2022년 개정 교육과정과 IB 교육과정이 본격적으로 도입됨에 따라, 사서교사에게 새로운 직무와 역량이 요구되고 있다. 그러나, 변화하는 교육과정 개정에도 불구하고 이러한 요구가 사서교사 양성과정에 충분히 반영되지 못하고 있다. 따라서, 새롭게 기대되는 사서교사의 직무 및 역량에 관해 명확히 정립하여 사서교사 양성과정 및 재교육 과정을 개선할 필요가 있다. 본 연구는 IB 교육과정의 사서교사 직무와 역량을 살펴보기 위하여 IB 교육 과정지침에서 제시하는 사서교사의 직무에 대해 고찰하고 최신의 IB 국제학교 사서교사 구인광고의 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, IB 교육과정지침 및 학교도서관 가이드 분석을 통해 파악된 사서교사의 주요 직무는 교수·학습법(ATL)를 바탕으로 1) 협동, 2) 장서 전문가, 3) 다중문해력 지원, 4) IB 교육과정 프로그램 지원으로 나타났다. 주요 직무를 순위 로 파악할 수는 없었으나, 이 중 협동과 관련한 직무를 가장 핵심적인 사서교사의 직무임을 강조하였다. MYP·DP 교육과정의 경우, 위의 4가지 직무에서 학문적 정직성 교육을 추가로 요구하였다. 둘째, IB 국제학교 구인광고 ...
2022년 개정 교육과정과 IB 교육과정이 본격적으로 도입됨에 따라, 사서교사에게 새로운 직무와 역량이 요구되고 있다. 그러나, 변화하는 교육과정 개정에도 불구하고 이러한 요구가 사서교사 양성과정에 충분히 반영되지 못하고 있다. 따라서, 새롭게 기대되는 사서교사의 직무 및 역량에 관해 명확히 정립하여 사서교사 양성과정 및 재교육 과정을 개선할 필요가 있다. 본 연구는 IB 교육과정의 사서교사 직무와 역량을 살펴보기 위하여 IB 교육 과정지침에서 제시하는 사서교사의 직무에 대해 고찰하고 최신의 IB 국제학교 사서교사 구인광고의 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, IB 교육과정지침 및 학교도서관 가이드 분석을 통해 파악된 사서교사의 주요 직무는 교수·학습법(ATL)를 바탕으로 1) 협동, 2) 장서 전문가, 3) 다중문해력 지원, 4) IB 교육과정 프로그램 지원으로 나타났다. 주요 직무를 순위 로 파악할 수는 없었으나, 이 중 협동과 관련한 직무를 가장 핵심적인 사서교사의 직무임을 강조하였다. MYP·DP 교육과정의 경우, 위의 4가지 직무에서 학문적 정직성 교육을 추가로 요구하였다. 둘째, IB 국제학교 구인광고 내용 분석을 통해 파악된 사서교사의 주요 직무는 다음과 같다. 주요 직무는 1순위 리더십과 협동, 2순위 지도 영역, 3순위 경영관리, 4순위 정보관리, 5순위 도서관 프로그램과 서비스의 촉진, 6순위 지역 사회 연계로 나타났다. 셋째, 구인광고 내용 분석을 통해 파악된 핵심 역량의 경우, IFLA(2015) 『학 교도서관 가이드라인』의 13개 역량 중 1순위 의사소통과 협동 능력, 2순위 교 수·학습, 교육과정, 교육 설계 및 운영, 3순위 디지털 및 매체 활용 능력, 4순위 장서 개발, 축적, 조직, 검색 등 4개의 역량이 상위 항목으로 도출되었다. 넷째, 문헌연구 결과와 구인광고 내용 분석의 결과를 종합하여 공통적으로 요구되는 IB 사서교사의 주요 직무는 다음과 같다. IB 교육과정에서는 리더십과 협동, 지도, 정보관리 영역 등의 직무를 강조 하였으며, 그 중 리더십과 협동을 가장 핵심적인 직무로 보았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 리더십 및 협동 영역과 지도 영역의 전문성을 갖출 수 있도록 사서교사 양성 및 재교육과정의 기본이수과목에 정보활용교육론 등의 교과교육 영역을 필수 과목으로 추가하고 협동 수업 시연과 같은 교육실습 프로그램 도입이 필요하다. 더불어, 교육과정 지원, 도서관협력수업, 협동 교수설계·구현에 대한 기본 지식과 기술을 습득할 수 있도록 리더십 및 협동 과목을 개설·운영하는 방안도 고려할 수 있다. 둘째, 교육과정의 맥락에서 사서교사 직무 및 역량을 면밀히 검토하고 사서 교사의 능동적 역할 수행 방안에 대한 연구가 이루어져야 하겠다. 궁극적으로 사서교사 양성 및 재교육 과정 개편에 이를 반영할 필요가 있다. 본 연구는 최신의 데이터를 이용하여 실제 학교 현장에서 요구하는 사서교사의 직무 및 역량을 분석하고 IB 교육과정의 맥락에 근거하여 종합적으로 분석 하였다는 점에서 의의가 있다. 따라서, 본 연구는 새로운 교육과정의 직무 및 역량에 대한 요구에 부응하는 국내 사서교사 양성 및 재교육 과정을 재정비하는데 기초자료로 활용될 수 있다. 또한, 효과적인 IB 학교도서관 운영을 위한 가이드로도 이용될 수 있다.
2022년 개정 교육과정과 IB 교육과정이 본격적으로 도입됨에 따라, 사서교사에게 새로운 직무와 역량이 요구되고 있다. 그러나, 변화하는 교육과정 개정에도 불구하고 이러한 요구가 사서교사 양성과정에 충분히 반영되지 못하고 있다. 따라서, 새롭게 기대되는 사서교사의 직무 및 역량에 관해 명확히 정립하여 사서교사 양성과정 및 재교육 과정을 개선할 필요가 있다. 본 연구는 IB 교육과정의 사서교사 직무와 역량을 살펴보기 위하여 IB 교육 과정지침에서 제시하는 사서교사의 직무에 대해 고찰하고 최신의 IB 국제학교 사서교사 구인광고의 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, IB 교육과정지침 및 학교도서관 가이드 분석을 통해 파악된 사서교사의 주요 직무는 교수·학습법(ATL)를 바탕으로 1) 협동, 2) 장서 전문가, 3) 다중문해력 지원, 4) IB 교육과정 프로그램 지원으로 나타났다. 주요 직무를 순위 로 파악할 수는 없었으나, 이 중 협동과 관련한 직무를 가장 핵심적인 사서교사의 직무임을 강조하였다. MYP·DP 교육과정의 경우, 위의 4가지 직무에서 학문적 정직성 교육을 추가로 요구하였다. 둘째, IB 국제학교 구인광고 내용 분석을 통해 파악된 사서교사의 주요 직무는 다음과 같다. 주요 직무는 1순위 리더십과 협동, 2순위 지도 영역, 3순위 경영관리, 4순위 정보관리, 5순위 도서관 프로그램과 서비스의 촉진, 6순위 지역 사회 연계로 나타났다. 셋째, 구인광고 내용 분석을 통해 파악된 핵심 역량의 경우, IFLA(2015) 『학 교도서관 가이드라인』의 13개 역량 중 1순위 의사소통과 협동 능력, 2순위 교 수·학습, 교육과정, 교육 설계 및 운영, 3순위 디지털 및 매체 활용 능력, 4순위 장서 개발, 축적, 조직, 검색 등 4개의 역량이 상위 항목으로 도출되었다. 넷째, 문헌연구 결과와 구인광고 내용 분석의 결과를 종합하여 공통적으로 요구되는 IB 사서교사의 주요 직무는 다음과 같다. IB 교육과정에서는 리더십과 협동, 지도, 정보관리 영역 등의 직무를 강조 하였으며, 그 중 리더십과 협동을 가장 핵심적인 직무로 보았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 리더십 및 협동 영역과 지도 영역의 전문성을 갖출 수 있도록 사서교사 양성 및 재교육과정의 기본이수과목에 정보활용교육론 등의 교과교육 영역을 필수 과목으로 추가하고 협동 수업 시연과 같은 교육실습 프로그램 도입이 필요하다. 더불어, 교육과정 지원, 도서관협력수업, 협동 교수설계·구현에 대한 기본 지식과 기술을 습득할 수 있도록 리더십 및 협동 과목을 개설·운영하는 방안도 고려할 수 있다. 둘째, 교육과정의 맥락에서 사서교사 직무 및 역량을 면밀히 검토하고 사서 교사의 능동적 역할 수행 방안에 대한 연구가 이루어져야 하겠다. 궁극적으로 사서교사 양성 및 재교육 과정 개편에 이를 반영할 필요가 있다. 본 연구는 최신의 데이터를 이용하여 실제 학교 현장에서 요구하는 사서교사의 직무 및 역량을 분석하고 IB 교육과정의 맥락에 근거하여 종합적으로 분석 하였다는 점에서 의의가 있다. 따라서, 본 연구는 새로운 교육과정의 직무 및 역량에 대한 요구에 부응하는 국내 사서교사 양성 및 재교육 과정을 재정비하는데 기초자료로 활용될 수 있다. 또한, 효과적인 IB 학교도서관 운영을 위한 가이드로도 이용될 수 있다.
The 2022 Revised Curriculum and the IB curriculum introduced in Korea outline new roles and competencies for teacher-librarians. Despite the evolving curriculum, these are not sufficiently reflected in the training programs for teacher-librarians. Therefore, in order to improve teacher-librarian tra...
The 2022 Revised Curriculum and the IB curriculum introduced in Korea outline new roles and competencies for teacher-librarians. Despite the evolving curriculum, these are not sufficiently reflected in the training programs for teacher-librarians. Therefore, in order to improve teacher-librarian training and re-education programs, it is imperative to define the jobs and competencies expected of the teacher-librarians clearly. To identify the duties and competencies of teacher-librarians in the IB curriculum, this study examined their roles as described in the IB curriculum guidelines. It also analyzed the latest job advertisements for the position of IB International School teacher-librarian. The results of the study are as follows. First, according to the analysis of IB curriculum and school library guides, the key duties of teacher-librarians, with the Approach to Learning(ATL), are: 1) collaboration, 2) collection experts, 3) multiliteracies support, and 4) IB curriculum program support. Though these duties could not be ranked, it was emphasized that collaboration is the most crucial one. In the case of the MYP/DP curriculum, academic honesty education was required in addition to the above four duties. Second, the main duties of teacher-librarians identified through the analysis of job postings for IB international schools, ranked in descending order, are as follows: 1) leadership and collaboration, 2) instruction, 3) library management, 4) information management, 5) promoting library programs and services, 6) community engagement. Third, as for the core competencies identified through the analysis of the job advertisements, the following four competencies of the 13 outlined in 『IFLA (2015) School Library Guidelines』ranked the highest: 1) communication and collaboration skills; 2) teaching and learning, curriculum, instructional design, and delivery; 3) digital media skills; and 4) collection development, storage, organization, and retrieval. Fourth, the key duties of IB teacher-librarians, equally identified by combining the results of literature reviews and content analysis of job advertisements, are as follows. In the IB curriculum, leadership and collaboration, instruction, and information management are emphasized, with leadership and collaboration being regarded as the most important. In light of these findings, the following conclusions can be drawn. First, in order to develop expertise in the areas of leadership, collaboration, and instruction, information literacy instruction needs to be included in teacher-librarian training and re-education programs as a required subject as well as practicum programs, such as the demonstration of collaborative teaching. Furthermore, offering and operating courses on leadership and collaboration can also be considered as a means of enabling students to gain fundamental knowledge and skills in curriculum support, collaborative instruction, and collaborative instructional design and implementation. Second, teacher-librarians' duties and competencies should be reviewed in the context of the curriculum and further research is needed to conduct on how they play an active role. Ultimately, these results need to be reflected in revisions to training and re-education programs for teacher-librarians. This study is significant since it examines the duties and competencies that teacher-librarians are expected to possess using the most up-to-date data, and analyzes them comprehensively within the framework of the IB curriculum. Therefore, the findings of this study can be used as foundational data for reorganizing domestic teacher-librarian training and re-education programs that can meet the new curriculum's requirements for duties and competencies. This study can also serve as a guide for effective IB school library management.
The 2022 Revised Curriculum and the IB curriculum introduced in Korea outline new roles and competencies for teacher-librarians. Despite the evolving curriculum, these are not sufficiently reflected in the training programs for teacher-librarians. Therefore, in order to improve teacher-librarian training and re-education programs, it is imperative to define the jobs and competencies expected of the teacher-librarians clearly. To identify the duties and competencies of teacher-librarians in the IB curriculum, this study examined their roles as described in the IB curriculum guidelines. It also analyzed the latest job advertisements for the position of IB International School teacher-librarian. The results of the study are as follows. First, according to the analysis of IB curriculum and school library guides, the key duties of teacher-librarians, with the Approach to Learning(ATL), are: 1) collaboration, 2) collection experts, 3) multiliteracies support, and 4) IB curriculum program support. Though these duties could not be ranked, it was emphasized that collaboration is the most crucial one. In the case of the MYP/DP curriculum, academic honesty education was required in addition to the above four duties. Second, the main duties of teacher-librarians identified through the analysis of job postings for IB international schools, ranked in descending order, are as follows: 1) leadership and collaboration, 2) instruction, 3) library management, 4) information management, 5) promoting library programs and services, 6) community engagement. Third, as for the core competencies identified through the analysis of the job advertisements, the following four competencies of the 13 outlined in 『IFLA (2015) School Library Guidelines』ranked the highest: 1) communication and collaboration skills; 2) teaching and learning, curriculum, instructional design, and delivery; 3) digital media skills; and 4) collection development, storage, organization, and retrieval. Fourth, the key duties of IB teacher-librarians, equally identified by combining the results of literature reviews and content analysis of job advertisements, are as follows. In the IB curriculum, leadership and collaboration, instruction, and information management are emphasized, with leadership and collaboration being regarded as the most important. In light of these findings, the following conclusions can be drawn. First, in order to develop expertise in the areas of leadership, collaboration, and instruction, information literacy instruction needs to be included in teacher-librarian training and re-education programs as a required subject as well as practicum programs, such as the demonstration of collaborative teaching. Furthermore, offering and operating courses on leadership and collaboration can also be considered as a means of enabling students to gain fundamental knowledge and skills in curriculum support, collaborative instruction, and collaborative instructional design and implementation. Second, teacher-librarians' duties and competencies should be reviewed in the context of the curriculum and further research is needed to conduct on how they play an active role. Ultimately, these results need to be reflected in revisions to training and re-education programs for teacher-librarians. This study is significant since it examines the duties and competencies that teacher-librarians are expected to possess using the most up-to-date data, and analyzes them comprehensively within the framework of the IB curriculum. Therefore, the findings of this study can be used as foundational data for reorganizing domestic teacher-librarian training and re-education programs that can meet the new curriculum's requirements for duties and competencies. This study can also serve as a guide for effective IB school library management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.