최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기중국의 심리극 교육사업은 30여 년간 발전해왔고, 심리극 전공 연구성과 역시 나날이 풍부 해지고 있다. 현재 주로 응용적 연구 측면으로 연구가 집중되었고 관련 기초이론에 대한 연 구는 비교적 느리게 진행되고 있으며 그 응용 역시 초기 의료기관에서 정신질환자의 보조 적 치료방법으로 응용되다 점차 학교로 확대되고 교육 분야에서 지속적으로 두각을 보 이고 있다. 중국 심리학자와 교육종사자는 사회 각계각층의 정신건강 연구에 힘써왔고, 정 신 건강교육 전문가 역시 새로운 관여 방식과 방법을 찾아가고 있다. 이를 계기로 심리극이 등장하였고 중국 대학생 정신건강 교육 분야에 도입되었으며, 관련 업종 종사자 역시 이를 현지화 작업을 통해 대학 심리극 전공 교육 실천에 활용하고자 한다. 최근 중국 대학생의 정신건강 문제가 갈수록 다양해지고 있다. 학생들 의 환경 적응력, 자립 능력, 대인관계 문제, 자기 비평 문제 및 도덕적 의지 문제 등이 사회 전반의 주목을 받고 있다. 현재 중국 대학 본과 단 계의 심리극 교육의 급성장, 심리극 전공 인재에 대한 사회의 복합성, 다양화의 현실적 요 구, 실제 상황 결합에 대해 중국 대학 심리극 인재양성 특징과 그 변화 규칙을 파악하고 중국 대학 심리극 교육 발전 기간의 훈련 방식 및 그 가치 추구를 분석한다. 대학 심리극 전공 인재양성은 가장 빠르게 발전하는 본과 교육 단계에서 부터 출발해야 하고, 대학 심리극 전공 인재 훈련의 교육 수업, 교육 커리큘럼 및 실천교육 에 대해 연구한다. 심리극의 발전에 맞춰 탐구하고, 현재 중국 대학이 전개해나가는 심리극 전공 교육의 실제 상황에 대해 객관적 비교, 종합적인 정리, 연구 를 진행하였고, 그 안에서 대학 심리극 인재양성의 건전한 발전을 추진 할 역량을 찾고자 한다. 구체적으로 다음이 포함된다. 첫째, 실천교육. 중국 대학 심리극 연구에서 가장 중요한 것은 교육 구 조의 핵심 요소에서부터 구체적으로 전개해나가는 것이다 즉, ...
중국의 심리극 교육사업은 30여 년간 발전해왔고, 심리극 전공 연구성과 역시 나날이 풍부 해지고 있다. 현재 주로 응용적 연구 측면으로 연구가 집중되었고 관련 기초이론에 대한 연 구는 비교적 느리게 진행되고 있으며 그 응용 역시 초기 의료기관에서 정신질환자의 보조 적 치료방법으로 응용되다 점차 학교로 확대되고 교육 분야에서 지속적으로 두각을 보 이고 있다. 중국 심리학자와 교육종사자는 사회 각계각층의 정신건강 연구에 힘써왔고, 정 신 건강교육 전문가 역시 새로운 관여 방식과 방법을 찾아가고 있다. 이를 계기로 심리극이 등장하였고 중국 대학생 정신건강 교육 분야에 도입되었으며, 관련 업종 종사자 역시 이를 현지화 작업을 통해 대학 심리극 전공 교육 실천에 활용하고자 한다. 최근 중국 대학생의 정신건강 문제가 갈수록 다양해지고 있다. 학생들 의 환경 적응력, 자립 능력, 대인관계 문제, 자기 비평 문제 및 도덕적 의지 문제 등이 사회 전반의 주목을 받고 있다. 현재 중국 대학 본과 단 계의 심리극 교육의 급성장, 심리극 전공 인재에 대한 사회의 복합성, 다양화의 현실적 요 구, 실제 상황 결합에 대해 중국 대학 심리극 인재양성 특징과 그 변화 규칙을 파악하고 중국 대학 심리극 교육 발전 기간의 훈련 방식 및 그 가치 추구를 분석한다. 대학 심리극 전공 인재양성은 가장 빠르게 발전하는 본과 교육 단계에서 부터 출발해야 하고, 대학 심리극 전공 인재 훈련의 교육 수업, 교육 커리큘럼 및 실천교육 에 대해 연구한다. 심리극의 발전에 맞춰 탐구하고, 현재 중국 대학이 전개해나가는 심리극 전공 교육의 실제 상황에 대해 객관적 비교, 종합적인 정리, 연구 를 진행하였고, 그 안에서 대학 심리극 인재양성의 건전한 발전을 추진 할 역량을 찾고자 한다. 구체적으로 다음이 포함된다. 첫째, 실천교육. 중국 대학 심리극 연구에서 가장 중요한 것은 교육 구 조의 핵심 요소에서부터 구체적으로 전개해나가는 것이다 즉, 교수 설계, 교재 집필, 교실 수업과 전공 평가 4가지 항목이다. 전체적인 교수 설계 는 근거이고, 교재 집필은 기초이며, 교실수업은 중심이고, 평가는 교육 효과를 검증할 효과적인 방법이며 수단이다. 본 연구는 교수와 학생의 인터뷰를 통해 조사 연구하였고, 새로운 시대적 배경하에 심리극 전공의 교수 설계, 교재 집필, 교실수업 및 전공 평가 4가지 단계의 현황과 문제 점을 탐구한다. 둘째, 심리극의 발전과 심리극 교육 정책 현황. 현재 심리극 교육에 대 한 연구는 해외 교수 경험과 현지화 특징을 결합하여 중국 특색을 갖춘 심리극 교육 발전 모델을 만드는 것이다. 전공 이론과 실천을 결합하고, 교실 실천, 교류 공연, 그룹 토론 등 단계를 융합하여 더욱 개방된 교육 시스템 모델 연구를 만든다. 본 연구는 종합대학 심리극과 전문 대학 심 리극 전공 인재양성 교육모델에 대한 연구인 동시에 국내외 심리극의 발 전, 현재 중국 심리극 교육이 대학생 정신건강에 미치는 영향, 국가의 심 리극에 대한 발전 방침과 정책을 정리해 중국 대학 심리극 교육을 지탱 할 근거를 현실 방향을 찾고자 한다. 셋째, 교수의 교수 역량과 교수법. 교수는 교육 실천 활동의 기획자이 자 참여자로 학생의 전문 지식양성, 보다 완벽한 사고력 확립, 심리극 수 업 실천 진행 등을 위해 심리극 교육과정에 중요한 역할을 수행한다. 본 연구는 중국 대학 심리극 전문가, 교수, 학생 및 일선 지도자와의 인터뷰 를 통해 그들의 학술, 소양, 교육 이념, 교육 태도 및 교수 방법을 이해 하고 중국 대학 심리극 전공 교수진에 대해 알아본다. 전문화된 교육 이 념, 과학적인 교수 방법은 심리극 교육 발전의 기초임으로 심리극 전공 대학생을 대상으로 구체적인 조사 연구가 필요하며, 학생의 교수 수업에 대한 만족도를 분석하고, 학생의 만족도와 심리극 교육에 영향을 미치는 교수의 학술 소양, 교육 이념, 태도 및 방법 등 요소를 탐구한다. 넷째, 심리극 전공 학생의 전공 학습능력 및 취업 실천에 대한 탐색. 심리극 교육 실천에 대한 연구에 교육 주체인 학생에 대한 연구를 지나 칠 수는 없다. 학생의 전공 수준은 현재 심리극 교육 효과에 직접적으로 반영된다. 본 연구는 중국 17개 대학에서 공부하는 대학생을 대상으로 인터뷰하여 전공 수업 학습 방법, 전공 실천 효과, 취업 상황 등을 탐구 하고, 심리극 수업을 듣는 대학생 그룹에 대한 전공 학습 실태를 총체적 으로 분석하였다. 또한, 학생의 교수 수업, 커리큘럼 구성, 실천 방법 등 요인을 리서치 하여 중국 대학의 현재 심리극 전공 수업 현황을 더욱 객 관적으로 인지하였고, 이로 중국 대학 심리극 전공 인재양성의 교육 실 천 수준을 높일 의견을 제안한다. 심리극 연구 내용은 정신질환 치료 영역에서 조금씩 확대되어 단일적 발전 방향에서 종합적 발전 방향으로 점차 전환되고 있다. 심리극 교육 연구 관점에서 응용적 특성을 보면 이러한 변화는 더욱 분명하다. 2000 년대에 들어 학계 심리극에 대한 학문적 연구는 더욱 광범위 해졌으며 이 분야의 문헌 자료 역시 상대적으로 뚜렷하게 증가하였다. 통계에 따 르면 2000년에서 2010년 사이, 학계에 심리극에 관한 연구가 450편 이상 발표되었고 1990년대 23편과 비하면 폭발적인 성장이라고 할 수 있다. 학계는 이 분야의 연구를 계속하여 늘려갔고 심리극이 교육 분야에 도입 되었는데 이는 심리극이 빠른 발전 기회를 맞이하였음을 보여준다. 문헌 자료 연구의 관점에서 볼 때 이 시기에 발표된 문헌 구성은 학교 정신 건강교육, 교육 수업, 과학기술정보, 교육과 직업 및 문화 교육 자료 등 과 관련되어 있다. 전체적으로 보면 교육 수업은 캠퍼스 정신건강에 중 점을 둔 문현 연구가 80% 이상으로 상대적으로 높은 비율을 차지했는데, 이는 심리극의 발 전이 교육기관으로 방향을 바뀌기 시작했다는 것을 의미한다. 특히 정신 건강교육 방면에 매우 광범위하게 응용되었다. 이 부분의 문헌을 검토하면서 가장 많이 등장한 키워드는 정신 건강교육, 심리극과 대안, 정신건강 등이다. 이를 통해 이 단계에서 학계 심리극에 관한 연구 영역이 더 이상 전통적인 정신질환 치료와 대인관계에 국한되 지 않고, 청소년의 정신건강 교육 방면으로 확대되고 있음을 알 수 있다. 즉, 더 이상 개인의 장애적 문제를 해결하는 데에 그치지 않고, 새로운 시대에 맞춰 교육 발전성 문제의 지도 방향이 비약적으로 확장하며 변화 해가고 있음을 알 수 있다. 본 연구의 목적은 중국의 다양한 형태의 대학이 진행하고 있는 심리극 교육, 커리큘럼 구성 및 실천 성과를 정리하고 살펴보고, 심리극 전공의 발전 과정과 배경, 인재 육성 목표의 포지셔닝, 내용 선정, 커리큘럼 구 성 및 실행 방법 등 다양한 각도에서 연구하여 중국 대학 본과 단계의 심리극 전공 인재 교육 양성의 현황을 연구하고 되돌아보고, 중국 대학 심리극 전공 인재양성의 발전 방향을 고민해 중국 대학 심리극 교육 혁 신을 위해 예술교육 발전과 함께 참고할 수 있는 이론 근거와 실효성을 가진 전략과 방법을 제시하는 데 있다. 본 연구는 중국 대학의 심리극 인재양성을 착안점으로 하여, 중국 대학 심리극 전공 발전 중 교육 수업, 커리큘럼과 교육 실천에 대한 연구를 통해 중국 대학 심리극 전공 교육 의 역사와 현황을 정리하여 교육 관념을 바꾸고, 중국의 대표적인 3개 대학의 심리극 전문인재 양성 프로그램을 조사하고, 심리극 전문인재 양 성의 교육 특징, 커리큘럼 구조 및 교육 실천 결과를 종합적으로 연구하 여 전문적이고 체계적인 심리극 교육으로의 발전 토대를 마련하고자 한다. 국내외 연구 결과를 취합하여 검토한 결과 현재 중국 심리극의 발전 단계에 비춰 볼 때 외국 심리극 교육의 발전 경험을 직접 참고하는 것은 적절치 않으며 중국 심리극 교육은 현 단계에 이미 많은 성과를 거두었 으며, 끊임없이 노력하고 지속적으로 발전해 나가는 중임을 알 수 있었 다. 중국 심리극을 연구하는 대부분의 학자는 모두 정신의학, 예술 이론 사업, 대학 심리 지도 교육에 종사하는 관계자들로 비전문가가 심리극 전공 교육을 담당하고 있다. 따라서 현재 중국의 심리극 전공 교육이나 커리큘럼과 관련된 연구는 대부분 심리극 자체의 예술적 특징을 연구의 진입점으로 하고 있으며, 미시적 현상 분석과 경험에 의한 토론에 관심 을 두고 있다. 이 외, 현재 중국 대학 본과 단계는 모두 심리극 치료사 인재양성을 주로 하고 있기 때문에 심리극 전공에 대한 교수 방법 연구 는 모두 심리치료사 양성 방향으로 발전되고 있고, 대부분 효율적인 심 리극 수업 실천 경험을 정리하거나, 외국의 심리극 전문교육 방면의 경 험과 방법에 관해 설명, 참고하며 현지화 전환에 응용 시도를 하고 있다. 심리극 연구에 대한 심도 있는 연구와 함께 어떤 연구자는 중국 심리극 산업 전체의 발전 구조를 연구해 중국 대학 심리극 교육은 어떻게 구축, 보완해야 하는지, 심리극 인재를 양성하는데 어떻게 발전해 나가야 하는 지, 심리극 전공 커리큘럼은 어떻게 개선되어야 하는지 등의 의견과 전략을 제안한다. 국내외 문헌을 살펴보면 중국 심리극 전문인재 양성과정과 관련된 커 리큘럼 설계 및 개발에 관한 연구는 비교적 적고, 대학 심리극 전문인재 커리큘럼에 맞춰 설계된 연구는 더욱 적다. 중국 심리극 전공 커리큘럼 설치와 개발 방면에 관한 문헌은 지역적 특징이 비교적 뚜렷이 나타나 있고, 크게 제한적이며 심도 깊은 분석이 이루어지지 않았으며 대부분 대략적인 이론 설명과 별다른 내용이 없는 데 그쳐 중국 대학의 심리극 전공 교육과정의 문제점에 대한 심층적인 분석과 논리적 추리를 찾아보 기 어려웠고, 혁신적이고 이념적이며 체계적인 개선 전략이 제시되지 않 았다. 본 연구는 중국 대학의 심리극 전공 교육의 실제 발전 상황과 미래 동향을 분석하여 중국 대학의 심리극 본과 단계 교육과정의 수업 실천 혁신을 위한 종합적이고 실천 가능하 며 참고 가치가 있는 커리큘럼 설계와 개발 전략을 제시하고자 한다. 동시에 이론 분석과 함께 의견을 제시하여 실효성 있고 종합적이며 완벽한 대학 심리극 전공 커리큘럼 체 계 구축에 박차를 가하고자 한다. 본 연구는 주로 인터뷰를 통해 다양한 대학의 심리극 구축 및 개발 과정에서의 생각과 방향을 파악하였고, 심 리극 교육이 인재양성에 있어서 두드러진 문제를 정리하였고, 전국 17개 대학 심리극연구센터의 학생, 교사, 전문가 및 관리자와의 인터뷰를 통해 각 학교의 심리극 전문가 양성에 채택한 방법과 모델을 이해하고 다양한 관점에서 심리극 전문가 양성에 대한 견해를 수집할 수 있으며 연구 내 용과 연구 문제 등을 효과적으로 이해하게 되었다. 연구 분석을 통해 제 약을 받게 된 원인을 찾고, 향후 심리극 전문인재 양성 모델의 개선을 위한 합리적인 제안을 하고, 심리극 전문교육의 더 나은 발전을 위한 몇 가지 시사점 및 방향을 제시하고자 한다. 심리극 수업은 수업 단막극, 캠퍼스 심리문제극 및 생활 관찰 스케치 등을 아우르는 독특한 특징을 가지고 있다. 표현력 면에서 일반 심리극 보다 더 까다롭다. 심리극을 전공한 학생들은 교실 창작 실천하는 과정 에서 정서적 변화를 느끼고 체험하며 그 정서적 변화를 공유하면서 자신 의 인지와 행동에 내재적인 변화를 겪는다. 이로 인해 심리극이 심리 교 육의 중요한 방법이며, 학생들에게 심리적 문제의 발견, 사고 및 해소를 위한 다양한 솔루션을 제공되며, 대학생들에게 보다 효율적인 지도적 교 육과 정서적 소통을 제공함을 알 수 있다. 심리극은 연기자와 관객이 상 호작용하는 주체적 활동 과정이며 개방적인 특성을 가지고 있다. 전통적 인 연극은 작품 공연은 주로 내용에 기반을 두고 있으며, 그 공연 형식과 내용은 모두 형식 화된 표현 방식이고 관객과의 교류 역시 제4의 벽으로 인해 소통이 제한적이다. 하지만 심 리극의 창작과 연출은 매우 다르다. 연기자와 관객이 완전히 분리된 것이 아니라 연극을 관 람하고 상황이 통합된 무대 관계로 연기자는 ‘대화’와 ‘독백’을 통하여 관객과 소통 할 수 있을 뿐만 아니라 현장에서 즉흥적으로 토론과 상호작용에 참여해 줄 것을 요청할 수 있다. 연기자는 또 관객에게 도움을 요청하고, 관객의 공연 참여를 유도하는 등 다양한 형식을 취할 수 있다. 이러한 과정에서 연기자는 스스로 역할의 언행을 통제할 뿐만 아니라 관객으로 하여금 역 할의 심리와 행동을 이해하게 하고, 역할의 성격적 특성을 해석하는 동 시에 역할의 내면세계, 공연자와 관객의 감정 세계, 극적 요소를 유기적 으로 결합해 스토리텔링, 역할 대화, 커뮤니케이션 적응과 정서적 교감, 배우와 관객의 극 안과 밖에서 동반 성장을 할 수 있다. 심리극은 전문 창작과 연기 실천 과정에 연기자와 관객의 대화, 이해의 공유, 소통 협력에 중점을 두고 배우와 관객의 심리 상태를 풀어주어야 한다. 공연물 실천은 주체성과 개성을 살리고 자신과 타인, 이성과 감 성, 개체와 사회 사이의 균형을 이루고 생동적으로 캐릭터를 설정해야 한다. 또한, 심리극 작품은 일반적 의미의 무대 연출 형태가 아닌 학생들의 심리적 자질을 향상시키는 것을 주요 목적으로 한다. 심리극은 역할 분장을 방식을 통해 학생의 ‘역할’ 분담 능력을 높이고, 개체의 개방화를 촉진하며, 인간 내면의 심리 문제를 해결하도록 유도하는 중요한 수단이 라고 할 수 있다. 롤 플레잉의 개념에 대해 학계는 개체가 만들어진 상황에서 자신을 연기 하거나 실제 상황에서 내가 아닌 역할을 하는 과정으로 규정하고 있다. 롤플레잉이란 실생 활에서 자신의 역할에 대한 사회적 기대에 따라 행동과 태도 보이는 것을 말한다. 롤플레잉은 추상적인 문 제를 더욱 구체화하여 역할자가 자신의 느낌을 사실적이고 능동적으로 표현하게 하고, 과거에 생각하지 못했던 효과적인 행동을 배우고 시도하 며, 문제에 대한 날카로운 통찰력을 길러주며, 그들이 대인관계를 배우고 능숙하게 조절하고, 과학적인 인생관, 가치관을 정립할 수 있도록 도움으로써 스스로 건강 하게 발전해 나갈 수 있게 한다. 본 연구 긍정적 심리학 관점에서, 중국 대학생 심리극 전공 교육 커리 큘럼 상황이 주로 수업 지도가 ‘지나치게 소극적’인 것으로 나타났다. 즉, 대부분의 수업은 정신질환 진단 및 치료에 치중되어 있고 수업 내용이 체계적이지 않으 며, 수업 형식이 비교적 전통적인 세 가지 방면을 가지고 있다. 현재 언급되는 소극적인 심 리 교육의 “소극적”이 심리적 문 제가 있는 학생들이 배워야 하는 수업으로 오해하기 쉽다. 따라서 심리 극 수업을 듣는 것에 대한 거부감을 주고 심리극 전공 커리큘럼 교육을 꺼리게 된다. 많은 문헌에서 대학은 긍정적 심리학의 관점에서 대학생을 대상으로 한 심리극 교육을 실시해야 한다고 언급하고 있다. 현재 대학 생들의 심리적인 문제는 갈수록 더욱 부각되고 있는데 이는 사회 전체의 우려를 불러일으키고 있다. 심리적 문제가 있는 학생의 비율이 상대적으 로 낮긴 하지만 이러한 문제의 민감도가 비교적 높기 때문에 한 번 발생 하면 비교적 큰 규모의 사회적 여론이 형성되고 사회적으로 부정적인 영 향을 끼치기 쉽다. 또한, 중국의 발전은 인재의 소양을 지속적으로 향상 을 필요로 하며 미래 인재는 육체적, 정신적으로 건강한 종합 자질을 갖춘 사람을 원하고 있다. 따라서 심리극 교육에 대한 대학의 홍보와 지도 를 강화해 학생들이 심리극 교육에 대한 편견을 버리고 심리극 교육에 적극 참여할 수 있는 분위기를 조성해 대학생들이 더욱 훌륭한 인성을 갖추도록 해야 한다. 중국 대학의 정신건강 교육방법은 점점 더 다양해지고 있다. 교수는 교실수업 외에도 과외 지도를 통해 학생에게 정신건강 교육을 지도하고 있어 교실 수업과 과외 지도가 서로 결합된 심리상담과 자기 경험이 결 합된 정신건강 교육 체계가 형성되었다. 또, 대학 심리극이 생기면서 교 수의 정신건강 그룹 상담을 돕는 효과적인 방법이 되었으며 대학 정신건 강 교육에서 점점 더 중요하게 작용하고 있다. 첫째, 대학 심리극을 발판 삼아 정신건강 교육 사회 활동으로 확장되었다. 그중에서 예술 분야 수 업은 창작을 실천을 중시하고 창작 실천에서 학생들은 창조의 기본기를 다지게 된다. 예술 전공 학생은 실천을 더욱 중시해 심리극의 도입은 학 생들이 심리학의 이론적 지식을 습득하는 동시에 예술적 실천에 참여하 는 개인적인 경험을 얻을 수 있도록 한다. 이는 ‘배운 것을 적용한다’는 학습 요구를 만족함으로 학생들의 참여 동기가 높이고 학생들이 그 과정 에서 끊임없이 깨우치고 더 많은 생각과 깨달음을 얻게 될 것이다. 이 과정은 학생들의 마음을 정화하는 가장 좋은 방법이다. 둘째, 대학 심리 극의 형식은 집단 심리상담에 매우 적합하다. 대학생들의 정신건강에 대 한 인식과 중요성이 높아짐에 따라 대학에서 심리상담 활동이 더욱 확대 될 것이며, 이러한 경우, 담당자는 상담이 필요한 특정 학생의 명단을 추 려내고 심리상담센터에서는 심리극을 집단 상담에 활용해 심리 상담사와 학생의 상호작용을 높이고 참여 과정에서 학생이 자립을 배우고 자기조 절능력 향상시키며 심리 상담사에 대한 신뢰감을 높아지게 한다. 셋째, 학교에서 심리극 수업 실천 공연을 하여 수업에서 일상에 이르기까지 심 리극이 대학 정신건강 교육의 중요한 보조 수단이 되도록 한다. 본 연구는 문헌 분석법, 조사연구법, 인터뷰, 비교 분석법 등 다양한 연구방법을 채용하여 대학의 심리극 전공 양성 교육 실천에 대하여 연구 분석하였다. 핵심 부분은 제4장으로, 중국 대학 심리극 교수법과 커리큘 럼 구조 및 중국 대학 심리극 전공 수업 실천 성과를 분석하였다. 우선, 중국 대학의 본과 수준에서 전개된 심리극 전공 교육에 대한 상세한 설 명과 중국 대학에서 수행하는 심리극 전공 교육을 역사적으로 해석하였다. 다음으로, 중국 대학교의 심리극 커리큘럼 구조에 대한 설명과 분석을 하였고, 중국의 대표적인 예술대학 과 종합대학의 심리극 전공 커리큘럼 구조의 유사점과 차이점을 분석하였으며, 마지막으로 대학 심리극 인 재양성의 실제 성과와 취업 문제에 대하여 연구 및 분석을 하였으며, 중 국 대학 심리극 교육 혁신을 위해 중국 문화 예술교육 발전과 일치하는 이론적 토대와 효과적인 전략과 방법을 제공한다. 심리극은 ‘특수한’ 교육방식으로 다양한 실천을 통해 교육 실효성이 입증되었다. 심리극은 학생을 주체로 하여 탐구하는 새로운 형식의 교육 모델이며, 학생들이 보다 쉽게 접근하고 적응할 수 있고, 심리 교육 학습 실천 작업이 용이하다. 또한, 대학생 고유의 인지적 요인이 개인 성장에 영향을 미치므로 교수는 학생 개개인의 특성과 개인차에 따라 각기 다른 교육과정 학습 계획을 수립하여 세심한 지도와 추진이 필요하다. 아울러 심리극의 적용은 교수와 학생 간의 교류를 효과적으로 끌어내고 학생들 의 정신건강 교육에 더욱 효과적이고 직접적인 소통 방식을 제공할 수 있다. 현재의 다양한 환경에서 교육 체계에서의 정신건강 교육은 조화롭 고 개방적이며 신뢰할 수 있고 서로 존중하는 다중 환경 체계에서 수행 되어야 훌륭한 교육 효과를 얻을 수 있다. 따라서 심리극 교수는 교수법 을 적극적으로 혁신하여 교육적 사고방식을 바꾸어야 하고, 교수 대상, 즉 학생의 차이에 따라 교육내용과 교수법을 반영하고 개혁해야 한다. 물론 심리극의 응용은 교수와 학생 간의 의사소통과 상호작용을 효과적 으로 향상시키고 서로의 심리적 거리를 좁혀 학생들에게 정신건강 교육 을 보다 효율적이고 신뢰할 수 있는 솔루션을 제공할 수 있다. 본 연구는 중국 대학 심리극 발전 중 교수법, 커리큘럼 및 실천에 대 한 연구 및 분석을 통해 중국 대학 심리극 전공 교육의 과거와 교육 현 황을 탐구해 중국 심리극 교육의 문제를 해결하는 데에 도움되고 심리극 전공 수업의 교육 실천을 위한 유용한 사고의 방향과 조치를 제공하며, 대학 심리극 전문인재 양성을 위한 수업 실천의 이론적 연구 기반을 마 련하는 데 도움이 된다. 따라서, 앞으로 중국 심리극의 발전은 전문적으 로 발전된 심리극 조직을 설립하여 심리극 교육에 관한 종합적인 연구, 보급, 혁신에 힘쓰고, 심리극이 교육 수업 실천에서의 운영되게 추진하며 대학생들의 정신건강 교육에 대한 수요를 충족시켜 심리극이 대학생 정 신건강 교육모델에서 중요한 역할을 할 수 있도록 해야 한다. 또한, 대학 생의 학습능력과 학업 수준을 끌어올리고, 학생들이 자신의 잠재력을 발휘하도록 지도하여 대학생 정신 건강교육이 비약적인 발전을 할 수 있도록 한다. 뿐만 아니라, 효과적인 학술 활동을 수행하고 연구 결과를 통합 하며 인증 시스템을 구축하여 중국 특성에 알맞은 심리극 전공 교육시스 템을 형성하고 심리극 전문가를 적극적으로 양성하여 심리극의 현지화를 효과적으로 추진해야 한다. 중국 심리극 인재양성 역량이 향상되고 현지 화 과정이 순조롭게 추진됨에 따라 심리극 전공 교육의 발전 과정에서 직면할 수 있는 난제를 더욱 힘있게 개선하고 중국 대학생들의 정신건강 수준을 향상시키는 데에 기여할 것으로 기대된다.
After more than 30 years of development, China's psychological drama education career has become increasingly rich in psychological drama professional research results. The current research is mainly focused on applied research, with slower progress in the study of related basic theories, and its ap...
After more than 30 years of development, China's psychological drama education career has become increasingly rich in psychological drama professional research results. The current research is mainly focused on applied research, with slower progress in the study of related basic theories, and its application has gradually spread from the early days in medical institutions to assist in the treatment of patients with mental illness, to schools and continue to shine in the field of education. Chinese psychologists and educators have been committed to research on the mental health of various social groups, and mental health education experts are constantly searching for new interventions and methods. It is under this opportunity that psychological drama emerged and imported into the field of mental health education for college students in China, and relevant practitioners have also localized it and applied it to the professional educational practice of psychological drama in colleges and universities. Nowadays, the mental health problems of Chinese college students are becoming more and more diversified, and students' adaptability to the environment, self-care ability, communication problems, self-assessment problems and moral will problems are gradually gaining the attention of the whole society. In the face of the rapid development of psychological drama education at the undergraduate level in Chinese colleges and universities, and the real demand of society for psychological drama professionals with multiple levels, specifications and diversification, we will grasp the characteristics of cultivating psychological drama talents in Chinese colleges and universities and their changing laws, and analyze the cultivation methods and their value tendencies during the development of psychological drama education in Chinese colleges and universities, taking into account the real situation. The cultivation of psychological drama professionals in colleges and universities should start from the most rapidly developing undergraduate education stage, and conduct research on the education and teaching, curriculum teaching and teaching practice of psychological drama professional talents cultivation in colleges and universities; investigate the development of psychological drama, compile and analyze the actual situation of psychological drama professional education in Chinese colleges and universities nowadays in a more objective and comprehensive manner, and find the important forces that can promote the cultivation of psychological drama talents in colleges and universities. We will find out the important force that can promote the healthy development of psychological drama talents training in colleges and universities. In order to investigate the practical situation of psychological drama talents cultivation, we will conduct an objective and comprehensive research on the actual situation of psychological drama education in Chinese colleges and universities and find the forces that can promote the healthy development of psychological drama talents cultivation in colleges and universities. To be specific, it includes the following aspects. First is the aspect of teaching practice. The primary research on psychological drama in Chinese colleges and universities starts from the core factors of teaching structure, namely: teaching design, teaching materials development, classroom teaching and professional assessment. The overall design of teaching is the basis, the preparation of teaching materials is the foundation, classroom teaching is the center, and assessment is an effective method and means to test the teaching effectiveness. This study explores the current situation and problems of teaching design, teaching material writing, classroom teaching and professional assessment of psychological drama majors in the new era through interviews and research with teachers and students. The second is the development of psychological drama and the current situation of psychological drama education policy. The current research on psychological drama teaching is to combine foreign teaching experience with localized characteristics to create a psychological drama education development model with Chinese characteristics. Professional theory and practice are combined, integrating classroom practice, exchange and exhibition, and group discussion to form a more open teaching system model study. In this study, while researching the teaching mode of psychological drama in comprehensive colleges and universities and professional colleges and universities, the development of psychological drama in China and abroad, the current impact of Chinese psychological drama education on college students' mental health, and the national policies on psychological drama development are sorted out to find a supporting basis and realistic guidance for psychological drama teaching in Chinese colleges and universities. Again, it is about teachers' teaching ability and methods. Teachers are the initiators and participants of educational practice activities, and they play a crucial role in the process of psychological drama teaching, cultivating professional knowledge for students, establishing more perfect thinking skills, and carrying out psychological drama classroom practice. In this study, we interviewed and researched psychological drama experts, teachers, students and front-line leaders in Chinese universities to understand their academic quality, educational philosophy, teaching attitudes and teaching methods, and to have a basic understanding of the professional psychological drama teachers in Chinese universities. Professional education philosophy and scientific teaching methods are the basis for psychological drama teaching. Therefore, specific research is needed to analyze students' satisfaction with teachers' teaching and to explore the influence of teachers' academic quality, educational philosophy, attitude and methods on students' satisfaction and psychological drama teaching for college students majoring in psychological drama. Finally, the inquiry is made in terms of professional learning ability and employment practice of psychological drama students. The study of psychological drama teaching practice cannot ignore the study of the teaching subject - students. The professional standard of students directly reflects the effectiveness of current psychological drama teaching. In this study, an interview survey was conducted with college students teaching in 17 institutions in China to explore the methods of professional course learning, the effectiveness of professional practice, and the employment situation, and to conduct an overall analysis of the professional learning status of the group of college students teaching psychological drama. At the same time, we examine students' perceptions of teachers' teaching, curriculum, and practice methods in order to gain a more objective understanding of the current teaching conditions of psychological drama majors in Chinese universities, and thus suggest ways to improve the teaching practices of psychological drama majors in Chinese universities. The content of psychological drama research has been gradually broadened from the field of mental illness treatment and it has gradually entered into a comprehensive development from a single developmental direction, which is obvious from the application characteristics of psychological drama education research perspective. Since the beginning of the new century, the research on psychological drama has become more and more extensive, and the literature in this area has increased significantly. According to statistics, in the first decade of the new century, more than 450 articles were published in this field, which can be described as an explosive increase compared to 23 articles in the 1990s; the increase in academic research in this area and the entry of psychological drama into the field of education signify the rapid development of psychological drama. From the perspective of research in literature, the composition of literature published during this period covers mental health education in schools, educational teaching, scientific and technological information, education and career, and literature and educational materials. Overall, education and teaching, with a relatively high proportion of literature studies focusing on mental health in schools, reaching more than 80%, implies that the development of psychological drama has begun to change in the direction of educational and teaching institutions, especially in mental health education, with a wide range of applications. In this part of the literature review, the most frequent key words are mental health education, psychological drama and countermeasures, and mental health, etc.. Thus, it is evident that at this stage, the research field of psychological drama is no longer limited to the traditional treatment of mental illness and interpersonal relationships but begins to extend and expand toward the mental health education of youth and is no longer limited to solving people's own It is no longer limited to solving people's own disorders but is in the process of leapfrogging in the direction of guiding the developmental issues of education in the new era. The purpose of this paper is to compile and consider the existing psychological drama teaching, curriculum structure and practical achievements in different types of Chinese universities, and to explore and reflect on the current situation of psychological drama talents education and training in Chinese universities at the undergraduate level, and to seek the development direction of psychological drama talents training in Chinese universities. The study aims at exploring and reflecting on the current situation of psychological drama education and training in Chinese universities, seeking the development direction of psychological drama training in Chinese universities, and providing theoretical basis and effective strategies and methods for the innovation of psychological drama teaching in Chinese universities, which are equally relevant to the development of art education. This study takes the cultivation of psychological drama talents in Chinese colleges and universities as the starting point, and through the study of education and teaching, curriculum teaching and teaching practice in the development of psychological drama majors in Chinese colleges and universities, it compares the history and current situation of psychological drama majors' education in Chinese colleges and universities to change their educational concepts, and through the research on the cultivation programs of psychological drama majors in three representative colleges and universities, it comprehensively examines and studies the cultivation of psychological drama majors' talents. The research will examine and study the teaching characteristics, curriculum structure and teaching practice results of psychological drama professional training and lay the foundation for further research on the development of professional and systematic psychological drama education. The results of the investigation combined with the relevant Chinese and foreign data show that, judging from the current stage of development of psychological drama in China, it is not suitable to directly borrow the development experience of foreign psychological drama education, which has made many achievements at the current stage of psychological drama education in Chinese colleges and universities, while it is still in the process of continuous efforts to explore and continue to develop and progress. Most of the scholars who study psychological drama in China are engaged in psychiatry, art theory and psychological counseling education in colleges and universities, and a series of non-professional workers are teaching psychological drama. The analysis and empirical discussion are more focused on micro-phenomena. In addition, because the training of psychological drama therapists is the main focus of undergraduate education in Chinese higher education institutions, most of the research on psychological drama teaching is conducted in the direction of psychotherapists, and most of it is to organize and summarize feasible and efficient psychological drama teaching practices, or to interpret and refer to foreign experiences and methods of psychological drama professional education, and to try to translate and apply them locally. Along with the deepening research on psychological drama, some researchers start from the development pattern of the whole psychological drama industry in China and list their opinions and strategies on how to build and improve psychological drama education in Chinese universities, how to develop psychological drama talents, and how to improve psychological drama professional courses. The literature at home and abroad shows that there are few studies on the design and development of the curriculum for the cultivation of Chinese psychological drama professionals, and there is a lack of studies on the curriculum setting for the cultivation of psychological drama professionals in colleges and universities, and the literature on the curriculum setting and development of Chinese psychological drama professionals has obvious regional characteristics and limitations, and the analysis is not deep enough. It is difficult to see the deep analysis and logical reasoning of the curriculum of psychological drama in Chinese universities, and no innovative and systematic improvement strategies are proposed. The purpose of this paper is to analyze the actual development and future trend of psychological drama education in Chinese colleges and universities, to bring comprehensive and feasible curriculum design and development strategies for the innovation of undergraduate psychological drama curriculum teaching practice in Chinese colleges and universities, and to give some opinions combined with theoretical analysis to accelerate the construction of an effective, comprehensive and perfect undergraduate psychological drama curriculum system in colleges and universities. This paper mainly obtains the ideas and directions of different universities in the process of psychological drama construction and development through interview and survey method, summarizes the contradictory problems highlighted by psychological drama education in talent cultivation, and understands the methods and modes used in psychological drama professional talent cultivation by interviewing students, teachers, experts and leaders of psychological drama research centers in 17 universities across China, which can show the perspectives on psychological drama education talent cultivation from different perspectives. The interviews were conducted to understand the methods and models used by the university in the cultivation of psychological drama professionals, to show the perspectives on the cultivation of psychological drama professionals from different perspectives, and to effectively understand the research content and research questions. Through the research and analysis to find and identify the causes of its constrained problems, to provide corresponding rationalization suggestions for the future improvement of psychological drama professional talent training mode, and to provide some ideas and directions for the more development of psychological drama professional education. Psychological drama teaching has its unique characteristics, which integrates classroom one-act plays, campus psychological problem plays and observational life sketches; in terms of expressiveness, it is more demanding than ordinary psychological drama. Psychological drama students are able to feel, experience, and share the corresponding emotional changes in the process of creating classroom practice, thus bringing about internal changes in their own perceptions and behaviors. This means that psychological drama is an important method of psychological education, which provides a different way of finding, thinking about and releasing psychological problems, and can be a more efficient way of guiding education and emotional guidance for the university community. Psychological drama is an activity process in which the performer and the audience interact as subjects, and it has the characteristic of openness. Traditional theatrical art works are performed mainly based on content, and the form and content of their performances belong to a patterned presentation, and the communication with the audience is also restricted by the viewing relationship of the fourth wall of the stage, while the creation and presentation of psychological drama is different in that the performer and the audience are not completely separated, but are watching the play to the stage relationship of contextual fusion, and the performer can not only pass but also communicate with the audience through "dialogue" and "monologue", the performer can also improvise on the spot by inviting the audience to participate in discussions and interactive performances, and the performer can also ask for help from the audience and mobilize the audience to participate in the performance in multiple forms. In the whole process, the performer not only controls the character's words and actions, but also tries to make the audience understand the character's psychology and behavior, interpreting the character's personality characteristics while trying to organically combine the character's inner world, the performer's and the audience's emotional world and the plot elements, completing the plot narrative, character dialogue, communication adaptation and emotional resonance, and the actor and the audience grow together inside and outside the play. In the process of professional creation and performance practice of psychological drama, more attention is paid to the dialogue and communication between performers and audience, sharing understanding, communication and cooperation, thus freeing the minds of actors and audience, and the practice of the play should show the subjectivity and individuality, with flesh and blood characterization, achieving a balance between oneself and others, reason and emotion, and individual and society. At the same time, psychological drama is not a form of stage performance in the general sense; it is created with the main purpose of promoting the continuous improvement of students' psychological quality, and it can be said that psychological drama is an important means to guide students to improve their ability to assume "roles" through role-playing, to promote individual openness, and to solve their inner psychological problems. It is an important tool for students to improve their "role" taking ability, promote individual openness, and solve their internal psychological problems through role play. The concept of role-playing is defined by the academic community as the process of an individual playing himself or herself in a created situation or another role that does not belong to him or her in a real-life situation, and role-playing refers to the behavior and attitude of an individual in real life based on society's expectations of his or her role. Role-playing makes abstract problems more concrete, enables the role-players to express their own feelings authentically and actively, learn and try effective behaviors that they have not considered in the past, develop a keen insight into problems, and help them learn and become adept at regulating interpersonal relationships and establishing a scientific outlook on life and values, thus promoting their own healthy development. In this study, we point out that the current situation of professional psychological drama education courses for college students in China is mainly focused on: the course instruction is too "negative", that is, most of the courses focus on diagnosing and correcting psychological diseases, and the focus is on "problems". The course content lacks system and the teaching form is relatively traditional. Nowadays, the negative psychological education is easily misunderstood by students as a course that students with psychological problems need to learn, so they will be more reluctant to accept the psychological drama course, and then be reluctant to accept the professional psychological drama education. A lot of literature mentions that universities should carry out psychological drama education for college students from the perspective of positive psychology. Nowadays, the psychological problems of college students are becoming more and more prominent, and they have also aroused widespread concern of the whole society. Although the percentage of college students with psychological problems is small, but due to the high sensitivity of such problems, once they occur, it is easy to form a relatively large scale of social opinion and easy to produce bad social influence. In addition, the development of China needs to continuously improve the quality of talents, and the future talents need to be physically and mentally healthy and have high comprehensive quality. Therefore, it is very necessary to strengthen the propaganda and guidance of psychological drama education in colleges and universities, so that the majority of students can abandon their prejudice against psychological drama education and form an atmosphere to actively participate in learning psychological drama education in colleges and universities, so as to further enhance the good character and morality of college students. The ways of mental health education in Chinese colleges and universities are showing more and more diversified trends. Teachers can guide students through extra-curricular counseling in addition to classroom teaching, thus forming a mental health education mechanism that combines in-class education with extra-curricular guidance and psychological counseling with experiential self-help. And the rise of college psychological drama has become an effective way for teachers to conduct mental health group counseling and plays an increasingly important role in college mental health education. One of them is to expand the second class of mental health education by relying on psychological drama in colleges and universities, in which art teaching focuses on creative practice and exercises students' basic skills of creation in creative practice; art students pay more attention to practice, and the introduction of psychological drama can let students master theoretical knowledge of psychology and get the personal experience of participating in art practice at the same time, which is exactly in line with the requirement of "learning to apply". The introduction of psychological drama allows students to master the theoretical knowledge of psychology and get hands-on experience in art practice, which is exactly in line with the learning requirement of "application of learning", so students are highly motivated to participate, and in the process of psychological drama teaching and performance, students will be constantly enlightened, which will lead to more thoughts and feelings. With the increase of college students' awareness and attention to mental health, there will be more and more psychological counseling activities in colleges and universities. For this kind of situation, the person in charge can draw out the list of students who need counseling, and the psychological counseling center can categorize the psychological drama for group psychological counseling to increase the interaction between psychological counseling teachers and students, so that students can learn to help themselves in the process of participation, improve their self-regulation ability and enhance their trust in the psychological counseling teacher. Thirdly, psychological drama teaching practice is performed on campus, so that psychological drama can become an important auxiliary means of mental health education in colleges and universities. This paper adopts various research methods such as literature analysis, research method, interview method, and comparative analysis method to study and analyze the teaching practice of psychological drama professional training in colleges and universities, with the focus part in Chapter Four, which analyzes the teaching of psychological drama education in Chinese colleges and universities, the curriculum structure and the teaching practice results of psychological drama professional teaching in Chinese colleges and universities. Firstly, a detailed description of the teaching of psychological drama majors in Chinese colleges and universities at the undergraduate level is given, and the education of psychological drama majors in Chinese colleges and universities is interpreted from the historical dimension; secondly, the structure of psychological drama courses in Chinese colleges and universities is described and analyzed, and the similarities and differences of the curriculum structure of psychological drama majors in representative art colleges and comprehensive universities are interpreted, and finally, the psychological drama talents cultivation in colleges and universities is investigated. Finally, the research and analysis of the practical results and employment problems of psychological drama talents cultivation in colleges and universities provide a theoretical basis and practical strategies and methods for the innovation of psychological drama teaching in Chinese colleges and universities in line with the development of Chinese arts education. As a "special" educational method, psychological drama has proved its educational effectiveness in practice. Psychological drama is a new educational model that treats students as subjects to explore, which is more suitable and adaptable to the student group and easy to carry out psychological education teaching practice. At the same time, due to the unique cognitive factors in the growth of college students, teachers need to develop different course learning plans for students according to their own characteristics and their individual differences, and to provide relatively perfect guidance and promotion for psychological drama course teaching. At the same time, the application of psychological drama can effectively bring the communication between teachers and students closer and provide a more effective and direct way for students' mental health education. In today's pluralistic environment, mental health education in the education system must be carried out in a harmonious, open, trusting and respectful pluralistic environment system in order to obtain good educational effects. Therefore, teachers specializing in psychological drama should actively innovate, change their teaching mindset, and reflect and reform the teaching content and teaching methods according to the differences among teaching objects, i.e. students. Of course, the application of psychological drama can also effectively enhance the communication and interaction between teachers and students, close the psychological distance between them, and give students more efficient and reliable solutions for mental health education. Through the research and analysis of teaching, curriculum and practice in the development of psychological drama majors in Chinese colleges and universities, this paper finds out the history and current situation of education of psychological drama majors in Chinese colleges and universities, which is conducive to solving the problems of teaching in psychological drama majors in colleges and universities; it is conducive to providing the curriculum construction ideas and measures that can be referred to for the teaching practice of psychological drama majors in colleges and universities; it is conducive to laying the theoretical foundation of teaching practice for cultivating higher psychological drama professionals. It is also conducive to laying the theoretical foundation of teaching practice for cultivating higher psychological drama professionals. Therefore, the future development of psychological drama in China should focus on the establishment of a professional psychological drama organization to conduct comprehensive research, promotion and innovation of psychological drama education, so as to promote the use of psychological drama in education and teaching practice, better meet the needs of college students in mental health education, make psychological drama play an important role in the mental health education model of college students, and also stimulate the learning ability and academic level of college students and guide them to explore their potential. It can also stimulate students' learning ability and academic level, guide them to explore their own potential in order to enhance their status and psychology as subjects, thus promoting a leap forward in mental health education for college students. In addition, effective academic activities, integration of research results, and the establishment of a certification system to form a training system for psychological drama professionals with Chinese characteristics, vigorously cultivate psychological drama professionals, and effectively promote the localization process of psychological drama. It is believed that with the enhancement of the training of psychological drama talents in China and the orderly advancement of the localization process, it will be more powerful to improve some of the difficulties faced by the development of psychological drama professional education and make contributions to the improvement of the mental health of students in Chinese colleges and universities.
저자 | YAN JIAJUN |
---|---|
학위수여기관 | 안양대학교 일반대학원 |
학위구분 | 국내박사 |
학과 | 교육학과 |
발행연도 | 2022 |
언어 | eng |
원문 URL | http://www.riss.kr/link?id=T16147227&outLink=K |
정보원 | 한국교육학술정보원 |
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.