본 연구는 구어 담화에서 빈번하게 사용되는 담화표지 ‘좀’의 담화기능을 검토하고 TTT 수업 모형을 활용하여 한국어 학습자에게 효율적인 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 화자의 의도를 전달하고 구어에서 높은 비중으로 나타나고 있는 담화표지는 구어 담화에서 필요한 요소이고 중요한 지위를 차지하고 있다. 한국어 학습자들의 의사소 통 능력을 향상시키기 위해 담화적 능력도 갖추게 해야 하므로 담화표지를 교육하는 것이 필수적이다. 그러나 한국어 담화표지는 한국어 학습자에게 어려운데다가 효율적 인 교육도 이루지지 않으므로 한국어 교육에서 담화표지를 교육항목으로 제시하여 연 구할 필요가 있다. 본 연구에서는 우선 담화표지 ‘좀’에 초점을 두고 논의하였다. 기 존에 담화표지 교육에서 많이 적용했던 ...
본 연구는 구어 담화에서 빈번하게 사용되는 담화표지 ‘좀’의 담화기능을 검토하고 TTT 수업 모형을 활용하여 한국어 학습자에게 효율적인 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 화자의 의도를 전달하고 구어에서 높은 비중으로 나타나고 있는 담화표지는 구어 담화에서 필요한 요소이고 중요한 지위를 차지하고 있다. 한국어 학습자들의 의사소 통 능력을 향상시키기 위해 담화적 능력도 갖추게 해야 하므로 담화표지를 교육하는 것이 필수적이다. 그러나 한국어 담화표지는 한국어 학습자에게 어려운데다가 효율적 인 교육도 이루지지 않으므로 한국어 교육에서 담화표지를 교육항목으로 제시하여 연 구할 필요가 있다. 본 연구에서는 우선 담화표지 ‘좀’에 초점을 두고 논의하였다. 기 존에 담화표지 교육에서 많이 적용했던 교수 모형의 실현 효과에 대한 의문에 출발하 여 새로운 수업 모형 즉 TTT 모형을 적용하여 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하였다. 2장에서는 먼저 지금까지의 연구를 종합하여 담화표지의 이론적인 토대가 될 수 있는 담화표지의 정의, 특성, 분류, 기능에 대해 살펴보았다. 또한 기존에 담화표지 교육에 많이 적용했던 III 모형과 ESA 모형은 목표 담화표지를 인지시킨 다음에 담화 기능에 대해 교육하는 절차가 담화표지 교육에 적합하지 않다고 생각하여 교육 단계 전에 과제 단계가 먼저 선행되는 TTT 모형을 모색하였다. TTT 모형을 살펴봄으로써 담화표지 교육에 TTT 모형을 적용하는 장점은 학습 동기와 흥미 고취, 담화표지가 나 타나는 상황에 대한 인지 강화, 능동적이고 자연적인 학습, 기능에 대한 파악, 나선 형식의 학습, 학습 기회 증가 6가지로 정리하였다. 3장에서는 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하기 위해 담화기능에 대해 분석하였다. 선행연구를 토대로 담화표지 ‘좀의 담화 기능을 크게 4가지로 공손 기능, 발화 약화 기능, 강조기능, 시간벌기 기능으로 나눌 수 있다. 우선 공손 기능은 보통 부 탁, 요청, 제안과 같은 지시화행에서 실현된다. 발화 약화 기능은 부정적인 내용의 약화와 진술의 약화로 나눌 수 있다. 또한 강조 기능에서는 요구를 강조하는 것과 초 점을 강조하는 것으로 실현된다. 마지막 시간 벌기 기능은 주로 화자가 주저하고 머 뭇거릴 때 많이 사용한다. 4장에서는 앞에서 살펴본 내용을 토대로 하여 효과적인 담화표지 ‘좀’의 교육 방안 을 마련하였다. 제3장에서 살펴본 4가지 기능 중에 ‘완화’의 의미를 가진 공손 기능과 발화 약화 기능을 선정하여 TTT 수업 모형을 적용하여 초·중·고급으로 나누어서 교 육 내용을 제시하였다. 또한 TTT 수업 모형은 결국 담화표지 교육에 효율적인지를 검 증하기 위하여 중국인 한국어 학습자를 대상으로 실험 수업을 실시하고 인터뷰를 실 시하였다. 실험 참여자들의 인터뷰를 분석함으로써 본 연구에서 TTT 모형을 활용한 담화표지 ‘좀’ 의 교육방안은 효율적인 것으로 확인할 수 있었다. 본 연구는 담화표지 ‘좀’의 담화기능과 표현 방식을 체계적으로 정리하였다는 점과 담화표지 교육에 적합한 교육 모형을 적용해서 수준별로 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 중국인 한국어 학습자를 대상으로 실험 수업 을 실시하고 인터뷰를 한 후에 인터뷰 내용을 분석함으로써 TTT 모형은 어떻게 담화 표지 교육에 효과적인지를 조명했다는 점에서도 의미를 찾을 수 있다.
본 연구는 구어 담화에서 빈번하게 사용되는 담화표지 ‘좀’의 담화기능을 검토하고 TTT 수업 모형을 활용하여 한국어 학습자에게 효율적인 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 화자의 의도를 전달하고 구어에서 높은 비중으로 나타나고 있는 담화표지는 구어 담화에서 필요한 요소이고 중요한 지위를 차지하고 있다. 한국어 학습자들의 의사소 통 능력을 향상시키기 위해 담화적 능력도 갖추게 해야 하므로 담화표지를 교육하는 것이 필수적이다. 그러나 한국어 담화표지는 한국어 학습자에게 어려운데다가 효율적 인 교육도 이루지지 않으므로 한국어 교육에서 담화표지를 교육항목으로 제시하여 연 구할 필요가 있다. 본 연구에서는 우선 담화표지 ‘좀’에 초점을 두고 논의하였다. 기 존에 담화표지 교육에서 많이 적용했던 교수 모형의 실현 효과에 대한 의문에 출발하 여 새로운 수업 모형 즉 TTT 모형을 적용하여 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하였다. 2장에서는 먼저 지금까지의 연구를 종합하여 담화표지의 이론적인 토대가 될 수 있는 담화표지의 정의, 특성, 분류, 기능에 대해 살펴보았다. 또한 기존에 담화표지 교육에 많이 적용했던 III 모형과 ESA 모형은 목표 담화표지를 인지시킨 다음에 담화 기능에 대해 교육하는 절차가 담화표지 교육에 적합하지 않다고 생각하여 교육 단계 전에 과제 단계가 먼저 선행되는 TTT 모형을 모색하였다. TTT 모형을 살펴봄으로써 담화표지 교육에 TTT 모형을 적용하는 장점은 학습 동기와 흥미 고취, 담화표지가 나 타나는 상황에 대한 인지 강화, 능동적이고 자연적인 학습, 기능에 대한 파악, 나선 형식의 학습, 학습 기회 증가 6가지로 정리하였다. 3장에서는 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하기 위해 담화기능에 대해 분석하였다. 선행연구를 토대로 담화표지 ‘좀의 담화 기능을 크게 4가지로 공손 기능, 발화 약화 기능, 강조기능, 시간벌기 기능으로 나눌 수 있다. 우선 공손 기능은 보통 부 탁, 요청, 제안과 같은 지시화행에서 실현된다. 발화 약화 기능은 부정적인 내용의 약화와 진술의 약화로 나눌 수 있다. 또한 강조 기능에서는 요구를 강조하는 것과 초 점을 강조하는 것으로 실현된다. 마지막 시간 벌기 기능은 주로 화자가 주저하고 머 뭇거릴 때 많이 사용한다. 4장에서는 앞에서 살펴본 내용을 토대로 하여 효과적인 담화표지 ‘좀’의 교육 방안 을 마련하였다. 제3장에서 살펴본 4가지 기능 중에 ‘완화’의 의미를 가진 공손 기능과 발화 약화 기능을 선정하여 TTT 수업 모형을 적용하여 초·중·고급으로 나누어서 교 육 내용을 제시하였다. 또한 TTT 수업 모형은 결국 담화표지 교육에 효율적인지를 검 증하기 위하여 중국인 한국어 학습자를 대상으로 실험 수업을 실시하고 인터뷰를 실 시하였다. 실험 참여자들의 인터뷰를 분석함으로써 본 연구에서 TTT 모형을 활용한 담화표지 ‘좀’ 의 교육방안은 효율적인 것으로 확인할 수 있었다. 본 연구는 담화표지 ‘좀’의 담화기능과 표현 방식을 체계적으로 정리하였다는 점과 담화표지 교육에 적합한 교육 모형을 적용해서 수준별로 담화표지 ‘좀’의 교육 방안을 마련하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 중국인 한국어 학습자를 대상으로 실험 수업 을 실시하고 인터뷰를 한 후에 인터뷰 내용을 분석함으로써 TTT 모형은 어떻게 담화 표지 교육에 효과적인지를 조명했다는 점에서도 의미를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to clarify the discourse function of the discourse marker 'jom', which is frequently used in spoken language, and to present efficient teaching methods for Korean learners by applying TTT model. Discourse marker, which convey the speaker's intention and a...
The purpose of this study is to clarify the discourse function of the discourse marker 'jom', which is frequently used in spoken language, and to present efficient teaching methods for Korean learners by applying TTT model. Discourse marker, which convey the speaker's intention and appear as a high proportion in spoken language, are necessary elements and occupy an important position in spoken language. In order to improve the communication skills of Korean learners, it is essential to educate discourse markers. However, since Korean discourse markers are difficult for Korean learners and efficient education is not provided yet, it is necessary to present and study discourse markers as educational items in Korean language education. In this study, first of all, the discussion focused on the discourse marker 'jom'. Starting with the question of the real effect of the teaching model, which was widely applied in discourse marker education in prior studies, a new teaching model, that is, the TTT model, was applied to prepare an education plan for discourse marker 'Jom'. In Chapter 2, examined the definition, characteristics, classification, and function of discourse markers based on prior studies, which can be the theoretical basis for discourse marker education. Instead of the III model and ESA model, which were widely applied in discourse marker education, sought the TTT model in which the task stage was preceded before the teaching stage. And the advantages of applying the TTT model to discourse marker education were summarized into six categories: motivation and interest for learning, strengthening awareness of situations where discourse markers appear, active and natural learning, spiral learning, and increasing learning opportunities. In Chapter 3, the discourse function was analyzed to prepare an effective teaching method for the discourse marker 'jom'. Based on previous studies, the discourse functions of ‘jom’ can be divided into four categories: ‘politeness’, ‘utterance mitigation,’ ‘emphasis’, and ‘time-making’. First of all, ‘politeness’ are usually realized in request speech act. ‘utterance mitigation’can be divided into the mitigation of negative content and the mitigation of statements. In addition, the ‘emphasis’ is realized by command, and focus. and ‘time-making’ is mainly used when the speaker hesitates. In Chapter 4, an effective teaching method on effective discourse marker 'Jom' was prepared based on the contents discussed above. Among the four functions discussed in Chapter 3, the ‘politeness’ and ‘utterance mitigation,’ were selected, which have the meaning of mitigator. And the contents of education were divided into elementary, middle, and advanced by applying TTT model. In addition, experimental classes were conducted and a follow up interviewed were conducted for Chinese Korean learners one-to-one. By analyzing the interviews of the experimental participants, it was confirmed that the teaching method of the discourse marker 'Jom' appyling TTT model in this study was efficient. This study is significant in that it systematically summarizes the discourse function and specific expression of the discourse marker "Jom" and prepares an education plan for different level by applying a suitable model for discourse marker education. In addition, by conducting experimental classes for Chinese Korean learners and analyzing the contents of interviews, it can be found that the TTT model is effective for discourse marker education.
The purpose of this study is to clarify the discourse function of the discourse marker 'jom', which is frequently used in spoken language, and to present efficient teaching methods for Korean learners by applying TTT model. Discourse marker, which convey the speaker's intention and appear as a high proportion in spoken language, are necessary elements and occupy an important position in spoken language. In order to improve the communication skills of Korean learners, it is essential to educate discourse markers. However, since Korean discourse markers are difficult for Korean learners and efficient education is not provided yet, it is necessary to present and study discourse markers as educational items in Korean language education. In this study, first of all, the discussion focused on the discourse marker 'jom'. Starting with the question of the real effect of the teaching model, which was widely applied in discourse marker education in prior studies, a new teaching model, that is, the TTT model, was applied to prepare an education plan for discourse marker 'Jom'. In Chapter 2, examined the definition, characteristics, classification, and function of discourse markers based on prior studies, which can be the theoretical basis for discourse marker education. Instead of the III model and ESA model, which were widely applied in discourse marker education, sought the TTT model in which the task stage was preceded before the teaching stage. And the advantages of applying the TTT model to discourse marker education were summarized into six categories: motivation and interest for learning, strengthening awareness of situations where discourse markers appear, active and natural learning, spiral learning, and increasing learning opportunities. In Chapter 3, the discourse function was analyzed to prepare an effective teaching method for the discourse marker 'jom'. Based on previous studies, the discourse functions of ‘jom’ can be divided into four categories: ‘politeness’, ‘utterance mitigation,’ ‘emphasis’, and ‘time-making’. First of all, ‘politeness’ are usually realized in request speech act. ‘utterance mitigation’can be divided into the mitigation of negative content and the mitigation of statements. In addition, the ‘emphasis’ is realized by command, and focus. and ‘time-making’ is mainly used when the speaker hesitates. In Chapter 4, an effective teaching method on effective discourse marker 'Jom' was prepared based on the contents discussed above. Among the four functions discussed in Chapter 3, the ‘politeness’ and ‘utterance mitigation,’ were selected, which have the meaning of mitigator. And the contents of education were divided into elementary, middle, and advanced by applying TTT model. In addition, experimental classes were conducted and a follow up interviewed were conducted for Chinese Korean learners one-to-one. By analyzing the interviews of the experimental participants, it was confirmed that the teaching method of the discourse marker 'Jom' appyling TTT model in this study was efficient. This study is significant in that it systematically summarizes the discourse function and specific expression of the discourse marker "Jom" and prepares an education plan for different level by applying a suitable model for discourse marker education. In addition, by conducting experimental classes for Chinese Korean learners and analyzing the contents of interviews, it can be found that the TTT model is effective for discourse marker education.
주제어
#한국어 교육 담화표지 '좀' 담화기능 TTT 수업 모형 인터뷰 분석 시청각 자료 Korean education discourse marker 'jom' discourse function TTT model Interview Analysis audio-visual materials
학위논문 정보
저자
Jia, Ru
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정 한국어교육전공
지도교수
한송화
발행연도
2022
총페이지
vi, 93 p.
키워드
한국어 교육 담화표지 '좀' 담화기능 TTT 수업 모형 인터뷰 분석 시청각 자료 Korean education discourse marker 'jom' discourse function TTT model Interview Analysis audio-visual materials
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.