모바일 인터넷 시대를 맞아 스마트폰의 고도화와 인터넷 기술의 발전으로 주요 인터넷 단말기 추세가 뚜렷해지고 있다. 동영상 제작의 문턱이 낮아지면서 짧은 영상 콘텐츠의 생산성이 높아졌고, 모바일 소셜네트워크 짧은 영상이 활성화됐다. 틱톡은 경쟁이 치열한 시장에서 업계 1위를 차지해 수출하는 데 성공했다. 또 틱톡 드라마 마케팅의 새로운 전장이 됐고, 정보 전파의 신속성과 신뢰성은 다른 플랫폼보다 뛰어나다. 그러나 틱톡의 드라마 마케팅에 관한 문헌 연구가 미비한 만큼 짧은 동영상 드라마 마케팅 시장의 효과를 더 모색할 필요가 있다. 본 연구는 중국 드라마의 틱톡 마케팅을 분석해 중국 드라마 시장의 새로운 마케팅 패러다임을 정리하려 한다. 중국 드라마 전파 환경의 변화를 통해 틱톡 드라마 마케팅의 중요한 역할을 입증했다. 틱톡을 중심으로 중국 드라마의 틱톡 홍보가 시청 의도에 미친 영향을 분석했다. 그리고 틱톡의 드라마 ...
모바일 인터넷 시대를 맞아 스마트폰의 고도화와 인터넷 기술의 발전으로 주요 인터넷 단말기 추세가 뚜렷해지고 있다. 동영상 제작의 문턱이 낮아지면서 짧은 영상 콘텐츠의 생산성이 높아졌고, 모바일 소셜네트워크 짧은 영상이 활성화됐다. 틱톡은 경쟁이 치열한 시장에서 업계 1위를 차지해 수출하는 데 성공했다. 또 틱톡 드라마 마케팅의 새로운 전장이 됐고, 정보 전파의 신속성과 신뢰성은 다른 플랫폼보다 뛰어나다. 그러나 틱톡의 드라마 마케팅에 관한 문헌 연구가 미비한 만큼 짧은 동영상 드라마 마케팅 시장의 효과를 더 모색할 필요가 있다. 본 연구는 중국 드라마의 틱톡 마케팅을 분석해 중국 드라마 시장의 새로운 마케팅 패러다임을 정리하려 한다. 중국 드라마 전파 환경의 변화를 통해 틱톡 드라마 마케팅의 중요한 역할을 입증했다. 틱톡을 중심으로 중국 드라마의 틱톡 홍보가 시청 의도에 미친 영향을 분석했다. 그리고 틱톡의 드라마 마케팅 전략을 총결하여 향후 드라마의 마케팅에 참고할 만한 의미를 제공한다. 연구결과에 따르면 틱톡 앱 드라마 홍보 특성의 오락성, 정보성, 신뢰성, 파편화와 신속성은 시청 의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 틱톡에 대한 시청자 만족도가 틱톡 앱 드라마 홍보의 특성과 시청자의 드라마 시청 태도 사이에서 조절 효과가 있는 것을 확인해 보았다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 향후 연구 방향을 제시했다.
모바일 인터넷 시대를 맞아 스마트폰의 고도화와 인터넷 기술의 발전으로 주요 인터넷 단말기 추세가 뚜렷해지고 있다. 동영상 제작의 문턱이 낮아지면서 짧은 영상 콘텐츠의 생산성이 높아졌고, 모바일 소셜네트워크 짧은 영상이 활성화됐다. 틱톡은 경쟁이 치열한 시장에서 업계 1위를 차지해 수출하는 데 성공했다. 또 틱톡 드라마 마케팅의 새로운 전장이 됐고, 정보 전파의 신속성과 신뢰성은 다른 플랫폼보다 뛰어나다. 그러나 틱톡의 드라마 마케팅에 관한 문헌 연구가 미비한 만큼 짧은 동영상 드라마 마케팅 시장의 효과를 더 모색할 필요가 있다. 본 연구는 중국 드라마의 틱톡 마케팅을 분석해 중국 드라마 시장의 새로운 마케팅 패러다임을 정리하려 한다. 중국 드라마 전파 환경의 변화를 통해 틱톡 드라마 마케팅의 중요한 역할을 입증했다. 틱톡을 중심으로 중국 드라마의 틱톡 홍보가 시청 의도에 미친 영향을 분석했다. 그리고 틱톡의 드라마 마케팅 전략을 총결하여 향후 드라마의 마케팅에 참고할 만한 의미를 제공한다. 연구결과에 따르면 틱톡 앱 드라마 홍보 특성의 오락성, 정보성, 신뢰성, 파편화와 신속성은 시청 의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 틱톡에 대한 시청자 만족도가 틱톡 앱 드라마 홍보의 특성과 시청자의 드라마 시청 태도 사이에서 조절 효과가 있는 것을 확인해 보았다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 향후 연구 방향을 제시했다.
With the arrival of the mobile Internet era, the upgrade of smart phones and the development of network technology, the trend of mobile phones as the main Internet terminal is becoming more and more obvious. With the lowering of the threshold of video production, the productivity of short video cont...
With the arrival of the mobile Internet era, the upgrade of smart phones and the development of network technology, the trend of mobile phones as the main Internet terminal is becoming more and more obvious. With the lowering of the threshold of video production, the productivity of short video content is constantly improving, which promotes the rise of mobile social short video. Tiktok emerged as the industry leader in a highly competitive market and successfully exported its products overseas. In addition, Tiktok has become a new battleground for TV series marketing, with information spread faster and more reliable than other platforms. However, due to the incomplete literature research on Tiktok internal TV drama marketing, it is necessary to further explore the effect of short video TV drama marketing market.
The results show that entertainment, information, reliability, fragmentation and timeliness of TikTok APP TV series promotion have a positive impact on viewing intention. The study confirmed that the audience's satisfaction with TikTok has a moderating effect on the characteristics of TikTok TV series promotion and the audience's attitude towards watching TV series. Based on these results, the significance and future research direction of this study are proposed.
With the arrival of the mobile Internet era, the upgrade of smart phones and the development of network technology, the trend of mobile phones as the main Internet terminal is becoming more and more obvious. With the lowering of the threshold of video production, the productivity of short video content is constantly improving, which promotes the rise of mobile social short video. Tiktok emerged as the industry leader in a highly competitive market and successfully exported its products overseas. In addition, Tiktok has become a new battleground for TV series marketing, with information spread faster and more reliable than other platforms. However, due to the incomplete literature research on Tiktok internal TV drama marketing, it is necessary to further explore the effect of short video TV drama marketing market.
The results show that entertainment, information, reliability, fragmentation and timeliness of TikTok APP TV series promotion have a positive impact on viewing intention. The study confirmed that the audience's satisfaction with TikTok has a moderating effect on the characteristics of TikTok TV series promotion and the audience's attitude towards watching TV series. Based on these results, the significance and future research direction of this study are proposed.
주제어
#틱톡 드라마 홍보마케팅 이용자의 만족도 ,시청의도 TIKTOK Drama Promotion and Marketing User Satisfaction Viewing Intention
학위논문 정보
저자
왕정
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
권병웅
발행연도
2022
총페이지
v, 98 p.
키워드
틱톡 드라마 홍보마케팅 이용자의 만족도 ,시청의도 TIKTOK Drama Promotion and Marketing User Satisfaction Viewing Intention
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