메타버스 플랫폼 ‘제페토’ 이용자의 가상패션 스타일 선호도 및 구매행태 분석 Analysis of Virtual Fashion Style Preferences and Purchasing Behavior of Metaverse Platform ‘Zepeto’ Users원문보기
COVID-19 팬데믹으로 인한 ‘사회적 거리두기’는 언텍트 시대를 앞당기고 문화와 경제, 사회 전반에 걸쳐 융합되어 나타나는 4차 산업혁명이 본격적으로 가속화되면서 메타버스가 이슈화되고 있다. 현실과 같이 정치, 경제적 활동은 물론, 문화체험이나 소통 등 다양한 활동이 가능한 가상공간 메타버스에서 이용자들은 제2의 자신으로 생각하는 아바타라는 캐릭터화된 인물을 통해 생활하게 되며, 개성과 자신의 정체성을 중시하는 사람들에게 메타버스 내에서 자신의 캐릭터를 치장하는 것은 중요한 의미를 지닌다. 이에 본 연구는 국내의 대표적인 플랫폼 제페토의 이용자를 대상으로 가상패션 스타일 선호도와 구매행태에 대한 설문조사를 실시하여, 이용자들이 가상패션 아이템을 통해 아바타에게 어떤 정체성을 부여하고자 하는지 살펴보고 앞으로 메타버스 내에서 패션 아이템을 제작할 때 고려해야 할 점 등의 아바타 패션 트렌드 동향과 관련된 기초자료를 제공하는 것에 연구의 의의를 두고 있다. 이를 위해 이론적인 연구로 메타버스의 개념과 특징, 유형, 현황을 살펴보고, 현재까지 아바타를 위한 가상패션 시장에서 일어나고 있는 현상들과 5단계 ...
COVID-19 팬데믹으로 인한 ‘사회적 거리두기’는 언텍트 시대를 앞당기고 문화와 경제, 사회 전반에 걸쳐 융합되어 나타나는 4차 산업혁명이 본격적으로 가속화되면서 메타버스가 이슈화되고 있다. 현실과 같이 정치, 경제적 활동은 물론, 문화체험이나 소통 등 다양한 활동이 가능한 가상공간 메타버스에서 이용자들은 제2의 자신으로 생각하는 아바타라는 캐릭터화된 인물을 통해 생활하게 되며, 개성과 자신의 정체성을 중시하는 사람들에게 메타버스 내에서 자신의 캐릭터를 치장하는 것은 중요한 의미를 지닌다. 이에 본 연구는 국내의 대표적인 플랫폼 제페토의 이용자를 대상으로 가상패션 스타일 선호도와 구매행태에 대한 설문조사를 실시하여, 이용자들이 가상패션 아이템을 통해 아바타에게 어떤 정체성을 부여하고자 하는지 살펴보고 앞으로 메타버스 내에서 패션 아이템을 제작할 때 고려해야 할 점 등의 아바타 패션 트렌드 동향과 관련된 기초자료를 제공하는 것에 연구의 의의를 두고 있다. 이를 위해 이론적인 연구로 메타버스의 개념과 특징, 유형, 현황을 살펴보고, 현재까지 아바타를 위한 가상패션 시장에서 일어나고 있는 현상들과 5단계 마일스톤을 포함한 앞으로 예측되는 메타버스의 전망에 대해 알아보았다. 아울러 ‘제페토’의 구성과 기능 및 제페토 내의 아바타 패션 시장에 대한 구성과 내용에 대해서도 살펴보았다. 실증적 연구를 위해서는 본 조사에 앞서 1차 사전조사로 제페토 어플리케이션 내 매일 업데이트 되는 ‘베스트 아이템’ 섹션의 전체 아이템군의 1위부터 20위까지를 38일간에 걸쳐 매일 스크린 캡쳐하여 인기 아이템을 조사·분석하였다. 이를 토대로 2차 본 조사에서는 설문지를 작성하여 2022년 4월 11일부터 2022년 4월 17일까지 총 7일에 걸쳐 294명에게 구글 설문지 링크를 배포하여 이용자들의 가상패션에 대한 스타일별 선호도 및 구매행태, 가상과 현실의 스타일 선호도 비교, 콜라보레이션 샵 선호도 및 구매행태 등에 대해 조사하였다. 설문 대상으로는 제페토를 이용해 본적이 있고, 여자 아바타를 꾸며 본 경험이 있는 사람을 대상으로 제한하였다. 이러한 표본 집단을 모집하기 위해 제페토 어플리케이션 내 동일한 관심사를 가진 사람들의 그룹 채팅창 ‘크루’라는 섹션을 이용하여 구글 설문지를 통해 설문을 진행하고, 구글 설문지의 결과보기를 통해 빈도분석을 실시하였다. 설문 결과, 제페토를 이용하는 이용자는 대부분 10대 여성으로서, 파스텔 톤의 여성스럽고 귀여운 캐주얼 스타일에 대한 선호도가 높게 나타났고, 그 중에서도 스쿨룩에 대한 선호도가 높은 편이었다. 브랜드 선호도에 있어서는 현실세계의 명품 브랜드보다는 아이돌 이름을 내건 브랜드에 대한 관심도가 훨씬 높은 것으로 나타났다. 아이템 구입 시 현금으로 구입해야하는 젬으로만 구입이 가능한 아이템 구매에는 부담을 느낀다는 응답이 많았으며, 따로 코디를 해야 하는 개별 아이템보다 상하의와 간혹 타투나 액세서리까지 포함된 한 벌 아이템에 대한 선호도가 높았다. 전체적인 결과로 미루어 볼 때, 이용자의 나이와 성별에 따른 특징이 나타난 것으로 짐작해 볼 수 있다. 본 연구는 가상패션 아이템을 제작하는 데 있어 고려할 점을 시사하여 그에 대한 기초적인 자료를 제공함으로써 향후 소비자의 기호나 반응이 반영 된 가상패션 아이템을 제작하는데 있어 더 많은 효과와 발전을 기대해 보는 바이다.
COVID-19 팬데믹으로 인한 ‘사회적 거리두기’는 언텍트 시대를 앞당기고 문화와 경제, 사회 전반에 걸쳐 융합되어 나타나는 4차 산업혁명이 본격적으로 가속화되면서 메타버스가 이슈화되고 있다. 현실과 같이 정치, 경제적 활동은 물론, 문화체험이나 소통 등 다양한 활동이 가능한 가상공간 메타버스에서 이용자들은 제2의 자신으로 생각하는 아바타라는 캐릭터화된 인물을 통해 생활하게 되며, 개성과 자신의 정체성을 중시하는 사람들에게 메타버스 내에서 자신의 캐릭터를 치장하는 것은 중요한 의미를 지닌다. 이에 본 연구는 국내의 대표적인 플랫폼 제페토의 이용자를 대상으로 가상패션 스타일 선호도와 구매행태에 대한 설문조사를 실시하여, 이용자들이 가상패션 아이템을 통해 아바타에게 어떤 정체성을 부여하고자 하는지 살펴보고 앞으로 메타버스 내에서 패션 아이템을 제작할 때 고려해야 할 점 등의 아바타 패션 트렌드 동향과 관련된 기초자료를 제공하는 것에 연구의 의의를 두고 있다. 이를 위해 이론적인 연구로 메타버스의 개념과 특징, 유형, 현황을 살펴보고, 현재까지 아바타를 위한 가상패션 시장에서 일어나고 있는 현상들과 5단계 마일스톤을 포함한 앞으로 예측되는 메타버스의 전망에 대해 알아보았다. 아울러 ‘제페토’의 구성과 기능 및 제페토 내의 아바타 패션 시장에 대한 구성과 내용에 대해서도 살펴보았다. 실증적 연구를 위해서는 본 조사에 앞서 1차 사전조사로 제페토 어플리케이션 내 매일 업데이트 되는 ‘베스트 아이템’ 섹션의 전체 아이템군의 1위부터 20위까지를 38일간에 걸쳐 매일 스크린 캡쳐하여 인기 아이템을 조사·분석하였다. 이를 토대로 2차 본 조사에서는 설문지를 작성하여 2022년 4월 11일부터 2022년 4월 17일까지 총 7일에 걸쳐 294명에게 구글 설문지 링크를 배포하여 이용자들의 가상패션에 대한 스타일별 선호도 및 구매행태, 가상과 현실의 스타일 선호도 비교, 콜라보레이션 샵 선호도 및 구매행태 등에 대해 조사하였다. 설문 대상으로는 제페토를 이용해 본적이 있고, 여자 아바타를 꾸며 본 경험이 있는 사람을 대상으로 제한하였다. 이러한 표본 집단을 모집하기 위해 제페토 어플리케이션 내 동일한 관심사를 가진 사람들의 그룹 채팅창 ‘크루’라는 섹션을 이용하여 구글 설문지를 통해 설문을 진행하고, 구글 설문지의 결과보기를 통해 빈도분석을 실시하였다. 설문 결과, 제페토를 이용하는 이용자는 대부분 10대 여성으로서, 파스텔 톤의 여성스럽고 귀여운 캐주얼 스타일에 대한 선호도가 높게 나타났고, 그 중에서도 스쿨룩에 대한 선호도가 높은 편이었다. 브랜드 선호도에 있어서는 현실세계의 명품 브랜드보다는 아이돌 이름을 내건 브랜드에 대한 관심도가 훨씬 높은 것으로 나타났다. 아이템 구입 시 현금으로 구입해야하는 젬으로만 구입이 가능한 아이템 구매에는 부담을 느낀다는 응답이 많았으며, 따로 코디를 해야 하는 개별 아이템보다 상하의와 간혹 타투나 액세서리까지 포함된 한 벌 아이템에 대한 선호도가 높았다. 전체적인 결과로 미루어 볼 때, 이용자의 나이와 성별에 따른 특징이 나타난 것으로 짐작해 볼 수 있다. 본 연구는 가상패션 아이템을 제작하는 데 있어 고려할 점을 시사하여 그에 대한 기초적인 자료를 제공함으로써 향후 소비자의 기호나 반응이 반영 된 가상패션 아이템을 제작하는데 있어 더 많은 효과와 발전을 기대해 보는 바이다.
The ‘social distancing' caused by the COVID-19 pandemic as well as the acceleration on the fourth industrial revolution, has hastened participation in the metaverse, where culture, economy and society all converge in a virtual space. In the metaverse, where a variety of activities are possible, user...
The ‘social distancing' caused by the COVID-19 pandemic as well as the acceleration on the fourth industrial revolution, has hastened participation in the metaverse, where culture, economy and society all converge in a virtual space. In the metaverse, where a variety of activities are possible, users live through a personified character called an avatar who they consider to be the second self. This second self can participate in political and economic activities, cultural experiences and communication. For these users who value individuality and their identity, embellishing their character within the metaverse has important significance. Accordingly, this study conducted a survey of users of ‘Zepeto’ a representative Korean platform, on virtual fashion style preferences and purchasing behaviors to see what kind of identity users want to give to avatars through virtual fashion items. This study also aimed to provide basic data related to avatar fashion trend trends, such as what they should consider when creating fashion items within the metaverse in the future. To this end, as a theoretical study we examined the concepts, features, types, and status of metaverses, in addition to the phenomena that are occuring in the virtual fashion market. Furthermore, this study examined the prospects for the future of metaverse, including the 5-step milestone. We also looked at the configuration and function of Zepeto and the composition and content of the avatar fashion market within Zepeto. For the empirical study, we started by a primary pre-survey prior to the main investigation. We screen-captured the twenty ‘Best Items’ as it was updated daily for a period of 38 days to investigate and analyze popular items. Based on this pre-survey, a questionnaire was made on Google questionnaire form which the link was distributed to 294 people over a total of 7 days from April 11, 2022 to April 17, 2022 as second and main survey. The purpose was to investigate users' style-specific preferences and purchasing behaviors for virtual fashion, comparison between virtual and real style preferences, collaboration shop preferences and purchasing behaviors. The survey was limited to people who had used Zepeto and had experience dressing up female avatars. To recruit the sample group, we created a group chat window in the section ‘Crew’ in Zepeto application which gathers people with the same interests. Finally, we performed a frequency analysis with the result of the Google questionnaire. The results of the survey indicated that most of the users who use Zepeto are women in their teens. There was a high preference for the feminine and cute casual style of pastel tones, among them the school look. When it comes to brand preferences, interest in brands with idol names is much higher than real-world luxury brands. In the same vein, many people felt burdened by purchasing items that could only be bought with gems, which can only be obtained with cash. The reason for the preference for a suit of items that includes top and bottom and sometimes even tattoos or accessories was higher than for individual items that required separate coordination. This study suggests considerations in the creation of virtual fashion items, and by providing basic data on them, we look forward to more effects and developments in the future in creating virtual fashion items that reflect consumer preferences and reactions.
The ‘social distancing' caused by the COVID-19 pandemic as well as the acceleration on the fourth industrial revolution, has hastened participation in the metaverse, where culture, economy and society all converge in a virtual space. In the metaverse, where a variety of activities are possible, users live through a personified character called an avatar who they consider to be the second self. This second self can participate in political and economic activities, cultural experiences and communication. For these users who value individuality and their identity, embellishing their character within the metaverse has important significance. Accordingly, this study conducted a survey of users of ‘Zepeto’ a representative Korean platform, on virtual fashion style preferences and purchasing behaviors to see what kind of identity users want to give to avatars through virtual fashion items. This study also aimed to provide basic data related to avatar fashion trend trends, such as what they should consider when creating fashion items within the metaverse in the future. To this end, as a theoretical study we examined the concepts, features, types, and status of metaverses, in addition to the phenomena that are occuring in the virtual fashion market. Furthermore, this study examined the prospects for the future of metaverse, including the 5-step milestone. We also looked at the configuration and function of Zepeto and the composition and content of the avatar fashion market within Zepeto. For the empirical study, we started by a primary pre-survey prior to the main investigation. We screen-captured the twenty ‘Best Items’ as it was updated daily for a period of 38 days to investigate and analyze popular items. Based on this pre-survey, a questionnaire was made on Google questionnaire form which the link was distributed to 294 people over a total of 7 days from April 11, 2022 to April 17, 2022 as second and main survey. The purpose was to investigate users' style-specific preferences and purchasing behaviors for virtual fashion, comparison between virtual and real style preferences, collaboration shop preferences and purchasing behaviors. The survey was limited to people who had used Zepeto and had experience dressing up female avatars. To recruit the sample group, we created a group chat window in the section ‘Crew’ in Zepeto application which gathers people with the same interests. Finally, we performed a frequency analysis with the result of the Google questionnaire. The results of the survey indicated that most of the users who use Zepeto are women in their teens. There was a high preference for the feminine and cute casual style of pastel tones, among them the school look. When it comes to brand preferences, interest in brands with idol names is much higher than real-world luxury brands. In the same vein, many people felt burdened by purchasing items that could only be bought with gems, which can only be obtained with cash. The reason for the preference for a suit of items that includes top and bottom and sometimes even tattoos or accessories was higher than for individual items that required separate coordination. This study suggests considerations in the creation of virtual fashion items, and by providing basic data on them, we look forward to more effects and developments in the future in creating virtual fashion items that reflect consumer preferences and reactions.
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