본 연구는 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 공감능력의 개념과 구성요소, 공감능력의 발달에 대한 기존 연구 및 논의들을 탐색하고, 그림책이 감정을 유발하는 특질과 기제를 분석함으로써 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도의 원리를 도출하고, 읽기지도 모형 초안을 개발했다. 개발된 초안 모형은 전문가들의 검토를 거쳐서 수정, 보완되었다. 이후 수정된 모형 초안을 초등학교 1학년을 대상으로 실제 수업 상황에 적용하고, 그 효과를 분석함으로써 모형의 타당성을 검증했다. 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 적용해서 수업을 받았던 실험집단은 모형을 적용하지 않은 통제집단에 비해 사후 검사에서 공감 능력이 유의미하게 향상되었다. 모형을 적용한 수업 상황에서 얻을 수 있었던 학생들의 반응 및 활동 자료, 그리고 수업을 담당했던 교사의 자기 성찰 노트 등을 기반으로 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형으로 수정 보완이 필요한 사항들을 다시 반영해서, 최종 모형을 개발했다. 본 연구에서 개발된 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형은 인지적, 정서적, 의사소통적 요소들이 유기적으로 통합하면서 순환적으로 발달해야 한다는 관점을 보여준다. 공감은 복잡하고 총체적인 현상이지만 공감능력 향상을 목표로 하는 의도적인 수업은 준비→ 공감적 이해→ 공감적 공명→ 공감의 표현→ 공감의 내면화→정리 등의 순서로 지도하면서 학습자들이 생각하지 못했던 등장인물의 상황, 감정 등에 대해 생각하고, 느끼게 하면서, 또한 자신의 삶과 연결하여 등장인물과 동일하지는 않지만 유사한 감정을 느끼고 표현하면서 내면화하는 과정을 거치도록 ...
논문개요(초록)
본 연구는 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 공감능력의 개념과 구성요소, 공감능력의 발달에 대한 기존 연구 및 논의들을 탐색하고, 그림책이 감정을 유발하는 특질과 기제를 분석함으로써 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도의 원리를 도출하고, 읽기지도 모형 초안을 개발했다. 개발된 초안 모형은 전문가들의 검토를 거쳐서 수정, 보완되었다. 이후 수정된 모형 초안을 초등학교 1학년을 대상으로 실제 수업 상황에 적용하고, 그 효과를 분석함으로써 모형의 타당성을 검증했다. 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 적용해서 수업을 받았던 실험집단은 모형을 적용하지 않은 통제집단에 비해 사후 검사에서 공감 능력이 유의미하게 향상되었다. 모형을 적용한 수업 상황에서 얻을 수 있었던 학생들의 반응 및 활동 자료, 그리고 수업을 담당했던 교사의 자기 성찰 노트 등을 기반으로 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형으로 수정 보완이 필요한 사항들을 다시 반영해서, 최종 모형을 개발했다. 본 연구에서 개발된 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형은 인지적, 정서적, 의사소통적 요소들이 유기적으로 통합하면서 순환적으로 발달해야 한다는 관점을 보여준다. 공감은 복잡하고 총체적인 현상이지만 공감능력 향상을 목표로 하는 의도적인 수업은 준비→ 공감적 이해→ 공감적 공명→ 공감의 표현→ 공감의 내면화→정리 등의 순서로 지도하면서 학습자들이 생각하지 못했던 등장인물의 상황, 감정 등에 대해 생각하고, 느끼게 하면서, 또한 자신의 삶과 연결하여 등장인물과 동일하지는 않지만 유사한 감정을 느끼고 표현하면서 내면화하는 과정을 거치도록 스캐폴딩 하여 학습자들의 공감능력이 발달할 수 있도록 설계하였다. 이러한 단계적이면서도 순환적인 그림책 읽기지도 모형은 다양한 유형의 학습자들이 타인의 입장과 관점에서 사고하고 행동할 수 있는 능력을 확장시킬 수 있게 함으로써 공감능력 향상에 효과를 발휘할 수 있을 것이다.
주제어 : 공감능력, 공감교육, 그림책 읽기, 공감능력 함양 그림책 읽기지도
논문개요(초록)
본 연구는 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 개발하는 데 목적이 있다. 공감능력의 개념과 구성요소, 공감능력의 발달에 대한 기존 연구 및 논의들을 탐색하고, 그림책이 감정을 유발하는 특질과 기제를 분석함으로써 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도의 원리를 도출하고, 읽기지도 모형 초안을 개발했다. 개발된 초안 모형은 전문가들의 검토를 거쳐서 수정, 보완되었다. 이후 수정된 모형 초안을 초등학교 1학년을 대상으로 실제 수업 상황에 적용하고, 그 효과를 분석함으로써 모형의 타당성을 검증했다. 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형을 적용해서 수업을 받았던 실험집단은 모형을 적용하지 않은 통제집단에 비해 사후 검사에서 공감 능력이 유의미하게 향상되었다. 모형을 적용한 수업 상황에서 얻을 수 있었던 학생들의 반응 및 활동 자료, 그리고 수업을 담당했던 교사의 자기 성찰 노트 등을 기반으로 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형으로 수정 보완이 필요한 사항들을 다시 반영해서, 최종 모형을 개발했다. 본 연구에서 개발된 공감능력 함양을 위한 그림책 읽기지도 모형은 인지적, 정서적, 의사소통적 요소들이 유기적으로 통합하면서 순환적으로 발달해야 한다는 관점을 보여준다. 공감은 복잡하고 총체적인 현상이지만 공감능력 향상을 목표로 하는 의도적인 수업은 준비→ 공감적 이해→ 공감적 공명→ 공감의 표현→ 공감의 내면화→정리 등의 순서로 지도하면서 학습자들이 생각하지 못했던 등장인물의 상황, 감정 등에 대해 생각하고, 느끼게 하면서, 또한 자신의 삶과 연결하여 등장인물과 동일하지는 않지만 유사한 감정을 느끼고 표현하면서 내면화하는 과정을 거치도록 스캐폴딩 하여 학습자들의 공감능력이 발달할 수 있도록 설계하였다. 이러한 단계적이면서도 순환적인 그림책 읽기지도 모형은 다양한 유형의 학습자들이 타인의 입장과 관점에서 사고하고 행동할 수 있는 능력을 확장시킬 수 있게 함으로써 공감능력 향상에 효과를 발휘할 수 있을 것이다.
The study aims to develop a picturebooks reading instruction model for fostering empathy. A draft model and the principles of picturebooks reading instruction for cultivating empathy are derived by exploring the concept and components of empathy, reviewing literature on the develop...
ABSTRACT
The study aims to develop a picturebooks reading instruction model for fostering empathy. A draft model and the principles of picturebooks reading instruction for cultivating empathy are derived by exploring the concept and components of empathy, reviewing literature on the development of empathy, and analyzing the characteristics and mechanisms of picturebooks that induce emotions. The draft model was revised and supplemented according to expert reviews, and then the revised model was applied to the actual classroom for the first graders of elementary school to verify the validity of the model by analyzing the effect on real educational settings. The experimental group, which attended class implementing the revised version of the picturebooks reading guidance model for cultivating empathy, showed significant improvement in empathy in the post-test compared to the control group to which the model was not applied. While the experiment indicates a significant role of the revised reading guidance model, there still were certain factors that need to be modified. The two major factors obtained via the experiment were investigated to develop the final model : (1) students' reaction and activity data obtained in the classroom where the model was applied, (2) the self-reflection notes of the teacher in charge of the class. The picturebooks reading guidance model developed in this study shows that cognitive, emotional, and communicative factors should be organically integrated and developed cyclically. While empathy is a complex and holistic concept, the intentional teaching aimed at improving empathy ability is need to be prepared in the order of 'preparation → empathic understanding → empathetic resonance → expression of empathy → internalization of empathy → organizing, etc'. The process is designed to scaffold learners to greater empathy by prompting them to internalize the feelings and emotions of the characters and to express not identical but similar emotions to the characters, connecting them with their own lives. This step-by-step and cyclical picture book reading instruction model will be effective in improving empathy by allowing various types of learners to expand their ability to think and act putting themselves in other's shoes.
The study aims to develop a picturebooks reading instruction model for fostering empathy. A draft model and the principles of picturebooks reading instruction for cultivating empathy are derived by exploring the concept and components of empathy, reviewing literature on the development of empathy, and analyzing the characteristics and mechanisms of picturebooks that induce emotions. The draft model was revised and supplemented according to expert reviews, and then the revised model was applied to the actual classroom for the first graders of elementary school to verify the validity of the model by analyzing the effect on real educational settings. The experimental group, which attended class implementing the revised version of the picturebooks reading guidance model for cultivating empathy, showed significant improvement in empathy in the post-test compared to the control group to which the model was not applied. While the experiment indicates a significant role of the revised reading guidance model, there still were certain factors that need to be modified. The two major factors obtained via the experiment were investigated to develop the final model : (1) students' reaction and activity data obtained in the classroom where the model was applied, (2) the self-reflection notes of the teacher in charge of the class. The picturebooks reading guidance model developed in this study shows that cognitive, emotional, and communicative factors should be organically integrated and developed cyclically. While empathy is a complex and holistic concept, the intentional teaching aimed at improving empathy ability is need to be prepared in the order of 'preparation → empathic understanding → empathetic resonance → expression of empathy → internalization of empathy → organizing, etc'. The process is designed to scaffold learners to greater empathy by prompting them to internalize the feelings and emotions of the characters and to express not identical but similar emotions to the characters, connecting them with their own lives. This step-by-step and cyclical picture book reading instruction model will be effective in improving empathy by allowing various types of learners to expand their ability to think and act putting themselves in other's shoes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.