본 연구는 공공부문 종사자의 학습민첩성, 만화경 경력태도, 직원몰입 및 경력몰입 간 구조적 관계를 검증하기 위하여 진행하였다. 이를 통하여 공공부문 구성원의 학습과 경력개발에 관한 인적자원개발 차원의 시사점을 제시하고자 하였다. 연구 변인 간 구조 관계 검증을 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 및 경력몰입 간 관계는 어떠한가? 둘째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 ...
본 연구는 공공부문 종사자의 학습민첩성, 만화경 경력태도, 직원몰입 및 경력몰입 간 구조적 관계를 검증하기 위하여 진행하였다. 이를 통하여 공공부문 구성원의 학습과 경력개발에 관한 인적자원개발 차원의 시사점을 제시하고자 하였다. 연구 변인 간 구조 관계 검증을 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 및 경력몰입 간 관계는 어떠한가? 둘째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 매개효과가 있는가? 셋째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 경력몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 매개효과가 있는가? 상기 연구 문제 분석을 위하여 국내 공공부문 종사자를 대상으로 온라인 방식 설문조사를 진행하였으며 355부의 설문 응답지를 회수하였다. 통계분석 프로그램 SPSS 26.0 및 AMOS 26.0를 활용하여 설문 응답 결과를 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 공공부문 종사자의 학습민첩성은 직원몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으나 경력몰입에는 직접적인 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 둘째, 공공부문 구성원의 학습민첩성과 직원몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 부분 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 경력몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 완전 매개 역할을 하는 것으로 분석되었다. 연구 결과에 따라 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 조직구성원의 학습민첩성 개발을 위하여 조직 차원에서의 인적자원개발 제도 정비가 요구된다. 둘째, 학습민첩성과 만화경 경력태도를 보유한 조직구성원이 업무에 몰입하고 조직 성과를 달성할 수 있는 조직문화를 정립하려는 노력이 필요할 것이다. 셋째, 조직구성원의 학습민첩성 발현과 개인 주도적 경력개발 증진을 위하여 새로운 업무적 시도를 장려해야 하며 유연한 경력개발제도 수립이 요구된다. 공공조직 신규 직원 이탈 방지를 위하여 높은 수준의 학습민첩성을 보유한 인재 채용을 검토하는 방안 역시 고려할 필요성이 있을 것이다. 상기와 같은 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 한계점을 도출하여 향후 연구 방향성을 제시하였다.
본 연구는 공공부문 종사자의 학습민첩성, 만화경 경력태도, 직원몰입 및 경력몰입 간 구조적 관계를 검증하기 위하여 진행하였다. 이를 통하여 공공부문 구성원의 학습과 경력개발에 관한 인적자원개발 차원의 시사점을 제시하고자 하였다. 연구 변인 간 구조 관계 검증을 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 및 경력몰입 간 관계는 어떠한가? 둘째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 직원몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 매개효과가 있는가? 셋째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 경력몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 매개효과가 있는가? 상기 연구 문제 분석을 위하여 국내 공공부문 종사자를 대상으로 온라인 방식 설문조사를 진행하였으며 355부의 설문 응답지를 회수하였다. 통계분석 프로그램 SPSS 26.0 및 AMOS 26.0를 활용하여 설문 응답 결과를 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 공공부문 종사자의 학습민첩성은 직원몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으나 경력몰입에는 직접적인 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 둘째, 공공부문 구성원의 학습민첩성과 직원몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 부분 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 공공부문 종사자의 학습민첩성과 경력몰입 간 관계에서 만화경 경력태도는 완전 매개 역할을 하는 것으로 분석되었다. 연구 결과에 따라 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 조직구성원의 학습민첩성 개발을 위하여 조직 차원에서의 인적자원개발 제도 정비가 요구된다. 둘째, 학습민첩성과 만화경 경력태도를 보유한 조직구성원이 업무에 몰입하고 조직 성과를 달성할 수 있는 조직문화를 정립하려는 노력이 필요할 것이다. 셋째, 조직구성원의 학습민첩성 발현과 개인 주도적 경력개발 증진을 위하여 새로운 업무적 시도를 장려해야 하며 유연한 경력개발제도 수립이 요구된다. 공공조직 신규 직원 이탈 방지를 위하여 높은 수준의 학습민첩성을 보유한 인재 채용을 검토하는 방안 역시 고려할 필요성이 있을 것이다. 상기와 같은 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 한계점을 도출하여 향후 연구 방향성을 제시하였다.
The purpose of this study was to identify a structural relationship between Learning agility, Kaleidoscope career attitude, Employee engagement, and Career commitment of public sector employees. It was intended to present implications regarding the learning and career development of public sector em...
The purpose of this study was to identify a structural relationship between Learning agility, Kaleidoscope career attitude, Employee engagement, and Career commitment of public sector employees. It was intended to present implications regarding the learning and career development of public sector employees from the aspect of human resource development based on this study. The research questions to identify a structural relationship of the variables above are as follows. First, What is the relationship between Learning agility, Employee engagement, and Career commitment in public sector employees? Second, does the Kaleidoscope career attitude have a mediating effect on the relationship between Learning agility and Employee engagement of public sector employees? Third, Does the Kaleidoscope career attitude have a mediating effect on the relationship between Learning agility and Career commitment of workers in the public sector? In order to analyze the above research question, an online survey was conducted targeting domestic public sector employees, and 355 copies of the questionnaire were collected. The survey responses were analyzed using the statistical analysis programs, named SPSS 26.0 as well as AMOS 26.0, and the results are as follows. First, Learning agility of public sector employees was found to have a significant effect on Employee engagement, but it was analyzed to have no significant effect on Career commitment. Second, Kaleidoscope career attitude was found to have a partial mediating effect on the relationship between Learning agility and Employee engagement of public sector employees. Third, Kaleidoscope career attitude was analyzed to have a complete mediating effect on the relationship between Learning agility and Career commitment of public sector employees. According to the research results, the following implications were presented. First, it is required to improve the overall quality of human resource development policy of the public sector to develop the Learning agility of employees. Second, institutional support such as creating organizational culture will be needed for employees to have Learning agility and Kaleidoscope career attitude to engage in their work, and attain the final goal of their affiliation. Third, to develop Learning agility and support self-directed career development of public sector employees, work attempts of employees in a different way should be encouraged. Additionally, flexible career development policies should be established by public sector institutions. In order to prevent the resignation of newly hired employees in public organizations, it is also necessary to consider hiring employees with a high level of Learning agility. Research limitations had been derived based on the research results above, and future research suggestions had been presented.
The purpose of this study was to identify a structural relationship between Learning agility, Kaleidoscope career attitude, Employee engagement, and Career commitment of public sector employees. It was intended to present implications regarding the learning and career development of public sector employees from the aspect of human resource development based on this study. The research questions to identify a structural relationship of the variables above are as follows. First, What is the relationship between Learning agility, Employee engagement, and Career commitment in public sector employees? Second, does the Kaleidoscope career attitude have a mediating effect on the relationship between Learning agility and Employee engagement of public sector employees? Third, Does the Kaleidoscope career attitude have a mediating effect on the relationship between Learning agility and Career commitment of workers in the public sector? In order to analyze the above research question, an online survey was conducted targeting domestic public sector employees, and 355 copies of the questionnaire were collected. The survey responses were analyzed using the statistical analysis programs, named SPSS 26.0 as well as AMOS 26.0, and the results are as follows. First, Learning agility of public sector employees was found to have a significant effect on Employee engagement, but it was analyzed to have no significant effect on Career commitment. Second, Kaleidoscope career attitude was found to have a partial mediating effect on the relationship between Learning agility and Employee engagement of public sector employees. Third, Kaleidoscope career attitude was analyzed to have a complete mediating effect on the relationship between Learning agility and Career commitment of public sector employees. According to the research results, the following implications were presented. First, it is required to improve the overall quality of human resource development policy of the public sector to develop the Learning agility of employees. Second, institutional support such as creating organizational culture will be needed for employees to have Learning agility and Kaleidoscope career attitude to engage in their work, and attain the final goal of their affiliation. Third, to develop Learning agility and support self-directed career development of public sector employees, work attempts of employees in a different way should be encouraged. Additionally, flexible career development policies should be established by public sector institutions. In order to prevent the resignation of newly hired employees in public organizations, it is also necessary to consider hiring employees with a high level of Learning agility. Research limitations had been derived based on the research results above, and future research suggestions had been presented.
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