본 연구의 목적은 새로운 산업 및 활동 공간으로써 주목받기 시작한 메타버스에서 장애인들의 활동권과 접근성을 확보하여 향후 메타버스 공간에서 장애인들의 평등권을 보장하기 위한 대체 접근 방안을 수립하는 것이다. 이를 위해 장애인의 정보접근을 위해 적용되고 있는 정보접근 보조기기의 접근 원리를 분석하였으며, 메타버스 발전의 기반이 된 실감형 컨텐츠를 장애인에게 직접 적용한 선행연구에서 사용된 중재 방안 분석 결과의 비교를 통해 메타버스 접근 매체에 따른 장애 유형별 중재 방안을 제시하였다. 정보접근 보조기기는 장애 유형에 따라 PC 및 모바일 기기 활용을 위해 장애 특성에 따른 중재 방안을 제시한다. ...
본 연구의 목적은 새로운 산업 및 활동 공간으로써 주목받기 시작한 메타버스에서 장애인들의 활동권과 접근성을 확보하여 향후 메타버스 공간에서 장애인들의 평등권을 보장하기 위한 대체 접근 방안을 수립하는 것이다. 이를 위해 장애인의 정보접근을 위해 적용되고 있는 정보접근 보조기기의 접근 원리를 분석하였으며, 메타버스 발전의 기반이 된 실감형 컨텐츠를 장애인에게 직접 적용한 선행연구에서 사용된 중재 방안 분석 결과의 비교를 통해 메타버스 접근 매체에 따른 장애 유형별 중재 방안을 제시하였다. 정보접근 보조기기는 장애 유형에 따라 PC 및 모바일 기기 활용을 위해 장애 특성에 따른 중재 방안을 제시한다. 시각장애를 대상으로는 시각 정보를 촉각, 청각 데이터로 변환하여 제공하고, 지체/뇌병변장애의 경우 입출력인터페이스에 대한 물리적인 접근을 용이하게 하기 위한 수단을, 청각/언어장애의 경우 청각 정보를 시각/촉각 정보로 변환하거나 타인과의 소통을 원활히 하기 위한 보완·대체 의사소통 수단을 제공한다. 장애인을 대상으로 실감형 컨텐츠를 적용한 선행연구의 경우 시각장애에 대한 중재를 진행한 논문은 없었으나, ‘릴루미노’와 같이 저시력 장애를 대상으로 시각 인터페이스에 대한 중재를 진행한 일부 사례를 찾아볼 수 있었다, 지체/뇌병변장애를 대상으로 진행된 연구는 대부분 일반적인 컨트롤러를 활용할 수 있는 자를 대상으로 이루어졌다. 또한, 청각/언어장애인을 대상으로 진행된 연구의 경우 대부분 일방적인 정보 제공을 목적으로 실감형 컨텐츠를 제공하여 메타버스 내에서 사용 가능한 상호작용 및 의사소통 중재 방안에 관한 연구를 찾아볼 수 없었다. 따라서, 본 연구에서는 향후 장애인의 메타버스 활용을 위한 접근성 확보를 위해 정보접근 보조기기 중재 방안을 기본으로 메타버스 접근을 위해 사용되는 세 가지 매체에서 장애 유형별로 제공이 필요한 중재 방안과 이에 사용 가능한 인터페이스 기술을 조사하였다.
본 연구의 목적은 새로운 산업 및 활동 공간으로써 주목받기 시작한 메타버스에서 장애인들의 활동권과 접근성을 확보하여 향후 메타버스 공간에서 장애인들의 평등권을 보장하기 위한 대체 접근 방안을 수립하는 것이다. 이를 위해 장애인의 정보접근을 위해 적용되고 있는 정보접근 보조기기의 접근 원리를 분석하였으며, 메타버스 발전의 기반이 된 실감형 컨텐츠를 장애인에게 직접 적용한 선행연구에서 사용된 중재 방안 분석 결과의 비교를 통해 메타버스 접근 매체에 따른 장애 유형별 중재 방안을 제시하였다. 정보접근 보조기기는 장애 유형에 따라 PC 및 모바일 기기 활용을 위해 장애 특성에 따른 중재 방안을 제시한다. 시각장애를 대상으로는 시각 정보를 촉각, 청각 데이터로 변환하여 제공하고, 지체/뇌병변장애의 경우 입출력 인터페이스에 대한 물리적인 접근을 용이하게 하기 위한 수단을, 청각/언어장애의 경우 청각 정보를 시각/촉각 정보로 변환하거나 타인과의 소통을 원활히 하기 위한 보완·대체 의사소통 수단을 제공한다. 장애인을 대상으로 실감형 컨텐츠를 적용한 선행연구의 경우 시각장애에 대한 중재를 진행한 논문은 없었으나, ‘릴루미노’와 같이 저시력 장애를 대상으로 시각 인터페이스에 대한 중재를 진행한 일부 사례를 찾아볼 수 있었다, 지체/뇌병변장애를 대상으로 진행된 연구는 대부분 일반적인 컨트롤러를 활용할 수 있는 자를 대상으로 이루어졌다. 또한, 청각/언어장애인을 대상으로 진행된 연구의 경우 대부분 일방적인 정보 제공을 목적으로 실감형 컨텐츠를 제공하여 메타버스 내에서 사용 가능한 상호작용 및 의사소통 중재 방안에 관한 연구를 찾아볼 수 없었다. 따라서, 본 연구에서는 향후 장애인의 메타버스 활용을 위한 접근성 확보를 위해 정보접근 보조기기 중재 방안을 기본으로 메타버스 접근을 위해 사용되는 세 가지 매체에서 장애 유형별로 제공이 필요한 중재 방안과 이에 사용 가능한 인터페이스 기술을 조사하였다.
The purpose of this study is to present an alternative approach to ensure the right and accessibility of the people with disabilities in Metaverse - A new industry and activity space. For this study, it is analyzed that the access principle of the information access device, and the intervention ...
The purpose of this study is to present an alternative approach to ensure the right and accessibility of the people with disabilities in Metaverse - A new industry and activity space. For this study, it is analyzed that the access principle of the information access device, and the intervention method used in previous studies which applied realistic contents that has been the base for the development of metaverse. Assistive technology devices provide intervention with people with disabilities to use PCs and mobile devices, based on the type and characteristics of disabilities. Information access aids provide visually impaired people with visual informations by converting it into tactile and auditory data and provide people with physical disabilities and cerebral palsy with method for facilitating physical access to input/output interfaces, and it provides hearing & language-impaired people with auditory information by convert it into visual or tactile information, and provides them with AAC devices to communicate with others. In the case of previous studies that applied realistic content to the disabled, there were no papers that provides intervention on visual impairment, but some cases of intervention on visual interfaces such as "Relumino" could be found. And most of the studies on people with physical disabilities and with cerebral palsy were suggested on people who can use general input/output interfaces. In addition, most of the studies conducted on hearing & language-impaired people provided realistic content only for providing unilateral information, so there was no study on interaction and communication intervention available within the metaverse. In this study, in order to secure accessibility for three types of interfaces those could be used for the metaverse for the people with disabilities in the future, intervention plans for each type of disabilities and available interface technologies were investigated based on intervention plans for information access aids.
The purpose of this study is to present an alternative approach to ensure the right and accessibility of the people with disabilities in Metaverse - A new industry and activity space. For this study, it is analyzed that the access principle of the information access device, and the intervention method used in previous studies which applied realistic contents that has been the base for the development of metaverse. Assistive technology devices provide intervention with people with disabilities to use PCs and mobile devices, based on the type and characteristics of disabilities. Information access aids provide visually impaired people with visual informations by converting it into tactile and auditory data and provide people with physical disabilities and cerebral palsy with method for facilitating physical access to input/output interfaces, and it provides hearing & language-impaired people with auditory information by convert it into visual or tactile information, and provides them with AAC devices to communicate with others. In the case of previous studies that applied realistic content to the disabled, there were no papers that provides intervention on visual impairment, but some cases of intervention on visual interfaces such as "Relumino" could be found. And most of the studies on people with physical disabilities and with cerebral palsy were suggested on people who can use general input/output interfaces. In addition, most of the studies conducted on hearing & language-impaired people provided realistic content only for providing unilateral information, so there was no study on interaction and communication intervention available within the metaverse. In this study, in order to secure accessibility for three types of interfaces those could be used for the metaverse for the people with disabilities in the future, intervention plans for each type of disabilities and available interface technologies were investigated based on intervention plans for information access aids.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.