본 연구는 서울과 경기도에 소재하는 3개 기관의 상급종합병원에서 근무하는 신규간호사의 전문직 간 의사소통과 관련된 경험을 심층적으로 이해하여, 신규간호사가 보건의료 전문직과 의사소통하는 상황과 그 과정에서의 어려움, 대처 등을 깊이 있게 탐색하고자 하였다. 본 연구는 상급종합병원 일반 병동에서 근무 중인 신규간호사 13명을 대상으로 일대일 심층면담을 통하여 자료를 수집하였다. 자료수집은 2022년 4월부터 5월까지 자료가 포화 될 때까지 진행하였으며, 연구 참여자마다 일대일 심층면담을 진행하였으며 소요된 시간은 평균 1시간에서 1시간 30분 정도였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 서울과 경기도에 소재하는 3개 기관의 상급종합병원에서 근무하는 신규간호사의 전문직 간 의사소통과 관련된 경험을 심층적으로 이해하여, 신규간호사가 보건의료 전문직과 의사소통하는 상황과 그 과정에서의 어려움, 대처 등을 깊이 있게 탐색하고자 하였다. 본 연구는 상급종합병원 일반 병동에서 근무 중인 신규간호사 13명을 대상으로 일대일 심층면담을 통하여 자료를 수집하였다. 자료수집은 2022년 4월부터 5월까지 자료가 포화 될 때까지 진행하였으며, 연구 참여자마다 일대일 심층면담을 진행하였으며 소요된 시간은 평균 1시간에서 1시간 30분 정도였다. 수집된 자료는 주제 분석 방법을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과 상급종합병원에서 근무 중인 신규간호사의 전문직 간 의사소통 경험은 총 5개의 범주와 12개의 하위 범주로 형성되었다. 신규간호사의 전문직 간 의사소통 경험은 ‘입사 후 현실을 마주하며 부담감을 느낌’, ‘의사소통을 방해하는 환경으로 인해 갈등을 경험함’, ‘의사소통의 어려움으로 움츠러들게 됨’, ‘간호사의 역할을 해나가기 위해 내가 먼저 변화함’ 그리고 ‘원활한 의사소통으로 인한 깨달음’으로 구분되었다. 결론적으로 신규간호사의 전문직 간 의사소통을 개선하기 위하여 다학제 간 의사소통 및 전문직 간 협업에 대한 교육이 필요하다. 또한 전문직 간 의사소통을 활성화하기 위하여 의료기관 차원에서 의사소통 매체를 개발하고 조직적 분위기를 개선하기 위한 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 향후 전문직 간 의사소통 교육을 개발하고 적용하는데 필요한 방안을 마련하기 위한 기초자료가 될 수 있을 것이다.
본 연구는 서울과 경기도에 소재하는 3개 기관의 상급종합병원에서 근무하는 신규간호사의 전문직 간 의사소통과 관련된 경험을 심층적으로 이해하여, 신규간호사가 보건의료 전문직과 의사소통하는 상황과 그 과정에서의 어려움, 대처 등을 깊이 있게 탐색하고자 하였다. 본 연구는 상급종합병원 일반 병동에서 근무 중인 신규간호사 13명을 대상으로 일대일 심층면담을 통하여 자료를 수집하였다. 자료수집은 2022년 4월부터 5월까지 자료가 포화 될 때까지 진행하였으며, 연구 참여자마다 일대일 심층면담을 진행하였으며 소요된 시간은 평균 1시간에서 1시간 30분 정도였다. 수집된 자료는 주제 분석 방법을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과 상급종합병원에서 근무 중인 신규간호사의 전문직 간 의사소통 경험은 총 5개의 범주와 12개의 하위 범주로 형성되었다. 신규간호사의 전문직 간 의사소통 경험은 ‘입사 후 현실을 마주하며 부담감을 느낌’, ‘의사소통을 방해하는 환경으로 인해 갈등을 경험함’, ‘의사소통의 어려움으로 움츠러들게 됨’, ‘간호사의 역할을 해나가기 위해 내가 먼저 변화함’ 그리고 ‘원활한 의사소통으로 인한 깨달음’으로 구분되었다. 결론적으로 신규간호사의 전문직 간 의사소통을 개선하기 위하여 다학제 간 의사소통 및 전문직 간 협업에 대한 교육이 필요하다. 또한 전문직 간 의사소통을 활성화하기 위하여 의료기관 차원에서 의사소통 매체를 개발하고 조직적 분위기를 개선하기 위한 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 향후 전문직 간 의사소통 교육을 개발하고 적용하는데 필요한 방안을 마련하기 위한 기초자료가 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to understand the experiences related to interprofessional communication of new graduate nurses working in tertiary hospitals at three institutions located in Seoul and Gyeonggi-do and to explore in-depth the difficulties as well as coping strategies. In this study, dat...
The purpose of this study was to understand the experiences related to interprofessional communication of new graduate nurses working in tertiary hospitals at three institutions located in Seoul and Gyeonggi-do and to explore in-depth the difficulties as well as coping strategies. In this study, data were collected through in-depth interviews with 13 new graduate nurses working in the general ward of the tertiary hospitals. Data collection was conducted from April to May 2022, at which point the data was saturated. All interviews were recorded and transcribed, and collected data were analyzed using the thematic analysis method. As a result of this study, interprofessional communication experiences of new graduate nurses working in tertiary hospitals were classified into 5 categories and 12 subcategories. The 5 categories are 'Facing the burden and stressful realities of work after joining the hospital', 'Experienced conflicts due to circumstances that hinder communication', 'Feeling disheartened by difficulties related to communication', 'Proactively changing myself to fulfill my role as a nurse', and 'Increasing awareness of the working environment through smooth communication'. In conclusion, to improve the interprofessional communication of new graduate nurses, education sessions on multidisciplinary communication and interprofessional collaboration are necessary. In addition, to encourage interprofessional communication, it will be necessary to develop a dedicated channel of communication at the institutional level and to improve a safety culture to promote active communication. This research can be used to develop and implement training procedures for interprofessional communication.
The purpose of this study was to understand the experiences related to interprofessional communication of new graduate nurses working in tertiary hospitals at three institutions located in Seoul and Gyeonggi-do and to explore in-depth the difficulties as well as coping strategies. In this study, data were collected through in-depth interviews with 13 new graduate nurses working in the general ward of the tertiary hospitals. Data collection was conducted from April to May 2022, at which point the data was saturated. All interviews were recorded and transcribed, and collected data were analyzed using the thematic analysis method. As a result of this study, interprofessional communication experiences of new graduate nurses working in tertiary hospitals were classified into 5 categories and 12 subcategories. The 5 categories are 'Facing the burden and stressful realities of work after joining the hospital', 'Experienced conflicts due to circumstances that hinder communication', 'Feeling disheartened by difficulties related to communication', 'Proactively changing myself to fulfill my role as a nurse', and 'Increasing awareness of the working environment through smooth communication'. In conclusion, to improve the interprofessional communication of new graduate nurses, education sessions on multidisciplinary communication and interprofessional collaboration are necessary. In addition, to encourage interprofessional communication, it will be necessary to develop a dedicated channel of communication at the institutional level and to improve a safety culture to promote active communication. This research can be used to develop and implement training procedures for interprofessional communication.
주제어
#신규간호사 상급종합병원 전문직 간 의사소통 전문직 간 교육 New graduate nurse Tertiary hospitals Interprofessional communication Interprofessional education
학위논문 정보
저자
양한림
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과 간호학전공
지도교수
이원
발행연도
2022
총페이지
iii, 71장
키워드
신규간호사 상급종합병원 전문직 간 의사소통 전문직 간 교육 New graduate nurse Tertiary hospitals Interprofessional communication Interprofessional education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.