SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램이 자폐스펙트럼 장애 아동의 초기 의사소통에 미치는 영향 A Study on the Influence of SCERTS-Social Communication Applied Multifaceted Communication Program on the Early Communication of Children with Autism Spectrum Disorder원문보기
본 연구는 사회적 의사소통과 사회적 상호작용에서 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(autism spectrum disorder; ASD)아동에게 다면적 의사소통 프로그램 중재를 실시하여 나타나는 변화를 알아보았다. 다면적 의사소통 프로그램은 기능적이면서 동기유발적인 인지적·사회적 기능놀이와 음악적 활동, 미술적 활동, 대·소근육 활동 등 아동들이 경험할 수 있는 다양한 사회적 경험을 바탕과 재료를 매체로 중재를 실시하였다. 또한 아동의 언어발달연령에 맞추어 각 프로그램을 계획하고, 아동이 활동과 의사소통에 참여하기 위한 중재 전략을 제공하였으며, 중재 전·후에 언어 발달 및 SCERTS 모델에서 제시하는 사회의사소통 영역에서 아동의 발달 수준과 특성에 따른 ‘언어 파트너 단계’에서의 초기 의사소통향상의 변화를 알아보았다. 연구 대상은 ASD로 진단받은 학령전기 아동 중 통합 언어 연령이 20개월 ~ 24개월 아동으로 하였고, 이 중 SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램 중재를 받은 대상 3명과 언어치료를 받은 비교 아동 3명으로 나누었다. 실험절차는 사전 검사 후 중재를 실시하였고, 중재 실시 후 사후 검사를 실시하였다. 중재 기간은 2021년 4월 8일부터 6월 15일까지 주 2회씩 사전-사후 검사를 포함한 총 20회를 실시하였다. 1회기 치료시간은 40분으로 중재를 위한 프로그램 회기별 계획서를 통하여 활동의 내용과 사회적 의사소통을 위한 언어 자극을 참고할 수 있도록 제공하였다. 중재 결과, 아동에게 동기유발적인 언어 중재를 위한 미술적 활동 · 음악적 활동 · 신체 및 요리 활동 등과 같은 흥미로운 활동이 아동의 자발적인 참여와 의사소통 참여 증가에 영향을 주었을 것이다. 그리고 타인과의 의사소통을 위하여 자신의 요구를 몸짓 사용과 낱말로 표현하였을 때 이러한 비언어적 표현을 언어적으로 수정 및 확장하며 연구자와 언어적으로 의사소통을 위한 상호작용 기회로 발전할 수 있었을 것이다. 또한 아동의 표정과 시선 등의 비구어적 ...
본 연구는 사회적 의사소통과 사회적 상호작용에서 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(autism spectrum disorder; ASD)아동에게 다면적 의사소통 프로그램 중재를 실시하여 나타나는 변화를 알아보았다. 다면적 의사소통 프로그램은 기능적이면서 동기유발적인 인지적·사회적 기능놀이와 음악적 활동, 미술적 활동, 대·소근육 활동 등 아동들이 경험할 수 있는 다양한 사회적 경험을 바탕과 재료를 매체로 중재를 실시하였다. 또한 아동의 언어발달연령에 맞추어 각 프로그램을 계획하고, 아동이 활동과 의사소통에 참여하기 위한 중재 전략을 제공하였으며, 중재 전·후에 언어 발달 및 SCERTS 모델에서 제시하는 사회의사소통 영역에서 아동의 발달 수준과 특성에 따른 ‘언어 파트너 단계’에서의 초기 의사소통향상의 변화를 알아보았다. 연구 대상은 ASD로 진단받은 학령전기 아동 중 통합 언어 연령이 20개월 ~ 24개월 아동으로 하였고, 이 중 SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램 중재를 받은 대상 3명과 언어치료를 받은 비교 아동 3명으로 나누었다. 실험절차는 사전 검사 후 중재를 실시하였고, 중재 실시 후 사후 검사를 실시하였다. 중재 기간은 2021년 4월 8일부터 6월 15일까지 주 2회씩 사전-사후 검사를 포함한 총 20회를 실시하였다. 1회기 치료시간은 40분으로 중재를 위한 프로그램 회기별 계획서를 통하여 활동의 내용과 사회적 의사소통을 위한 언어 자극을 참고할 수 있도록 제공하였다. 중재 결과, 아동에게 동기유발적인 언어 중재를 위한 미술적 활동 · 음악적 활동 · 신체 및 요리 활동 등과 같은 흥미로운 활동이 아동의 자발적인 참여와 의사소통 참여 증가에 영향을 주었을 것이다. 그리고 타인과의 의사소통을 위하여 자신의 요구를 몸짓 사용과 낱말로 표현하였을 때 이러한 비언어적 표현을 언어적으로 수정 및 확장하며 연구자와 언어적으로 의사소통을 위한 상호작용 기회로 발전할 수 있었을 것이다. 또한 아동의 표정과 시선 등의 비구어적 감정표현을 구어적인 표현으로 유도하여 아동의 긍정적 감정표현에 영향을 준 것으로 보인다. 따라서 아동이 SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램을 통해 언어발달, 공동관심, 상징사용에서 향상을 보였으며 이는 초기 의사소통에 긍정적인 효과가 있음을 시사한다. 본 연구의 제한점으로는 다면적 프로그램으로 놀이상황과 같이 구조화된 상황에서의 중재 시 익힌 언어적 표현을 일상생활 장면에서 자발적으로 표현하기 위한 사회적 상호작용 중재가 추가적으로 이루어지기 바란다. 또한 중재 후 유지 기간과 더불어 부모와 교육기관, 치료실 등 체계적인 팀접근을 통하여 아동의 초기 의사소통 기술의 지속적인 발전과 팀접근 중재의 효과를 알 수 있는 후속 연구가 이루어지길 바란다.
본 연구는 사회적 의사소통과 사회적 상호작용에서 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(autism spectrum disorder; ASD)아동에게 다면적 의사소통 프로그램 중재를 실시하여 나타나는 변화를 알아보았다. 다면적 의사소통 프로그램은 기능적이면서 동기유발적인 인지적·사회적 기능놀이와 음악적 활동, 미술적 활동, 대·소근육 활동 등 아동들이 경험할 수 있는 다양한 사회적 경험을 바탕과 재료를 매체로 중재를 실시하였다. 또한 아동의 언어발달연령에 맞추어 각 프로그램을 계획하고, 아동이 활동과 의사소통에 참여하기 위한 중재 전략을 제공하였으며, 중재 전·후에 언어 발달 및 SCERTS 모델에서 제시하는 사회의사소통 영역에서 아동의 발달 수준과 특성에 따른 ‘언어 파트너 단계’에서의 초기 의사소통향상의 변화를 알아보았다. 연구 대상은 ASD로 진단받은 학령전기 아동 중 통합 언어 연령이 20개월 ~ 24개월 아동으로 하였고, 이 중 SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램 중재를 받은 대상 3명과 언어치료를 받은 비교 아동 3명으로 나누었다. 실험절차는 사전 검사 후 중재를 실시하였고, 중재 실시 후 사후 검사를 실시하였다. 중재 기간은 2021년 4월 8일부터 6월 15일까지 주 2회씩 사전-사후 검사를 포함한 총 20회를 실시하였다. 1회기 치료시간은 40분으로 중재를 위한 프로그램 회기별 계획서를 통하여 활동의 내용과 사회적 의사소통을 위한 언어 자극을 참고할 수 있도록 제공하였다. 중재 결과, 아동에게 동기유발적인 언어 중재를 위한 미술적 활동 · 음악적 활동 · 신체 및 요리 활동 등과 같은 흥미로운 활동이 아동의 자발적인 참여와 의사소통 참여 증가에 영향을 주었을 것이다. 그리고 타인과의 의사소통을 위하여 자신의 요구를 몸짓 사용과 낱말로 표현하였을 때 이러한 비언어적 표현을 언어적으로 수정 및 확장하며 연구자와 언어적으로 의사소통을 위한 상호작용 기회로 발전할 수 있었을 것이다. 또한 아동의 표정과 시선 등의 비구어적 감정표현을 구어적인 표현으로 유도하여 아동의 긍정적 감정표현에 영향을 준 것으로 보인다. 따라서 아동이 SCERTS-사회의사소통을 활용한 다면적 의사소통 프로그램을 통해 언어발달, 공동관심, 상징사용에서 향상을 보였으며 이는 초기 의사소통에 긍정적인 효과가 있음을 시사한다. 본 연구의 제한점으로는 다면적 프로그램으로 놀이상황과 같이 구조화된 상황에서의 중재 시 익힌 언어적 표현을 일상생활 장면에서 자발적으로 표현하기 위한 사회적 상호작용 중재가 추가적으로 이루어지기 바란다. 또한 중재 후 유지 기간과 더불어 부모와 교육기관, 치료실 등 체계적인 팀접근을 통하여 아동의 초기 의사소통 기술의 지속적인 발전과 팀접근 중재의 효과를 알 수 있는 후속 연구가 이루어지길 바란다.
This study conducted a multifaceted communication intervention program on children with autism spectrum disorder (ASD) with sustained deficit in social communication and interaction and investigated the changes that followed. The multifaceted communication program was conducted as an interventi...
This study conducted a multifaceted communication intervention program on children with autism spectrum disorder (ASD) with sustained deficit in social communication and interaction and investigated the changes that followed. The multifaceted communication program was conducted as an intervention based on various social experiments and material medium that children can experience such as functional and motivational cognitive and social play activities as well as musical activities, artistic activities, and gross-motor and fine-motor skill activities. In addition, each program was planned in line with the language development age of the children and an intervention strategy was provided for children to participate in the activities and communication, and this study examined the early communication improvement changes in the 'language partner stage' followed by the development level and characteristics of the children in the social communication domain suggested in the language development and SCERTS model before and after the intervention. The research targets are children between 20~24 months of combined language age among the preschool children diagnosed with ASD, and the targets were divided into 3 participants who were engaged in the intervention of SCERTS-social communication applied multifaceted communication program and the other 3 comparative targets who received speech treatment. For the experiment procedure, intervention was conducted after the pre-test, and post-test was conducted after the intervention. The intervention period was from April 8, 2021 to June 15, 2021, twice a week and a total of 20 sessions were performed including the pre-post tests. The treatment time period for each session was 40 minutes, and there was a plan for each program session to provide the activity details and also as a reference for language stimulation aimed at social communication. The intervention results showed that the interesting activities like artistic activities·musical activities·physical and cooking activities for the motivating language intervention in children caused an influence on the voluntary participation and communication of the children. Moreover, when personal demands are expressed with body gestures and words to communicate with others, these non-verbal expressions are revised and expanded in the linguistic aspect and it can develop into an opportunity of interaction for linguistic communication with the researcher. Additionally, it is considered that the non-verbal emotional expression of the children like their facial expressions and eye contact were expressed with colloquial expressions, and it affected the positive emotional expressions of the children. Therefore, the children showed language development, common interest, and the use of symbol through the SCERTS-social communication applied multifaceted communication system and it suggests positive effects on the early communication. As for the limitations of this study, it is desired for intervention to be provided during structured situations like play situations in a multifaceted program in order to ensure social interaction intervention where children can autonomously express the learned language expressions in daily life. Moreover, it is anticipated to make a systematic team approach with the parents, educational institution, and treatment room, along with the maintenance period to conduct follow-up studies that can identify the effectiveness of sustained development in children's early communication skills and the team approach intervention.
This study conducted a multifaceted communication intervention program on children with autism spectrum disorder (ASD) with sustained deficit in social communication and interaction and investigated the changes that followed. The multifaceted communication program was conducted as an intervention based on various social experiments and material medium that children can experience such as functional and motivational cognitive and social play activities as well as musical activities, artistic activities, and gross-motor and fine-motor skill activities. In addition, each program was planned in line with the language development age of the children and an intervention strategy was provided for children to participate in the activities and communication, and this study examined the early communication improvement changes in the 'language partner stage' followed by the development level and characteristics of the children in the social communication domain suggested in the language development and SCERTS model before and after the intervention. The research targets are children between 20~24 months of combined language age among the preschool children diagnosed with ASD, and the targets were divided into 3 participants who were engaged in the intervention of SCERTS-social communication applied multifaceted communication program and the other 3 comparative targets who received speech treatment. For the experiment procedure, intervention was conducted after the pre-test, and post-test was conducted after the intervention. The intervention period was from April 8, 2021 to June 15, 2021, twice a week and a total of 20 sessions were performed including the pre-post tests. The treatment time period for each session was 40 minutes, and there was a plan for each program session to provide the activity details and also as a reference for language stimulation aimed at social communication. The intervention results showed that the interesting activities like artistic activities·musical activities·physical and cooking activities for the motivating language intervention in children caused an influence on the voluntary participation and communication of the children. Moreover, when personal demands are expressed with body gestures and words to communicate with others, these non-verbal expressions are revised and expanded in the linguistic aspect and it can develop into an opportunity of interaction for linguistic communication with the researcher. Additionally, it is considered that the non-verbal emotional expression of the children like their facial expressions and eye contact were expressed with colloquial expressions, and it affected the positive emotional expressions of the children. Therefore, the children showed language development, common interest, and the use of symbol through the SCERTS-social communication applied multifaceted communication system and it suggests positive effects on the early communication. As for the limitations of this study, it is desired for intervention to be provided during structured situations like play situations in a multifaceted program in order to ensure social interaction intervention where children can autonomously express the learned language expressions in daily life. Moreover, it is anticipated to make a systematic team approach with the parents, educational institution, and treatment room, along with the maintenance period to conduct follow-up studies that can identify the effectiveness of sustained development in children's early communication skills and the team approach intervention.
주제어
#SCERTS-사회의사소통
#다면적 의사소통 프로그램
#자폐스펙트럼 장애 아동
#초기 의사소통
학위논문 정보
저자
김선화
학위수여기관
대구대학교 재활과학대학원
학위구분
국내석사
학과
언어치료학과 언어치료전공
지도교수
김화수
발행연도
2021
총페이지
vi, 49
키워드
SCERTS-사회의사소통,
다면적 의사소통 프로그램,
자폐스펙트럼 장애 아동,
초기 의사소통
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.