본 연구는 다문화 교육의 관점에서 2022 개정 초등교육과정의 내용을 분석하여 우리나라 교육과정과 다문화 교육의 방향성을 제시하고자 하였다. 이를 위해 2022 개정 초등교육과정 전체를 주요 분석 대상으로 하고, 다문화 교육 IDEA 모형을 분석 기준으로 하여 2022 개정 초등교육과정 총론과 교과 교육과정을 분석하였다. 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 달라진 점도 살펴보며 2022 개정 초등교육과정과 다문화 교육의 방향성을 탐색하였다. 다음은 본 연구의 주요 결과이다. 첫째, 2022 개정 초등교육과정 총론에 ‘포용성’이라는 용어가 등장하였고, 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 진일보한 측면이 있다. 둘째, 교과 교육과정 성취기준을 IDEA 모형 분석 ...
본 연구는 다문화 교육의 관점에서 2022 개정 초등교육과정의 내용을 분석하여 우리나라 교육과정과 다문화 교육의 방향성을 제시하고자 하였다. 이를 위해 2022 개정 초등교육과정 전체를 주요 분석 대상으로 하고, 다문화 교육 IDEA 모형을 분석 기준으로 하여 2022 개정 초등교육과정 총론과 교과 교육과정을 분석하였다. 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 달라진 점도 살펴보며 2022 개정 초등교육과정과 다문화 교육의 방향성을 탐색하였다. 다음은 본 연구의 주요 결과이다. 첫째, 2022 개정 초등교육과정 총론에 ‘포용성’이라는 용어가 등장하였고, 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 진일보한 측면이 있다. 둘째, 교과 교육과정 성취기준을 IDEA 모형 분석 기준틀에 따라 추출하여 분류한 결과, 약 27.8%가 다문화 교육 관련 성취기준이었고, 통합교과, 도덕, 사회 교과가 다문화 교육에 기여도가 높은 과목으로 파악되었다. 셋째, 2022 개정 초등교육과정의 교과 성취기준은 IDEA 모형의 핵심영역별로 고르게 분포하기보다는 특정 영역에 치우친 것으로 파악되었다. 넷째, 학년군이 높아질수록 다문화 교육 관련 성취기준 개수는 증가하였으나, 전체 성취기준 대비 비율은 줄어들었고, IDEA 모형의 4개의 핵심영역 중 인권과 평등 영역의 비중이 비교적 낮았다. 다섯째, 2015 및 2022 개정 초등교육과정의 비교·분석 결과, 다문화 교육 관련 성취기준의 개수와 비율이 모두 증가하였고, 상대적으로 IDEA 모형 핵심영역별 성취기준 분포가 균등해졌으나 인권과 평등 영역의 비중이 여전히 낮았다. 다문화 교육의 역사를 가지고 있는 교육선진국의 사례에 비추어 국가 교육과정은 다문화 교육에 근간을 두고 설계하는 것이 바람직하므로 우리나라 교육과정도 다문화 교육을 기본 전제로 하여 설계할 필요가 있다. IDEA 모형의 핵심영역이 교육과정 전반에서 고루 다루어져야 하며 다문화 교육의 체계성 및 학년군별 연계성을 고려하여 교육과정을 설계해야 할 것이다. 단순히 다문화 가정 학생을 지원하는 수준에서 벗어나야 하며 앞으로 2022 개정 초등교육과정에 따른 교과서 및 교과용 지도서 개발 시 교육과정에 나타난 다문화 교육 내용을 충분히 반영하고 보충할 필요가 있다. 본 연구는 최근 고시되어 연구가 거의 이루어지지 않은 2022 개정 초등교육과정을 다문화 교육의 관점에서 분석하고, 교육과정의 개선점 및 방향을 제시하였다는 점에서 의미가 있다.
본 연구는 다문화 교육의 관점에서 2022 개정 초등교육과정의 내용을 분석하여 우리나라 교육과정과 다문화 교육의 방향성을 제시하고자 하였다. 이를 위해 2022 개정 초등교육과정 전체를 주요 분석 대상으로 하고, 다문화 교육 IDEA 모형을 분석 기준으로 하여 2022 개정 초등교육과정 총론과 교과 교육과정을 분석하였다. 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 달라진 점도 살펴보며 2022 개정 초등교육과정과 다문화 교육의 방향성을 탐색하였다. 다음은 본 연구의 주요 결과이다. 첫째, 2022 개정 초등교육과정 총론에 ‘포용성’이라는 용어가 등장하였고, 이전 교육과정과 비교하여 다문화 교육의 관점에서 진일보한 측면이 있다. 둘째, 교과 교육과정 성취기준을 IDEA 모형 분석 기준틀에 따라 추출하여 분류한 결과, 약 27.8%가 다문화 교육 관련 성취기준이었고, 통합교과, 도덕, 사회 교과가 다문화 교육에 기여도가 높은 과목으로 파악되었다. 셋째, 2022 개정 초등교육과정의 교과 성취기준은 IDEA 모형의 핵심영역별로 고르게 분포하기보다는 특정 영역에 치우친 것으로 파악되었다. 넷째, 학년군이 높아질수록 다문화 교육 관련 성취기준 개수는 증가하였으나, 전체 성취기준 대비 비율은 줄어들었고, IDEA 모형의 4개의 핵심영역 중 인권과 평등 영역의 비중이 비교적 낮았다. 다섯째, 2015 및 2022 개정 초등교육과정의 비교·분석 결과, 다문화 교육 관련 성취기준의 개수와 비율이 모두 증가하였고, 상대적으로 IDEA 모형 핵심영역별 성취기준 분포가 균등해졌으나 인권과 평등 영역의 비중이 여전히 낮았다. 다문화 교육의 역사를 가지고 있는 교육선진국의 사례에 비추어 국가 교육과정은 다문화 교육에 근간을 두고 설계하는 것이 바람직하므로 우리나라 교육과정도 다문화 교육을 기본 전제로 하여 설계할 필요가 있다. IDEA 모형의 핵심영역이 교육과정 전반에서 고루 다루어져야 하며 다문화 교육의 체계성 및 학년군별 연계성을 고려하여 교육과정을 설계해야 할 것이다. 단순히 다문화 가정 학생을 지원하는 수준에서 벗어나야 하며 앞으로 2022 개정 초등교육과정에 따른 교과서 및 교과용 지도서 개발 시 교육과정에 나타난 다문화 교육 내용을 충분히 반영하고 보충할 필요가 있다. 본 연구는 최근 고시되어 연구가 거의 이루어지지 않은 2022 개정 초등교육과정을 다문화 교육의 관점에서 분석하고, 교육과정의 개선점 및 방향을 제시하였다는 점에서 의미가 있다.
This study analyzed multicultural education contents in 2022 Revised National Elementary Curriculum to suggest future directions for the Korean national curriculum. For this purpose, IDEA Model for multicultural education developed by Kim et al.(2020) was used as the basis for analyzing the entire 2...
This study analyzed multicultural education contents in 2022 Revised National Elementary Curriculum to suggest future directions for the Korean national curriculum. For this purpose, IDEA Model for multicultural education developed by Kim et al.(2020) was used as the basis for analyzing the entire 2022 Revised National Elementary Curriculum. Compared to the 2015 Curriculum, this research also examined the changes in the perspective of multicultural education. The main findings of this study are as following. First, there was a progress in terms of multicultural education by the fact that the word ’tolerance’ has appeared in the introduction of the new curriculum. Second, when the achievement standards of all subjects were extracted and classified according to the IDEA model, about 27.8% of them were related to multicultural education. Integrated subject, Ethics, and Social Studies were identified as subjects with high contribution to multicultural education. Third, the achievement standards in the new curriculum are not evenly distributed across the 4 core areas of the IDEA model, but are biased toward certain areas. Fourth, the number of achievement standards related to multicultural education increased as the grade level advanced, but the proportion among all achievement standards decreased. Of the 4 core areas of the IDEA model, "Equity" had a relatively low proportion. Fifth, both the number and proportion of multicultural education-related achievement standards increased, and the distribution of achievement standards among the core areas of the IDEA model became more even, but the proportion of "Equity" was still low. Based on the cases of advanced countries, it is desirable to design national curriculum based on multicultural education, so it will be necessary to design Korean curriculum fundamentally based on multicultural education in the future. The core areas of the IDEA model should be covered evenly throughout the curriculum, and the curriculum should be designed in consideration of the systematicity of multicultural education and the connectivity between grade levels. It is necessary to go beyond simply supporting students from multicultural families and to fully reflect the multicultural education contents when developing textbooks and curriculum guides according to the 2022 Revised Elementary Education Curriculum. This study is significant in that it analyzed the recently published 2022 Revised Elementary Curriculum, which has received little research from the perspective of multicultural education and suggested improvements and directions for the curriculum.
This study analyzed multicultural education contents in 2022 Revised National Elementary Curriculum to suggest future directions for the Korean national curriculum. For this purpose, IDEA Model for multicultural education developed by Kim et al.(2020) was used as the basis for analyzing the entire 2022 Revised National Elementary Curriculum. Compared to the 2015 Curriculum, this research also examined the changes in the perspective of multicultural education. The main findings of this study are as following. First, there was a progress in terms of multicultural education by the fact that the word ’tolerance’ has appeared in the introduction of the new curriculum. Second, when the achievement standards of all subjects were extracted and classified according to the IDEA model, about 27.8% of them were related to multicultural education. Integrated subject, Ethics, and Social Studies were identified as subjects with high contribution to multicultural education. Third, the achievement standards in the new curriculum are not evenly distributed across the 4 core areas of the IDEA model, but are biased toward certain areas. Fourth, the number of achievement standards related to multicultural education increased as the grade level advanced, but the proportion among all achievement standards decreased. Of the 4 core areas of the IDEA model, "Equity" had a relatively low proportion. Fifth, both the number and proportion of multicultural education-related achievement standards increased, and the distribution of achievement standards among the core areas of the IDEA model became more even, but the proportion of "Equity" was still low. Based on the cases of advanced countries, it is desirable to design national curriculum based on multicultural education, so it will be necessary to design Korean curriculum fundamentally based on multicultural education in the future. The core areas of the IDEA model should be covered evenly throughout the curriculum, and the curriculum should be designed in consideration of the systematicity of multicultural education and the connectivity between grade levels. It is necessary to go beyond simply supporting students from multicultural families and to fully reflect the multicultural education contents when developing textbooks and curriculum guides according to the 2022 Revised Elementary Education Curriculum. This study is significant in that it analyzed the recently published 2022 Revised Elementary Curriculum, which has received little research from the perspective of multicultural education and suggested improvements and directions for the curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.