[학위논문]보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향 The Effect of the Positive Psychological Capital and Professionalism Perception of the Child Care Teacher on the Child Care Practice in Respect of the Rights of Early Child원문보기
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행과의 상관관계와 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향력에 대해 살펴보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3. 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 C시, D시, S시 지역에 소재한 어린이집의 보육교사 351명을 대상으로 설문을 실행한 후 자료를 수집하여 분석하였다. 보육교사의 긍정심리자본을 측정하기 위해 Luthans, Youssef, Avolio (2007)이 개발한 척도를 조윤서(2015)가 번안한 측정도구로 사용하였고 보육교사의 전문성인식을 측정하기 위하여 Wang(2005)이 개발한 전문성 평정척도(Current Status and Self-Desire for Professional Competence)를 정아람(2016)이 번안하여 수정, 사용한 것을 주영란(2019)이 수정한 측정도구를 사용하였다. 그리고 영유아권리존중 보육실행을 측정하기 위하여 김진숙(2009)이 개발한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행과의 상관관계와 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향력에 대해 살펴보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3. 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 C시, D시, S시 지역에 소재한 어린이집의 보육교사 351명을 대상으로 설문을 실행한 후 자료를 수집하여 분석하였다. 보육교사의 긍정심리자본을 측정하기 위해 Luthans, Youssef, Avolio (2007)이 개발한 척도를 조윤서(2015)가 번안한 측정도구로 사용하였고 보육교사의 전문성인식을 측정하기 위하여 Wang(2005)이 개발한 전문성 평정척도(Current Status and Self-Desire for Professional Competence)를 정아람(2016)이 번안하여 수정, 사용한 것을 주영란(2019)이 수정한 측정도구를 사용하였다. 그리고 영유아권리존중 보육실행을 측정하기 위하여 김진숙(2009)이 개발한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구 대상인 보육교사의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고 검사 도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하였다. 그리고 보육교사의 긍정심리자본, 전문성인식, 영유아권리존중 보육실행의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차 등 기술 통계량을 살펴보았다. 변인 간의 상관관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하여 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 살펴보기 위해 다중회귀분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본, 전문성인식, 영유아권리존중 보육실행의 수준을 분석한 결과 영유아권리존중 보육실행의 수준이 높게 나타났으며, 긍정심리자본 수준과 전문성인식의 수준도 높은 편으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 긍정심리자본과 영유아권리존중 보육실행은 통계적으로 유의미한 정적 상관관계, 보육교사의 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행은 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식은 영유아권리존중 보육실행에 유의미한 정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 근거로 영유아권리존중 보육실행을 할 수 있는 대안을 마련하는 데 의의가 있다.
주제어: 보육교사의 긍정심리자본, 전문성인식, 영유아권리존중 보육실행
본 연구는 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행과의 상관관계와 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향력에 대해 살펴보는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 보육교사의 긍정심리자본 및 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3. 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 C시, D시, S시 지역에 소재한 어린이집의 보육교사 351명을 대상으로 설문을 실행한 후 자료를 수집하여 분석하였다. 보육교사의 긍정심리자본을 측정하기 위해 Luthans, Youssef, Avolio (2007)이 개발한 척도를 조윤서(2015)가 번안한 측정도구로 사용하였고 보육교사의 전문성인식을 측정하기 위하여 Wang(2005)이 개발한 전문성 평정척도(Current Status and Self-Desire for Professional Competence)를 정아람(2016)이 번안하여 수정, 사용한 것을 주영란(2019)이 수정한 측정도구를 사용하였다. 그리고 영유아권리존중 보육실행을 측정하기 위하여 김진숙(2009)이 개발한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구 대상인 보육교사의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고 검사 도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도 계수(Cronbach’s α)를 산출하였다. 그리고 보육교사의 긍정심리자본, 전문성인식, 영유아권리존중 보육실행의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차 등 기술 통계량을 살펴보았다. 변인 간의 상관관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하여 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 살펴보기 위해 다중회귀분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본, 전문성인식, 영유아권리존중 보육실행의 수준을 분석한 결과 영유아권리존중 보육실행의 수준이 높게 나타났으며, 긍정심리자본 수준과 전문성인식의 수준도 높은 편으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 긍정심리자본과 영유아권리존중 보육실행은 통계적으로 유의미한 정적 상관관계, 보육교사의 전문성인식과 영유아권리존중 보육실행은 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식은 영유아권리존중 보육실행에 유의미한 정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 보육교사의 긍정심리자본과 전문성인식이 영유아권리존중 보육실행에 미치는 영향을 근거로 영유아권리존중 보육실행을 할 수 있는 대안을 마련하는 데 의의가 있다.
This study examines the positive psychological capital and professional recognition of childcare teachers and respect for the rights of children and the purpose of this study is to examine the influence of positive psychological capital and professional perception of childcare teachers on respecting...
This study examines the positive psychological capital and professional recognition of childcare teachers and respect for the rights of children and the purpose of this study is to examine the influence of positive psychological capital and professional perception of childcare teachers on respecting childcare practices for the early child. The research questions of this study are as follows. 1. What are the general trends in childcare teachers' positive psychological capital and professional recognition and respect the rights of the early child? 2. What is the relationship between positive psychological capital and professional recognition of childcare teachers and childcare practices that respect the rights of the early child? 3. What is the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on the implementation of childcare that respects the rights of the early child? In this study, the data were collected and analyzed after conducting a questionnaire survey on 351 childcare teachers of daycare centers located in C, D, and S cities. To measure the positive psychological capital of childcare teachers, the scale developed by Luthans, Youssef, and Avolio(2007) was used as a measurement tool adapted by Jo Yoon-seo(2015). The developed Current Status and Self-Desire for Professional Competence (CSSP) was adapted and used by Aram Jung (2016), and the measurement tool modified by Joo Young-ran(2019) was used. In addition, a scale developed by Kim Jin-suk(2009) was used to measure childcare practices that respect the rights of the early child. The collected data were analyzed using SPSS 26.0 statistical program. The frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of childcare teachers, the subject of the study, and the internal reliability coefficient (Cronbach's α) of the questions was calculated to examine the reliability of the test tool. In addition, descriptive statistics such as mean and standard deviation were examined to find out general trends in childcare teachers' positive psychological capital, professional recognition, and respect for the rights of the early child. In order to examine the correlation between variables, correlation analysis was performed to calculate Pearson's moment correlation coefficient, and multiple regression analysis was performed to examine the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on childcare practices that respect the rights of the early child. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the level of childcare teachers' positive psychological capital, professional perception, and respect for children's rights, the level of childcare practice respecting the rights of the early child was high, and the level of positive psychological capital and professional recognition were also high. Second, it was found that there was a statistically significant positive correlation between childcare teachers' positive psychological capital and childcare practice with respect for rights of the early child, and there was a significant positive correlation between childcare teachers' professional perception and childcare practice with respect for the rights of the early child. Third, as a result of analyzing the effects of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on the respect for the rights of the early child, it was found that the positive psychological capital and professional perception of childcare teachers had a significant positive effect on the implementation of childcare that respected the rights of the early child. This study is meaningful in providing alternatives to childcare that respect children's rights based on the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on childcare practices that respect the rights of the early child.
Key words: Positive Psychological Capital of Childcare Teachers, Professionalism Perception, Respect for the Rights and Childcare Practice of the Early Child
This study examines the positive psychological capital and professional recognition of childcare teachers and respect for the rights of children and the purpose of this study is to examine the influence of positive psychological capital and professional perception of childcare teachers on respecting childcare practices for the early child. The research questions of this study are as follows. 1. What are the general trends in childcare teachers' positive psychological capital and professional recognition and respect the rights of the early child? 2. What is the relationship between positive psychological capital and professional recognition of childcare teachers and childcare practices that respect the rights of the early child? 3. What is the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on the implementation of childcare that respects the rights of the early child? In this study, the data were collected and analyzed after conducting a questionnaire survey on 351 childcare teachers of daycare centers located in C, D, and S cities. To measure the positive psychological capital of childcare teachers, the scale developed by Luthans, Youssef, and Avolio(2007) was used as a measurement tool adapted by Jo Yoon-seo(2015). The developed Current Status and Self-Desire for Professional Competence (CSSP) was adapted and used by Aram Jung (2016), and the measurement tool modified by Joo Young-ran(2019) was used. In addition, a scale developed by Kim Jin-suk(2009) was used to measure childcare practices that respect the rights of the early child. The collected data were analyzed using SPSS 26.0 statistical program. The frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of childcare teachers, the subject of the study, and the internal reliability coefficient (Cronbach's α) of the questions was calculated to examine the reliability of the test tool. In addition, descriptive statistics such as mean and standard deviation were examined to find out general trends in childcare teachers' positive psychological capital, professional recognition, and respect for the rights of the early child. In order to examine the correlation between variables, correlation analysis was performed to calculate Pearson's moment correlation coefficient, and multiple regression analysis was performed to examine the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on childcare practices that respect the rights of the early child. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the level of childcare teachers' positive psychological capital, professional perception, and respect for children's rights, the level of childcare practice respecting the rights of the early child was high, and the level of positive psychological capital and professional recognition were also high. Second, it was found that there was a statistically significant positive correlation between childcare teachers' positive psychological capital and childcare practice with respect for rights of the early child, and there was a significant positive correlation between childcare teachers' professional perception and childcare practice with respect for the rights of the early child. Third, as a result of analyzing the effects of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on the respect for the rights of the early child, it was found that the positive psychological capital and professional perception of childcare teachers had a significant positive effect on the implementation of childcare that respected the rights of the early child. This study is meaningful in providing alternatives to childcare that respect children's rights based on the effect of childcare teachers' positive psychological capital and professional perception on childcare practices that respect the rights of the early child.
Key words: Positive Psychological Capital of Childcare Teachers, Professionalism Perception, Respect for the Rights and Childcare Practice of the Early Child
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.