모바일 인터넷의 발달과 뉴미디어 산업의 급속한 발전에 따라 기존의 생활과 오락 방식은 심각하고 신속하게 바뀌고 있다. 2021년 6월까지 중국에서 숏폼 동영상 앱의 사용자 규모는 8.88억 명에 달했으며 지속적으로 증가하고 있다. 중국 틱톡 앱은 약 5억 명의 사용자 규모로 숏폼 동영상 앱 1위가 되었다. 숏폼 동영상 시장의 발달에 따라 음악 홍보마케팅의 전략에도 깊은 영향을 미치고 있다. 숏폼 동영상 앱을 통한 음악 홍보마케팅은 주로 아티스트 공식계정 개설, 커버 음악 마케팅, 해시태그 챌린지, 음악 인플루언서나 인기 크리에이터와의 합작 등 방식으로 진행되고 있다. 본 연구는 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성이 아티스트 인지도와 대중음악 ...
모바일 인터넷의 발달과 뉴미디어 산업의 급속한 발전에 따라 기존의 생활과 오락 방식은 심각하고 신속하게 바뀌고 있다. 2021년 6월까지 중국에서 숏폼 동영상 앱의 사용자 규모는 8.88억 명에 달했으며 지속적으로 증가하고 있다. 중국 틱톡 앱은 약 5억 명의 사용자 규모로 숏폼 동영상 앱 1위가 되었다. 숏폼 동영상 시장의 발달에 따라 음악 홍보마케팅의 전략에도 깊은 영향을 미치고 있다. 숏폼 동영상 앱을 통한 음악 홍보마케팅은 주로 아티스트 공식계정 개설, 커버 음악 마케팅, 해시태그 챌린지, 음악 인플루언서나 인기 크리에이터와의 합작 등 방식으로 진행되고 있다. 본 연구는 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성이 아티스트 인지도와 대중음악 구매의도에 미치는 영향을 연구하는 데 목적이 있다. 이를 위해 독립변수인 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성의 하위변수로 신뢰성, 편의성, 상호작용성, 정보성, 오락성을 선정하였으며, 종속변수로는 아티스트 인지도, 대중음악 구매의도를 선정하였다. 346명의 설문을 통해 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성이 아티스트 인지도와 대중음악 구매의도에 미치는 영향을 검증해 보았다. 마지막으로 숏폼 동영상 앱을 통한 음악 홍보마케팅은 아티스트 인지도를 제고하기 위해 신뢰성과 오락성을 중요시해야 하며 중국 소비자의 대중음악 구매의도를 향상시키려면 신뢰성을 중요시해야 하는 시사점을 제공하였다.
모바일 인터넷의 발달과 뉴미디어 산업의 급속한 발전에 따라 기존의 생활과 오락 방식은 심각하고 신속하게 바뀌고 있다. 2021년 6월까지 중국에서 숏폼 동영상 앱의 사용자 규모는 8.88억 명에 달했으며 지속적으로 증가하고 있다. 중국 틱톡 앱은 약 5억 명의 사용자 규모로 숏폼 동영상 앱 1위가 되었다. 숏폼 동영상 시장의 발달에 따라 음악 홍보마케팅의 전략에도 깊은 영향을 미치고 있다. 숏폼 동영상 앱을 통한 음악 홍보마케팅은 주로 아티스트 공식계정 개설, 커버 음악 마케팅, 해시태그 챌린지, 음악 인플루언서나 인기 크리에이터와의 합작 등 방식으로 진행되고 있다. 본 연구는 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성이 아티스트 인지도와 대중음악 구매의도에 미치는 영향을 연구하는 데 목적이 있다. 이를 위해 독립변수인 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성의 하위변수로 신뢰성, 편의성, 상호작용성, 정보성, 오락성을 선정하였으며, 종속변수로는 아티스트 인지도, 대중음악 구매의도를 선정하였다. 346명의 설문을 통해 중국 틱톡 앱을 통한 음악 홍보마케팅 특성이 아티스트 인지도와 대중음악 구매의도에 미치는 영향을 검증해 보았다. 마지막으로 숏폼 동영상 앱을 통한 음악 홍보마케팅은 아티스트 인지도를 제고하기 위해 신뢰성과 오락성을 중요시해야 하며 중국 소비자의 대중음악 구매의도를 향상시키려면 신뢰성을 중요시해야 하는 시사점을 제공하였다.
With the development of the mobile Internet and the rapid development of the new media industry, the existing life and entertainment methods are changing seriously and rapidly. By June 2021, the number of users of China's short-form video app reached 8.88 billion and continues to increase. China's T...
With the development of the mobile Internet and the rapid development of the new media industry, the existing life and entertainment methods are changing seriously and rapidly. By June 2021, the number of users of China's short-form video app reached 8.88 billion and continues to increase. China's TikTok app has become the No. 1 shortform video app with about 500 million users. With the development of the short form video market, the strategy of music promotion marketing is also deeply influenced. Music promotion marketing through the shortform video app is mainly carried out in a way such as opening an official artist account, marketing cover music, hashtag challenge, and collaboration with music influencer or popular creators. The purpose of this study is to study the effect of music promotion marketing characteristics on artist awareness and popular music purchase intention through the TikTok app in China. To this end, reliability, convenience, interaction, informativity, and entertainment were selected as sub-variables of music promotion marketing characteristics through China's TikTok app, which are independent variables, and artist awareness and popular music purchase intention were selected as dependent variables. Through a survey of 346 people, the effect of music promotion marketing characteristics through the TikTok app in China on artist awareness and popular music purchase intention was verified. Finally, music promotion marketing through the shortform video app provided implications that reliability and entertainment should be important to raise artist awareness, and reliability should be important to improve Chinese consumers' intention to purchase popular music.
With the development of the mobile Internet and the rapid development of the new media industry, the existing life and entertainment methods are changing seriously and rapidly. By June 2021, the number of users of China's short-form video app reached 8.88 billion and continues to increase. China's TikTok app has become the No. 1 shortform video app with about 500 million users. With the development of the short form video market, the strategy of music promotion marketing is also deeply influenced. Music promotion marketing through the shortform video app is mainly carried out in a way such as opening an official artist account, marketing cover music, hashtag challenge, and collaboration with music influencer or popular creators. The purpose of this study is to study the effect of music promotion marketing characteristics on artist awareness and popular music purchase intention through the TikTok app in China. To this end, reliability, convenience, interaction, informativity, and entertainment were selected as sub-variables of music promotion marketing characteristics through China's TikTok app, which are independent variables, and artist awareness and popular music purchase intention were selected as dependent variables. Through a survey of 346 people, the effect of music promotion marketing characteristics through the TikTok app in China on artist awareness and popular music purchase intention was verified. Finally, music promotion marketing through the shortform video app provided implications that reliability and entertainment should be important to raise artist awareness, and reliability should be important to improve Chinese consumers' intention to purchase popular music.
주제어
#숏폼동영상 틱톡 음악 홍보마케팅 구매의도 Shortform Video TikTok Music Marketing Purchase Intention
학위논문 정보
저자
김소
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
조혜정
발행연도
2022
총페이지
vi, 95 p.
키워드
숏폼동영상 틱톡 음악 홍보마케팅 구매의도 Shortform Video TikTok Music Marketing Purchase Intention
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