본 연구의 목적은 무용지도자와 대학생의 라포형성을 분석하여 이론적 모형을 구축하고 라포형성을 보다 구체적이고 객관적인 방법을 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 타당화를 검증하는 것이다. 이는 개방형 설문과 심층면담을 토대로 무용지도자와 대학생의 라포형성의 구조를 확인하였으며, 질적 연구에서 도출된 결과를 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 실제적으로 측정할 수 있는 도구를 개발하였다. 본 연구에서 개발된 무용 라포형성 척도(DRFS: Dance ...
본 연구의 목적은 무용지도자와 대학생의 라포형성을 분석하여 이론적 모형을 구축하고 라포형성을 보다 구체적이고 객관적인 방법을 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 타당화를 검증하는 것이다. 이는 개방형 설문과 심층면담을 토대로 무용지도자와 대학생의 라포형성의 구조를 확인하였으며, 질적 연구에서 도출된 결과를 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 실제적으로 측정할 수 있는 도구를 개발하였다. 본 연구에서 개발된 무용 라포형성 척도(DRFS: Dance Rapport Formation Scale)는 무용전공자 대학생 507명을 대상으로 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 통해 타당화를 검증하였다. 구체적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 무용지도자와 대학생의 라포형성은 원자료 284개가 나타났으며, 세부요인은 23개, 핵심주제는 9개로 나타났다. 이는 3단계의 상위범주로 라포배경, 라포형성, 라포결과로 구조화되었다. 구체적으로 라포배경의 핵심주제는 ‘분위기 조성’과 ‘관계적 요소’로 나타났다. ‘분위기 조성’의 세부요인은 대화, 편한 분위기로 나타났으며, ‘관계적 요소’의 세부요인은 외적 소통, 조언, 컨디션 및 멘탈관리로 나타났다. 라포형성의 핵심주제는 ‘춤의 공동목표 형성’, ‘춤의 공통점 형성’, ‘공동감정 형성’으로 나타났다. ‘춤의 공동목표 형성’의 세부요인은 동일한 춤 방향, 동일한 춤 목표로 나타났으며, ‘춤의 공통점 형성’의 세부요인은 춤 소통, 춤 공유, 춤 공감으로 나타났다. 마지막으로 ‘공동감정 형성’의 세부요인는 위로, 마음바라보기, 마음공감으로 나타났다. 라포결과의 핵심주제는 ‘춤의 자율성’, ‘춤의 유사성’, ‘긍정적 향상’, ‘긍정적 결과’로 나타났다. ‘춤의 자율성’의 세부요인은 교감을 통한 자기주도학습, 교감을 통한 동작습득의 긍정적 변화, 교감을 통한 동작습득의 빠른 이해로 나타났으며, ‘춤의 유사성’의 세부요인은 교사에 대한 호기심, 롤모델, 춤 묘사로 나타났다. ‘긍정적 향상’의 세부요인은 실력향상, 긍정적 과정으로 나타났으며, ‘긍정적 결과’의 세부요인은 긍정적 성과, 긍정적 성장으로 나타났다. 둘째, 무용 라포형성 척도(DRFS: Dance Rapport Formation Scale)를 개발하였다. 질적 연구에서 도출된 라포형성 하위요인들과 선행연구들을 기초로 삼아 무용지도자와 대학생의 라포형성을 나타내고 있는 개념을 8요인 56문항으로 선정하였다. 문항 분석과 탐색적 요인분석을 통해 동일한 춤 방향 4문항, 마음바라보기 4문항, 춤 소통 4문항, 마음공감 4문항, 동일한 춤 목표 3문항, 위로 3문항, 춤 공감 3문항, 춤 공유 2문항으로 8요인 27문항으로 추출되었다. 다음으로 DRFS의 구조적 타당도를 알아보기 위해서 확인적 요인분석을 실시하여 DRFS의 8요인 27문항의 적합성을 확인하였다. 또한, DRFS의 외적 기준 변인 무용만족, 무용능력성취와의 정(+)적인 상관관계를 나타냈다. 따라서 본 연구는 무용지도자와 대학생의 라포형성의 개념구조를 밝혀냈으며, DRFS의 무용만족, 무용능력성취가 정(+)적 관계가 있는 것으로 나타나 무용교육의 라포형성의 긍정적 요소임을 확인하였다.
본 연구의 목적은 무용지도자와 대학생의 라포형성을 분석하여 이론적 모형을 구축하고 라포형성을 보다 구체적이고 객관적인 방법을 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 타당화를 검증하는 것이다. 이는 개방형 설문과 심층면담을 토대로 무용지도자와 대학생의 라포형성의 구조를 확인하였으며, 질적 연구에서 도출된 결과를 통해 무용지도자와 대학생의 라포형성을 실제적으로 측정할 수 있는 도구를 개발하였다. 본 연구에서 개발된 무용 라포형성 척도(DRFS: Dance Rapport Formation Scale)는 무용전공자 대학생 507명을 대상으로 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 통해 타당화를 검증하였다. 구체적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 무용지도자와 대학생의 라포형성은 원자료 284개가 나타났으며, 세부요인은 23개, 핵심주제는 9개로 나타났다. 이는 3단계의 상위범주로 라포배경, 라포형성, 라포결과로 구조화되었다. 구체적으로 라포배경의 핵심주제는 ‘분위기 조성’과 ‘관계적 요소’로 나타났다. ‘분위기 조성’의 세부요인은 대화, 편한 분위기로 나타났으며, ‘관계적 요소’의 세부요인은 외적 소통, 조언, 컨디션 및 멘탈관리로 나타났다. 라포형성의 핵심주제는 ‘춤의 공동목표 형성’, ‘춤의 공통점 형성’, ‘공동감정 형성’으로 나타났다. ‘춤의 공동목표 형성’의 세부요인은 동일한 춤 방향, 동일한 춤 목표로 나타났으며, ‘춤의 공통점 형성’의 세부요인은 춤 소통, 춤 공유, 춤 공감으로 나타났다. 마지막으로 ‘공동감정 형성’의 세부요인는 위로, 마음바라보기, 마음공감으로 나타났다. 라포결과의 핵심주제는 ‘춤의 자율성’, ‘춤의 유사성’, ‘긍정적 향상’, ‘긍정적 결과’로 나타났다. ‘춤의 자율성’의 세부요인은 교감을 통한 자기주도학습, 교감을 통한 동작습득의 긍정적 변화, 교감을 통한 동작습득의 빠른 이해로 나타났으며, ‘춤의 유사성’의 세부요인은 교사에 대한 호기심, 롤모델, 춤 묘사로 나타났다. ‘긍정적 향상’의 세부요인은 실력향상, 긍정적 과정으로 나타났으며, ‘긍정적 결과’의 세부요인은 긍정적 성과, 긍정적 성장으로 나타났다. 둘째, 무용 라포형성 척도(DRFS: Dance Rapport Formation Scale)를 개발하였다. 질적 연구에서 도출된 라포형성 하위요인들과 선행연구들을 기초로 삼아 무용지도자와 대학생의 라포형성을 나타내고 있는 개념을 8요인 56문항으로 선정하였다. 문항 분석과 탐색적 요인분석을 통해 동일한 춤 방향 4문항, 마음바라보기 4문항, 춤 소통 4문항, 마음공감 4문항, 동일한 춤 목표 3문항, 위로 3문항, 춤 공감 3문항, 춤 공유 2문항으로 8요인 27문항으로 추출되었다. 다음으로 DRFS의 구조적 타당도를 알아보기 위해서 확인적 요인분석을 실시하여 DRFS의 8요인 27문항의 적합성을 확인하였다. 또한, DRFS의 외적 기준 변인 무용만족, 무용능력성취와의 정(+)적인 상관관계를 나타냈다. 따라서 본 연구는 무용지도자와 대학생의 라포형성의 개념구조를 밝혀냈으며, DRFS의 무용만족, 무용능력성취가 정(+)적 관계가 있는 것으로 나타나 무용교육의 라포형성의 긍정적 요소임을 확인하였다.
verified the validation through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The following is the concrete conclusion of this study. First, the rapport formation between the dance instructors and the college students involved 284 raw data, and there were 23 detailed factors and...
verified the validation through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The following is the concrete conclusion of this study. First, the rapport formation between the dance instructors and the college students involved 284 raw data, and there were 23 detailed factors and 9 key themes. These were structured into 3 stages of higher categories including the rapport background, rapport formation, and rapport results. Specifically, the key themes of the rapport background were 'atmosphere arrangement' and 'relational elements.' The detailed factors of the 'atmosphere arrangement' were conversations and a comfortable atmosphere, and the detailed factors of the 'relational elements' were external communication, advice, condition, and mental healthcare. The key themes of rapport formation were 'formation of shared dance goals,' 'formation of common points in dance, and 'formation of common feelings. 'The detailed factors of the 'formation of shared dance goals' were identical dance direction and dance goals, and the detailed factors of the 'formation of common points in dance' were dance communication, dance sharing, and dance empathy. Lastly, the detailed factors of the 'formation of common feelings' were comfort, looking into the heart, and empathizing by heart. The key themes of the rapport results were 'dance autonomy,' 'dance similarities,' 'positive improvement,' and 'positive results.' The detailed factors of 'dance autonomy' were self-directed learning through communion, positive changes in move- ment acquisition through communion, and quick understanding of movement acquisition through communion, and the detailed factors of 'dance similarities' were curiosity about the instructor, role model, and dance descriptions. The detailed factors of 'positive improvement' were skill enhancement and a positive process, and the detailed factors of 'positive results' were positive outcomes and positive growth. Second, Dance Rapport Formation Scale (DRFS) was developed. The subfactors of the rapport formation derived from the qualitative research and the preceding research were set up as the basis to select 8 factors and 56 questions for the concepts that present the rapport formation between the dance instructors and the college students. Through the item analysis and exploratory factor analysis, 8 factors and 27 questions were deduced including 4 questions about the identical dance direction, 4 questions about looking into the heart, 4 questions about dance communication, 4 questions about empathizing by heart, 3 questions about identical dance goals, 3 questions about comfort, 3 questions about dance empathy, and 2 questions about dance sharing. This was followed by confirmatory factor analysis to examine the structural validity of DRFS and verified the conformance of the 8 factors and 27 questions of DRFS. Also, there was a positive (+) correlation with the external criterion variables of DRFS including the dance satisfaction and dance ability achievement. Therefore, this study verified the conceptual structure of the rapport formation between dance instructors and college students, and it was identified with the questionnaire about the measurable dance education situations of DRFS. Lastly, there was a positive(+) relationship between the dance satisfaction and dance ability achievement of DRFS so they were identified as positive elements for rapport formation in dance education.
verified the validation through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The following is the concrete conclusion of this study. First, the rapport formation between the dance instructors and the college students involved 284 raw data, and there were 23 detailed factors and 9 key themes. These were structured into 3 stages of higher categories including the rapport background, rapport formation, and rapport results. Specifically, the key themes of the rapport background were 'atmosphere arrangement' and 'relational elements.' The detailed factors of the 'atmosphere arrangement' were conversations and a comfortable atmosphere, and the detailed factors of the 'relational elements' were external communication, advice, condition, and mental healthcare. The key themes of rapport formation were 'formation of shared dance goals,' 'formation of common points in dance, and 'formation of common feelings. 'The detailed factors of the 'formation of shared dance goals' were identical dance direction and dance goals, and the detailed factors of the 'formation of common points in dance' were dance communication, dance sharing, and dance empathy. Lastly, the detailed factors of the 'formation of common feelings' were comfort, looking into the heart, and empathizing by heart. The key themes of the rapport results were 'dance autonomy,' 'dance similarities,' 'positive improvement,' and 'positive results.' The detailed factors of 'dance autonomy' were self-directed learning through communion, positive changes in move- ment acquisition through communion, and quick understanding of movement acquisition through communion, and the detailed factors of 'dance similarities' were curiosity about the instructor, role model, and dance descriptions. The detailed factors of 'positive improvement' were skill enhancement and a positive process, and the detailed factors of 'positive results' were positive outcomes and positive growth. Second, Dance Rapport Formation Scale (DRFS) was developed. The subfactors of the rapport formation derived from the qualitative research and the preceding research were set up as the basis to select 8 factors and 56 questions for the concepts that present the rapport formation between the dance instructors and the college students. Through the item analysis and exploratory factor analysis, 8 factors and 27 questions were deduced including 4 questions about the identical dance direction, 4 questions about looking into the heart, 4 questions about dance communication, 4 questions about empathizing by heart, 3 questions about identical dance goals, 3 questions about comfort, 3 questions about dance empathy, and 2 questions about dance sharing. This was followed by confirmatory factor analysis to examine the structural validity of DRFS and verified the conformance of the 8 factors and 27 questions of DRFS. Also, there was a positive (+) correlation with the external criterion variables of DRFS including the dance satisfaction and dance ability achievement. Therefore, this study verified the conceptual structure of the rapport formation between dance instructors and college students, and it was identified with the questionnaire about the measurable dance education situations of DRFS. Lastly, there was a positive(+) relationship between the dance satisfaction and dance ability achievement of DRFS so they were identified as positive elements for rapport formation in dance education.
주제어
#라포형성 상호작용 무용교육 무용수업 rapport formation interaction dance education dance class
학위논문 정보
저자
박문성
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
공연예술학과 무용학전공
지도교수
김승일
발행연도
2022
총페이지
vi, 160 p.
키워드
라포형성 상호작용 무용교육 무용수업 rapport formation interaction dance education dance class
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.