마음이론에 근거한 ASD 성인 집단미술치료 사례 : 사회적 상호작용 및 정서표현을 중심으로 ASD Adult Group Art Therapy Case Based on Theory of Mind : Focused on social interaction and emotional expression원문보기
본 연구는 중증 자폐스펙트럼 성인을 대상으로 마음이론에 근거한 집단미술치료를 실시하여 사회적 상호작용과 정서 표현의 변화에 대해 알아보고자 하였다. 연구 대상자는 주간보호시설에서 생활하고 있는 20~30대 성인 발달 장애인으로 자폐스펙트럼을 진단받고 다른 정서적 문제와 공존 병리로 인해 자리이탈 등의 문제가 심각하지 않아 프로그램에 참여가 가능하며, 2음절 이상의 단어 발화가 가능하여 정서 표현을 측정 할 수 있는 대상 5명을 선정하였다. 언어적·비언어적 표현이 자유롭지 못한 대상자의 장애 특성을 고려하여 회기마다 동영상을 촬영하였으며, 검사 도구로 대상자의 비언어적·언어적 상호작용의 빈도 변화를 살펴보기 위해 사회적 상호작용 빈도 관찰 체크리스트를 사용하였다. 또한 연구 결과의 신뢰도와 ...
본 연구는 중증 자폐스펙트럼 성인을 대상으로 마음이론에 근거한 집단미술치료를 실시하여 사회적 상호작용과 정서 표현의 변화에 대해 알아보고자 하였다. 연구 대상자는 주간보호시설에서 생활하고 있는 20~30대 성인 발달 장애인으로 자폐스펙트럼을 진단받고 다른 정서적 문제와 공존 병리로 인해 자리이탈 등의 문제가 심각하지 않아 프로그램에 참여가 가능하며, 2음절 이상의 단어 발화가 가능하여 정서 표현을 측정 할 수 있는 대상 5명을 선정하였다. 언어적·비언어적 표현이 자유롭지 못한 대상자의 장애 특성을 고려하여 회기마다 동영상을 촬영하였으며, 검사 도구로 대상자의 비언어적·언어적 상호작용의 빈도 변화를 살펴보기 위해 사회적 상호작용 빈도 관찰 체크리스트를 사용하였다. 또한 연구 결과의 신뢰도와 타당도를 위해 평가자 간 신뢰도를 산출하였다. 대상자들의 정서 표현을 측정하기 위하여 ‘자폐아동도 마음읽기를 배울 수 있다.’(Howlin, Cohen, Hadwin, 1996/2006)의 정서이해 반응 기록지와 프로그램 일지를 회기마다 작성하여 대상자의 정서 표현의 유무와 내용 변화를 살펴보았다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음이론에 근거한 집단미술치료를 통해 ASD 성인의 사회적 상호작용에 긍정적인 변화가 나타났다. 마음이론에 근거한 집단미술치료 프로그램은 자폐스펙트럼 성인의 사회적 상호작용에 있어, 마음이론의 전조 능력의 하나인 시각적 주의 이해하기에 도움을 주었다. 둘째, 마음이론에 근거한 미술치료를 진행할수록 대상자들이 사람의 얼굴, 표정, 상황에 근거한 정서 등을 인지하는 모습을 살펴볼 수 있었다. 마음이론에 근거한 미술치료 프로그램이 믿음, 소망, 추론, 정서 등 추상적인 개념을 어려워하는 자폐스펙트럼 장애인의 정서 인지를 도왔으며, 정서 표현의 확장 가능성까지 확인할 수 있었다. 본 연구는 마음이론에 근거한 미술치료가 중증 자폐스펙트럼 장애인에게 어느 정도 단계까지 적용할 수 있는지 가능성을 밝혔으며, 마음이론에 근거한 미술치료의 기초 자료를 제공한다는 점에 의의를 둘 수 있다.
본 연구는 중증 자폐스펙트럼 성인을 대상으로 마음이론에 근거한 집단미술치료를 실시하여 사회적 상호작용과 정서 표현의 변화에 대해 알아보고자 하였다. 연구 대상자는 주간보호시설에서 생활하고 있는 20~30대 성인 발달 장애인으로 자폐스펙트럼을 진단받고 다른 정서적 문제와 공존 병리로 인해 자리이탈 등의 문제가 심각하지 않아 프로그램에 참여가 가능하며, 2음절 이상의 단어 발화가 가능하여 정서 표현을 측정 할 수 있는 대상 5명을 선정하였다. 언어적·비언어적 표현이 자유롭지 못한 대상자의 장애 특성을 고려하여 회기마다 동영상을 촬영하였으며, 검사 도구로 대상자의 비언어적·언어적 상호작용의 빈도 변화를 살펴보기 위해 사회적 상호작용 빈도 관찰 체크리스트를 사용하였다. 또한 연구 결과의 신뢰도와 타당도를 위해 평가자 간 신뢰도를 산출하였다. 대상자들의 정서 표현을 측정하기 위하여 ‘자폐아동도 마음읽기를 배울 수 있다.’(Howlin, Cohen, Hadwin, 1996/2006)의 정서이해 반응 기록지와 프로그램 일지를 회기마다 작성하여 대상자의 정서 표현의 유무와 내용 변화를 살펴보았다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음이론에 근거한 집단미술치료를 통해 ASD 성인의 사회적 상호작용에 긍정적인 변화가 나타났다. 마음이론에 근거한 집단미술치료 프로그램은 자폐스펙트럼 성인의 사회적 상호작용에 있어, 마음이론의 전조 능력의 하나인 시각적 주의 이해하기에 도움을 주었다. 둘째, 마음이론에 근거한 미술치료를 진행할수록 대상자들이 사람의 얼굴, 표정, 상황에 근거한 정서 등을 인지하는 모습을 살펴볼 수 있었다. 마음이론에 근거한 미술치료 프로그램이 믿음, 소망, 추론, 정서 등 추상적인 개념을 어려워하는 자폐스펙트럼 장애인의 정서 인지를 도왔으며, 정서 표현의 확장 가능성까지 확인할 수 있었다. 본 연구는 마음이론에 근거한 미술치료가 중증 자폐스펙트럼 장애인에게 어느 정도 단계까지 적용할 수 있는지 가능성을 밝혔으며, 마음이론에 근거한 미술치료의 기초 자료를 제공한다는 점에 의의를 둘 수 있다.
This study aimed to investigate the changes in social interaction and emotional expression by conducting group art therapy based on the theory of mind for adults with severe autism spectrum. The study subjects were adults with developmental disabilities in their 20s and 30s living in day care facili...
This study aimed to investigate the changes in social interaction and emotional expression by conducting group art therapy based on the theory of mind for adults with severe autism spectrum. The study subjects were adults with developmental disabilities in their 20s and 30s living in day care facilities, diagnosed with autism spectrum, and could participate in the program because they did not have serious problems such as shifting from seats due to other emotional problems and coexisting pathologies. Five subjects who can measure emotional expression because they can utter words were selected. In consideration of the disability characteristics of the subject who are not free to verbal and non-verbal expression, a video was recorded for each session, and a checklist for observing the frequency of social interaction was used as a test tool to examine the change in the frequency of the subject's non-verbal and verbal interaction.. In addition, inter-rater reliability was calculated for the reliability and validity of the study results. In order to measure the emotional expression of the subjects, the emotional understanding response record and program log of 'Children with autism can also learn to read mind' (Howlin, Cohen, Hadwin, 1996/2006) were written every session to determine whether the subjects had emotional expression or not. and content changes. The results of this study are as follows. First, through group art therapy based on the theory of mind, positive changes were found in the social interaction of adults with ASD. The group art therapy program based on the theory of mind helped to understand the visual attention, one of the precursors of the theory of mind, in the social interaction of adults with autism spectrum. Second, as art therapy based on the theory of mind proceeded, it was possible to examine how the subjects recognized people's faces, expressions, and emotions based on situations. The art therapy program based on the theory of mind helped people with autism spectrum disorders who have difficulty in abstract concepts such as belief, hope, reasoning, and emotion in recognizing their emotions, and also confirmed the possibility of expanding their emotional expression. This study reveals the possibility to what level art therapy based on the theory of mind can be applied to severe autism spectrum disorders, and it can be meaningful in that it provides basic data for art therapy based on the theory of mind.
This study aimed to investigate the changes in social interaction and emotional expression by conducting group art therapy based on the theory of mind for adults with severe autism spectrum. The study subjects were adults with developmental disabilities in their 20s and 30s living in day care facilities, diagnosed with autism spectrum, and could participate in the program because they did not have serious problems such as shifting from seats due to other emotional problems and coexisting pathologies. Five subjects who can measure emotional expression because they can utter words were selected. In consideration of the disability characteristics of the subject who are not free to verbal and non-verbal expression, a video was recorded for each session, and a checklist for observing the frequency of social interaction was used as a test tool to examine the change in the frequency of the subject's non-verbal and verbal interaction.. In addition, inter-rater reliability was calculated for the reliability and validity of the study results. In order to measure the emotional expression of the subjects, the emotional understanding response record and program log of 'Children with autism can also learn to read mind' (Howlin, Cohen, Hadwin, 1996/2006) were written every session to determine whether the subjects had emotional expression or not. and content changes. The results of this study are as follows. First, through group art therapy based on the theory of mind, positive changes were found in the social interaction of adults with ASD. The group art therapy program based on the theory of mind helped to understand the visual attention, one of the precursors of the theory of mind, in the social interaction of adults with autism spectrum. Second, as art therapy based on the theory of mind proceeded, it was possible to examine how the subjects recognized people's faces, expressions, and emotions based on situations. The art therapy program based on the theory of mind helped people with autism spectrum disorders who have difficulty in abstract concepts such as belief, hope, reasoning, and emotion in recognizing their emotions, and also confirmed the possibility of expanding their emotional expression. This study reveals the possibility to what level art therapy based on the theory of mind can be applied to severe autism spectrum disorders, and it can be meaningful in that it provides basic data for art therapy based on the theory of mind.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.