentions I studied. In this study, 800 people were surveyed by the online survey method using the quota sampling method for the personnel corresponding to the MZ generation (15 to 40 years old), and the following research results were obtained. First, females appeared to be higher due to ethical consumption tendencies, with more altruistic and ecological consequences compared to males. Women also appeared higher in the attitudes of social enterprises towards fashion products. Second, the Gen Z group was higher than the Gen millennials group due to two factors: the intention to purchase social enterprise fashion products and the attitude of social enterprise fashion products, but the premium price. Intention to pay was lower in the Gen Z group than in the Gen millennials group. Third, looking at the differences between regions, there were no significant differences between regions for all factors. Fourth, looking at premium price payment intentions based on ethical consumption propensity variables, the stronger the tendency toward resource conservation and corporate responsibility, the less friendly and environmentally friendly the premium price payment intentions are. It was confirmed that the degree of premium price payments increased. Fifth, looking at the premium price payment intentions based on the attitudes of social enterprises toward fashion products, the more friendly the attitudes of social enterprises toward both the purchase intentions and attitudes of fashion products, the higher the premium price payment intentions. It can be confirmed that they are friendly to each other. there were. This study can be the basis for establishing marketing strategies such as ethical consumption and eco-friendly products targeting the MZ generation, millennials, and generation Z respectively.
In line with the increasing awareness of ethical consumption and the emergence of the importance of the MZ generation's consumer propensity, the impact of the MZ generation's ethical consumer propensity on social enterprise attitudes toward fashion products and premium price payment intentions I studied. In this study, 800 people were surveyed by the online survey method using the quota sampling method for the personnel corresponding to the MZ generation (15 to 40 years old), and the following research results were obtained. First, females appeared to be higher due to ethical consumption tendencies, with more altruistic and ecological consequences compared to males. Women also appeared higher in the attitudes of social enterprises towards fashion products. Second, the Gen Z group was higher than the Gen millennials group due to two factors: the intention to purchase social enterprise fashion products and the attitude of social enterprise fashion products, but the premium price. Intention to pay was lower in the Gen Z group than in the Gen millennials group. Third, looking at the differences between regions, there were no significant differences between regions for all factors. Fourth, looking at premium price payment intentions based on ethical consumption propensity variables, the stronger the tendency toward resource conservation and corporate responsibility, the less friendly and environmentally friendly the premium price payment intentions are. It was confirmed that the degree of premium price payments increased. Fifth, looking at the premium price payment intentions based on the attitudes of social enterprises toward fashion products, the more friendly the attitudes of social enterprises toward both the purchase intentions and attitudes of fashion products, the higher the premium price payment intentions. It can be confirmed that they are friendly to each other. there were. This study can be the basis for establishing marketing strategies such as ethical consumption and eco-friendly products targeting the MZ generation, millennials, and generation Z respectively.
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