남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도 및 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향 Effect of male Brazilian Sugaring Waxing Preference and Procedure Satisfaction on Revisit Intention원문보기
본 연구에서는 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 경험자를 대상으로 고객 선호도와 시술 만족도가 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아봄으로써 국내 남성 브라질리언 왁싱 관리 산업의 활성화 방안을 통해 경영성과를 높이는데 목적이 있다. 연구의 목적을 수행하기 위해 슈가링 왁싱의 의미와 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 개념, 종류의 문헌들을 탐색하였고, 선호도, 시술 만족도, 재방문의도에 관한 이론과 선행연구들을 고찰하였다. 이를 바탕으로 가설을 설정하였으며 설문지를 작성하였다. 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 선호도 및 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하고자 충북 지역과 수도권 지역에 위치한 왁싱 샵에서 브라질리언 왁싱을 1회 이상 경험한 30∼40대 남성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 데이터 중 167부의 설문지로 실증 분석을 실시하였다. 선호도는 이용 편의, 결과적 품질, 직원 응대, 시설, 가격정책의 다섯 가지 하위 요인으로 ...
본 연구에서는 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 경험자를 대상으로 고객 선호도와 시술 만족도가 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아봄으로써 국내 남성 브라질리언 왁싱 관리 산업의 활성화 방안을 통해 경영성과를 높이는데 목적이 있다. 연구의 목적을 수행하기 위해 슈가링 왁싱의 의미와 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 개념, 종류의 문헌들을 탐색하였고, 선호도, 시술 만족도, 재방문의도에 관한 이론과 선행연구들을 고찰하였다. 이를 바탕으로 가설을 설정하였으며 설문지를 작성하였다. 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 선호도 및 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하고자 충북 지역과 수도권 지역에 위치한 왁싱 샵에서 브라질리언 왁싱을 1회 이상 경험한 30∼40대 남성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 데이터 중 167부의 설문지로 실증 분석을 실시하였다. 선호도는 이용 편의, 결과적 품질, 직원 응대, 시설, 가격정책의 다섯 가지 하위 요인으로 요인분석 되었고, 시술 만족도는 성과적 요인, 신체적 요인, 경제적 요인, 사회심리적 요인의 네 가지 하위 요인으로 요인분석 되었다. 총 아홉 가지 요인들 중 경제적 요인과 신체적 요인은 재방문의도와 상관관계가 나타나지 않아 이를 제외한 일곱 가지 요인의 영향력을 측정하였으며, 연구 결과는 아래와 같다. 첫째, 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도는 재방문의도에 영향을 미치지 않을 것이라는 연구 가설이 부분 채택되었다. 선호도의 하위 요인 중 가격정책과 결과적 품질의 순으로 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이용 편의와 시설, 직원 응대는 재방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 시술 만족도는 재방문의도에 영향을 미치지 않을 것이라는 연구 가설도 부분 채택되었다. 시술 만족도 하위 요인 중 성과적 요인만이 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 선호도 요인인 결과적 품질과 가격정책과 시술 만족도 요인인 성과적 요인이 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 샵의 재방문의도에 밀접한 영향을 미친다는 사실을 발견하였다. 따라서 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도와 시술 만족도를 통해 왁싱 샵의 재방문의도를 높일 수 있는 연구가 보다 세부적으로 이루어져야 할 것이라 생각된다. 또한 본 연구는 충북지역과 수도권 지역의 30∼40대 남성만을 대상으로 한정되어 진행하였기 때문에 향후 연구에서는 연령대와 지역 등을 더욱 확장한 남성 브라질리언 왁싱에 대한 연구가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선행연구가 매우 부족하여 연구의 결과와 비교 고찰을 충분히 하지 못하였다. 그럼에도 남성을 대상으로 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향을 알아봄으로써 향후 국내 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 시장의 유용한 기초 마케팅 자료로 사용될 것에 의의를 둔다.
본 연구에서는 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 경험자를 대상으로 고객 선호도와 시술 만족도가 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아봄으로써 국내 남성 브라질리언 왁싱 관리 산업의 활성화 방안을 통해 경영성과를 높이는데 목적이 있다. 연구의 목적을 수행하기 위해 슈가링 왁싱의 의미와 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 개념, 종류의 문헌들을 탐색하였고, 선호도, 시술 만족도, 재방문의도에 관한 이론과 선행연구들을 고찰하였다. 이를 바탕으로 가설을 설정하였으며 설문지를 작성하였다. 남성 브라질리언 슈가링 왁싱의 선호도 및 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하고자 충북 지역과 수도권 지역에 위치한 왁싱 샵에서 브라질리언 왁싱을 1회 이상 경험한 30∼40대 남성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 데이터 중 167부의 설문지로 실증 분석을 실시하였다. 선호도는 이용 편의, 결과적 품질, 직원 응대, 시설, 가격정책의 다섯 가지 하위 요인으로 요인분석 되었고, 시술 만족도는 성과적 요인, 신체적 요인, 경제적 요인, 사회심리적 요인의 네 가지 하위 요인으로 요인분석 되었다. 총 아홉 가지 요인들 중 경제적 요인과 신체적 요인은 재방문의도와 상관관계가 나타나지 않아 이를 제외한 일곱 가지 요인의 영향력을 측정하였으며, 연구 결과는 아래와 같다. 첫째, 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도는 재방문의도에 영향을 미치지 않을 것이라는 연구 가설이 부분 채택되었다. 선호도의 하위 요인 중 가격정책과 결과적 품질의 순으로 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이용 편의와 시설, 직원 응대는 재방문의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 시술 만족도는 재방문의도에 영향을 미치지 않을 것이라는 연구 가설도 부분 채택되었다. 시술 만족도 하위 요인 중 성과적 요인만이 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 선호도 요인인 결과적 품질과 가격정책과 시술 만족도 요인인 성과적 요인이 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 샵의 재방문의도에 밀접한 영향을 미친다는 사실을 발견하였다. 따라서 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도와 시술 만족도를 통해 왁싱 샵의 재방문의도를 높일 수 있는 연구가 보다 세부적으로 이루어져야 할 것이라 생각된다. 또한 본 연구는 충북지역과 수도권 지역의 30∼40대 남성만을 대상으로 한정되어 진행하였기 때문에 향후 연구에서는 연령대와 지역 등을 더욱 확장한 남성 브라질리언 왁싱에 대한 연구가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 남성 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선행연구가 매우 부족하여 연구의 결과와 비교 고찰을 충분히 하지 못하였다. 그럼에도 남성을 대상으로 브라질리언 슈가링 왁싱에 대한 선호도 시술 만족도가 재방문의도에 미치는 영향을 알아봄으로써 향후 국내 남성 브라질리언 슈가링 왁싱 시장의 유용한 기초 마케팅 자료로 사용될 것에 의의를 둔다.
The purpose of this study is to improve management performance through measures to revitalize the domestic male Brazilian waxing industry by investigating how customer preference and procedure satisfaction affect revisit intention for male Brazilian sugaring waxing experiences. In order to carry...
The purpose of this study is to improve management performance through measures to revitalize the domestic male Brazilian waxing industry by investigating how customer preference and procedure satisfaction affect revisit intention for male Brazilian sugaring waxing experiences. In order to carry out the purpose of the study, the meaning of sugaring waxing, the concept and type of male Brazilian sugaring waxing were explored, and theories and prior studies on preference, satisfaction, and revisit intention were considered. Based on this, a hypothesis was established and a questionnaire was prepared. In order to confirm the effect of male Brazilian sugaring waxing on the intention to revisit, a survey was conducted on 300 men in their 30s and 40s who experienced Brazilian waxing more than once at a waxing shop located in Chungbuk and the metropolitan area, and an empirical analysis was conducted with 167 collected data. Preference was classified into five sub-factors: ease of use, facility, resulting quality, employee response, and price policy, and procedure satisfaction was classified into four sub-factors: performance factor, economic factor, physical factor, and social psychological factor. Among the total nine factors, economic factor and physical factor did not correlate with revisit intention, so the influence of seven factors excluding the two factors was measured, and the results of the study are as follows. First, the research hypothesis was partially adopted that the preference for male Brazilian sugaring waxing would not affect the intention to revisit. Among the sub-factors of preference, it was found that price policy and resulting quality had a positive (+) effect on revisit intention, and convenience of use, facilities, and employee response did not significantly affect revisit intention. Second, a research hypothesis was also partially adopted that the satisfaction of the procedure for male Brazilian sugaring waxing would not affect the intention to revisit. Among the sub-factors of procedure satisfaction, only the performance factor was found to have a positive (+) effect on revisit intention. Through this study, it was found that the resulting quality, price policy, and performance factors had a close influence on the revisit intention of male Brazilian Sugaring waxing shops. Therefore, it is believed that the preference for male Brazilian sugaring waxing and satisfaction with the procedure should be studied in more detail to increase the intention to revisit the waxing shop. In addition, since this study was limited to men in their 30s and 40s in Chungbuk and the metropolitan area, research on male Brazilian waxing should be further expanded in future studies. This study did not sufficiently review the results of the study due to the lack of previous studies on male Brazilian sugaring waxing. Nevertheless, it is significant that it will be used as a useful basic data for marketing the domestic male Brazilian sugaring waxing market in the future.
The purpose of this study is to improve management performance through measures to revitalize the domestic male Brazilian waxing industry by investigating how customer preference and procedure satisfaction affect revisit intention for male Brazilian sugaring waxing experiences. In order to carry out the purpose of the study, the meaning of sugaring waxing, the concept and type of male Brazilian sugaring waxing were explored, and theories and prior studies on preference, satisfaction, and revisit intention were considered. Based on this, a hypothesis was established and a questionnaire was prepared. In order to confirm the effect of male Brazilian sugaring waxing on the intention to revisit, a survey was conducted on 300 men in their 30s and 40s who experienced Brazilian waxing more than once at a waxing shop located in Chungbuk and the metropolitan area, and an empirical analysis was conducted with 167 collected data. Preference was classified into five sub-factors: ease of use, facility, resulting quality, employee response, and price policy, and procedure satisfaction was classified into four sub-factors: performance factor, economic factor, physical factor, and social psychological factor. Among the total nine factors, economic factor and physical factor did not correlate with revisit intention, so the influence of seven factors excluding the two factors was measured, and the results of the study are as follows. First, the research hypothesis was partially adopted that the preference for male Brazilian sugaring waxing would not affect the intention to revisit. Among the sub-factors of preference, it was found that price policy and resulting quality had a positive (+) effect on revisit intention, and convenience of use, facilities, and employee response did not significantly affect revisit intention. Second, a research hypothesis was also partially adopted that the satisfaction of the procedure for male Brazilian sugaring waxing would not affect the intention to revisit. Among the sub-factors of procedure satisfaction, only the performance factor was found to have a positive (+) effect on revisit intention. Through this study, it was found that the resulting quality, price policy, and performance factors had a close influence on the revisit intention of male Brazilian Sugaring waxing shops. Therefore, it is believed that the preference for male Brazilian sugaring waxing and satisfaction with the procedure should be studied in more detail to increase the intention to revisit the waxing shop. In addition, since this study was limited to men in their 30s and 40s in Chungbuk and the metropolitan area, research on male Brazilian waxing should be further expanded in future studies. This study did not sufficiently review the results of the study due to the lack of previous studies on male Brazilian sugaring waxing. Nevertheless, it is significant that it will be used as a useful basic data for marketing the domestic male Brazilian sugaring waxing market in the future.
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