본 연구는 질적관리나 흥행의 예측이 어려웠던 엔터테인먼트 산업 분야에서 제작시스템 가치사슬 활동과 기업전략을 통해 뛰어난 성과를 올리고 있는 SM엔터테인먼트, YG엔터테인먼트, JYP엔터테인먼트, HYBE의 경영전략을 심층분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 4대 K-POP...
본 연구는 질적관리나 흥행의 예측이 어려웠던 엔터테인먼트 산업 분야에서 제작시스템 가치사슬 활동과 기업전략을 통해 뛰어난 성과를 올리고 있는 SM엔터테인먼트, YG엔터테인먼트, JYP엔터테인먼트, HYBE의 경영전략을 심층분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 4대 K-POP 엔터테인먼트사는 전세계에서 주목을 받으며, 높은 부가가치를 창출해내고 있다. 특히 아티스트 제작시스템은 엔터테인먼트사가 성장을 지속할 수 있는 발판이 되었으며 다양한 그룹을 운영할 수 있는 대비책이 되었다. 한국의 K-POP 엔터테인먼트 기업의 제작시스템 벨류체인은 통상 기획-캐스팅,트레이닝-프로듀싱-프로모션의 4단계로 이루어져있으며 기업 전략은 해외 진출 및 사업 다각화로 나뉜다. 또한 세부 내용은 회사별로 추구하는 바에 따라 차이점과 공통점을 가지고 있다. SM엔터테인먼트는 가장 다양한 국적의 아티스를 보유하고 있었으며, 해외 저작자의 참여도가 높아 가장 적극적으로 해외 진출을 추진 중이었다. 반면 YG엔터테인먼트는 아티스트와 내부 프로듀서가 곡을 제작하는 In-House 제작 전략 시스템을 보였다. JYP엔터테인먼트는 해외 저작자의 비율이 높지는 않았으나, 중국과 일본에 지사를 설립하여 해외 전용 아티스트를 제작하여 해외에서 한국으로 역 데뷔를 하기도 하였다. 마지막으로 HYBE는 방탄소년단의 세계적인 성공으로 인해 다양한 사업 다각화를 시도할 수 있었다. 이와 같은 성장을 통해 음악 산업 매출액의 큰 부분을 차지한다는 경제적 성과를 얻게 되었다. 또한, 문화 산업의 고질적인 한계였던 불안정성을 제작시스템을 통해 해결함으로서 아티스트의 수명주기를 늘리는 성과를 보였다. 4대 K-POP 엔터테인먼트 기업의 이와 같은 일련의 전략들은 K-POP의 성장이 전략적인 분업화 과정에 의해 이루어진 성공이라는 점을 시사한다. 해당 연구는 빠르게 변화하는 K-POP의 생태계에서 앞으로 출범할 다양한 중소 엔터테인먼트 기업들이 사업의 방향성과 제작 전략 설정을 이해하는 발판이 될 것이며, 엔터테테인먼트 기업들이 지속적으로 높은 부가가치를 창출하는데 돕는 기초 자료가 되길 바란다.
본 연구는 질적관리나 흥행의 예측이 어려웠던 엔터테인먼트 산업 분야에서 제작시스템 가치사슬 활동과 기업전략을 통해 뛰어난 성과를 올리고 있는 SM엔터테인먼트, YG엔터테인먼트, JYP엔터테인먼트, HYBE의 경영전략을 심층분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 4대 K-POP 엔터테인먼트사는 전세계에서 주목을 받으며, 높은 부가가치를 창출해내고 있다. 특히 아티스트 제작시스템은 엔터테인먼트사가 성장을 지속할 수 있는 발판이 되었으며 다양한 그룹을 운영할 수 있는 대비책이 되었다. 한국의 K-POP 엔터테인먼트 기업의 제작시스템 벨류체인은 통상 기획-캐스팅,트레이닝-프로듀싱-프로모션의 4단계로 이루어져있으며 기업 전략은 해외 진출 및 사업 다각화로 나뉜다. 또한 세부 내용은 회사별로 추구하는 바에 따라 차이점과 공통점을 가지고 있다. SM엔터테인먼트는 가장 다양한 국적의 아티스를 보유하고 있었으며, 해외 저작자의 참여도가 높아 가장 적극적으로 해외 진출을 추진 중이었다. 반면 YG엔터테인먼트는 아티스트와 내부 프로듀서가 곡을 제작하는 In-House 제작 전략 시스템을 보였다. JYP엔터테인먼트는 해외 저작자의 비율이 높지는 않았으나, 중국과 일본에 지사를 설립하여 해외 전용 아티스트를 제작하여 해외에서 한국으로 역 데뷔를 하기도 하였다. 마지막으로 HYBE는 방탄소년단의 세계적인 성공으로 인해 다양한 사업 다각화를 시도할 수 있었다. 이와 같은 성장을 통해 음악 산업 매출액의 큰 부분을 차지한다는 경제적 성과를 얻게 되었다. 또한, 문화 산업의 고질적인 한계였던 불안정성을 제작시스템을 통해 해결함으로서 아티스트의 수명주기를 늘리는 성과를 보였다. 4대 K-POP 엔터테인먼트 기업의 이와 같은 일련의 전략들은 K-POP의 성장이 전략적인 분업화 과정에 의해 이루어진 성공이라는 점을 시사한다. 해당 연구는 빠르게 변화하는 K-POP의 생태계에서 앞으로 출범할 다양한 중소 엔터테인먼트 기업들이 사업의 방향성과 제작 전략 설정을 이해하는 발판이 될 것이며, 엔터테테인먼트 기업들이 지속적으로 높은 부가가치를 창출하는데 돕는 기초 자료가 되길 바란다.
The purpose of this study is to in-depth analyze the management strategies of SM, YG, JYP and HYBE, which are achieving outstanding results through production system value chain activities and corporate strategies in the entertainment industry, which was difficult to predict. The four major K-POP en...
The purpose of this study is to in-depth analyze the management strategies of SM, YG, JYP and HYBE, which are achieving outstanding results through production system value chain activities and corporate strategies in the entertainment industry, which was difficult to predict. The four major K-POP entertainment companies are attracting attention from all over the world and creating high added value. In particular, the artist production system became a stepping stone for entertainment companies to continue their growth and became a preparation for operating various groups. The value chain, a production system of K-POP entertainment companies in Korea, usually consists of four stages and corporate strategy is divided into : overseas expansion and business diversification. In addition, the details have differences and commonalities as each company pursues. SM had the most diverse nationalities, and was most actively seeking to enter overseas markets due to the high participation of overseas authors. On the other hand, YG showed an In-House production strategy system in which artists and internal producers produce songs. JYP did not have a high proportion of overseas authors, but it established branches in China and Japan to produce overseas-only artists and made reverse debuts in Korea from abroad. Finally, HYBE's global success has allowed BTS to attempt to diversify its business. Through this growth, economic results have been obtained that account for a large portion of the music industry's sales. In addition, it showed the result of increasing the artist's life cycle by solving the instability, which was the chronic limitation of the cultural industry, through the production system. Such a series of strategies of the four major K-POP entertainment companies suggests that the growth of K-POP is a success achieved by a strategic division of labor. This study will serve as a stepping stone for various small and medium-sized entertainment companies to understand the direction of their business and production strategies. We hope it will serve as a basic material to help K-POP companies continue to create high value-added cultural industries.
The purpose of this study is to in-depth analyze the management strategies of SM, YG, JYP and HYBE, which are achieving outstanding results through production system value chain activities and corporate strategies in the entertainment industry, which was difficult to predict. The four major K-POP entertainment companies are attracting attention from all over the world and creating high added value. In particular, the artist production system became a stepping stone for entertainment companies to continue their growth and became a preparation for operating various groups. The value chain, a production system of K-POP entertainment companies in Korea, usually consists of four stages and corporate strategy is divided into : overseas expansion and business diversification. In addition, the details have differences and commonalities as each company pursues. SM had the most diverse nationalities, and was most actively seeking to enter overseas markets due to the high participation of overseas authors. On the other hand, YG showed an In-House production strategy system in which artists and internal producers produce songs. JYP did not have a high proportion of overseas authors, but it established branches in China and Japan to produce overseas-only artists and made reverse debuts in Korea from abroad. Finally, HYBE's global success has allowed BTS to attempt to diversify its business. Through this growth, economic results have been obtained that account for a large portion of the music industry's sales. In addition, it showed the result of increasing the artist's life cycle by solving the instability, which was the chronic limitation of the cultural industry, through the production system. Such a series of strategies of the four major K-POP entertainment companies suggests that the growth of K-POP is a success achieved by a strategic division of labor. This study will serve as a stepping stone for various small and medium-sized entertainment companies to understand the direction of their business and production strategies. We hope it will serve as a basic material to help K-POP companies continue to create high value-added cultural industries.
주제어
#엔터테인먼트 기업 제작시스템 YG HYBE 경영전략 K-POP Entertainment company production system SM JYP YG,HYBE business strategy
학위논문 정보
저자
최희림
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 콘텐츠경영전공
지도교수
임성준
발행연도
2022
총페이지
v, 73 p.
키워드
엔터테인먼트 기업 제작시스템 YG HYBE 경영전략 K-POP Entertainment company production system SM JYP YG,HYBE business strategy
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