본 연구는 어린이집 현장적용 시의 시설과 자연환경 등 생태친화보육을 실천 할 여건이 조성되지 못한 환경을 고려하여 대안적인 생태친화 프로그램 개발이 필요함에 따라, 생태친화적 오감놀이를 문화기술지적 방법으로 탐색하여 영아들의 생태친화보육의 가능성을 살펴보고, 영아의 생태친화 보육을 활성화를 하고자 수행되었다. 본 연구를 위하여 가정어린이집 0세반 3명, 1세반 5명, 2세반 5명 영아를 대상으로 2021년 10월부터 12월까지 16차시의 생태친화적 오감놀이를 진행하고 참여관찰을 하였다. 다음은 관찰을 통하여 도출된 연구문제와 그에 따른 결과이다.
첫째, 영아의 놀이에서 생태친화적 오감놀이는 어떻게 전개되는가? 영아의 생태친화적 오감놀이는 3단계로 전개 되었다. 1단계는 주제물과 친해지기로부터 시작되었다. 영아가 자발적 호기심으로 관심을 갖고 친해지도록 그림과 동화, 노래의 자연물을 찾고 관심을 이끌며 자연물과 문화를 놀이로 연출 및 안내 하였다. 2단계는 주도적 통합놀이를 하였다. 영아는 오감과 신체를 사용한 직접 체험 및 탐색을 하고 적극적인 놀이를 주도하였다. 이때 ...
본 연구는 어린이집 현장적용 시의 시설과 자연환경 등 생태친화보육을 실천 할 여건이 조성되지 못한 환경을 고려하여 대안적인 생태친화 프로그램 개발이 필요함에 따라, 생태친화적 오감놀이를 문화기술지적 방법으로 탐색하여 영아들의 생태친화보육의 가능성을 살펴보고, 영아의 생태친화 보육을 활성화를 하고자 수행되었다. 본 연구를 위하여 가정어린이집 0세반 3명, 1세반 5명, 2세반 5명 영아를 대상으로 2021년 10월부터 12월까지 16차시의 생태친화적 오감놀이를 진행하고 참여관찰을 하였다. 다음은 관찰을 통하여 도출된 연구문제와 그에 따른 결과이다.
첫째, 영아의 놀이에서 생태친화적 오감놀이는 어떻게 전개되는가? 영아의 생태친화적 오감놀이는 3단계로 전개 되었다. 1단계는 주제물과 친해지기로부터 시작되었다. 영아가 자발적 호기심으로 관심을 갖고 친해지도록 그림과 동화, 노래의 자연물을 찾고 관심을 이끌며 자연물과 문화를 놀이로 연출 및 안내 하였다. 2단계는 주도적 통합놀이를 하였다. 영아는 오감과 신체를 사용한 직접 체험 및 탐색을 하고 적극적인 놀이를 주도하였다. 이때 교사의 역할은 체험을 공유하고 놀이친구가 되었으며 영아의 놀이를 관찰하여 적극적인 놀이 중 발생 가능한 위험성으로부터 주의를 주는 조력자의 역할이 되었다. 3단계는 연계 및 확장 놀이하기로 진행되었다. 영아의 놀이는 통합적 체험으로 인식하는 것이므로 주변 환경과 연계하여 놀이하고 주제물을 이용하여 확장놀이를 하도록 교사는 관찰한 내용을 연계하여 활동계획을 하였다. 이러한 3단계에서 영아의 생태친화적 오감놀이 중 다시 순환하여 전개되었다.
둘째, 어린이집 일과에서 영아의 생태친화적 오감놀이가 갖는 의미는 무엇인가? 어린이집 일과에서 영아의 생태친화적 오감놀이가 갖는 의미는 영아에게 주는 의미와 교사에게 주는 의미로 도출되었다. 영아에게서 의미로 첫째, 생태친화적 오감놀이를 통해 영아는 교사의 놀이와 또래의 놀이를 모방하였다. 둘째, 자연물을 이용해 또래, 교사와 소통하였다 셋째, 사전경험과 연관 지어 탐색하였다. 넷째, 특정사물 주제로 발견하였다. 다섯째, 예술적 경험을 하였다. 교사에게 의미는 첫째, 영아와 함께 배우기이었다. 둘째, 영아의 놀이친구 되기이었다. 셋째, 영아의 경험을 공유하는 존재이었다. 넷째, 경험의 재인을 통한 적용이었다. 다섯째, 놀이 중심의 표준보육과정 내용의 자연스러운 통합 경험이었다. 이로써 본 연구로 주변의 숲이나 숲 체험장, 공원처럼 자연환경이 조성되지 않은 주거지역 어린이집에서도 생태친화적 오감놀이의 구성으로 생태친화적 보육이 운영될 수 있다는 것과 소규모 가정어린이집이나 영아전담 어린이집이 생태친화적 보육 프로그램을 운영할 수 있다는 것은, 본 연구 갖는 큰 시사점이다. 또한, 생태친화적 보육활동을 운영하기에 농촌지역이 생태 자원을 활용하기 용이하다는 점은 인구감소가 급격한 농촌어린이집의 운영에 시사하는 바가 크다.
본 연구는 어린이집 현장적용 시의 시설과 자연환경 등 생태친화보육을 실천 할 여건이 조성되지 못한 환경을 고려하여 대안적인 생태친화 프로그램 개발이 필요함에 따라, 생태친화적 오감놀이를 문화기술지적 방법으로 탐색하여 영아들의 생태친화보육의 가능성을 살펴보고, 영아의 생태친화 보육을 활성화를 하고자 수행되었다. 본 연구를 위하여 가정어린이집 0세반 3명, 1세반 5명, 2세반 5명 영아를 대상으로 2021년 10월부터 12월까지 16차시의 생태친화적 오감놀이를 진행하고 참여관찰을 하였다. 다음은 관찰을 통하여 도출된 연구문제와 그에 따른 결과이다.
첫째, 영아의 놀이에서 생태친화적 오감놀이는 어떻게 전개되는가? 영아의 생태친화적 오감놀이는 3단계로 전개 되었다. 1단계는 주제물과 친해지기로부터 시작되었다. 영아가 자발적 호기심으로 관심을 갖고 친해지도록 그림과 동화, 노래의 자연물을 찾고 관심을 이끌며 자연물과 문화를 놀이로 연출 및 안내 하였다. 2단계는 주도적 통합놀이를 하였다. 영아는 오감과 신체를 사용한 직접 체험 및 탐색을 하고 적극적인 놀이를 주도하였다. 이때 교사의 역할은 체험을 공유하고 놀이친구가 되었으며 영아의 놀이를 관찰하여 적극적인 놀이 중 발생 가능한 위험성으로부터 주의를 주는 조력자의 역할이 되었다. 3단계는 연계 및 확장 놀이하기로 진행되었다. 영아의 놀이는 통합적 체험으로 인식하는 것이므로 주변 환경과 연계하여 놀이하고 주제물을 이용하여 확장놀이를 하도록 교사는 관찰한 내용을 연계하여 활동계획을 하였다. 이러한 3단계에서 영아의 생태친화적 오감놀이 중 다시 순환하여 전개되었다.
둘째, 어린이집 일과에서 영아의 생태친화적 오감놀이가 갖는 의미는 무엇인가? 어린이집 일과에서 영아의 생태친화적 오감놀이가 갖는 의미는 영아에게 주는 의미와 교사에게 주는 의미로 도출되었다. 영아에게서 의미로 첫째, 생태친화적 오감놀이를 통해 영아는 교사의 놀이와 또래의 놀이를 모방하였다. 둘째, 자연물을 이용해 또래, 교사와 소통하였다 셋째, 사전경험과 연관 지어 탐색하였다. 넷째, 특정사물 주제로 발견하였다. 다섯째, 예술적 경험을 하였다. 교사에게 의미는 첫째, 영아와 함께 배우기이었다. 둘째, 영아의 놀이친구 되기이었다. 셋째, 영아의 경험을 공유하는 존재이었다. 넷째, 경험의 재인을 통한 적용이었다. 다섯째, 놀이 중심의 표준보육과정 내용의 자연스러운 통합 경험이었다. 이로써 본 연구로 주변의 숲이나 숲 체험장, 공원처럼 자연환경이 조성되지 않은 주거지역 어린이집에서도 생태친화적 오감놀이의 구성으로 생태친화적 보육이 운영될 수 있다는 것과 소규모 가정어린이집이나 영아전담 어린이집이 생태친화적 보육 프로그램을 운영할 수 있다는 것은, 본 연구 갖는 큰 시사점이다. 또한, 생태친화적 보육활동을 운영하기에 농촌지역이 생태 자원을 활용하기 용이하다는 점은 인구감소가 급격한 농촌어린이집의 운영에 시사하는 바가 크다.
It is necessary to develop an alternative eco-friendly program in consideration of the facilities and natural environment of childcare centers. Thus, it was conducted to examine the possibility of eco-friendly five senses play for infants and toddlers to revitalize eco-friendly childcare. For this s...
It is necessary to develop an alternative eco-friendly program in consideration of the facilities and natural environment of childcare centers. Thus, it was conducted to examine the possibility of eco-friendly five senses play for infants and toddlers to revitalize eco-friendly childcare. For this study, from October to December 2021, eco-friendly five senses play in the 16th class was held and 3 infants aged 0, 5 infants aged 1, and 5 infants aged 2 participated in it and were observed. The following are the research problems derived through observation and the results.
First, how does the eco-friendly five senses play develop in infants’ play? The eco-friendly five senses play of infants developed in three stages. They began to be familiar with the main objects in the first stage. To help infants to be interested in and familiar with the natural objects of paintings, fairy tales, and songs with voluntary curiosity, natural objects and cultures were directed and guided by play. The second stage was a leading integrated play. Infants experienced and explored directly using their five senses and bodies and led active play. At this time, teachers shared experiences with infants, became playmates, and acted as assistants who observed the infants’ play to warn against possible risks during active play. The third stage was connection and expansion play. As infants’ play is perceived as an integrated experience, the teachers planned an activity by linking the observations for infants to play in connection with the surrounding environment and to do expansion play using the main objects. These three stages of development were developed again during the eco-friendly five senses play of infants.
Second, what is the meaning of the eco-friendly five senses play of infants in the daycare center? From the infants’ point of view, first, the meaning was that through eco-friendly five senses play, the infants imitated the teachers' play and the peers' play. Second, they communicated with their peers and teachers using natural objects. Third, they explored in connection with prior experience. Fourth, they discovered a specific subject. Fifth, they had an artistic experience. From the teachers’ point of view, first, the meaning was learning with infants. Second, they became an infants' playmate. Third, they shared the experience of infants. Fourth, they applied it through re-recognition of experience. Fifth, they had a natural integration experience of the contents of the play-oriented standard childcare course.
As a result of this study, it shows significant implications that eco-friendly childcare can be operated in residential daycare centers where natural environments such as forests, forest experience centers, or parks are not created, and small family daycare centers or infant care centers can run eco-friendly childcare programs. In addition, the fact that it is easy for rural areas to utilize ecological resources because they operate eco-friendly childcare activities has great implications for the operation of rural daycare centers with rapid population decline.
It is necessary to develop an alternative eco-friendly program in consideration of the facilities and natural environment of childcare centers. Thus, it was conducted to examine the possibility of eco-friendly five senses play for infants and toddlers to revitalize eco-friendly childcare. For this study, from October to December 2021, eco-friendly five senses play in the 16th class was held and 3 infants aged 0, 5 infants aged 1, and 5 infants aged 2 participated in it and were observed. The following are the research problems derived through observation and the results.
First, how does the eco-friendly five senses play develop in infants’ play? The eco-friendly five senses play of infants developed in three stages. They began to be familiar with the main objects in the first stage. To help infants to be interested in and familiar with the natural objects of paintings, fairy tales, and songs with voluntary curiosity, natural objects and cultures were directed and guided by play. The second stage was a leading integrated play. Infants experienced and explored directly using their five senses and bodies and led active play. At this time, teachers shared experiences with infants, became playmates, and acted as assistants who observed the infants’ play to warn against possible risks during active play. The third stage was connection and expansion play. As infants’ play is perceived as an integrated experience, the teachers planned an activity by linking the observations for infants to play in connection with the surrounding environment and to do expansion play using the main objects. These three stages of development were developed again during the eco-friendly five senses play of infants.
Second, what is the meaning of the eco-friendly five senses play of infants in the daycare center? From the infants’ point of view, first, the meaning was that through eco-friendly five senses play, the infants imitated the teachers' play and the peers' play. Second, they communicated with their peers and teachers using natural objects. Third, they explored in connection with prior experience. Fourth, they discovered a specific subject. Fifth, they had an artistic experience. From the teachers’ point of view, first, the meaning was learning with infants. Second, they became an infants' playmate. Third, they shared the experience of infants. Fourth, they applied it through re-recognition of experience. Fifth, they had a natural integration experience of the contents of the play-oriented standard childcare course.
As a result of this study, it shows significant implications that eco-friendly childcare can be operated in residential daycare centers where natural environments such as forests, forest experience centers, or parks are not created, and small family daycare centers or infant care centers can run eco-friendly childcare programs. In addition, the fact that it is easy for rural areas to utilize ecological resources because they operate eco-friendly childcare activities has great implications for the operation of rural daycare centers with rapid population decline.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.