본고는 뮤지컬에 등장한 괴물 캐릭터를 연구한 것이다. 괴물 캐릭터의 역사를 고대에서 현대까지 살펴본 결과 괴물은 실체가 없는 괴상한 생명체에서 인간의 내면에 자리했다. 이처럼 괴물 캐릭터는 광기와 악마성이 존재하며 시대의 흐름과 함께 우리 곁에 여전히 다양한 형태로 자리한다. 괴물 캐릭터는 소설, 영화, 뮤지컬 등 다양한 형태로 계속해서 자리하고 있다. 본 연구자는 그 중 뮤지컬 속 괴물 캐릭터에 대해 연구해보고자 한다.
연구자는 괴물 캐릭터에 나타난 괴물성을 파악하기 위하여 현대 뮤지컬 <오페라의 유령>, &...
본고는 뮤지컬에 등장한 괴물 캐릭터를 연구한 것이다. 괴물 캐릭터의 역사를 고대에서 현대까지 살펴본 결과 괴물은 실체가 없는 괴상한 생명체에서 인간의 내면에 자리했다. 이처럼 괴물 캐릭터는 광기와 악마성이 존재하며 시대의 흐름과 함께 우리 곁에 여전히 다양한 형태로 자리한다. 괴물 캐릭터는 소설, 영화, 뮤지컬 등 다양한 형태로 계속해서 자리하고 있다. 본 연구자는 그 중 뮤지컬 속 괴물 캐릭터에 대해 연구해보고자 한다.
연구자는 괴물 캐릭터에 나타난 괴물성을 파악하기 위하여 현대 뮤지컬 <오페라의 유령>, <지킬앤하이드>, <드라큘라>, <위키드>, <프랑켄슈타인>의 괴물 캐릭터의 특성을 살펴보았다. 이를 통해 괴물 캐릭터는 심리, 심리·신체, 사회적 요인에 의해 캐릭터의 성질이 드러난다는 것을 볼 수 있었다. 대부분 괴물성은 주변인에 의해 많이 표출되며 주변인의 영향으로 인물이 변화를 거칠 수 있다는 것을 밝혀냈다.
본고에서 집중적으로 연구한 <오페라의 유령>과 <팬텀>은 소설『오페라의 유령』을 다른 시각으로 바라본 뮤지컬이다. 같은 소재의 이야기 속 다르게 표현된 인물의 심리를 바탕으로, 괴물성을 비교한 결과 주변인이 인물의 심리에 많은 영향을 끼치며 인간성과 공감 능력에 차이를 보인다는 것을 발견했다. 두 작품을 비교하며 같은 소재의 작품 속에도 인물을 어떻게 담아내었느냐에 따라 인물의 내면에 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 현재 다양한 괴물 캐릭터를 다룬 이야기가 많이 제작되고 있는 만큼 이형 캐릭터를 다른 시각으로 바라본 창작 뮤지컬이 많이 탄생할 수 있을 것이라 기대하며 이 연구가 창작 뮤지컬공연의 발전에 영향을 미치기를 기대한다.
본고는 뮤지컬에 등장한 괴물 캐릭터를 연구한 것이다. 괴물 캐릭터의 역사를 고대에서 현대까지 살펴본 결과 괴물은 실체가 없는 괴상한 생명체에서 인간의 내면에 자리했다. 이처럼 괴물 캐릭터는 광기와 악마성이 존재하며 시대의 흐름과 함께 우리 곁에 여전히 다양한 형태로 자리한다. 괴물 캐릭터는 소설, 영화, 뮤지컬 등 다양한 형태로 계속해서 자리하고 있다. 본 연구자는 그 중 뮤지컬 속 괴물 캐릭터에 대해 연구해보고자 한다.
연구자는 괴물 캐릭터에 나타난 괴물성을 파악하기 위하여 현대 뮤지컬 <오페라의 유령>, <지킬앤하이드>, <드라큘라>, <위키드>, <프랑켄슈타인>의 괴물 캐릭터의 특성을 살펴보았다. 이를 통해 괴물 캐릭터는 심리, 심리·신체, 사회적 요인에 의해 캐릭터의 성질이 드러난다는 것을 볼 수 있었다. 대부분 괴물성은 주변인에 의해 많이 표출되며 주변인의 영향으로 인물이 변화를 거칠 수 있다는 것을 밝혀냈다.
본고에서 집중적으로 연구한 <오페라의 유령>과 <팬텀>은 소설『오페라의 유령』을 다른 시각으로 바라본 뮤지컬이다. 같은 소재의 이야기 속 다르게 표현된 인물의 심리를 바탕으로, 괴물성을 비교한 결과 주변인이 인물의 심리에 많은 영향을 끼치며 인간성과 공감 능력에 차이를 보인다는 것을 발견했다. 두 작품을 비교하며 같은 소재의 작품 속에도 인물을 어떻게 담아내었느냐에 따라 인물의 내면에 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 현재 다양한 괴물 캐릭터를 다룬 이야기가 많이 제작되고 있는 만큼 이형 캐릭터를 다른 시각으로 바라본 창작 뮤지컬이 많이 탄생할 수 있을 것이라 기대하며 이 연구가 창작 뮤지컬공연의 발전에 영향을 미치기를 기대한다.
This paper is a study of monster characters that appeared in musicals. Looking at the history of monster characters from ancient times to modern times, monsters have been located from strange creatures without substance to the inside of humans. As such, monster characters exist in madness and devili...
This paper is a study of monster characters that appeared in musicals. Looking at the history of monster characters from ancient times to modern times, monsters have been located from strange creatures without substance to the inside of humans. As such, monster characters exist in madness and devilishness, and they are still located next to us in various forms with the flow of the times. Monster characters continue to take place in various forms such as novels, movies, and musicals. Among them, this researcher intends to study the monster characters in the musical.
The researcher examined the characteristics of the monster characters in the modern musicals , , , , and . Through this, it could be seen that the nature of the character is revealed by psychological, psychological, physical, and social factors. Most of the monsters are expressed a lot by people around them, and it has been revealed that the person can go through changes under the influence of people around them.
The Phantom of the Opera and Phantom, which were intensively studied in this paper, are musicals that viewed the novel Phantom of the Opera from a different perspective. Based on the psychology of differently expressed characters in the same story, the comparison of monstrousness found that people around them had a lot of influence on the psychology of the characters and showed differences in humanity and empathy. Comparing the two works, it was found that there was a difference in the inside of the character depending on how the character was captured in the same material. As many stories about various monster characters are currently being produced, it is expected that many creative musicals will be created that look at heterogeneous characters from a different perspective, and that this study will affect the development of creative musical performances.
This paper is a study of monster characters that appeared in musicals. Looking at the history of monster characters from ancient times to modern times, monsters have been located from strange creatures without substance to the inside of humans. As such, monster characters exist in madness and devilishness, and they are still located next to us in various forms with the flow of the times. Monster characters continue to take place in various forms such as novels, movies, and musicals. Among them, this researcher intends to study the monster characters in the musical.
The researcher examined the characteristics of the monster characters in the modern musicals , , , , and . Through this, it could be seen that the nature of the character is revealed by psychological, psychological, physical, and social factors. Most of the monsters are expressed a lot by people around them, and it has been revealed that the person can go through changes under the influence of people around them.
The Phantom of the Opera and Phantom, which were intensively studied in this paper, are musicals that viewed the novel Phantom of the Opera from a different perspective. Based on the psychology of differently expressed characters in the same story, the comparison of monstrousness found that people around them had a lot of influence on the psychology of the characters and showed differences in humanity and empathy. Comparing the two works, it was found that there was a difference in the inside of the character depending on how the character was captured in the same material. As many stories about various monster characters are currently being produced, it is expected that many creative musicals will be created that look at heterogeneous characters from a different perspective, and that this study will affect the development of creative musical performances.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.