우리나라는 도서관 선진국과는 달리 아직 사서교사에 대한 인식이 높지 않으며, 미디어 리터러시 교육도 사서교사가 담당하지 못하고 정보활용에 대한 전문성과 거리감이 있는 교과교사가 부수적으로 수행하고 있다. 이에 따라 본 연구는 사서교사가 가지고 있는 미디어 리터러시 공통역량에 대한 인식이 실제 미디어 리터러시 교육역량을 확보하는 데에 미치는 영향을 분...
우리나라는 도서관 선진국과는 달리 아직 사서교사에 대한 인식이 높지 않으며, 미디어 리터러시 교육도 사서교사가 담당하지 못하고 정보활용에 대한 전문성과 거리감이 있는 교과교사가 부수적으로 수행하고 있다. 이에 따라 본 연구는 사서교사가 가지고 있는 미디어 리터러시 공통역량에 대한 인식이 실제 미디어 리터러시 교육역량을 확보하는 데에 미치는 영향을 분석하여 사서교사가 미디어 리터러시를 교육하기 위한 환경 구축과 갖추어야 할 역량을 도출하기 위한 목적으로 수행되었다. 문헌연구, 설문연구, 통계분석을 바탕으로 진행한 연구 결과를 종합적으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 미디어의 발전 및 지식정보의 응용 방식을 반영하여 본 연구에서는 미디어 리터러시를 ‘미디어를 활용하여 제공되는 정보에 효율적, 효과적으로 접근하여 이를 이해⋅분석⋅종합⋅평가할 수 있고 이를 다른 미디어 이용자들과 공유하면서 소통하는 능력’으로 정의하였다. 둘째, 학교도서관에서 사서교사가 종합적인 리터러시 교육을 지속적으로 수행해왔다는 점을 확인하고 사서교사가 미디어 리터러시 교육 관련 역량을 고루 갖추고 교육을 해야 할 필요성에 대해 인지하였다. 셋째, 교사-학생 미디어 리터러시 공통역량으로는 크게 ‘미디어에 대한 지식 및 이해’, ‘비판적 사고’, ‘미디어 활용’, ‘윤리적 실천’ 네 가지 영역으로 구분하여 하위 역량을 구성하였다. 미디어 리터러시 교육역량과 관련해서는 ‘사회적 참여 교육역량’, ‘교육학 및 교육문화기술 역량’, ‘교육환경 변화 대응 역량’, ‘윤리적 실천 교육역량’, ‘미디어 정보 교육역량’, ‘미디어 사용법 인지 교육역량’, ‘미디어 정보 선택·수집 교육역량’을 도출하였다. 넷째, 미디어 리터러시 세부 공통역량에 대한 인지 정도와 미디어 리터러시 교육역량 사이에는 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 또 공통역량에 대한 인지도와 학교 및 도서관 환경 사이의 상관관계를 분석한 결과, 수업 시수를 확보 및 교육내용 선정, 미디어 리터러시 교육 담당자로서 사서교사를 인식하도록 하는 부분에 대해서는, 사서교사 개인 내적으로 공통역량을 확보하는 것과는 별도로 학교 구성원들의 협력, 제도적 뒷받침 등 외부적 강화 방안이 필요한 것으로 분석되었다. 다섯째, 미디어 리터러시 교육역량을 확보하려면 공통역량 중 미디어 정보 생산 능력, 미디어 정보 평가 역량을 갖추는 것이 중요하다. 이 두 가지 중요 역량에 초점을 두면서도, 미디어 리터러시의 하위 세부 역량들을 균형 있게 갖추어 미디어 리터러시 교육이 질적으로 제고될 수 있도록 해야 한다. 학교도서관에서 사서교사가 미디어 리터러시 교육을 담당할 때에 도서관 및 미디어 리터러시 전문가로서, 더 깊이 있고 포괄적으로 미디어 리터러시 역량을 갖춘다면 사서교사가 미디어 리터러시 교육을 전담해야 한다는 주장의 당위성이 확보될 수 있을 것이다.
우리나라는 도서관 선진국과는 달리 아직 사서교사에 대한 인식이 높지 않으며, 미디어 리터러시 교육도 사서교사가 담당하지 못하고 정보활용에 대한 전문성과 거리감이 있는 교과교사가 부수적으로 수행하고 있다. 이에 따라 본 연구는 사서교사가 가지고 있는 미디어 리터러시 공통역량에 대한 인식이 실제 미디어 리터러시 교육역량을 확보하는 데에 미치는 영향을 분석하여 사서교사가 미디어 리터러시를 교육하기 위한 환경 구축과 갖추어야 할 역량을 도출하기 위한 목적으로 수행되었다. 문헌연구, 설문연구, 통계분석을 바탕으로 진행한 연구 결과를 종합적으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 미디어의 발전 및 지식정보의 응용 방식을 반영하여 본 연구에서는 미디어 리터러시를 ‘미디어를 활용하여 제공되는 정보에 효율적, 효과적으로 접근하여 이를 이해⋅분석⋅종합⋅평가할 수 있고 이를 다른 미디어 이용자들과 공유하면서 소통하는 능력’으로 정의하였다. 둘째, 학교도서관에서 사서교사가 종합적인 리터러시 교육을 지속적으로 수행해왔다는 점을 확인하고 사서교사가 미디어 리터러시 교육 관련 역량을 고루 갖추고 교육을 해야 할 필요성에 대해 인지하였다. 셋째, 교사-학생 미디어 리터러시 공통역량으로는 크게 ‘미디어에 대한 지식 및 이해’, ‘비판적 사고’, ‘미디어 활용’, ‘윤리적 실천’ 네 가지 영역으로 구분하여 하위 역량을 구성하였다. 미디어 리터러시 교육역량과 관련해서는 ‘사회적 참여 교육역량’, ‘교육학 및 교육문화기술 역량’, ‘교육환경 변화 대응 역량’, ‘윤리적 실천 교육역량’, ‘미디어 정보 교육역량’, ‘미디어 사용법 인지 교육역량’, ‘미디어 정보 선택·수집 교육역량’을 도출하였다. 넷째, 미디어 리터러시 세부 공통역량에 대한 인지 정도와 미디어 리터러시 교육역량 사이에는 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 또 공통역량에 대한 인지도와 학교 및 도서관 환경 사이의 상관관계를 분석한 결과, 수업 시수를 확보 및 교육내용 선정, 미디어 리터러시 교육 담당자로서 사서교사를 인식하도록 하는 부분에 대해서는, 사서교사 개인 내적으로 공통역량을 확보하는 것과는 별도로 학교 구성원들의 협력, 제도적 뒷받침 등 외부적 강화 방안이 필요한 것으로 분석되었다. 다섯째, 미디어 리터러시 교육역량을 확보하려면 공통역량 중 미디어 정보 생산 능력, 미디어 정보 평가 역량을 갖추는 것이 중요하다. 이 두 가지 중요 역량에 초점을 두면서도, 미디어 리터러시의 하위 세부 역량들을 균형 있게 갖추어 미디어 리터러시 교육이 질적으로 제고될 수 있도록 해야 한다. 학교도서관에서 사서교사가 미디어 리터러시 교육을 담당할 때에 도서관 및 미디어 리터러시 전문가로서, 더 깊이 있고 포괄적으로 미디어 리터러시 역량을 갖춘다면 사서교사가 미디어 리터러시 교육을 전담해야 한다는 주장의 당위성이 확보될 수 있을 것이다.
Unlike advanced countries in school libraries, Korea has not yet high awareness of school librarians, and media literacy education is conducted by subject teachers who lack media and information literacy, not school librarians. Therefore, this study analyzed the effect of school librarian's perc...
Unlike advanced countries in school libraries, Korea has not yet high awareness of school librarians, and media literacy education is conducted by subject teachers who lack media and information literacy, not school librarians. Therefore, this study analyzed the effect of school librarian's perception of common media literacy on securing media literacy educational competencies for the purpose of extracting the educational competencies of media literacy required of school librarians and creating an educational environment for media literacy education. The results of research conducted based on literature surveys, surveys, and statistical analysis are summarized as follows. First, reflecting the development of media and the use of knowledge information, in this study, media literacy was defined as 'the ability to efficiently and effectively access information provided using media, understand, analyze, comprehensively evaluate it, and share and communicate with other media users'. Second, It has been confirmed that school librarians continue to provide comprehensive literacy education at the school library and should have competencies to teach media literacy evenly. Third, teacher-student common media literacy consists of four competencies: 'knowledge and understanding of media', 'critical thinking', 'media utilization', and 'ethical practice'. Regarding the educational competency of media literacy, 'social participation', 'education and educational culture technology', 'response to changes in the educational environment', 'ethical practice', 'media information', 'recognition of media usage', and 'media information selection and collection' were derived. Fourth, it was analyzed that there was a significant correlation between the degree of perception of the detailed common competency of media literacy and the educational competency of media literacy. and as a result of analyzing the correlation between awareness of common competencies and the school and library environment, 'the number of classes, selecting educational contents, and recognizing school librarians as media literacy education personnel', Apart from securing common competencies for school librarians personally, was analyzed that external reinforcement measures such as cooperation and institutional support of school members are needed. Fifth, In order to secure media literacy education competency, it is important to have media information production capability and media information evaluation capability among common capabilities. While focusing on these two important competencies, it is necessary to balance the sub-detailed competencies of media literacy so that media literacy education can be qualitatively improved. As library and media literacy expert when school librarians are in charge of media literacy education in school libraries, if they have more in-depth and comprehensive media literacy skills, it will be justified to argue that librarians should be in charge of media literacy education.
Unlike advanced countries in school libraries, Korea has not yet high awareness of school librarians, and media literacy education is conducted by subject teachers who lack media and information literacy, not school librarians. Therefore, this study analyzed the effect of school librarian's perception of common media literacy on securing media literacy educational competencies for the purpose of extracting the educational competencies of media literacy required of school librarians and creating an educational environment for media literacy education. The results of research conducted based on literature surveys, surveys, and statistical analysis are summarized as follows. First, reflecting the development of media and the use of knowledge information, in this study, media literacy was defined as 'the ability to efficiently and effectively access information provided using media, understand, analyze, comprehensively evaluate it, and share and communicate with other media users'. Second, It has been confirmed that school librarians continue to provide comprehensive literacy education at the school library and should have competencies to teach media literacy evenly. Third, teacher-student common media literacy consists of four competencies: 'knowledge and understanding of media', 'critical thinking', 'media utilization', and 'ethical practice'. Regarding the educational competency of media literacy, 'social participation', 'education and educational culture technology', 'response to changes in the educational environment', 'ethical practice', 'media information', 'recognition of media usage', and 'media information selection and collection' were derived. Fourth, it was analyzed that there was a significant correlation between the degree of perception of the detailed common competency of media literacy and the educational competency of media literacy. and as a result of analyzing the correlation between awareness of common competencies and the school and library environment, 'the number of classes, selecting educational contents, and recognizing school librarians as media literacy education personnel', Apart from securing common competencies for school librarians personally, was analyzed that external reinforcement measures such as cooperation and institutional support of school members are needed. Fifth, In order to secure media literacy education competency, it is important to have media information production capability and media information evaluation capability among common capabilities. While focusing on these two important competencies, it is necessary to balance the sub-detailed competencies of media literacy so that media literacy education can be qualitatively improved. As library and media literacy expert when school librarians are in charge of media literacy education in school libraries, if they have more in-depth and comprehensive media literacy skills, it will be justified to argue that librarians should be in charge of media literacy education.
주제어
#미디어 리터러시 사서교사 학교도서관 media literacy school librarian school library
학위논문 정보
저자
강슬기
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 문헌정보교육전공
지도교수
이승민
발행연도
2023
총페이지
v, 72장
키워드
미디어 리터러시 사서교사 학교도서관 media literacy school librarian school library
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.