빠른 기술의 발전과 산업화로 인해 국민 소득과 생활수준이 향상되면서 대중들은 다양한 문화생활을 즐기며 개인의 삶의 질 향상을 추구하게 되었고, 그에 따라 문화예술은 일상생활 속에서도 접근하기 쉬운 형태로 자리잡고 있다. 이런 소비자들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 만들어진 문화공간이 복합문화공간이다. 현대의 복합문화공간은 예술과 소비자 사이에서 새로운 가치를 창출하기 위한 체험요소를 제공하는 형태로 진화하고 있다. 본 연구는 체험경제이론을 바탕으로 증가하는 복합문화공간과 행동의도 사이를 고찰하며, 선행연구를 통해 체험요소, 브랜드 자산, ...
빠른 기술의 발전과 산업화로 인해 국민 소득과 생활수준이 향상되면서 대중들은 다양한 문화생활을 즐기며 개인의 삶의 질 향상을 추구하게 되었고, 그에 따라 문화예술은 일상생활 속에서도 접근하기 쉬운 형태로 자리잡고 있다. 이런 소비자들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 만들어진 문화공간이 복합문화공간이다. 현대의 복합문화공간은 예술과 소비자 사이에서 새로운 가치를 창출하기 위한 체험요소를 제공하는 형태로 진화하고 있다. 본 연구는 체험경제이론을 바탕으로 증가하는 복합문화공간과 행동의도 사이를 고찰하며, 선행연구를 통해 체험요소, 브랜드 자산, 브랜드 태도, 행동의도의 변수들을 도출하였다. 연구는 복합문화공간을 경험한 소비자들을 대상으로 조사하였으며, 214의 설문지를 회수하였고 유효하지 않은 42부의 응답을 제외하고 172부의 유효한 응답을 최종적으로 분석하였다. 결과 자료는 spss 26.0을 사용하여 기술통계량과 신뢰도 및 타당도 분석을 실시하였고, Smart PLS 3.0 프로그램을 활용하여 추가 검증을 통하여 정확도를 더욱 높였다. 그리고 Bootstraping(부트스트래핑)기법을 동하여 구조방정식을 검증하였고, 동일방법으로 인한 오류를 분석하기 위해 동일방법편의 검증을 실시하였다. 연구 분석결과, 체험요소(4Es) 브랜드 자산의 관계를 제외하고 체험요소와 브랜드태도, 행동의도, 브랜드 자산과 브랜드 태도, 행동의도, 브랜드 태도와 행동의도 사이의 관계는 모두 유의한 영향이 있다는 것으로 확인되었다. 또한 체험요소와 행동의도 사이에서 브랜드 태도는 부분 매개효과를 가지고 있으며 브랜드 자산은 매개효과가 없는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다, 첫째, 체험경제이론을 기반으로 오락적 체험, 교육적 체험, 심미적 체험, 일탈적 체험을 사용하여 체험의 범위를 넓히고 소비자의 활성화를 위한 브랜드 자산, 브랜드 태도, 행동의도와의 관계 사이를 규명할 수 있었다. 둘째, 소비자의 행동의도는 브랜드 자산의 구축보다는 체험활동을 통한 본질적인 체험을 기반으로 형성됨을 시사한다. 마지막으로, 체험요소와 행동의도의 관계사이에 브랜드 태도의 유의한 영향으로 소비자의 방문을 활성화시키기 위한 복합문화공간 체험요소의 방향을 제시할 수 있다. 본 연구의 결과를 통하여 소비자의 행동의도에 미치는 영향요인을 파악하여, 정부와 기업 운영하는 복합문화공간이 소비자를 이끌 수 있는 체험요소 전략을 구체적으로 수립하는데 있어 그 결과가 긍정적인 효과로 나타나기를 기대한다.
빠른 기술의 발전과 산업화로 인해 국민 소득과 생활수준이 향상되면서 대중들은 다양한 문화생활을 즐기며 개인의 삶의 질 향상을 추구하게 되었고, 그에 따라 문화예술은 일상생활 속에서도 접근하기 쉬운 형태로 자리잡고 있다. 이런 소비자들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 만들어진 문화공간이 복합문화공간이다. 현대의 복합문화공간은 예술과 소비자 사이에서 새로운 가치를 창출하기 위한 체험요소를 제공하는 형태로 진화하고 있다. 본 연구는 체험경제이론을 바탕으로 증가하는 복합문화공간과 행동의도 사이를 고찰하며, 선행연구를 통해 체험요소, 브랜드 자산, 브랜드 태도, 행동의도의 변수들을 도출하였다. 연구는 복합문화공간을 경험한 소비자들을 대상으로 조사하였으며, 214의 설문지를 회수하였고 유효하지 않은 42부의 응답을 제외하고 172부의 유효한 응답을 최종적으로 분석하였다. 결과 자료는 spss 26.0을 사용하여 기술통계량과 신뢰도 및 타당도 분석을 실시하였고, Smart PLS 3.0 프로그램을 활용하여 추가 검증을 통하여 정확도를 더욱 높였다. 그리고 Bootstraping(부트스트래핑)기법을 동하여 구조방정식을 검증하였고, 동일방법으로 인한 오류를 분석하기 위해 동일방법편의 검증을 실시하였다. 연구 분석결과, 체험요소(4Es) 브랜드 자산의 관계를 제외하고 체험요소와 브랜드태도, 행동의도, 브랜드 자산과 브랜드 태도, 행동의도, 브랜드 태도와 행동의도 사이의 관계는 모두 유의한 영향이 있다는 것으로 확인되었다. 또한 체험요소와 행동의도 사이에서 브랜드 태도는 부분 매개효과를 가지고 있으며 브랜드 자산은 매개효과가 없는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다, 첫째, 체험경제이론을 기반으로 오락적 체험, 교육적 체험, 심미적 체험, 일탈적 체험을 사용하여 체험의 범위를 넓히고 소비자의 활성화를 위한 브랜드 자산, 브랜드 태도, 행동의도와의 관계 사이를 규명할 수 있었다. 둘째, 소비자의 행동의도는 브랜드 자산의 구축보다는 체험활동을 통한 본질적인 체험을 기반으로 형성됨을 시사한다. 마지막으로, 체험요소와 행동의도의 관계사이에 브랜드 태도의 유의한 영향으로 소비자의 방문을 활성화시키기 위한 복합문화공간 체험요소의 방향을 제시할 수 있다. 본 연구의 결과를 통하여 소비자의 행동의도에 미치는 영향요인을 파악하여, 정부와 기업 운영하는 복합문화공간이 소비자를 이끌 수 있는 체험요소 전략을 구체적으로 수립하는데 있어 그 결과가 긍정적인 효과로 나타나기를 기대한다.
As the standard of living of national income improved due to the rapid development and industrialization of technology, the public enjoyed various cultural lives and sought to improve the quality of life of individuals, and accordingly, culture and art have become easy to access in daily life. A cul...
As the standard of living of national income improved due to the rapid development and industrialization of technology, the public enjoyed various cultural lives and sought to improve the quality of life of individuals, and accordingly, culture and art have become easy to access in daily life. A cultural space designed to allow these consumers to enjoy various cultural lives is a complex cultural space. Modern complex cultural spaces are evolving in the form of providing experience elements to create new values between art and consumers. This study examined the increasing complex cultural space and behavioral intention based on the experience economy theory, and derived variables of experience factors, brand equity, brand attitudes, and behavioral intentions through previous studies. The study surveyed consumers who experienced complex cultural spaces, collected 214 questionnaires, and finally analyzed 172 valid responses, excluding 42 invalid responses. As for the result data, descriptive statistics, reliability, and validity analysis were conducted using spss 26.0, and accuracy was further improved through further verification using the Smart PLS 3.0 program. In addition, the structural equation was verified by using the bootstrapping technique, and the same method convenience was verified to analyze errors caused by the same method. As a result of the research analysis, it was confirmed that except for the relationship between experience factor (4Es) brand equity, brand attitude, behavioral intention, brand asset and brand attitude, behavioral intention, brand attitude and behavioral intention all had a significant effect. In addition, it was confirmed that brand attitude has a partial mediating effect between experience factors and behavioral intentions, and brand equity have no mediating effect. The significance of this study is as follows. First, based on the experience economy theory, entertainment experience, educational experience, aesthetic experience, and deviant experience were used to expand the scope of the experience and to identify the relationship between brand equity, brand attitudes, and behavioral intentions. Second, it suggests that consumer behavioral intentions are formed based on essential experiences through experience activities rather than building brand assets. Finally, it is possible to suggest the direction of the complex cultural space experience element to activate consumers' visits due to the significant influence of brand attitude between the relationship between the experience element and behavioral intention. Through the results of this study, it is expected that the effect will be positive in establishing an experience factor strategy in which the government and corporate-run complex cultural space can lead consumers.
As the standard of living of national income improved due to the rapid development and industrialization of technology, the public enjoyed various cultural lives and sought to improve the quality of life of individuals, and accordingly, culture and art have become easy to access in daily life. A cultural space designed to allow these consumers to enjoy various cultural lives is a complex cultural space. Modern complex cultural spaces are evolving in the form of providing experience elements to create new values between art and consumers. This study examined the increasing complex cultural space and behavioral intention based on the experience economy theory, and derived variables of experience factors, brand equity, brand attitudes, and behavioral intentions through previous studies. The study surveyed consumers who experienced complex cultural spaces, collected 214 questionnaires, and finally analyzed 172 valid responses, excluding 42 invalid responses. As for the result data, descriptive statistics, reliability, and validity analysis were conducted using spss 26.0, and accuracy was further improved through further verification using the Smart PLS 3.0 program. In addition, the structural equation was verified by using the bootstrapping technique, and the same method convenience was verified to analyze errors caused by the same method. As a result of the research analysis, it was confirmed that except for the relationship between experience factor (4Es) brand equity, brand attitude, behavioral intention, brand asset and brand attitude, behavioral intention, brand attitude and behavioral intention all had a significant effect. In addition, it was confirmed that brand attitude has a partial mediating effect between experience factors and behavioral intentions, and brand equity have no mediating effect. The significance of this study is as follows. First, based on the experience economy theory, entertainment experience, educational experience, aesthetic experience, and deviant experience were used to expand the scope of the experience and to identify the relationship between brand equity, brand attitudes, and behavioral intentions. Second, it suggests that consumer behavioral intentions are formed based on essential experiences through experience activities rather than building brand assets. Finally, it is possible to suggest the direction of the complex cultural space experience element to activate consumers' visits due to the significant influence of brand attitude between the relationship between the experience element and behavioral intention. Through the results of this study, it is expected that the effect will be positive in establishing an experience factor strategy in which the government and corporate-run complex cultural space can lead consumers.
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