[학위논문]책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 의사소통 능력에 미치는 영향 The Effect of Enhanced Milieu Teaching with Book Reading on Communication Ability of Children with Developmental Disabilities원문보기
많은 발달장애 유아가 사회적 의사소통에 어려움을 겪는다. 발달장애 유아는 말할 수 있음에도 불구하고, 구어를 사용한 의사소통에 어려움을 보인다. 또한 새로운 어휘를 배운다고 하더라도, 습득한 어휘를 의사소통에 사용하지 못한다. 현재까지 많은 연구가 의사소통에 어려움이 있는 발달장애 유아에게 강화된 환경중심 언어중재가 적용되었고, 이 중재가 발달장애 유아의 자발화 증가와 기능적 의사소통 능력 향상에 효과적이라는 것을 보여주었다. 그런데도 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 어휘와 의사소통 증진을 위해 적용된 연구가 부족하다. 본 연구의 목적은 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 의사소통 능력에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 G 광역시에 소재한 단설유치원의 특수학급에 다니고 있는 발달장애 유아 2명을 연구 참여자로 선정하였으며, 연구 참여자별로 3가지의 상황을 설정하여 단일 대상 연구 설계법 중 상황 간 중다 간헐 기초선 설계(mltiple ...
많은 발달장애 유아가 사회적 의사소통에 어려움을 겪는다. 발달장애 유아는 말할 수 있음에도 불구하고, 구어를 사용한 의사소통에 어려움을 보인다. 또한 새로운 어휘를 배운다고 하더라도, 습득한 어휘를 의사소통에 사용하지 못한다. 현재까지 많은 연구가 의사소통에 어려움이 있는 발달장애 유아에게 강화된 환경중심 언어중재가 적용되었고, 이 중재가 발달장애 유아의 자발화 증가와 기능적 의사소통 능력 향상에 효과적이라는 것을 보여주었다. 그런데도 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 어휘와 의사소통 증진을 위해 적용된 연구가 부족하다. 본 연구의 목적은 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 의사소통 능력에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 G 광역시에 소재한 단설유치원의 특수학급에 다니고 있는 발달장애 유아 2명을 연구 참여자로 선정하였으며, 연구 참여자별로 3가지의 상황을 설정하여 단일 대상 연구 설계법 중 상황 간 중다 간헐 기초선 설계(mltiple probe design across settings)를 사용하였다. 중재는 오전과 오후 자유 놀이 시간을 이용하여 하루에 2~3회 주 5일 동안 실시하였다. 본 연구를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재를 통해 발달장애 유아의 기능적 의사소통에 효과가 있었다. 연구 참여자 A와 연구 참여자 B는 기초선 단계에서 목표어휘를 사용해 기능적 의사소통을 하지 않았지만, 중재를 실시한 이후에 목표어휘를 사용한 기능적 의사소통 횟수가 증가하였다. 둘째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재에서 발달장애 유아가 기능적 의사소통하는 데 필요한 지원 수준은 시간지연과 열린 질문이었다. 셋째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재를 통해 습득한 기능적 의 사소통 능력이 중재가 종료되고 2~3주 후에도 유지되었다. 본 연구의 결과를 통해 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 기능적 의사소통 능력의 향상과 유지에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다.
많은 발달장애 유아가 사회적 의사소통에 어려움을 겪는다. 발달장애 유아는 말할 수 있음에도 불구하고, 구어를 사용한 의사소통에 어려움을 보인다. 또한 새로운 어휘를 배운다고 하더라도, 습득한 어휘를 의사소통에 사용하지 못한다. 현재까지 많은 연구가 의사소통에 어려움이 있는 발달장애 유아에게 강화된 환경중심 언어중재가 적용되었고, 이 중재가 발달장애 유아의 자발화 증가와 기능적 의사소통 능력 향상에 효과적이라는 것을 보여주었다. 그런데도 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 어휘와 의사소통 증진을 위해 적용된 연구가 부족하다. 본 연구의 목적은 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 의사소통 능력에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 G 광역시에 소재한 단설유치원의 특수학급에 다니고 있는 발달장애 유아 2명을 연구 참여자로 선정하였으며, 연구 참여자별로 3가지의 상황을 설정하여 단일 대상 연구 설계법 중 상황 간 중다 간헐 기초선 설계(mltiple probe design across settings)를 사용하였다. 중재는 오전과 오후 자유 놀이 시간을 이용하여 하루에 2~3회 주 5일 동안 실시하였다. 본 연구를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재를 통해 발달장애 유아의 기능적 의사소통에 효과가 있었다. 연구 참여자 A와 연구 참여자 B는 기초선 단계에서 목표어휘를 사용해 기능적 의사소통을 하지 않았지만, 중재를 실시한 이후에 목표어휘를 사용한 기능적 의사소통 횟수가 증가하였다. 둘째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재에서 발달장애 유아가 기능적 의사소통하는 데 필요한 지원 수준은 시간지연과 열린 질문이었다. 셋째, 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재를 통해 습득한 기능적 의 사소통 능력이 중재가 종료되고 2~3주 후에도 유지되었다. 본 연구의 결과를 통해 책 읽기를 활용한 강화된 환경중심 언어중재가 발달장애 유아의 기능적 의사소통 능력의 향상과 유지에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다.
Many children with Developmental Disabilities(DD) have difficulty in communicating with other people. Although children with DD can speak, they have difficulty in using spoken language. At the same time, even though children with DD learn new vocabularies, they cannot use the acquired vocabulary for...
Many children with Developmental Disabilities(DD) have difficulty in communicating with other people. Although children with DD can speak, they have difficulty in using spoken language. At the same time, even though children with DD learn new vocabularies, they cannot use the acquired vocabulary for communication. Until now, Enhanced Milieu Teaching(EMT) has been applied to children who have communication problems, this intervention has been effective in facilitating the communication ability of children with developmental disabilities. Nevertheless, EMT studies involving children with DD are limited in both quantity and scope. To further knowledge about the effects of associated with EMT, more research is needed. The purpose of this study was to determine the effects of Enhanced Milieu Teaching with Book Reading(EMT-BR) on the communication ability, the level of support required, and maintenance of two children with DD. Participants in the study were two children with DD at kindergarten special class in G city. A multiple probe design across settings was used to investigate functional relationship between EMT-BR and the communication ability. EMT-BR was applied to 2 to 3 times a day for 5 days a week. The results of this study indicated that two participants with DD learned learned and used their language targets as a result of EMT-BR. First of all, two participants did not communicate with the experimenter during baseline. However, two participants with DD learned and used language targets with assistance with the experimenter as a results of EMT-BR. In addition, during the intervention the most frequently used level of support was time delay and open questions. Finally, they maintained acquired language targets after two or three weeks after the intervention was terminated.
Many children with Developmental Disabilities(DD) have difficulty in communicating with other people. Although children with DD can speak, they have difficulty in using spoken language. At the same time, even though children with DD learn new vocabularies, they cannot use the acquired vocabulary for communication. Until now, Enhanced Milieu Teaching(EMT) has been applied to children who have communication problems, this intervention has been effective in facilitating the communication ability of children with developmental disabilities. Nevertheless, EMT studies involving children with DD are limited in both quantity and scope. To further knowledge about the effects of associated with EMT, more research is needed. The purpose of this study was to determine the effects of Enhanced Milieu Teaching with Book Reading(EMT-BR) on the communication ability, the level of support required, and maintenance of two children with DD. Participants in the study were two children with DD at kindergarten special class in G city. A multiple probe design across settings was used to investigate functional relationship between EMT-BR and the communication ability. EMT-BR was applied to 2 to 3 times a day for 5 days a week. The results of this study indicated that two participants with DD learned learned and used their language targets as a result of EMT-BR. First of all, two participants did not communicate with the experimenter during baseline. However, two participants with DD learned and used language targets with assistance with the experimenter as a results of EMT-BR. In addition, during the intervention the most frequently used level of support was time delay and open questions. Finally, they maintained acquired language targets after two or three weeks after the intervention was terminated.
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