가족표출정서, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략이 중학생의 비자살적 자해에 미치는 영향 The Effects of Expressed Emotion in Family, Distress Tolerance and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies on Non-Suicidal Self-Injury Behavior among Middle School Students원문보기
청소년의 비자살적 자해는 전 세계적으로 정신건강 분야에 있어 중요한 관심사이며 심각한 문제이다. 우리나라 교육 현장에서도 청소년의 자해 행동이 지속적으로 증가하고 있어, 이러한 현상에 영향을 미치는 변인들에 대한 연구가 절실한 실정이다. 이에 따라 본 연구는 가족표출정서와 고통감내력, 부적응적 인지적 정서조절전략이 중학생의 비자살적 자해에 영향을 미칠 것으로 예측하고 이들 변인 간의 관련성을 살펴보고, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략의 이중매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구를 위해 경기지역 2개 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 621명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 자해기능평가 척도(FASM), 가족표출정서 척도(K-LEE), 고통감내력 척도(DTS), 부적응적 인지적 정서조절전략 척도(...
청소년의 비자살적 자해는 전 세계적으로 정신건강 분야에 있어 중요한 관심사이며 심각한 문제이다. 우리나라 교육 현장에서도 청소년의 자해 행동이 지속적으로 증가하고 있어, 이러한 현상에 영향을 미치는 변인들에 대한 연구가 절실한 실정이다. 이에 따라 본 연구는 가족표출정서와 고통감내력, 부적응적 인지적 정서조절전략이 중학생의 비자살적 자해에 영향을 미칠 것으로 예측하고 이들 변인 간의 관련성을 살펴보고, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략의 이중매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구를 위해 경기지역 2개 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 621명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 자해기능평가 척도(FASM), 가족표출정서 척도(K-LEE), 고통감내력 척도(DTS), 부적응적 인지적 정서조절전략 척도(CERQ)이며, SPSS 25.0과 Amos 23.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족표출정서와 고통감내력 및 부적응적 인지적 정서조절전략은 중학생의 비자살적 자해에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 고통감내력은 낮을수록, 부적응적 인지적 정서조절전략은 높을수록 비자살적 자해가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 가족표출정서와 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략은 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력은 가족표출정서와 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 이중매개 하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 가족표출정서가 비자살적 자해에 직접적으로 영향을 미치는 경로는 유의하지 않았으며, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략을 통해서만 비자살적 자해에 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구는 첫째, 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 가족표출정서와 고통감내력, 부적응적 인지적 정서조절전략의 영향력을 검증하였다는데 그 의의가 있다. 둘째, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략의 매개 효과를 확인함으로써 자해에 이르는 인지 및 심리적 기제에 대한 구체적 정보를 제공하였다는데 의미가 있다. 셋째, 현재까지 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력과의 관계에서 직접적인 연구가 미흡한 상황에서 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력의 이중 매개효과를 밝힘으로써 경험적 근거를 제시하였다는데 연구의 의의가 있다. 넷째, 가족표출정서의 하위요인 중 지지부족, 비난, 간섭이 중학생의 비자살적 자해에 영향을 미치는 것을 확인함으로써 부모를 비롯하여 가족이 제공하는 가정환경의 중요성을 인식하고 재확인하는 계기가 되었다. 연구 결과를 기반으로 교육현장에서 급증하고 있는 청소년의 자해행동에 대한 특성과 예방을 위한 다양한 개입 방법에 대해 논의하였다. 마지막으로 본 연구의 결과를 중심으로 제한점과 추후 연구에 대한 제언을 제시하였다.
청소년의 비자살적 자해는 전 세계적으로 정신건강 분야에 있어 중요한 관심사이며 심각한 문제이다. 우리나라 교육 현장에서도 청소년의 자해 행동이 지속적으로 증가하고 있어, 이러한 현상에 영향을 미치는 변인들에 대한 연구가 절실한 실정이다. 이에 따라 본 연구는 가족표출정서와 고통감내력, 부적응적 인지적 정서조절전략이 중학생의 비자살적 자해에 영향을 미칠 것으로 예측하고 이들 변인 간의 관련성을 살펴보고, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략의 이중매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구를 위해 경기지역 2개 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 621명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 자해기능평가 척도(FASM), 가족표출정서 척도(K-LEE), 고통감내력 척도(DTS), 부적응적 인지적 정서조절전략 척도(CERQ)이며, SPSS 25.0과 Amos 23.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족표출정서와 고통감내력 및 부적응적 인지적 정서조절전략은 중학생의 비자살적 자해에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 고통감내력은 낮을수록, 부적응적 인지적 정서조절전략은 높을수록 비자살적 자해가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 가족표출정서와 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략은 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력은 가족표출정서와 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 이중매개 하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 가족표출정서가 비자살적 자해에 직접적으로 영향을 미치는 경로는 유의하지 않았으며, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략을 통해서만 비자살적 자해에 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구는 첫째, 중학생의 비자살적 자해와의 관계에서 가족표출정서와 고통감내력, 부적응적 인지적 정서조절전략의 영향력을 검증하였다는데 그 의의가 있다. 둘째, 고통감내력과 부적응적 인지적 정서조절전략의 매개 효과를 확인함으로써 자해에 이르는 인지 및 심리적 기제에 대한 구체적 정보를 제공하였다는데 의미가 있다. 셋째, 현재까지 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력과의 관계에서 직접적인 연구가 미흡한 상황에서 부적응적 인지적 정서조절전략과 고통감내력의 이중 매개효과를 밝힘으로써 경험적 근거를 제시하였다는데 연구의 의의가 있다. 넷째, 가족표출정서의 하위요인 중 지지부족, 비난, 간섭이 중학생의 비자살적 자해에 영향을 미치는 것을 확인함으로써 부모를 비롯하여 가족이 제공하는 가정환경의 중요성을 인식하고 재확인하는 계기가 되었다. 연구 결과를 기반으로 교육현장에서 급증하고 있는 청소년의 자해행동에 대한 특성과 예방을 위한 다양한 개입 방법에 대해 논의하였다. 마지막으로 본 연구의 결과를 중심으로 제한점과 추후 연구에 대한 제언을 제시하였다.
Non-suicidal self-injury among adolescents is a major concern and a serious problem in the field of mental health worldwide. The self-injury behavior of adolescents continues to increase in the educational field in Korea, and there is an urgent need to study the factors affecting this phenomenon. Ac...
Non-suicidal self-injury among adolescents is a major concern and a serious problem in the field of mental health worldwide. The self-injury behavior of adolescents continues to increase in the educational field in Korea, and there is an urgent need to study the factors affecting this phenomenon. Accordingly, this study examines the relationship among expression emotions in family, distress tolerance, maladaptive cognitive emotion regulation strategy predicted to affect non-suicidal self-injury in middle school students and verify the dual mediating effect of distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategy. For the study, a survey was conducted targeting two middle school students in the Gyeonggi area, and the final data of 621 students were used for analysis. The measurement tools used in this study are the Self-Injury Functional Assessment Scale (FASM), the Family Expressed Emotion Scale (K-LEE), the distress tolerance Scale (DTS), and the Maladaptive Cognitive Emotion Control Strategy Scale (CERQ). ) and analyzed using SPSS 25.0 and Amos 23.0 programs. The results of this study are as follows. Firstly, it was found that expressed emotion in family, distress tolerance, and maladaptive cognitive emotion regulation strategy had a significant effect on non-suicidal self-injury in middle school students. In other words, it was found that the lower the distress tolerance and the higher the maladaptive cognitive emotion regulation strategy, the higher the non-suicidal self-injury. Secondly, in the relationship between expressed emotion in family and non-suicidal self-injury of middle school students, it was found that distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategies completely mediate. Thirdly, it was found that maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance were dual mediating in the relationship between expressed emotion in family and non-suicidal self-injury of middle school students. In this study, it was confirmed that the path in which the emotion of family expression directly affects non-suicidal self-injury was not significant, and that it had a significant effect on non-suicidal self-injury only through distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategy. The significance of this study is that, firstly, it verified the influence of expressed emotion in family, distress tolerance, and maladaptive cognitive emotion regulation strategy in relation to non-suicidal self-injury of middle school students. Secondly, it is meaningful in that it provided specific information on the cognitive and psychological mechanisms leading to self-injury by confirming the mediating effects of distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Thirdly, in a situation where direct research on the relationship between maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance was insufficient, empirical evidence was presented by revealing the dual mediating effect of maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance. There is a meaning of Fourthly, it was an opportunity to recognize and reconfirm the importance of the home environment provided by parents and families by confirming that lack of support, criticism, and interference among the sub-factors of family expression affect non-suicidal self-injury of middle school students. Based on the results of this study, the characteristics of adolescent self-injury behavior, which is rapidly increasing in the educational field, and various intervention methods for prevention were discussed. Finally, limitations and research suggestions are presented based on the results of this study.
Non-suicidal self-injury among adolescents is a major concern and a serious problem in the field of mental health worldwide. The self-injury behavior of adolescents continues to increase in the educational field in Korea, and there is an urgent need to study the factors affecting this phenomenon. Accordingly, this study examines the relationship among expression emotions in family, distress tolerance, maladaptive cognitive emotion regulation strategy predicted to affect non-suicidal self-injury in middle school students and verify the dual mediating effect of distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategy. For the study, a survey was conducted targeting two middle school students in the Gyeonggi area, and the final data of 621 students were used for analysis. The measurement tools used in this study are the Self-Injury Functional Assessment Scale (FASM), the Family Expressed Emotion Scale (K-LEE), the distress tolerance Scale (DTS), and the Maladaptive Cognitive Emotion Control Strategy Scale (CERQ). ) and analyzed using SPSS 25.0 and Amos 23.0 programs. The results of this study are as follows. Firstly, it was found that expressed emotion in family, distress tolerance, and maladaptive cognitive emotion regulation strategy had a significant effect on non-suicidal self-injury in middle school students. In other words, it was found that the lower the distress tolerance and the higher the maladaptive cognitive emotion regulation strategy, the higher the non-suicidal self-injury. Secondly, in the relationship between expressed emotion in family and non-suicidal self-injury of middle school students, it was found that distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategies completely mediate. Thirdly, it was found that maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance were dual mediating in the relationship between expressed emotion in family and non-suicidal self-injury of middle school students. In this study, it was confirmed that the path in which the emotion of family expression directly affects non-suicidal self-injury was not significant, and that it had a significant effect on non-suicidal self-injury only through distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategy. The significance of this study is that, firstly, it verified the influence of expressed emotion in family, distress tolerance, and maladaptive cognitive emotion regulation strategy in relation to non-suicidal self-injury of middle school students. Secondly, it is meaningful in that it provided specific information on the cognitive and psychological mechanisms leading to self-injury by confirming the mediating effects of distress tolerance and maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Thirdly, in a situation where direct research on the relationship between maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance was insufficient, empirical evidence was presented by revealing the dual mediating effect of maladaptive cognitive emotion regulation strategy and distress tolerance. There is a meaning of Fourthly, it was an opportunity to recognize and reconfirm the importance of the home environment provided by parents and families by confirming that lack of support, criticism, and interference among the sub-factors of family expression affect non-suicidal self-injury of middle school students. Based on the results of this study, the characteristics of adolescent self-injury behavior, which is rapidly increasing in the educational field, and various intervention methods for prevention were discussed. Finally, limitations and research suggestions are presented based on the results of this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.