생활수준과 소비자의 건강의식이 끊임없이 높아짐에 따라 저칼로리 간식 제품에 대한 소비 수요가 지속적으로 늘고 있는 추세를 보인다. 특히 2020년 코로나 바이러스로 인해 사람들이 외출시간이 줄고 재택 시간이 늘어나면서 체중증가로 몸매 관리에 대한 수요가 있는 사람들이 늘기 시작했다. 이에 따라 저칼로리, 저당 등 관련 제품 개발에 나서는 브랜드가 많아지면서 저칼로리 브랜드 수가 늘어나는 동시에 저칼로리 젤리 식품 소비 및 디자인 개발에 대한 사람들의 요구가 증가하고 있다. 본 연구에서는 중국 저칼로리 젤리 제품의 ...
생활수준과 소비자의 건강의식이 끊임없이 높아짐에 따라 저칼로리 간식 제품에 대한 소비 수요가 지속적으로 늘고 있는 추세를 보인다. 특히 2020년 코로나 바이러스로 인해 사람들이 외출시간이 줄고 재택 시간이 늘어나면서 체중증가로 몸매 관리에 대한 수요가 있는 사람들이 늘기 시작했다. 이에 따라 저칼로리, 저당 등 관련 제품 개발에 나서는 브랜드가 많아지면서 저칼로리 브랜드 수가 늘어나는 동시에 저칼로리 젤리 식품 소비 및 디자인 개발에 대한 사람들의 요구가 증가하고 있다. 본 연구에서는 중국 저칼로리 젤리 제품의 패키지디자인 연구를 위해 중국 저칼로리 젤리 시장에서 판매 순위를 따라 10개 브랜드의 저칼로리 젤리 제품을 분석 대상으로 선정하여 선행연구를 통해 패키지디자인 요소 중 브랜드로고, 컬러, 일러스트레이션, 레이아웃 이 4가지 요소 위주로 분석하였다. 그리고 SWOT 분석법 및 STP전략분석법을 활용하여 분석 결과를 통해 현재 중국 저칼로리 젤리 브랜드 시장 현황을 파악하고 저칼로리 뉴 브랜드의 포지셔닝 및 브랜드 전략을 수립하여 뉴 브랜드의 제품 패키지디자인을 방안을 제안했다. 저칼로리 뉴 브랜드 네임을 설정할 때 마인드맵을 통해 저칼로리 젤리 관한 키워드를 정리하여 브랜드 후보명을 만들었으며 설문조사를 통해 “简趣(젠취)” 이라는 최종 브랜드 네임을 선정됐다. 뉴 브랜드 제품의 패키지디자인 측면에서 중국 저칼로리 젤리 패키지디자인 분석 및 해외 저칼로리 젤리 브랜드 사례연구를 통해 5가지 패키지디자인 방안을 제안하고 저칼로리 젤리 소비자를 대상으로 선호도 조사를 실시했으며 최종 패키지디자인 제안을 선정했으며 최종 패키지디자인 제안이 검증하기 위해 좋은 디자인의 5개 조건으로 연구 결론을 내린다. 첫째, 합목적성 본 연구는 저칼로리젤리 패키지디자인 방안을 제안하기 위한 저칼로리 젤리의 뉴 브랜드 프로젝트이다. 따라서 건강 브랜드 컨셉트에 맞도록 브랜드 네이밍에서 건강 트렌드에 맞춰서 “简(간단하다)”, “趣(재밌다)”, 이러한 한자의 의미뿐만 아니라 발음도 비슷한 “减去(빼다)” 라는 의미를 동시에 표현할 수 있는 중국어 브랜드 네이밍 “简趣”로 결정하고 브랜드 컨셉트인 저칼로리 젤리라는 정보를 패키지에 명시하여 소비자들이 알기 쉽도록 디자인 하였다. 패키지의 형태도 제품을 휴대하여 편하게 먹을 수 있도록 비닐 재질로 만든 파우치 패키지 형태로 선정하여 디자인의 합목적성을 추구하였다.
둘째, 심미성 본 연구에서 도출된 패키지디자인 최종 제안의 로고디자인은 컬러 식별도가 높고 패턴과 브랜드명의 타이포그래피와 조합한 로고 디자인이며, 컬러는 채도와 명도가 높은 연두색(C:26 M:4 Y:14 K:0) 보라색(C:59 M:69 Y:13 K:0) 레이크블루(C:59 M:0 Y:27 K:0)로 제품 패키지 배색을 사용하고, 일러스트는 플랫 과일 패턴과 기하학적인 그래픽이 조합되어 변화하는 것이 주요 요소다. 레이아웃은 디자인 요소와 제품에 관한 문자 정보의 내용을 중간 대칭의 방식을 통해 브랜드 네이밍을 부각시키면서 소비자에게 제품에 관한 정보를 전달할 수 있다.
셋째, 독창성 본 연구에서 제안한 저칼로리 젤리 뉴 브랜드의 최종 패키지디자인 제안 A에서는 브랜드 컵셉트를 명확히 전달하기 위해 브랜드 로고에는 해당 브랜드 중국어 발음의 영문 타이포와 U를 변형된 스마일 아이콘과 결합하였다. 이로써 패키지디자인 제안 A는 로고 디자인이 다른 중국어 브랜드명 타이포 위주의 브랜드 로고 디자인과 차별화되었다. 또한 플랫 일러스트 그래픽과 저칼로리 특성을 더 명확하게 표현한 레이아웃을 통해 소비자들에게 일반 젤리 제품과 구별할 수 있는 독창성을 갖추었다.
넷째, 경제성 설문조사의 결과를 보면 ‘제품의 맛’, ‘브랜드 인지도’, ‘패키지디자인’은 소비자들이 구매 행위에 가장 많은 영향을 미치는 세 가지 요소임을 알 수 있다. 이에 따라 본 연구에서는 저칼로리 젤리 뉴 브랜드의 제품 맛에 관한 시리즈 개발은 소비자가 선호하는 3가지 과일 맛의 제품을 제작하였다. 최종 패키지디자인 제안 A는 로고디자인, 배색과 레이아웃을 통해 브랜드명을 부각시키고 소비자에게 브랜드 아이덴티티를 높일 수 있으며 브랜드 인지도도 증가할 수 있다. 이로서 패키지디자인에서 소비자 취향에 맞는 디자인 유행으로 소비자의 구매 욕구를 높여 브랜드 제품 판매량을 늘리고 수익을 내는 경제적인 목표를 달성할 수 있을 것이다.
다섯째, 조화성 본 연구의 최종 패키지디자인 제안에는 소비자에게 저칼로리, 건강, 천연이라는 컨셉트를 전달하고 일반 젤리 제품과 차별화함으로써 저칼로리 젤리의 뉴 브랜드 타깃 소비자층에게 더 관심을 가질 수 있는 방안을 제시하여 저칼로리 건강식품에 대한 시장 소비자의 요구를 만족시키는 동시에 뉴 브랜드 수익 창출과 시장 경쟁력을 높이기 위하여 디자인하였다.
사람에 따라 심미와 취향이 다르기 때문에 디자인에서 한 기준으로 통제하기가 어렵다. 뉴 브랜드의 제품이 소비자들의 인기를 얻으려면 소비자 취향의 변화 추세에 맞춰서 저칼로리 젤리 제품을 개발해야 한다. 그리고 중국 브랜드 해외 시장진출 및 경쟁력을 높기 위해 유럽과 미국 등 선진국의 브랜드 사례를 더 연구하면 더 좋은 패키지디자인 방안을 제안할 수 있으며 미래의 저칼로리 젤리 패키지디자인 개발에 대한 도움이 될 수 있을 것이다.
생활수준과 소비자의 건강의식이 끊임없이 높아짐에 따라 저칼로리 간식 제품에 대한 소비 수요가 지속적으로 늘고 있는 추세를 보인다. 특히 2020년 코로나 바이러스로 인해 사람들이 외출시간이 줄고 재택 시간이 늘어나면서 체중증가로 몸매 관리에 대한 수요가 있는 사람들이 늘기 시작했다. 이에 따라 저칼로리, 저당 등 관련 제품 개발에 나서는 브랜드가 많아지면서 저칼로리 브랜드 수가 늘어나는 동시에 저칼로리 젤리 식품 소비 및 디자인 개발에 대한 사람들의 요구가 증가하고 있다. 본 연구에서는 중국 저칼로리 젤리 제품의 패키지디자인 연구를 위해 중국 저칼로리 젤리 시장에서 판매 순위를 따라 10개 브랜드의 저칼로리 젤리 제품을 분석 대상으로 선정하여 선행연구를 통해 패키지디자인 요소 중 브랜드로고, 컬러, 일러스트레이션, 레이아웃 이 4가지 요소 위주로 분석하였다. 그리고 SWOT 분석법 및 STP전략 분석법을 활용하여 분석 결과를 통해 현재 중국 저칼로리 젤리 브랜드 시장 현황을 파악하고 저칼로리 뉴 브랜드의 포지셔닝 및 브랜드 전략을 수립하여 뉴 브랜드의 제품 패키지디자인을 방안을 제안했다. 저칼로리 뉴 브랜드 네임을 설정할 때 마인드맵을 통해 저칼로리 젤리 관한 키워드를 정리하여 브랜드 후보명을 만들었으며 설문조사를 통해 “简趣(젠취)” 이라는 최종 브랜드 네임을 선정됐다. 뉴 브랜드 제품의 패키지디자인 측면에서 중국 저칼로리 젤리 패키지디자인 분석 및 해외 저칼로리 젤리 브랜드 사례연구를 통해 5가지 패키지디자인 방안을 제안하고 저칼로리 젤리 소비자를 대상으로 선호도 조사를 실시했으며 최종 패키지디자인 제안을 선정했으며 최종 패키지디자인 제안이 검증하기 위해 좋은 디자인의 5개 조건으로 연구 결론을 내린다. 첫째, 합목적성 본 연구는 저칼로리젤리 패키지디자인 방안을 제안하기 위한 저칼로리 젤리의 뉴 브랜드 프로젝트이다. 따라서 건강 브랜드 컨셉트에 맞도록 브랜드 네이밍에서 건강 트렌드에 맞춰서 “简(간단하다)”, “趣(재밌다)”, 이러한 한자의 의미뿐만 아니라 발음도 비슷한 “减去(빼다)” 라는 의미를 동시에 표현할 수 있는 중국어 브랜드 네이밍 “简趣”로 결정하고 브랜드 컨셉트인 저칼로리 젤리라는 정보를 패키지에 명시하여 소비자들이 알기 쉽도록 디자인 하였다. 패키지의 형태도 제품을 휴대하여 편하게 먹을 수 있도록 비닐 재질로 만든 파우치 패키지 형태로 선정하여 디자인의 합목적성을 추구하였다.
둘째, 심미성 본 연구에서 도출된 패키지디자인 최종 제안의 로고디자인은 컬러 식별도가 높고 패턴과 브랜드명의 타이포그래피와 조합한 로고 디자인이며, 컬러는 채도와 명도가 높은 연두색(C:26 M:4 Y:14 K:0) 보라색(C:59 M:69 Y:13 K:0) 레이크블루(C:59 M:0 Y:27 K:0)로 제품 패키지 배색을 사용하고, 일러스트는 플랫 과일 패턴과 기하학적인 그래픽이 조합되어 변화하는 것이 주요 요소다. 레이아웃은 디자인 요소와 제품에 관한 문자 정보의 내용을 중간 대칭의 방식을 통해 브랜드 네이밍을 부각시키면서 소비자에게 제품에 관한 정보를 전달할 수 있다.
셋째, 독창성 본 연구에서 제안한 저칼로리 젤리 뉴 브랜드의 최종 패키지디자인 제안 A에서는 브랜드 컵셉트를 명확히 전달하기 위해 브랜드 로고에는 해당 브랜드 중국어 발음의 영문 타이포와 U를 변형된 스마일 아이콘과 결합하였다. 이로써 패키지디자인 제안 A는 로고 디자인이 다른 중국어 브랜드명 타이포 위주의 브랜드 로고 디자인과 차별화되었다. 또한 플랫 일러스트 그래픽과 저칼로리 특성을 더 명확하게 표현한 레이아웃을 통해 소비자들에게 일반 젤리 제품과 구별할 수 있는 독창성을 갖추었다.
넷째, 경제성 설문조사의 결과를 보면 ‘제품의 맛’, ‘브랜드 인지도’, ‘패키지디자인’은 소비자들이 구매 행위에 가장 많은 영향을 미치는 세 가지 요소임을 알 수 있다. 이에 따라 본 연구에서는 저칼로리 젤리 뉴 브랜드의 제품 맛에 관한 시리즈 개발은 소비자가 선호하는 3가지 과일 맛의 제품을 제작하였다. 최종 패키지디자인 제안 A는 로고디자인, 배색과 레이아웃을 통해 브랜드명을 부각시키고 소비자에게 브랜드 아이덴티티를 높일 수 있으며 브랜드 인지도도 증가할 수 있다. 이로서 패키지디자인에서 소비자 취향에 맞는 디자인 유행으로 소비자의 구매 욕구를 높여 브랜드 제품 판매량을 늘리고 수익을 내는 경제적인 목표를 달성할 수 있을 것이다.
다섯째, 조화성 본 연구의 최종 패키지디자인 제안에는 소비자에게 저칼로리, 건강, 천연이라는 컨셉트를 전달하고 일반 젤리 제품과 차별화함으로써 저칼로리 젤리의 뉴 브랜드 타깃 소비자층에게 더 관심을 가질 수 있는 방안을 제시하여 저칼로리 건강식품에 대한 시장 소비자의 요구를 만족시키는 동시에 뉴 브랜드 수익 창출과 시장 경쟁력을 높이기 위하여 디자인하였다.
사람에 따라 심미와 취향이 다르기 때문에 디자인에서 한 기준으로 통제하기가 어렵다. 뉴 브랜드의 제품이 소비자들의 인기를 얻으려면 소비자 취향의 변화 추세에 맞춰서 저칼로리 젤리 제품을 개발해야 한다. 그리고 중국 브랜드 해외 시장진출 및 경쟁력을 높기 위해 유럽과 미국 등 선진국의 브랜드 사례를 더 연구하면 더 좋은 패키지디자인 방안을 제안할 수 있으며 미래의 저칼로리 젤리 패키지디자인 개발에 대한 도움이 될 수 있을 것이다.
As the standard of living and consumers' health awareness are constantly increasing, the consumption demand for low-calorie snack products is showing a continuous increase. In particular, as people spend less time going out and more time at home due to the coronavirus in 2020, the demand for body sh...
As the standard of living and consumers' health awareness are constantly increasing, the consumption demand for low-calorie snack products is showing a continuous increase. In particular, as people spend less time going out and more time at home due to the coronavirus in 2020, the demand for body shape due to weight gain has started to increase. Accordingly, as the number of brands developing low-calorie and low-sugar related products increases, the number of low-calorie brands increases. At the same time, people's demand for low-calorie jelly food consumption and design development is increasing. In this study, for package design research of low-calorie jelly products in China, 10 brands of low-calorie jelly products were selected for analysis according to the sales volume ranking in the Chinese low-calorie jelly market. The layout was analyzed based on four elements. And by using SWOT analysis method and STP strategy analysis method, the current low-calorie jelly brand market status in China was identified through the analysis results, and a new low-calorie brand positioning and brand strategy was established to propose a new brand product package design. When naming a new low-calorie brand, keywords related to low-calorie jelly were organized through a mind map to create a brand candidate name, and the final brand name “简趣” was selected through a survey. In terms of package design of new brand products, 5 package design methods were proposed through analysis of Chinese low-calorie jelly package design and case studies of overseas low-calorie jelly brands, and a preference survey was conducted for low-calorie jelly consumers, and the final package design proposal was selected. In order to verify the package design proposal, the research conclusion is made with the five conditions of good design. First, Rationality This study is a new brand project of low-calorie jelly to suggest a package design plan for low-calorie jelly. Therefore, in the brand naming to fit the health brand concept, in line with the health trend, the meaning of “简 (simple)” and “趣 (fun)”, not only the meaning of these Chinese characters, but also the meaning of “减去 (minus)”, which is similar in pronunciation, can be expressed at the same time. We decided to name the Chinese brand “简趣” and designed it to make it easy for consumers to understand by specifying the brand concept, low-calorie jelly, on the package. The shape of the package was also selected in the form of a pouch package made of vinyl material so that the product could be easily carried and eaten, and the purpose of the design was pursued. Second, aesthetics The logo design of the final package design proposal derived from this study is a logo design that has high color identification and is combined with a pattern and brand name typography, and the color is yellow green with high saturation and brightness (C:26 M:4 Y:14 K: 0) Purple (C:59 M:69 Y:13 K:0) Lake blue (C:59 M:0 Y:27 K:0) is used as the product package color scheme, and the illustrations are flat fruit patterns and geometric graphics. The combination of these changes is the main factor. Layout can convey product information to consumers while emphasizing the brand name through a symmetrical method between design elements and product text information. Third, originality In the final package design proposal A of the new low-calorie jelly brand proposed in this study, in order to clearly convey the brand concept, the English typo and U of the Chinese pronunciation of the brand were combined with a modified smile icon in the brand logo. As a result, the package design proposal A was differentiated from the brand logo design centered on the Chinese brand name typo, which has a different logo design. In addition, through flat illustration graphics and a layout that more clearly expresses the low-calorie characteristics, consumers have the originality to distinguish them from general jelly products. Fourth, economic feasibility The results of the survey show that 'product taste', 'brand awareness', and 'package design' are the three factors that have the greatest influence on consumers' purchasing behavior. Accordingly, in this study, the series development on the product taste of a new brand of low-calorie jelly produced three fruit-flavored products preferred by consumers. The final package design proposal A can highlight the brand name through logo design, color scheme and layout, increase brand identity to consumers, and increase brand awareness. As a result, it will be possible to achieve the economic goal of increasing the sales volume of branded products and making profits by increasing consumers' purchasing desires through design trends that match consumer tastes in package design. Fifth, harmony In the final package design proposal of this study, by conveying the concept of low-calorie, health, and natural to consumers, and differentiating it from general jelly products, the new brand of low-calorie jelly offers a way to be more interested in the target consumer group. It was designed to satisfy the needs of consumers and at the same time create new brand profits and increase market competitiveness. Because each person has different aesthetics and tastes, it is difficult to control it with a single standard in design. In order for a new brand's product to become popular with consumers, it is necessary to develop low-calorie jelly products in line with the changing trend of consumer tastes. In addition, if we study more examples of brands in developed countries such as Europe and the United States in order to advance into overseas markets and increase competitiveness of Chinese brands, we can suggest a better package design plan and help develop low-calorie jelly package designs in the future.
As the standard of living and consumers' health awareness are constantly increasing, the consumption demand for low-calorie snack products is showing a continuous increase. In particular, as people spend less time going out and more time at home due to the coronavirus in 2020, the demand for body shape due to weight gain has started to increase. Accordingly, as the number of brands developing low-calorie and low-sugar related products increases, the number of low-calorie brands increases. At the same time, people's demand for low-calorie jelly food consumption and design development is increasing. In this study, for package design research of low-calorie jelly products in China, 10 brands of low-calorie jelly products were selected for analysis according to the sales volume ranking in the Chinese low-calorie jelly market. The layout was analyzed based on four elements. And by using SWOT analysis method and STP strategy analysis method, the current low-calorie jelly brand market status in China was identified through the analysis results, and a new low-calorie brand positioning and brand strategy was established to propose a new brand product package design. When naming a new low-calorie brand, keywords related to low-calorie jelly were organized through a mind map to create a brand candidate name, and the final brand name “简趣” was selected through a survey. In terms of package design of new brand products, 5 package design methods were proposed through analysis of Chinese low-calorie jelly package design and case studies of overseas low-calorie jelly brands, and a preference survey was conducted for low-calorie jelly consumers, and the final package design proposal was selected. In order to verify the package design proposal, the research conclusion is made with the five conditions of good design. First, Rationality This study is a new brand project of low-calorie jelly to suggest a package design plan for low-calorie jelly. Therefore, in the brand naming to fit the health brand concept, in line with the health trend, the meaning of “简 (simple)” and “趣 (fun)”, not only the meaning of these Chinese characters, but also the meaning of “减去 (minus)”, which is similar in pronunciation, can be expressed at the same time. We decided to name the Chinese brand “简趣” and designed it to make it easy for consumers to understand by specifying the brand concept, low-calorie jelly, on the package. The shape of the package was also selected in the form of a pouch package made of vinyl material so that the product could be easily carried and eaten, and the purpose of the design was pursued. Second, aesthetics The logo design of the final package design proposal derived from this study is a logo design that has high color identification and is combined with a pattern and brand name typography, and the color is yellow green with high saturation and brightness (C:26 M:4 Y:14 K: 0) Purple (C:59 M:69 Y:13 K:0) Lake blue (C:59 M:0 Y:27 K:0) is used as the product package color scheme, and the illustrations are flat fruit patterns and geometric graphics. The combination of these changes is the main factor. Layout can convey product information to consumers while emphasizing the brand name through a symmetrical method between design elements and product text information. Third, originality In the final package design proposal A of the new low-calorie jelly brand proposed in this study, in order to clearly convey the brand concept, the English typo and U of the Chinese pronunciation of the brand were combined with a modified smile icon in the brand logo. As a result, the package design proposal A was differentiated from the brand logo design centered on the Chinese brand name typo, which has a different logo design. In addition, through flat illustration graphics and a layout that more clearly expresses the low-calorie characteristics, consumers have the originality to distinguish them from general jelly products. Fourth, economic feasibility The results of the survey show that 'product taste', 'brand awareness', and 'package design' are the three factors that have the greatest influence on consumers' purchasing behavior. Accordingly, in this study, the series development on the product taste of a new brand of low-calorie jelly produced three fruit-flavored products preferred by consumers. The final package design proposal A can highlight the brand name through logo design, color scheme and layout, increase brand identity to consumers, and increase brand awareness. As a result, it will be possible to achieve the economic goal of increasing the sales volume of branded products and making profits by increasing consumers' purchasing desires through design trends that match consumer tastes in package design. Fifth, harmony In the final package design proposal of this study, by conveying the concept of low-calorie, health, and natural to consumers, and differentiating it from general jelly products, the new brand of low-calorie jelly offers a way to be more interested in the target consumer group. It was designed to satisfy the needs of consumers and at the same time create new brand profits and increase market competitiveness. Because each person has different aesthetics and tastes, it is difficult to control it with a single standard in design. In order for a new brand's product to become popular with consumers, it is necessary to develop low-calorie jelly products in line with the changing trend of consumer tastes. In addition, if we study more examples of brands in developed countries such as Europe and the United States in order to advance into overseas markets and increase competitiveness of Chinese brands, we can suggest a better package design plan and help develop low-calorie jelly package designs in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.