본 연구는 재한 몽골학교의 중·고등 학습자를 대상으로 하여 한국문화 교육의 실제를 알아보고 향후 효율적으로 문화교육을 실시하기 위한 방안을 제시함을 목적으로 한다. 최근 한국 사회는 북한이탈주민, 외국인 근로자, 결혼이민자 등 외국 국적의 이주민의 수가 급격하게 증가하고 있다. 이와 함께 다문화가정 청소년뿐만 아니라 다양한 이주 배경을 가진 청소년들이 증가함에 따라 한국 사회에서 청소년 교육과 육성에 있어 과거와는 다른 포괄적이면서도 보다 세분화된 시스템의 변화를 요구하게 되었다. 부모를 따라서 중도에 입국한 청소년도 그 시기가 다양하며 한국에서 출생한 경우도 있는 등 우리가 말하는 일반적인 다문화 가정의 청소년과는 다른 특성이 있다. 따라서 이들의 적응에 관련된 연구를 보다 구체화하고 국적별로도 세분화된 논의가 필요한 시점이 되었다. 특히, 한국 생활에 적응함에 있어 언어가 가장 기본이 되는데 이들은 이미 자국의 언어를 사용하고 있기 때문에 한국어를 제2 외국어로 배우게 된다. 그러나 언어에 포함된 문화를 이해하는데 어려움을 겪고 있어 의사소통에 문제가 생기는 일이 흔하다. 본 논문의 연구대상인 재한 몽골학교 학습자들의 경우를 살펴 본 바 급작스럽게 바뀐 새로운 환경에서 한국문화에 직접 접촉할 수 있는 기회를 갖기 쉽지 않다. 그리고 한국어 수준이 낮아 다양한 한국문화 체험과 현장 학습 등이 어려운 만큼 이들의 적응을 돕기 위해서는 한국어와 한국 문화를 이해하고 학습할 수 있도록 사회 문화적 요소를 다양하게 반영한 교육이 필요한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 부모를 따라 중도입국 하여 국내에 체류하고 있는 몽골 출신 청소년들을 대상으로 한국문화 교육 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 재한 몽골학교 학습자들의 한국문화 교육 실태 및 교육 내용에 대한 선호도 등을 조사해 이 학습자들이 문화적 차이에 의한 ...
본 연구는 재한 몽골학교의 중·고등 학습자를 대상으로 하여 한국문화 교육의 실제를 알아보고 향후 효율적으로 문화교육을 실시하기 위한 방안을 제시함을 목적으로 한다. 최근 한국 사회는 북한이탈주민, 외국인 근로자, 결혼이민자 등 외국 국적의 이주민의 수가 급격하게 증가하고 있다. 이와 함께 다문화가정 청소년뿐만 아니라 다양한 이주 배경을 가진 청소년들이 증가함에 따라 한국 사회에서 청소년 교육과 육성에 있어 과거와는 다른 포괄적이면서도 보다 세분화된 시스템의 변화를 요구하게 되었다. 부모를 따라서 중도에 입국한 청소년도 그 시기가 다양하며 한국에서 출생한 경우도 있는 등 우리가 말하는 일반적인 다문화 가정의 청소년과는 다른 특성이 있다. 따라서 이들의 적응에 관련된 연구를 보다 구체화하고 국적별로도 세분화된 논의가 필요한 시점이 되었다. 특히, 한국 생활에 적응함에 있어 언어가 가장 기본이 되는데 이들은 이미 자국의 언어를 사용하고 있기 때문에 한국어를 제2 외국어로 배우게 된다. 그러나 언어에 포함된 문화를 이해하는데 어려움을 겪고 있어 의사소통에 문제가 생기는 일이 흔하다. 본 논문의 연구대상인 재한 몽골학교 학습자들의 경우를 살펴 본 바 급작스럽게 바뀐 새로운 환경에서 한국문화에 직접 접촉할 수 있는 기회를 갖기 쉽지 않다. 그리고 한국어 수준이 낮아 다양한 한국문화 체험과 현장 학습 등이 어려운 만큼 이들의 적응을 돕기 위해서는 한국어와 한국 문화를 이해하고 학습할 수 있도록 사회 문화적 요소를 다양하게 반영한 교육이 필요한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 부모를 따라 중도입국 하여 국내에 체류하고 있는 몽골 출신 청소년들을 대상으로 한국문화 교육 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 재한 몽골학교 학습자들의 한국문화 교육 실태 및 교육 내용에 대한 선호도 등을 조사해 이 학습자들이 문화적 차이에 의한 언어 습득의 장애를 최소화하고 한국어 학습 및 한국 사회에 원활하게 적응할 수 있도록 문화 요소를 적극 활용한 교육 방안을 모색하고자 하였다. 또한 재한 몽골학교 중·고등 학습자를 대상으로 한국 문화교육의 실질적 교수와 학습을 위한 문화 항목을 단계별로 설정해서 한국문화 교육 방안을 제시하는 것이 목적이었다. 이를 통해 몽골 출신 이주배경 청소년들이 앞으로 한국에서 생활하는 데 문화적 차이로 인해 겪는 어려움을 줄이고 한국 사회에 잘 융화할 수 있도록 하는 데 필요한 방안을 제시할 수 있었다. 지금까지 한국어 교육은 의사소통 위주의 기능 교육을 강조해 왔지만, 본 연구는 한국 문화 교육에 초점을 두고 있다. 이는 한국어 학습자가 한국의 문화적 맥락에 적절한 언어를 사용하고, 학습자가 모국과 한국의 문화 차이로 겪는 충격과 갈등 그리고 의문을 완화시킬 수 있다고 보았기 때문이다. 이를 위하여 본 연구는 현재 실시되고 있는 한국문화 교육에 대하여 문헌을 중심으로 조사하였으며, 본 연구의 대상인 재한 몽골학교에서 실시되고 있는 한국문화 교육 실태를 살펴보았다. 또한 현재 재한 몽골학교에서 사용되고 있는 교재를 분석하고, 학습자들의 실질적인 문화교육 수요를 살펴보기 위해 요구 분석을 실시하였다. 교재 분석과 요구 분석 결과를 토대로 재한 몽골학교 학습자를 위한 한국문화 교육 방안을 설계하여 문화교육의 목표와 내용, 교수요목을 제시하였다. 본 연구에서 논한 내용은 재한 몽골학교의 한국어 교육에서 한국어와 한국문화를 어떻게 통합하여 실시할 것인가와 관련하여 정책적 시사점을 얻을 수 있을 것으로 판단한다. 즉 재한 몽골학교 학습자들이 한국어 능력과 함께 한국문화에 대한 이해도가 높아짐으로써 이주 배경 청소년에게 요구되는 역량을 구축하는 데에 의미 있는 자료가 될 수 있을 것이다. 이를 바탕으로 향후 외국인 청소년에 대한 한국어 학습과 문화교육의 유기적인 연계와 통합 그리고 효과성 등에 대하여 다양하고 지속적인 연구가 확대되기를 기대한다.
본 연구는 재한 몽골학교의 중·고등 학습자를 대상으로 하여 한국문화 교육의 실제를 알아보고 향후 효율적으로 문화교육을 실시하기 위한 방안을 제시함을 목적으로 한다. 최근 한국 사회는 북한이탈주민, 외국인 근로자, 결혼이민자 등 외국 국적의 이주민의 수가 급격하게 증가하고 있다. 이와 함께 다문화가정 청소년뿐만 아니라 다양한 이주 배경을 가진 청소년들이 증가함에 따라 한국 사회에서 청소년 교육과 육성에 있어 과거와는 다른 포괄적이면서도 보다 세분화된 시스템의 변화를 요구하게 되었다. 부모를 따라서 중도에 입국한 청소년도 그 시기가 다양하며 한국에서 출생한 경우도 있는 등 우리가 말하는 일반적인 다문화 가정의 청소년과는 다른 특성이 있다. 따라서 이들의 적응에 관련된 연구를 보다 구체화하고 국적별로도 세분화된 논의가 필요한 시점이 되었다. 특히, 한국 생활에 적응함에 있어 언어가 가장 기본이 되는데 이들은 이미 자국의 언어를 사용하고 있기 때문에 한국어를 제2 외국어로 배우게 된다. 그러나 언어에 포함된 문화를 이해하는데 어려움을 겪고 있어 의사소통에 문제가 생기는 일이 흔하다. 본 논문의 연구대상인 재한 몽골학교 학습자들의 경우를 살펴 본 바 급작스럽게 바뀐 새로운 환경에서 한국문화에 직접 접촉할 수 있는 기회를 갖기 쉽지 않다. 그리고 한국어 수준이 낮아 다양한 한국문화 체험과 현장 학습 등이 어려운 만큼 이들의 적응을 돕기 위해서는 한국어와 한국 문화를 이해하고 학습할 수 있도록 사회 문화적 요소를 다양하게 반영한 교육이 필요한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 부모를 따라 중도입국 하여 국내에 체류하고 있는 몽골 출신 청소년들을 대상으로 한국문화 교육 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 재한 몽골학교 학습자들의 한국문화 교육 실태 및 교육 내용에 대한 선호도 등을 조사해 이 학습자들이 문화적 차이에 의한 언어 습득의 장애를 최소화하고 한국어 학습 및 한국 사회에 원활하게 적응할 수 있도록 문화 요소를 적극 활용한 교육 방안을 모색하고자 하였다. 또한 재한 몽골학교 중·고등 학습자를 대상으로 한국 문화교육의 실질적 교수와 학습을 위한 문화 항목을 단계별로 설정해서 한국문화 교육 방안을 제시하는 것이 목적이었다. 이를 통해 몽골 출신 이주배경 청소년들이 앞으로 한국에서 생활하는 데 문화적 차이로 인해 겪는 어려움을 줄이고 한국 사회에 잘 융화할 수 있도록 하는 데 필요한 방안을 제시할 수 있었다. 지금까지 한국어 교육은 의사소통 위주의 기능 교육을 강조해 왔지만, 본 연구는 한국 문화 교육에 초점을 두고 있다. 이는 한국어 학습자가 한국의 문화적 맥락에 적절한 언어를 사용하고, 학습자가 모국과 한국의 문화 차이로 겪는 충격과 갈등 그리고 의문을 완화시킬 수 있다고 보았기 때문이다. 이를 위하여 본 연구는 현재 실시되고 있는 한국문화 교육에 대하여 문헌을 중심으로 조사하였으며, 본 연구의 대상인 재한 몽골학교에서 실시되고 있는 한국문화 교육 실태를 살펴보았다. 또한 현재 재한 몽골학교에서 사용되고 있는 교재를 분석하고, 학습자들의 실질적인 문화교육 수요를 살펴보기 위해 요구 분석을 실시하였다. 교재 분석과 요구 분석 결과를 토대로 재한 몽골학교 학습자를 위한 한국문화 교육 방안을 설계하여 문화교육의 목표와 내용, 교수요목을 제시하였다. 본 연구에서 논한 내용은 재한 몽골학교의 한국어 교육에서 한국어와 한국문화를 어떻게 통합하여 실시할 것인가와 관련하여 정책적 시사점을 얻을 수 있을 것으로 판단한다. 즉 재한 몽골학교 학습자들이 한국어 능력과 함께 한국문화에 대한 이해도가 높아짐으로써 이주 배경 청소년에게 요구되는 역량을 구축하는 데에 의미 있는 자료가 될 수 있을 것이다. 이를 바탕으로 향후 외국인 청소년에 대한 한국어 학습과 문화교육의 유기적인 연계와 통합 그리고 효과성 등에 대하여 다양하고 지속적인 연구가 확대되기를 기대한다.
This study is searching for a high quality and effective method of education by understanding middle and high school secondary learners of international Mongolia school in Korea. These days, Korean society has been drastically increasing the number of North Korean defectors, foreigner workers, marri...
This study is searching for a high quality and effective method of education by understanding middle and high school secondary learners of international Mongolia school in Korea. These days, Korean society has been drastically increasing the number of North Korean defectors, foreigner workers, marriage immigratory, etc. With the increment of those, juvenile of multicultural family has increased, which asked education of Korea to provide various types of education to support them. Juveniles have different backgrounds: immigrated to Korea following their parents or born in Korea. However, they all came to Korea in various situations or eras, making education for them to be more studied and subdivided by their nationalities. Especially, to get used to Korean livings, the language, Korean, is the most basic and important part of livings. However, because they are mostly immigrants, they learn Korean and their secondary language, which causes student to have hard time using Korean for social life. As we research our research subject, international student attending Mongolian school, they are having trouble getting used to Korean culture because of sudden surrounding environment change. Also, because their Korean level is low, they can not understand field trips or retreats containing the learning process of Korean culture. To help them, Korean society needs to change their education process both socially and culturally to help students to understand. Thus, we decided to offer Mongolian students, who are staying in Korea following their parents, different types of education methods to find which method most fits. For this result, we have made a survey and asked Mongolian learners about Korean culture education and preference for education. Also, we divided the learning process for culture to make Mongolian students get interested and learn easily. With this process, Mongolian students staying in Korea having a background of immigration, can decrease their discomfort in cultural differences and get mixed with others. Until these days, Korean education was focused on communication between each other, but we changed the education to focus on Korean culture, which can make learners understand what kind of word to use by learning the culture of Korea without experiencing cultural difference. For these reasons, we studied about Korean culture education produced these days in Mongolian school. Not only education, we have searched and annotated textbooks used in Mongolian schools to understand what the learner is demanding. With this study, we were able to make goal and education program that is beneficial to Mongolian school learners for understanding culture of Korea. This research project helps researchers to understand how the education policy of Mongolian schools in Korea can change including education of Korean and Korean culture by providing implicants to aim for. As a result, this research will provide important data by Mongolian school learners increasing their Korean ability with understanding of Korean culture which is related to immigrant juvenile foreigners learning about Korea. With these studies, we hope people will have consistent study about relationship, link, integrated, and effectiveness of learning Korean and Korean culture.
This study is searching for a high quality and effective method of education by understanding middle and high school secondary learners of international Mongolia school in Korea. These days, Korean society has been drastically increasing the number of North Korean defectors, foreigner workers, marriage immigratory, etc. With the increment of those, juvenile of multicultural family has increased, which asked education of Korea to provide various types of education to support them. Juveniles have different backgrounds: immigrated to Korea following their parents or born in Korea. However, they all came to Korea in various situations or eras, making education for them to be more studied and subdivided by their nationalities. Especially, to get used to Korean livings, the language, Korean, is the most basic and important part of livings. However, because they are mostly immigrants, they learn Korean and their secondary language, which causes student to have hard time using Korean for social life. As we research our research subject, international student attending Mongolian school, they are having trouble getting used to Korean culture because of sudden surrounding environment change. Also, because their Korean level is low, they can not understand field trips or retreats containing the learning process of Korean culture. To help them, Korean society needs to change their education process both socially and culturally to help students to understand. Thus, we decided to offer Mongolian students, who are staying in Korea following their parents, different types of education methods to find which method most fits. For this result, we have made a survey and asked Mongolian learners about Korean culture education and preference for education. Also, we divided the learning process for culture to make Mongolian students get interested and learn easily. With this process, Mongolian students staying in Korea having a background of immigration, can decrease their discomfort in cultural differences and get mixed with others. Until these days, Korean education was focused on communication between each other, but we changed the education to focus on Korean culture, which can make learners understand what kind of word to use by learning the culture of Korea without experiencing cultural difference. For these reasons, we studied about Korean culture education produced these days in Mongolian school. Not only education, we have searched and annotated textbooks used in Mongolian schools to understand what the learner is demanding. With this study, we were able to make goal and education program that is beneficial to Mongolian school learners for understanding culture of Korea. This research project helps researchers to understand how the education policy of Mongolian schools in Korea can change including education of Korean and Korean culture by providing implicants to aim for. As a result, this research will provide important data by Mongolian school learners increasing their Korean ability with understanding of Korean culture which is related to immigrant juvenile foreigners learning about Korea. With these studies, we hope people will have consistent study about relationship, link, integrated, and effectiveness of learning Korean and Korean culture.
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