국문초록 본 연구의 목적은 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성을 탐구하는 것이었다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 교사로서 교육 크리에이터 활동을 어떻게 시작했으며 어떤 경험을 하였는가? 둘째, 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성은 어떠한가? 연구참여자는 교직 경력이 5년 이상인 교육 크리에이터 3명이다. 내러티브 탐구 절차에 따라 연구참여자들의 내러티브를 통하여 경험의 의미를 탐색하였다. 참여자들의 경험은 네 개의 영역으로 도출되었으며, 이를 중심으로 연구텍스트를 생성하였다. 분석 결과, 본 연구에서 도출된 네 개의 영역은 커리어 스토리, 교사가 되기까지의 경험, 교사의 경험, 크리에이터의 경험이었다. 네 개의 영역의 경험에서 세 가지 공통된 특성을 발견하였다. 첫째, 교육 크리에이터로 알려지기 전부터 ...
국문초록 본 연구의 목적은 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성을 탐구하는 것이었다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 교사로서 교육 크리에이터 활동을 어떻게 시작했으며 어떤 경험을 하였는가? 둘째, 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성은 어떠한가? 연구참여자는 교직 경력이 5년 이상인 교육 크리에이터 3명이다. 내러티브 탐구 절차에 따라 연구참여자들의 내러티브를 통하여 경험의 의미를 탐색하였다. 참여자들의 경험은 네 개의 영역으로 도출되었으며, 이를 중심으로 연구텍스트를 생성하였다. 분석 결과, 본 연구에서 도출된 네 개의 영역은 커리어 스토리, 교사가 되기까지의 경험, 교사의 경험, 크리에이터의 경험이었다. 네 개의 영역의 경험에서 세 가지 공통된 특성을 발견하였다. 첫째, 교육 크리에이터로 알려지기 전부터 유튜브 개인 계정에 창작한 콘텐츠를 저장하고 있었다. 둘째, 영상을 제작하고 편집할 수 있는 역량을 가지고 있었다. 셋째, 영상 촬영을 좋아하고 즐긴다. 넷째, 코로나 19로 개인 채널에 있었던 수업 영상, 노래 등이 주목을 받으면서 교육 크리에이터로 알려졌다. 교사정체성의 특징은 다음과 같다. 첫째, 학창 시절에 닮고 싶은 선생님이 있었다. 둘째, 가치와 신념이 뚜렷하며 교직을 그만 둔 후에도 같았다. 셋째, 미래 자아상이 구체적이며 교직을 그만 둔 후에도 교육전문가, 선생님, 교육사업가와 같이 교육에 초점을 두고 있다. 넷째, 교직을 그만 둔 후에도 행위자(agent)적 관점을 유지하고 있었다. 교사정체성의 연구를 통하여 발견된 의미는 다음과 같다. 첫째, 타자와의 소통을 추구하였다. 소통의 대상이 학생에서 구독자로 확장되었다. 둘째, 다중의 정체성이 공존하고 있었다. 제도적 정체성의 변화가 컸으며 담화적 정체성, 친화적 정체성이 교직을 떠나는데 영향을 주었다. 셋째, 교사는 교육공무원과 교육전문가의 사이에서 자율성을 지향하고 있었다. 넷째, 초등교사는 아동교육전문가와 교과교육전문가 사이에서 전문성의 혼란을 겪고 있었다. 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 교육 크리에이터로서 관심 분야가 뚜렷하며 행위 주체자로서 주도적인 삶을 살고자 하였다. 둘째, 연구참여자들은 교직을 떠난 후에도 교사정체성을 유지하고 있었다. 셋째, 연구참여자들은 온라인 플랫폼의 개인 채널을 의미있는 소통이 이루어지는 삶의 공간, 교육의 공간으로 바라보고 있었다. 넷째, 교사들이 교육 크리에이터로 자율적으로 활동하며 학교 교육에 기여할 수 있도록 규제의 관점에서 교육적인 관점으로 전환되길 바라고 있었다. 교육 정책을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 교사 크리에이터들이 협업할 수 있는 장소를 제공하여 상호 정보교환 및 자율적인 피드백이 이루어질 수 있도록 지원이 필요하다. 둘째, 교사 대상 민원에 대하여 교육적인 관점에서 재조명하는 실질적인 연구가 필요하다.
국문초록 본 연구의 목적은 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성을 탐구하는 것이었다. 이를 위해 다음과 같이 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 교사로서 교육 크리에이터 활동을 어떻게 시작했으며 어떤 경험을 하였는가? 둘째, 교직 경험이 있는 교육 크리에이터의 교사정체성은 어떠한가? 연구참여자는 교직 경력이 5년 이상인 교육 크리에이터 3명이다. 내러티브 탐구 절차에 따라 연구참여자들의 내러티브를 통하여 경험의 의미를 탐색하였다. 참여자들의 경험은 네 개의 영역으로 도출되었으며, 이를 중심으로 연구텍스트를 생성하였다. 분석 결과, 본 연구에서 도출된 네 개의 영역은 커리어 스토리, 교사가 되기까지의 경험, 교사의 경험, 크리에이터의 경험이었다. 네 개의 영역의 경험에서 세 가지 공통된 특성을 발견하였다. 첫째, 교육 크리에이터로 알려지기 전부터 유튜브 개인 계정에 창작한 콘텐츠를 저장하고 있었다. 둘째, 영상을 제작하고 편집할 수 있는 역량을 가지고 있었다. 셋째, 영상 촬영을 좋아하고 즐긴다. 넷째, 코로나 19로 개인 채널에 있었던 수업 영상, 노래 등이 주목을 받으면서 교육 크리에이터로 알려졌다. 교사정체성의 특징은 다음과 같다. 첫째, 학창 시절에 닮고 싶은 선생님이 있었다. 둘째, 가치와 신념이 뚜렷하며 교직을 그만 둔 후에도 같았다. 셋째, 미래 자아상이 구체적이며 교직을 그만 둔 후에도 교육전문가, 선생님, 교육사업가와 같이 교육에 초점을 두고 있다. 넷째, 교직을 그만 둔 후에도 행위자(agent)적 관점을 유지하고 있었다. 교사정체성의 연구를 통하여 발견된 의미는 다음과 같다. 첫째, 타자와의 소통을 추구하였다. 소통의 대상이 학생에서 구독자로 확장되었다. 둘째, 다중의 정체성이 공존하고 있었다. 제도적 정체성의 변화가 컸으며 담화적 정체성, 친화적 정체성이 교직을 떠나는데 영향을 주었다. 셋째, 교사는 교육공무원과 교육전문가의 사이에서 자율성을 지향하고 있었다. 넷째, 초등교사는 아동교육전문가와 교과교육전문가 사이에서 전문성의 혼란을 겪고 있었다. 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 교육 크리에이터로서 관심 분야가 뚜렷하며 행위 주체자로서 주도적인 삶을 살고자 하였다. 둘째, 연구참여자들은 교직을 떠난 후에도 교사정체성을 유지하고 있었다. 셋째, 연구참여자들은 온라인 플랫폼의 개인 채널을 의미있는 소통이 이루어지는 삶의 공간, 교육의 공간으로 바라보고 있었다. 넷째, 교사들이 교육 크리에이터로 자율적으로 활동하며 학교 교육에 기여할 수 있도록 규제의 관점에서 교육적인 관점으로 전환되길 바라고 있었다. 교육 정책을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 교사 크리에이터들이 협업할 수 있는 장소를 제공하여 상호 정보교환 및 자율적인 피드백이 이루어질 수 있도록 지원이 필요하다. 둘째, 교사 대상 민원에 대하여 교육적인 관점에서 재조명하는 실질적인 연구가 필요하다.
ABSTRACT The purpose of this study was to explore the professional teacher identity of education creators with teaching experience. To this end, the following two research questions were set. First, how did you start your education creator activities as a teacher and what experiences did you hav...
ABSTRACT The purpose of this study was to explore the professional teacher identity of education creators with teaching experience. To this end, the following two research questions were set. First, how did you start your education creator activities as a teacher and what experiences did you have? Second, what is the professional teacher identity of education creators with teaching experience? Three education creators with more than 5 years of teaching experience were selected as participants in the study. The meanings of experience were explored through the narratives of the participants in the study according to the narrative inquiry procedure. The participant’s experiences were derived in four areas and the research text was created around these areas. As a result of the analysis, the four areas derived from this study are the career story, the experience of becoming a teacher, the experience as a teacher, and the experience as a creator. Three common characteristics were discovered from the four areas of experience. First, before becoming well known as an education creator, the participants were uploading their created contents on their personal Youtube account. Second, the participants had the competence to produce and edit videos. Third, the participants liked and enjoyed filming videos. Fourth, the participants became known as education creators as their class videos, songs etc that were on their personal channel gained attention due to COVID-19. The characteristics of the professional teacher identity are as follows. First, during the participant’s school days they had a teacher who they wanted to be like. Second, the participants had clear values and beliefs and were the same after they quit teaching. Third, the participant’s future self-image was specific and focused on education such as education professional, teacher, and educational entrepreneur even after quitting teaching. Fourth, the participants maintained the perspective as an agent even after quitting teaching. The meanings found through the study of professional teacher identity are as follows. First, education creators with teaching experience pursued communication with others. The subject of communication expanded from students to subscribers. Second, education creators with teaching experience had multiple identities coexisting. There was a great change in institutional identity, and discourse identity and affinity identity influenced leaving the teaching profession. Third, teachers were aiming for autonomy between a public educational official and educational professional. Fourth, elementary teachers were experiencing confusion in professionality between child education professionals and curriculum education professionals. The conclusions of this study are as follows. First, as an education creator, the participants in this study had a distinct area of interest and were living a leading life as a main agent of action. Second, the participants in this study maintained the professional teacher identity even after leaving teaching. Third, the participants in this study viewed their personal channel on the online platform as a space of life where there are meaningful communications, and a space of education. Fourth, participants in this study were hoping for the teachers to autonomously be active as an education creator and to change from the regulation perspective to educational perspective to contribute to school education. The proposals for the education policy are as follows. First, support is needed to allow interchange of information and autonomous feedback by providing a place for the teacher creators to collaborate. Second, practical studies are needed to re-examine from the educational perspective on civil complaints to teachers.
ABSTRACT The purpose of this study was to explore the professional teacher identity of education creators with teaching experience. To this end, the following two research questions were set. First, how did you start your education creator activities as a teacher and what experiences did you have? Second, what is the professional teacher identity of education creators with teaching experience? Three education creators with more than 5 years of teaching experience were selected as participants in the study. The meanings of experience were explored through the narratives of the participants in the study according to the narrative inquiry procedure. The participant’s experiences were derived in four areas and the research text was created around these areas. As a result of the analysis, the four areas derived from this study are the career story, the experience of becoming a teacher, the experience as a teacher, and the experience as a creator. Three common characteristics were discovered from the four areas of experience. First, before becoming well known as an education creator, the participants were uploading their created contents on their personal Youtube account. Second, the participants had the competence to produce and edit videos. Third, the participants liked and enjoyed filming videos. Fourth, the participants became known as education creators as their class videos, songs etc that were on their personal channel gained attention due to COVID-19. The characteristics of the professional teacher identity are as follows. First, during the participant’s school days they had a teacher who they wanted to be like. Second, the participants had clear values and beliefs and were the same after they quit teaching. Third, the participant’s future self-image was specific and focused on education such as education professional, teacher, and educational entrepreneur even after quitting teaching. Fourth, the participants maintained the perspective as an agent even after quitting teaching. The meanings found through the study of professional teacher identity are as follows. First, education creators with teaching experience pursued communication with others. The subject of communication expanded from students to subscribers. Second, education creators with teaching experience had multiple identities coexisting. There was a great change in institutional identity, and discourse identity and affinity identity influenced leaving the teaching profession. Third, teachers were aiming for autonomy between a public educational official and educational professional. Fourth, elementary teachers were experiencing confusion in professionality between child education professionals and curriculum education professionals. The conclusions of this study are as follows. First, as an education creator, the participants in this study had a distinct area of interest and were living a leading life as a main agent of action. Second, the participants in this study maintained the professional teacher identity even after leaving teaching. Third, the participants in this study viewed their personal channel on the online platform as a space of life where there are meaningful communications, and a space of education. Fourth, participants in this study were hoping for the teachers to autonomously be active as an education creator and to change from the regulation perspective to educational perspective to contribute to school education. The proposals for the education policy are as follows. First, support is needed to allow interchange of information and autonomous feedback by providing a place for the teacher creators to collaborate. Second, practical studies are needed to re-examine from the educational perspective on civil complaints to teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.