본 연구는 지방자치단체가 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례를 비판적으로 비교 분석하여 지역사회 통합돌봄 지원조례의 바람직한 내용체계 구성을 제시하고자 하였다. 이를 위해, 2022년 2월 기준 전국 28개 지방자치단체에서 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례의 423개 조항을 내용분석 방법으로 비교분석 하였다. 조례의 내용을 규범체계와 집행체계로 구분하고...
본 연구는 지방자치단체가 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례를 비판적으로 비교 분석하여 지역사회 통합돌봄 지원조례의 바람직한 내용체계 구성을 제시하고자 하였다. 이를 위해, 2022년 2월 기준 전국 28개 지방자치단체에서 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례의 423개 조항을 내용분석 방법으로 비교분석 하였다. 조례의 내용을 규범체계와 집행체계로 구분하고 각각 하위 분석항목을 설정하였으며, 규범체계 분석항목으로는 조례목적, 책무, 대상자의 범위, 지원사업과 재정책임성을 설정하였고, 집행체계 분석항목으로는 계획수립과 사업평가반영, 협의체 설치와 운영, 지역케어회의, 통합돌봄기관 지정 및 위탁, 사업 홍보와 교육을 설정하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 규범체계에서 조례목적, 책무는 모두 독립조항으로 제정되어 있었으나, 대상자의 범위, 지원사업과 재정책임성은 독립조항으로 제정되지 않거나 다른 조항에 포함되어서 조항의 독자성이 확보되어 있지 않았다. 또한, 재정책임성 항목에서 28개 지방자치단체 모두가 임의규정으로 제정되어 있어 사업의 실효성을 담보하기 어려운 실정이었다. 둘째, 집행체계에서 협의체의 설치와 운영은 모두 독립조항으로 제정되어 있었으나, 계획수립과 사업평가반영, 지역케어회의, 통합돌봄기관 지정 및 위탁, 사업 홍보와 교육은 독립조항으로 제정되지 않거나 다른 조항에 포함되어있어 조항의 독자성을 확보하기 어려웠다. 또한, 사업 홍보와 교육 항목에서는 10개 지방자치단체만 지원 규정을 두고 있어 지역사회 통합돌봄 사업이 지역주민에게 확산될 기회를 제공하지 못하고 있었다. 셋째, 지방자치단체 사회복지 조례는 지역주민에 대한 복지 욕구를 해소하고 지역 실정에 맞도록 구성되어야 하지만, 지역사회 통합돌봄 지원조례는 지역의 고유성과 독자성이 반영되어 있지 않았으며, 일부 지방자치단체의 경우에는 조례의 구성과 내용이 완전히 동일하게 제정되어 있었다. 결론적으로 지방자치단체가 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례는 국회에서 제정한 법령이 마련되지 아니한 상황에서 지역사회 통합돌봄 선도사업 추진을 위해 지방자치단체가 제정한 조례를 참고하여 다수의 지자체가 제정한 것이다. 이러한 상황에서는 조례를 통한 규범성을 확보하기 어려운 상황이며, 조례의 개정이 시급하다고 할 수 있다. 조례 개정을 통해, 강행력 있는 조항과 필수적인 전달체계, 지역주민의 합의를 이끌어 낼 수 있는 지역의 독자성을 가미하여 지방자치단체의 지역사회 통합돌봄 조례가 재구성될 필요가 있다.
본 연구는 지방자치단체가 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례를 비판적으로 비교 분석하여 지역사회 통합돌봄 지원조례의 바람직한 내용체계 구성을 제시하고자 하였다. 이를 위해, 2022년 2월 기준 전국 28개 지방자치단체에서 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례의 423개 조항을 내용분석 방법으로 비교분석 하였다. 조례의 내용을 규범체계와 집행체계로 구분하고 각각 하위 분석항목을 설정하였으며, 규범체계 분석항목으로는 조례목적, 책무, 대상자의 범위, 지원사업과 재정책임성을 설정하였고, 집행체계 분석항목으로는 계획수립과 사업평가반영, 협의체 설치와 운영, 지역케어회의, 통합돌봄기관 지정 및 위탁, 사업 홍보와 교육을 설정하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 규범체계에서 조례목적, 책무는 모두 독립조항으로 제정되어 있었으나, 대상자의 범위, 지원사업과 재정책임성은 독립조항으로 제정되지 않거나 다른 조항에 포함되어서 조항의 독자성이 확보되어 있지 않았다. 또한, 재정책임성 항목에서 28개 지방자치단체 모두가 임의규정으로 제정되어 있어 사업의 실효성을 담보하기 어려운 실정이었다. 둘째, 집행체계에서 협의체의 설치와 운영은 모두 독립조항으로 제정되어 있었으나, 계획수립과 사업평가반영, 지역케어회의, 통합돌봄기관 지정 및 위탁, 사업 홍보와 교육은 독립조항으로 제정되지 않거나 다른 조항에 포함되어있어 조항의 독자성을 확보하기 어려웠다. 또한, 사업 홍보와 교육 항목에서는 10개 지방자치단체만 지원 규정을 두고 있어 지역사회 통합돌봄 사업이 지역주민에게 확산될 기회를 제공하지 못하고 있었다. 셋째, 지방자치단체 사회복지 조례는 지역주민에 대한 복지 욕구를 해소하고 지역 실정에 맞도록 구성되어야 하지만, 지역사회 통합돌봄 지원조례는 지역의 고유성과 독자성이 반영되어 있지 않았으며, 일부 지방자치단체의 경우에는 조례의 구성과 내용이 완전히 동일하게 제정되어 있었다. 결론적으로 지방자치단체가 제정한 지역사회 통합돌봄 지원조례는 국회에서 제정한 법령이 마련되지 아니한 상황에서 지역사회 통합돌봄 선도사업 추진을 위해 지방자치단체가 제정한 조례를 참고하여 다수의 지자체가 제정한 것이다. 이러한 상황에서는 조례를 통한 규범성을 확보하기 어려운 상황이며, 조례의 개정이 시급하다고 할 수 있다. 조례 개정을 통해, 강행력 있는 조항과 필수적인 전달체계, 지역주민의 합의를 이끌어 낼 수 있는 지역의 독자성을 가미하여 지방자치단체의 지역사회 통합돌봄 조례가 재구성될 필요가 있다.
This study aims to present a desirable composition of the local community integrated care support ordinance by critically comparing and analyzing the community-based integrated care support ordinance enacted by local governments. Accordingly, as of February 2022, 423 articles of the Ordinance on...
This study aims to present a desirable composition of the local community integrated care support ordinance by critically comparing and analyzing the community-based integrated care support ordinance enacted by local governments. Accordingly, as of February 2022, 423 articles of the Ordinance on integrated care support for local communities across the country were compared using the content analysis method. The contents of the ordinance were divided into the normative system and the enforcement system, and analysis items were set for each. The analysis items of the normative system were the purpose of the ordinance, responsibilities, the scope of the target, support projects and financial responsibility, and the analysis items of the execution system were planning and business. Evaluation and reflection, establishment and operation of councils, regional care meetings, designation and commissioning of integrated care institutions, and business promotion and education were set. The analysis results are as follows. First, in the normative system, the purpose of the ordinance and the responsibilities were all established as independent clauses, but it was difficult to secure the independence of the clause because the scope of the target, support project, and financial responsibility were not established as independent clauses or were included in other clauses. In addition, in terms of fiscal responsibility, all 28 local governments were enacted as voluntary regulations, making it difficult to guarantee the effectiveness of the project. Second, independent clauses were enacted for both establishment and operation of the council in the enforcement system, but plan establishment, project evaluation, regional care meetings, designation and entrustment of integrated care organizations, and project promotion and education were not enacted as independent clauses or other clauses It was difficult to secure the originality of the article because it was included in the In addition, in the project promotion and education category, only 10 local governments had support regulations, so it was not possible to provide an opportunity for the local community integrated care project to spread to local residents. Third, the local government's social welfare ordinance should be structured according to the welfare needs and circumstances of local residents, but the local community's integrated care support ordinance did not reflect the uniqueness and independence of the region. In the case of some local governments, the composition and contents of the ordinance were completely identical. In conclusion, the community-based integrated care support ordinance enacted by local governments was enacted by a number of local governments with reference to the ordinances enacted by local governments to promote integrated local community care initiative projects in a situation where laws enacted by the National Assembly were not prepared. did it In such a situation, it is difficult to secure normativeness through the ordinance, and revision of the ordinance is urgently needed. Through the revision of the ordinance, it needs to be enacted in consideration of the mandatory provisions, the essential delivery system, and the individuality of the region that can lead to the consensus of the local residents.
This study aims to present a desirable composition of the local community integrated care support ordinance by critically comparing and analyzing the community-based integrated care support ordinance enacted by local governments. Accordingly, as of February 2022, 423 articles of the Ordinance on integrated care support for local communities across the country were compared using the content analysis method. The contents of the ordinance were divided into the normative system and the enforcement system, and analysis items were set for each. The analysis items of the normative system were the purpose of the ordinance, responsibilities, the scope of the target, support projects and financial responsibility, and the analysis items of the execution system were planning and business. Evaluation and reflection, establishment and operation of councils, regional care meetings, designation and commissioning of integrated care institutions, and business promotion and education were set. The analysis results are as follows. First, in the normative system, the purpose of the ordinance and the responsibilities were all established as independent clauses, but it was difficult to secure the independence of the clause because the scope of the target, support project, and financial responsibility were not established as independent clauses or were included in other clauses. In addition, in terms of fiscal responsibility, all 28 local governments were enacted as voluntary regulations, making it difficult to guarantee the effectiveness of the project. Second, independent clauses were enacted for both establishment and operation of the council in the enforcement system, but plan establishment, project evaluation, regional care meetings, designation and entrustment of integrated care organizations, and project promotion and education were not enacted as independent clauses or other clauses It was difficult to secure the originality of the article because it was included in the In addition, in the project promotion and education category, only 10 local governments had support regulations, so it was not possible to provide an opportunity for the local community integrated care project to spread to local residents. Third, the local government's social welfare ordinance should be structured according to the welfare needs and circumstances of local residents, but the local community's integrated care support ordinance did not reflect the uniqueness and independence of the region. In the case of some local governments, the composition and contents of the ordinance were completely identical. In conclusion, the community-based integrated care support ordinance enacted by local governments was enacted by a number of local governments with reference to the ordinances enacted by local governments to promote integrated local community care initiative projects in a situation where laws enacted by the National Assembly were not prepared. did it In such a situation, it is difficult to secure normativeness through the ordinance, and revision of the ordinance is urgently needed. Through the revision of the ordinance, it needs to be enacted in consideration of the mandatory provisions, the essential delivery system, and the individuality of the region that can lead to the consensus of the local residents.
주제어
#조례 지역사회 통합돌봄 비교분석 커뮤니티케어 community-based integrated care local goverment’s ordinance community care
학위논문 정보
저자
하태주
학위수여기관
경남대학교 행정대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
지도교수
김지미
발행연도
2022
총페이지
117
키워드
조례 지역사회 통합돌봄 비교분석 커뮤니티케어 community-based integrated care local goverment’s ordinance community care
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