본 연구의 목적은 ASSURE 교수 학습모형을 적용하여 중학교 1학년을 대상으로 체계적인 교수방법과 효과적인 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 2015 개정 음악과 교육과정의 총괄목표와, 감상수업의 내용체계에 관하여 살펴보았으며, 음악 수업에서 감상영역의 중요성과, 교육적 의의를 알아보았다. 본 연구에서 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형의 체계적인 과정을 알아보며 수업지도안에 적용 하였을 때 효과적인 수업이 될 수 있을지 검증을 위하여 3명의 전문가에게 타당도 검사를 의뢰하였다. 타당도 검사 내용을 바탕으로 감상 수업지도안을 작성하였으며, 예비 음악 교사들과 모의 수업을 통하여 작성한 감상 수업지도안이 학습자에게 효과가 있을지 피드백을 주고받을 수 있는 시간을 진행하였다. 본 연구의 결과는 최종으로 제시한 수업지도안은 ASSURE ...
본 연구의 목적은 ASSURE 교수 학습모형을 적용하여 중학교 1학년을 대상으로 체계적인 교수방법과 효과적인 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 2015 개정 음악과 교육과정의 총괄목표와, 감상수업의 내용체계에 관하여 살펴보았으며, 음악 수업에서 감상영역의 중요성과, 교육적 의의를 알아보았다. 본 연구에서 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형의 체계적인 과정을 알아보며 수업지도안에 적용 하였을 때 효과적인 수업이 될 수 있을지 검증을 위하여 3명의 전문가에게 타당도 검사를 의뢰하였다. 타당도 검사 내용을 바탕으로 감상 수업지도안을 작성하였으며, 예비 음악 교사들과 모의 수업을 통하여 작성한 감상 수업지도안이 학습자에게 효과가 있을지 피드백을 주고받을 수 있는 시간을 진행하였다. 본 연구의 결과는 최종으로 제시한 수업지도안은 ASSURE 교수설계모형이 체계적으로 반영되어 있으며, 학습자의 학습 목표에 도달하기 위한 동기유발과 흥미를 유발하기에 적절하다는 평가를 받았다. 또한, 학습 목표는 측정 가능하도록 설정되었으며, 감상수업 안에서 학습 효과를 검증할 수 있는 평가 문항이 적절하다는 확인이 되었다. 특히나, 적절한 매체의 자료 선정과 매체 활용을 통하여 학습자가 어느 부분에서 흥미를 느끼고 더욱 수업에 집중하여 참여하는지 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 종합하였을 때, 감상 수업에 체계적인 교수설계 모형인 ASSURE 모형을 적용한다면 조금 더 효과적인 수업을 창의적으로 학습자와 함께 만들어 갈 수 있다. 이를 바탕으로 본 연구의 결과가 ASSURE 모형을 적용하여 음악 감상 수업을 만들어갈 모든 음악 교사들에게 조금이나마 도움이 되길 바란다.
본 연구의 목적은 ASSURE 교수 학습모형을 적용하여 중학교 1학년을 대상으로 체계적인 교수방법과 효과적인 음악 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 2015 개정 음악과 교육과정의 총괄목표와, 감상수업의 내용체계에 관하여 살펴보았으며, 음악 수업에서 감상영역의 중요성과, 교육적 의의를 알아보았다. 본 연구에서 이론적 배경이 되는 ASSURE 모형의 체계적인 과정을 알아보며 수업지도안에 적용 하였을 때 효과적인 수업이 될 수 있을지 검증을 위하여 3명의 전문가에게 타당도 검사를 의뢰하였다. 타당도 검사 내용을 바탕으로 감상 수업지도안을 작성하였으며, 예비 음악 교사들과 모의 수업을 통하여 작성한 감상 수업지도안이 학습자에게 효과가 있을지 피드백을 주고받을 수 있는 시간을 진행하였다. 본 연구의 결과는 최종으로 제시한 수업지도안은 ASSURE 교수설계모형이 체계적으로 반영되어 있으며, 학습자의 학습 목표에 도달하기 위한 동기유발과 흥미를 유발하기에 적절하다는 평가를 받았다. 또한, 학습 목표는 측정 가능하도록 설정되었으며, 감상수업 안에서 학습 효과를 검증할 수 있는 평가 문항이 적절하다는 확인이 되었다. 특히나, 적절한 매체의 자료 선정과 매체 활용을 통하여 학습자가 어느 부분에서 흥미를 느끼고 더욱 수업에 집중하여 참여하는지 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 종합하였을 때, 감상 수업에 체계적인 교수설계 모형인 ASSURE 모형을 적용한다면 조금 더 효과적인 수업을 창의적으로 학습자와 함께 만들어 갈 수 있다. 이를 바탕으로 본 연구의 결과가 ASSURE 모형을 적용하여 음악 감상 수업을 만들어갈 모든 음악 교사들에게 조금이나마 도움이 되길 바란다.
The purpose of this study is to propose a systematic teaching method and effective music appreciation class guidance for first-year middle school students by applying the ASSURE teaching-learning model. To this end, this researcher looked into the overall goal of the 2015 revised music curriculum, t...
The purpose of this study is to propose a systematic teaching method and effective music appreciation class guidance for first-year middle school students by applying the ASSURE teaching-learning model. To this end, this researcher looked into the overall goal of the 2015 revised music curriculum, the content system of the appreciation class, and the importance and educational significance of the listening area in the music class. In this study, to examine the systematic process of the ASSURE model, which is the theoretical background, and to verify whether effective lessons can be achieved when applied to the instructional plan, the validity test was requested by three experts. Based on the validity test, an appreciation lesson plan was prepared, and a time was held to give and receive feedback on whether the appreciation lesson plan prepared through a mock class with preparatory music teachers would be effective for learners. As a result of this study, the final suggested instructional plan was evaluated as systematically reflecting the ASSURE instructional design model, and was appropriate to motivate and generate interest for learners to reach their learning goals. In addition, the learning goals were set to be measurable, and it was confirmed that the evaluation items to verify the learning effect in the appreciation class were appropriate. In particular, it was possible to find out which part the learner was interested in and more focused on participating in the class through the selection of appropriate media and the use of the media. Combining the results of this study, if the ASSURE model, a systematic instructional design model, is applied to the appreciation class, a more effective class can be created creatively with the learner. Based on this, it is hoped that the results of this study will be of some help to all music teachers who will make music appreciation classes by applying the ASSURE model.
The purpose of this study is to propose a systematic teaching method and effective music appreciation class guidance for first-year middle school students by applying the ASSURE teaching-learning model. To this end, this researcher looked into the overall goal of the 2015 revised music curriculum, the content system of the appreciation class, and the importance and educational significance of the listening area in the music class. In this study, to examine the systematic process of the ASSURE model, which is the theoretical background, and to verify whether effective lessons can be achieved when applied to the instructional plan, the validity test was requested by three experts. Based on the validity test, an appreciation lesson plan was prepared, and a time was held to give and receive feedback on whether the appreciation lesson plan prepared through a mock class with preparatory music teachers would be effective for learners. As a result of this study, the final suggested instructional plan was evaluated as systematically reflecting the ASSURE instructional design model, and was appropriate to motivate and generate interest for learners to reach their learning goals. In addition, the learning goals were set to be measurable, and it was confirmed that the evaluation items to verify the learning effect in the appreciation class were appropriate. In particular, it was possible to find out which part the learner was interested in and more focused on participating in the class through the selection of appropriate media and the use of the media. Combining the results of this study, if the ASSURE model, a systematic instructional design model, is applied to the appreciation class, a more effective class can be created creatively with the learner. Based on this, it is hoped that the results of this study will be of some help to all music teachers who will make music appreciation classes by applying the ASSURE model.
주제어
#음악 ASSURE 모형 감상 태블릿 music ASSURE Model listening tablet
학위논문 정보
저자
고주은
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 음악교육전공
지도교수
최진호
발행연도
2022
총페이지
iv, 125 p.
키워드
음악 ASSURE 모형 감상 태블릿 music ASSURE Model listening tablet
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.