[학위논문]변혁적리더십이 직무성과에 미치는 영향에 관한 연구 : 중소기업 재직자를 중심으로 The Effect of Transformational Leadership on Job Performance : Focusing on Employees in Small and Medium-Sized Business Corporation원문보기
현대사회에서 기업은 매우 역동적이고, 예측하기 어려운 환경에 놓여 있다. 특히 중소기업은 대기업에 비해 열악한 조건 속에서 불안정성, 변화무쌍함, 예측 불가능, 복잡함이라는 환경을 맞고 있다. 기업들은 조직의 경쟁력을 확보하고 구성원 개개인의 성장과 만족을 위해 효과적인 리더십을 필요로 하고 있으며, 최근에는 조직 구성원들의 업무몰입과 성과 창출을 위해 변혁적리더십의 중요성이 강조되고 있다. 변혁적리더십은 변화와 예측 불가능한 환경 속에서 구성원들의 적응성을 높이는 것과 연관성이 높으며, 조직구성원들의 상사만족과 직무만족, 몰입, 그리고 업무성과와 더불어 맥락적 성과, 창의성과 ...
현대사회에서 기업은 매우 역동적이고, 예측하기 어려운 환경에 놓여 있다. 특히 중소기업은 대기업에 비해 열악한 조건 속에서 불안정성, 변화무쌍함, 예측 불가능, 복잡함이라는 환경을 맞고 있다. 기업들은 조직의 경쟁력을 확보하고 구성원 개개인의 성장과 만족을 위해 효과적인 리더십을 필요로 하고 있으며, 최근에는 조직 구성원들의 업무몰입과 성과 창출을 위해 변혁적리더십의 중요성이 강조되고 있다. 변혁적리더십은 변화와 예측 불가능한 환경 속에서 구성원들의 적응성을 높이는 것과 연관성이 높으며, 조직구성원들의 상사만족과 직무만족, 몰입, 그리고 업무성과와 더불어 맥락적 성과, 창의성과 조직시민행동과 같은 혁신 지향적이며 변화추구 행동을 일으키게 하는 주요 리더십으로 확인된 바 있다. 하지만 변혁적리더십과 적응적 성과와의 관계에 대한 실증적 연구는 부족한 실정이다. 또한, 지금까지 변혁적리더십에 대한 연구는 대부분 그룹 차원의 핵심리더나 대규모 조직의 팀장을 대상으로 하였고, 중소규모 조직에 대한 리더십 연구는 소수에 불과하였다. 급변하는 환경 속에서 그동안 검증된 변혁적리더십의 이론적·실무적 기여점들이 중소기업 경영현장에서 효과적으로 도입되고 적용될 수 있는 연구가 필요한 것이다. 이에 본 연구의 목적은 새롭게 대두되고 있는 성과개념인 적응적 성과를 향상시킬 수 있는 변혁적리더십의 특성을 알아보고자 하였다. 특히 대인적 서비스의 의존도가 높은 조직의 경우 중간관리자는 리더십을 발휘해 직접 인적자원을 관리하여 많은 충성고객을 유도하고, 수익창출에 직접적인 영향을 주고 있고 대기업에 비해 경영자들의 리더십 의존도가 높은 중소기업의 변혁적리더십을 중심으로 연구하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 변혁적리더십을 가진 관리자 역할의 중요성과 그에 따른 직무성과 향상이 어느 정도 영향을 끼치는지 보기 위함이며, 둘째, 중소기업의 리더신뢰와 혁신적업무행동이 조직 구성원들에게 긍정적인 영향을 끼치는지에 대한 여부 등을 연구함에 있다. 본 연구에서 제시한 연구모형에 대한 실증분석을 위해 서울과 경기도에 소재한 중소기업의 직원들을 대상으로 자료를 수집하고, 수집된 자료는 SmartPLS 3.0과 SPSS 23.0을 이용하여 점검하고 통계적으로 실증분석하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 첫째, 변혁적리더십은 리더신뢰에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변혁젹리더십은 혁신적업무행동에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 리더신뢰와 업무몰입 간의 관계에서 리더신뢰는 업무몰입에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 혁신적업무행동은 업무몰입에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 업무몰입은 직무성과에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 통해 혁신적업무행동은 조직의 성격이나 특수성에 따라 다르게 작동할 수 있음을 확인하였다. 변혁적리더십은 리더의 영향력으로 구성원들이 개인의 이익을 넘어 조직의 이익을 추구하도록 유도하고, 높은 수준의 욕구를 자극하여 더 많은 성과를 내도록 구성원들을 변화시키는 것으로 관계적 리더신뢰가 매개할 때, 더 효과적으로 작용하였다. 이러한 연구결과는 중소기업 관리자의 변혁적리더십에 대한 연구가 다소 부족한 현 상황에서 변혁적리더십의 효과성을 확인하는 데 의의가 있다. 또한, 본 연구는 구성원들이 변혁적리더십을 바탕으로 효율적으로 업무를 수행할 수 있는 시스템을 도입하고 수평적 조직문화를 정착시키는 것이 직무성과와 업무몰입을 높이는 데 기여할 것이라는 실무적 의의가 있다.
현대사회에서 기업은 매우 역동적이고, 예측하기 어려운 환경에 놓여 있다. 특히 중소기업은 대기업에 비해 열악한 조건 속에서 불안정성, 변화무쌍함, 예측 불가능, 복잡함이라는 환경을 맞고 있다. 기업들은 조직의 경쟁력을 확보하고 구성원 개개인의 성장과 만족을 위해 효과적인 리더십을 필요로 하고 있으며, 최근에는 조직 구성원들의 업무몰입과 성과 창출을 위해 변혁적리더십의 중요성이 강조되고 있다. 변혁적리더십은 변화와 예측 불가능한 환경 속에서 구성원들의 적응성을 높이는 것과 연관성이 높으며, 조직구성원들의 상사만족과 직무만족, 몰입, 그리고 업무성과와 더불어 맥락적 성과, 창의성과 조직시민행동과 같은 혁신 지향적이며 변화추구 행동을 일으키게 하는 주요 리더십으로 확인된 바 있다. 하지만 변혁적리더십과 적응적 성과와의 관계에 대한 실증적 연구는 부족한 실정이다. 또한, 지금까지 변혁적리더십에 대한 연구는 대부분 그룹 차원의 핵심리더나 대규모 조직의 팀장을 대상으로 하였고, 중소규모 조직에 대한 리더십 연구는 소수에 불과하였다. 급변하는 환경 속에서 그동안 검증된 변혁적리더십의 이론적·실무적 기여점들이 중소기업 경영현장에서 효과적으로 도입되고 적용될 수 있는 연구가 필요한 것이다. 이에 본 연구의 목적은 새롭게 대두되고 있는 성과개념인 적응적 성과를 향상시킬 수 있는 변혁적리더십의 특성을 알아보고자 하였다. 특히 대인적 서비스의 의존도가 높은 조직의 경우 중간관리자는 리더십을 발휘해 직접 인적자원을 관리하여 많은 충성고객을 유도하고, 수익창출에 직접적인 영향을 주고 있고 대기업에 비해 경영자들의 리더십 의존도가 높은 중소기업의 변혁적리더십을 중심으로 연구하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 변혁적리더십을 가진 관리자 역할의 중요성과 그에 따른 직무성과 향상이 어느 정도 영향을 끼치는지 보기 위함이며, 둘째, 중소기업의 리더신뢰와 혁신적업무행동이 조직 구성원들에게 긍정적인 영향을 끼치는지에 대한 여부 등을 연구함에 있다. 본 연구에서 제시한 연구모형에 대한 실증분석을 위해 서울과 경기도에 소재한 중소기업의 직원들을 대상으로 자료를 수집하고, 수집된 자료는 SmartPLS 3.0과 SPSS 23.0을 이용하여 점검하고 통계적으로 실증분석하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 첫째, 변혁적리더십은 리더신뢰에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변혁젹리더십은 혁신적업무행동에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 리더신뢰와 업무몰입 간의 관계에서 리더신뢰는 업무몰입에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 혁신적업무행동은 업무몰입에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 업무몰입은 직무성과에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 통해 혁신적업무행동은 조직의 성격이나 특수성에 따라 다르게 작동할 수 있음을 확인하였다. 변혁적리더십은 리더의 영향력으로 구성원들이 개인의 이익을 넘어 조직의 이익을 추구하도록 유도하고, 높은 수준의 욕구를 자극하여 더 많은 성과를 내도록 구성원들을 변화시키는 것으로 관계적 리더신뢰가 매개할 때, 더 효과적으로 작용하였다. 이러한 연구결과는 중소기업 관리자의 변혁적리더십에 대한 연구가 다소 부족한 현 상황에서 변혁적리더십의 효과성을 확인하는 데 의의가 있다. 또한, 본 연구는 구성원들이 변혁적리더십을 바탕으로 효율적으로 업무를 수행할 수 있는 시스템을 도입하고 수평적 조직문화를 정착시키는 것이 직무성과와 업무몰입을 높이는 데 기여할 것이라는 실무적 의의가 있다.
In present society, business corporations are in a very dynamic and unpredictable environment. Compared to large business corporations, small- and medium-sized ones are particularly facing an unstable, ever-changing, unpredictable and complex business environment of poor conditions. In order to secu...
In present society, business corporations are in a very dynamic and unpredictable environment. Compared to large business corporations, small- and medium-sized ones are particularly facing an unstable, ever-changing, unpredictable and complex business environment of poor conditions. In order to secure organizational competitiveness and employee's growth and satisfaction, business corporations need an effective leadership, and recently they put stress on a transformational leadership to enhance employee's job commitment and creation of outcomes. Transformational leadership is highly associated with the increase of employee's organizational adaptability in a changing and unpredictable environment, and has been identified as a major leadership that aims at innovation and causes change-seeking behaviors, such as employee's boss satisfaction, job satisfaction, commitment, job performance, contextual performance, creativity and organizational citizenship behavior. However, empirical studies on the relationship between transformational leadership and adaptive performance have not been carried out sufficiently so far. In addition, most of studies on transformational leadership up to date have focused on group-level key leaders or team leaders at large organizations, and leadership in small- or medium-sized organizations have been rarely conducted. In this regard, it is necessary to conduct studies on the effective introduction and application of theoretical and practical contributions of transformational leadership, which have been verified in the rapidly changing environment, to the scene of business management of small- and medium-sized business corporations. The objective of this study was to examine the characteristic of transformational leadership that could improve adaptive performance, namely an emerging concept of performance. In an organization of which dependence on interpersonal services is high, middle managers use leadership to directly manage human resources, attract many loyal customers and directly generate revenue. Therefore, this study focused on the transformational leadership of small- and medium-sized business corporations in which manager's dependence on leadership is higher than that of large corporations. Specified objectives of this study can be summarized as follows: (1) the importance of role of managers who have transformational leadership and its effect on job performance; and (2) whether small- and medium-sized business corporation's trust in leaders and innovative job behaviors have a positive effect on organizational members or not. In order to empirically examine the research model of this study, data were collected from employees of small- and medium-sized business corporations in Seoul and Gyeonggi-do, and collected data were statistically processed using SmartPLS 3.0 and SPSS 23.0, thus verifying study hypotheses. Study findings are as follows: First, transformational leadership had positive (+) effect on leader trust. Second, transformational leadership had positive (+) effect on innovative job behaviors. Third, in the relationship leader trust and job commitment, the former had positive (+) effect on the latter. Fourth, innovative job behaviors had positive (+) effect on job commitment. And finally, job commitment had positive (+) effect on job performance. Study findings present the fact that innovative job behavior could function differently depending on organizational characters and special conditions. Transformational leadership is to induce employees to pursue not individual benefits but organizational benefits through leader's influence, and stimulate a higher desire of employees, thus changing them to create more performances. It functions more effectively when relational leader trust mediates. In the current situation where research on transformational leadership of managers in small- and medium-sized business corporations is somewhat insufficient, above study findings are meaningful in the verification of effectiveness of transformational leadership. In addition, this study also empirically verified the fact that in order to improve job performance and job commitment it is necessary to introduce a system with which employees can carry out jobs efficiently on the basis of transformational leadership and then establish horizontal organizational culture.
In present society, business corporations are in a very dynamic and unpredictable environment. Compared to large business corporations, small- and medium-sized ones are particularly facing an unstable, ever-changing, unpredictable and complex business environment of poor conditions. In order to secure organizational competitiveness and employee's growth and satisfaction, business corporations need an effective leadership, and recently they put stress on a transformational leadership to enhance employee's job commitment and creation of outcomes. Transformational leadership is highly associated with the increase of employee's organizational adaptability in a changing and unpredictable environment, and has been identified as a major leadership that aims at innovation and causes change-seeking behaviors, such as employee's boss satisfaction, job satisfaction, commitment, job performance, contextual performance, creativity and organizational citizenship behavior. However, empirical studies on the relationship between transformational leadership and adaptive performance have not been carried out sufficiently so far. In addition, most of studies on transformational leadership up to date have focused on group-level key leaders or team leaders at large organizations, and leadership in small- or medium-sized organizations have been rarely conducted. In this regard, it is necessary to conduct studies on the effective introduction and application of theoretical and practical contributions of transformational leadership, which have been verified in the rapidly changing environment, to the scene of business management of small- and medium-sized business corporations. The objective of this study was to examine the characteristic of transformational leadership that could improve adaptive performance, namely an emerging concept of performance. In an organization of which dependence on interpersonal services is high, middle managers use leadership to directly manage human resources, attract many loyal customers and directly generate revenue. Therefore, this study focused on the transformational leadership of small- and medium-sized business corporations in which manager's dependence on leadership is higher than that of large corporations. Specified objectives of this study can be summarized as follows: (1) the importance of role of managers who have transformational leadership and its effect on job performance; and (2) whether small- and medium-sized business corporation's trust in leaders and innovative job behaviors have a positive effect on organizational members or not. In order to empirically examine the research model of this study, data were collected from employees of small- and medium-sized business corporations in Seoul and Gyeonggi-do, and collected data were statistically processed using SmartPLS 3.0 and SPSS 23.0, thus verifying study hypotheses. Study findings are as follows: First, transformational leadership had positive (+) effect on leader trust. Second, transformational leadership had positive (+) effect on innovative job behaviors. Third, in the relationship leader trust and job commitment, the former had positive (+) effect on the latter. Fourth, innovative job behaviors had positive (+) effect on job commitment. And finally, job commitment had positive (+) effect on job performance. Study findings present the fact that innovative job behavior could function differently depending on organizational characters and special conditions. Transformational leadership is to induce employees to pursue not individual benefits but organizational benefits through leader's influence, and stimulate a higher desire of employees, thus changing them to create more performances. It functions more effectively when relational leader trust mediates. In the current situation where research on transformational leadership of managers in small- and medium-sized business corporations is somewhat insufficient, above study findings are meaningful in the verification of effectiveness of transformational leadership. In addition, this study also empirically verified the fact that in order to improve job performance and job commitment it is necessary to introduce a system with which employees can carry out jobs efficiently on the basis of transformational leadership and then establish horizontal organizational culture.
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