본 연구는 코로나 이후 변화된 특정 세대(MZ세대)의 인식에 대한 분석이다. 다양한 직업군과 소득분포를 가진 90명의 MZ세대에게 총 44개의 설문을 진행하였고 이들의 보험에 대한 인식, 판매 채널에 대한 선호도, 코로나 이후 변화된 보험 인식을 파악하였다. MZ세대에 대한 사전 예측과 실제 설문 결과는 상당히 달랐다. 사전 예측은 MZ세대는 보험에 대해 부정적 인식이 강하고 설계사에 대해 비호감일 것이라고 생각했지만, 보험에 대한 인식도 예상보다 긍정적이었고 보험설계사에 대한 선호도도 높았다. 다만 MZ세대가 바라는 건 전문가적인 모습의 설계사를 원했다. 그리고 코로나 이후 사회적 거리두기 등으로 인해 비대면 채널의 선호도가 높아졌을 것이라 예상했지만 실제로는 그렇지 않았다. 그래서 대면 채널이 더욱 발전하기 위한 방향을 연구했다. 또한, MZ세대들이 선호하는 상품 구조에 대해서 설문을 했는데 이 결과도 예상 밖이었다. ...
본 연구는 코로나 이후 변화된 특정 세대(MZ세대)의 인식에 대한 분석이다. 다양한 직업군과 소득분포를 가진 90명의 MZ세대에게 총 44개의 설문을 진행하였고 이들의 보험에 대한 인식, 판매 채널에 대한 선호도, 코로나 이후 변화된 보험 인식을 파악하였다. MZ세대에 대한 사전 예측과 실제 설문 결과는 상당히 달랐다. 사전 예측은 MZ세대는 보험에 대해 부정적 인식이 강하고 설계사에 대해 비호감일 것이라고 생각했지만, 보험에 대한 인식도 예상보다 긍정적이었고 보험설계사에 대한 선호도도 높았다. 다만 MZ세대가 바라는 건 전문가적인 모습의 설계사를 원했다. 그리고 코로나 이후 사회적 거리두기 등으로 인해 비대면 채널의 선호도가 높아졌을 것이라 예상했지만 실제로는 그렇지 않았다. 그래서 대면 채널이 더욱 발전하기 위한 방향을 연구했다. 또한, MZ세대들이 선호하는 상품 구조에 대해서 설문을 했는데 이 결과도 예상 밖이었다. 직접 투자를 좋아하는 이들은 보험에 소규모 투자를 하고 여기에서 절약한 자금으로 직접 투자를 할 것으로 생각했지만 설문 결과 더 많은 MZ세대가 적립형 상품이라면 더 큰 자금을 보험에 투자할 수 있다는 응답을 했다. 향후 핀테크의 발전으로 비대면 채널이 발전할 것임에는 이견이 없다. 하지만 대면 채널을 더 강화해서 MZ세대에게 도움이 되는 방향으로 만들어가야 한다. 그것이 전통적인 보험산업과 MZ세대들이 상생, 발전하는 길이라고 생각한다. 보험산업과 보험사의 지속적이고 과감한 투자를 통해 향후 주요 고객층이 될 MZ세대의 신뢰를 얻는다면 보험산업이 선진화된 산업으로 한 걸음 더 업그레이드될 수 있을 것이다.
본 연구는 코로나 이후 변화된 특정 세대(MZ세대)의 인식에 대한 분석이다. 다양한 직업군과 소득분포를 가진 90명의 MZ세대에게 총 44개의 설문을 진행하였고 이들의 보험에 대한 인식, 판매 채널에 대한 선호도, 코로나 이후 변화된 보험 인식을 파악하였다. MZ세대에 대한 사전 예측과 실제 설문 결과는 상당히 달랐다. 사전 예측은 MZ세대는 보험에 대해 부정적 인식이 강하고 설계사에 대해 비호감일 것이라고 생각했지만, 보험에 대한 인식도 예상보다 긍정적이었고 보험설계사에 대한 선호도도 높았다. 다만 MZ세대가 바라는 건 전문가적인 모습의 설계사를 원했다. 그리고 코로나 이후 사회적 거리두기 등으로 인해 비대면 채널의 선호도가 높아졌을 것이라 예상했지만 실제로는 그렇지 않았다. 그래서 대면 채널이 더욱 발전하기 위한 방향을 연구했다. 또한, MZ세대들이 선호하는 상품 구조에 대해서 설문을 했는데 이 결과도 예상 밖이었다. 직접 투자를 좋아하는 이들은 보험에 소규모 투자를 하고 여기에서 절약한 자금으로 직접 투자를 할 것으로 생각했지만 설문 결과 더 많은 MZ세대가 적립형 상품이라면 더 큰 자금을 보험에 투자할 수 있다는 응답을 했다. 향후 핀테크의 발전으로 비대면 채널이 발전할 것임에는 이견이 없다. 하지만 대면 채널을 더 강화해서 MZ세대에게 도움이 되는 방향으로 만들어가야 한다. 그것이 전통적인 보험산업과 MZ세대들이 상생, 발전하는 길이라고 생각한다. 보험산업과 보험사의 지속적이고 과감한 투자를 통해 향후 주요 고객층이 될 MZ세대의 신뢰를 얻는다면 보험산업이 선진화된 산업으로 한 걸음 더 업그레이드될 수 있을 것이다.
This study is an analysis of the perceptions of a particular generation (MZ generation) that has changed since the coronavirus. A total of 44 surveys were conducted on 90 MZ households with different occupational groups and income distributions, and their insurance perceptions, their preferences for...
This study is an analysis of the perceptions of a particular generation (MZ generation) that has changed since the coronavirus. A total of 44 surveys were conducted on 90 MZ households with different occupational groups and income distributions, and their insurance perceptions, their preferences for sales channels, and insurance perceptions that have changed since the coronavirus. The preliminary predictions and actual survey results for the MZ generation were quite different. Preliminary predictions suggested that the MZ generation would have a strong negative perception of insurance and a dislike for the planner, but the perception of insurance was also more positive than expected and the preference for the planner was higher. However, what the MZ generation wanted was a professional-looking designer. And while it was expected that social distancing after the coronavirus would have increased the preference for non-face-to-face channels, this was not the case. Therefore, we studied the direction in which the face-to-face channel will be further developed. We also conducted a survey on the product structure preferred by the MZ generation, and the results were unexpected. Those who like direct investment thought they would make a small investment in insurance and make a direct investment with the money they saved from it, but the survey found that more MZ households said they could invest larger funds in insurance if it was a creditable product. There is no disagreement that the development of fintech in the future will lead to the development of non-face-to-face channels. However, we need to strengthen the face-to-face channels and make them beneficial to the MZ generation. I think that is the way for the traditional insurance industry and the MZ generation to develop in a win-win way. If the insurance industry and insurers continue to invest in the insurance industry and insurers to gain the trust of the MZ generation, which will become a major customer base in the future, the insurance industry can be further upgraded to an advanced industry.
This study is an analysis of the perceptions of a particular generation (MZ generation) that has changed since the coronavirus. A total of 44 surveys were conducted on 90 MZ households with different occupational groups and income distributions, and their insurance perceptions, their preferences for sales channels, and insurance perceptions that have changed since the coronavirus. The preliminary predictions and actual survey results for the MZ generation were quite different. Preliminary predictions suggested that the MZ generation would have a strong negative perception of insurance and a dislike for the planner, but the perception of insurance was also more positive than expected and the preference for the planner was higher. However, what the MZ generation wanted was a professional-looking designer. And while it was expected that social distancing after the coronavirus would have increased the preference for non-face-to-face channels, this was not the case. Therefore, we studied the direction in which the face-to-face channel will be further developed. We also conducted a survey on the product structure preferred by the MZ generation, and the results were unexpected. Those who like direct investment thought they would make a small investment in insurance and make a direct investment with the money they saved from it, but the survey found that more MZ households said they could invest larger funds in insurance if it was a creditable product. There is no disagreement that the development of fintech in the future will lead to the development of non-face-to-face channels. However, we need to strengthen the face-to-face channels and make them beneficial to the MZ generation. I think that is the way for the traditional insurance industry and the MZ generation to develop in a win-win way. If the insurance industry and insurers continue to invest in the insurance industry and insurers to gain the trust of the MZ generation, which will become a major customer base in the future, the insurance industry can be further upgraded to an advanced industry.
Keyword
#MZ세대 대면 채널 보험 상품 구조 설문 MZ generation face-to-face channels instrance product structure survey
학위논문 정보
저자
조규연
학위수여기관
연세대학교 경제대학원
학위구분
국내석사
학과
금융보험전공
지도교수
김광환
발행연도
2022
총페이지
vi, 43장
키워드
MZ세대 대면 채널 보험 상품 구조 설문 MZ generation face-to-face channels instrance product structure survey
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