급변하는 사회 환경 속에서 불안정한 성장기를 거치는 청소년들은 심리적인 부담과 부적응으로 정서적 어려움을 느끼고 있다. 독서치료는 책을 매개로 심리적·정서적 문제를 치유하고 건강한 삶을 살도록 돕는 활동으로 미래를 이끌어 갈 청소년들이 학교생활에 적응하고 올바른 인격을 함양하도록 학교도서관 독서치료 프로그램의 개발과 관심이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 독서교육을 담당하는 학교도서관 사서(교사)의 발달적 독서치료에 대한 인식과 활용현황을 분석하여 개선사항을 알아보고 효율적인 운영방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 문헌 연구, ...
급변하는 사회 환경 속에서 불안정한 성장기를 거치는 청소년들은 심리적인 부담과 부적응으로 정서적 어려움을 느끼고 있다. 독서치료는 책을 매개로 심리적·정서적 문제를 치유하고 건강한 삶을 살도록 돕는 활동으로 미래를 이끌어 갈 청소년들이 학교생활에 적응하고 올바른 인격을 함양하도록 학교도서관 독서치료 프로그램의 개발과 관심이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 독서교육을 담당하는 학교도서관 사서(교사)의 발달적 독서치료에 대한 인식과 활용현황을 분석하여 개선사항을 알아보고 효율적인 운영방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 문헌 연구, 사례 연구, 설문 조사, 면담을 바탕으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 사서(교사)는 독서치료 프로그램이 청소년의 정서 안정과 타인 관계 개선, 자아존중감 향상 등의 효과와 기대에 긍정적으로 인식하며, 청소년을 대상으로 학교도서관에서 실시하는 독서치료 프로그램에 대한 필요성을 느끼고 있음을 확인하였다. 둘째, 사서(교사)의 자질과 전문성 향상을 위해 교육청 사서 연수 및 국립중앙도서관 사서 교육 프로그램 등 정규 교육 프로그램을 기획하여 제공하는 것이 필요하다. 또한 독서치료 전문사서를 양성하기 위한 교육과정과 제도적인 방안이 마련되어 사서의 자질을 개발하고 전문성을 강화할 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 셋째, 내실 있는 프로그램 운영을 위해 전문상담교사, 진로교사, 보건교사 등 타 교과 교사와의 협력 체계가 필요하다. 독서치료 프로그램의 효과적인 운영을 위해 각 교과의 전문 지식을 바탕으로 청소년 상황과 특성에 맞는 다양한 프로그램을 기획하여 운영할 수 있도록 학교 구성원 간의 소통과 협력이 필요하다. 넷째, 학생들의 참여를 유도하기 위한 홍보 방안을 마련하여 독서치료 프로그램을 알리는 노력이 필요하다. 다양한 홍보 채널을 활용하여 독서치료 프로그램에 대해 긍정적으로 인식하고 참여할 수 있도록 홍보 활동이 실행되어야 하며 정규 교과과정 시간 내에 시간을 확보해서 운영되어야 한다. 다섯째, 청소년의 정서와 상황을 고려하여 다양하고 타당성 있는 독서치료 프로그램이 개발되고 운영되어야 한다. 학교급별 청소년의 특성과 환경에 적합한 사례를 바탕으로 자료를 제공하고 다양한 매체를 활용한 세분화된 독서치료 프로그램이 개발되고 마련되어야 한다. 여섯째, 청소년의 상황과 특성과 유형 등에 적합한 상황별 도서목록을 개발하여야 한다. 참여자의 다양한 상황을 고려하여 적합한 도서를 선정하고 효율적으로 독서치료가 이루어지도록 해야 한다. 일곱째, 독서치료 프로그램이 종료된 후에도 독서치료의 효과를 위해 지속적인 관심과 지도가 이루어져야 한다. 독서치료를 통해 의미 있는 내적 변화와 행동을 강화시킬 수 있도록 추후활동과 평가를 시행하여 자신의 문제를 직시하게 도와주며 현실적으로 이루어지도록 지원해 주어야 한다. 학교도서관 사서(교사)의 지속적인 관심과 노력으로 학교 교육과정 속에서 발달적 독서치료 프로그램이 활성화된다면 청소년들이 책을 통해 바람직한 인격을 형성하고 스스로 자신의 문제를 해결해 가는 건강한 사회구성원으로 성장하는데 기여할 수 있을 것이다.
급변하는 사회 환경 속에서 불안정한 성장기를 거치는 청소년들은 심리적인 부담과 부적응으로 정서적 어려움을 느끼고 있다. 독서치료는 책을 매개로 심리적·정서적 문제를 치유하고 건강한 삶을 살도록 돕는 활동으로 미래를 이끌어 갈 청소년들이 학교생활에 적응하고 올바른 인격을 함양하도록 학교도서관 독서치료 프로그램의 개발과 관심이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 독서교육을 담당하는 학교도서관 사서(교사)의 발달적 독서치료에 대한 인식과 활용현황을 분석하여 개선사항을 알아보고 효율적인 운영방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 문헌 연구, 사례 연구, 설문 조사, 면담을 바탕으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 사서(교사)는 독서치료 프로그램이 청소년의 정서 안정과 타인 관계 개선, 자아존중감 향상 등의 효과와 기대에 긍정적으로 인식하며, 청소년을 대상으로 학교도서관에서 실시하는 독서치료 프로그램에 대한 필요성을 느끼고 있음을 확인하였다. 둘째, 사서(교사)의 자질과 전문성 향상을 위해 교육청 사서 연수 및 국립중앙도서관 사서 교육 프로그램 등 정규 교육 프로그램을 기획하여 제공하는 것이 필요하다. 또한 독서치료 전문사서를 양성하기 위한 교육과정과 제도적인 방안이 마련되어 사서의 자질을 개발하고 전문성을 강화할 수 있는 방안이 마련되어야 한다. 셋째, 내실 있는 프로그램 운영을 위해 전문상담교사, 진로교사, 보건교사 등 타 교과 교사와의 협력 체계가 필요하다. 독서치료 프로그램의 효과적인 운영을 위해 각 교과의 전문 지식을 바탕으로 청소년 상황과 특성에 맞는 다양한 프로그램을 기획하여 운영할 수 있도록 학교 구성원 간의 소통과 협력이 필요하다. 넷째, 학생들의 참여를 유도하기 위한 홍보 방안을 마련하여 독서치료 프로그램을 알리는 노력이 필요하다. 다양한 홍보 채널을 활용하여 독서치료 프로그램에 대해 긍정적으로 인식하고 참여할 수 있도록 홍보 활동이 실행되어야 하며 정규 교과과정 시간 내에 시간을 확보해서 운영되어야 한다. 다섯째, 청소년의 정서와 상황을 고려하여 다양하고 타당성 있는 독서치료 프로그램이 개발되고 운영되어야 한다. 학교급별 청소년의 특성과 환경에 적합한 사례를 바탕으로 자료를 제공하고 다양한 매체를 활용한 세분화된 독서치료 프로그램이 개발되고 마련되어야 한다. 여섯째, 청소년의 상황과 특성과 유형 등에 적합한 상황별 도서목록을 개발하여야 한다. 참여자의 다양한 상황을 고려하여 적합한 도서를 선정하고 효율적으로 독서치료가 이루어지도록 해야 한다. 일곱째, 독서치료 프로그램이 종료된 후에도 독서치료의 효과를 위해 지속적인 관심과 지도가 이루어져야 한다. 독서치료를 통해 의미 있는 내적 변화와 행동을 강화시킬 수 있도록 추후활동과 평가를 시행하여 자신의 문제를 직시하게 도와주며 현실적으로 이루어지도록 지원해 주어야 한다. 학교도서관 사서(교사)의 지속적인 관심과 노력으로 학교 교육과정 속에서 발달적 독서치료 프로그램이 활성화된다면 청소년들이 책을 통해 바람직한 인격을 형성하고 스스로 자신의 문제를 해결해 가는 건강한 사회구성원으로 성장하는데 기여할 수 있을 것이다.
Teenagers who go through an unstable growth period in the rapidly changing environment of society are experiencing emotional difficulties due to excessive psychological burden and maladjustment. Bibliotherapy is an activity that helps heal psychological and emotional problems and live a healthy life...
Teenagers who go through an unstable growth period in the rapidly changing environment of society are experiencing emotional difficulties due to excessive psychological burden and maladjustment. Bibliotherapy is an activity that helps heal psychological and emotional problems and live a healthy life through books, and requires the development and attention to the development of the school's bibliotherapy programs to help teenagers who will lead the future adapt to life at school and cultivate the right personality. Therefore, the purpose of this research is to analyze the awareness of developmental bibliotherapy by the school librarians in charge of reading education for youth and the current status of use of it to find out the matters for improvement and seek ways to operate it efficiently. The summary of the results analyzed based on literature research, case studies, surveys, and interviews is as follows. First, it was confirmed that the school librarians positively recognizes the effects and expectations of stabilizing youth emotions, improving relationships with others, and improving self-esteem, and feels the need for a bibliotherapy program conducted by the school library for teenagers. Second, in order to improve the quality and expertise of school librarians, it is necessary to plan and provide regular education programs such as librarian training at the Office of Education and librarian education programs at the National Library of Korea. In addition, a curriculum and institutional measures to foster bibliotherapy professional librarians should be prepared to develop the qualities of librarians and strengthen their expertise. Third, a system of cooperation with teachers from other subjects, such as professional school counselors, career teachers, and health teachers, is needed for the operation of substantial programs. For the effective operation of the bibliotherapy program, communication and cooperation between members of the school are necessary to plan and operate various programs tailored to the circumstances and characteristics of the youth situation based on the expertise of each subject. Fourth, it is necessary to make efforts to promote bibliotherapy programs by preparing promotional measures to induce students to participate. Promotional activities shall be implemented to positively recognize and participate in bibliotherapy programs by utilizing various promotional channels, which should be operated by securing time within the time of the regular curriculum. Fifth, various and reasonable bibliotherapy programs should be developed and operated in consideration of the emotions and situations of teenagers. Based on cases suitable for the characteristics and environment of teenagers by school level, data should be provided, and subdivided bibliotherapy programs utilizing various media should be developed and prepared. Sixth, lists of books by situation suitable for the situation, characteristics, types, etc. of teenagers should be developed. In consideration of the various situations of participants, appropriate books should be selected and bibliotherapy should be carried out efficiently. Seventh, continuous attention and guidance should be provided for the effect of bibliotherapy even after the end of the bibliotherapy program. In order to strengthen meaningful internal changes and behavior through bibliotherapy, later activities and evaluations shall be conducted to help them face their own problems and support them to achieve it in reality. If a developmental bibliotherapy program is activated in the school's curriculum through the continuous interest and efforts of school librarians in the school library, it will contribute to helping teenagers grow into healthy members of the society who form a desirable personality through books and solve their own problems.
Teenagers who go through an unstable growth period in the rapidly changing environment of society are experiencing emotional difficulties due to excessive psychological burden and maladjustment. Bibliotherapy is an activity that helps heal psychological and emotional problems and live a healthy life through books, and requires the development and attention to the development of the school's bibliotherapy programs to help teenagers who will lead the future adapt to life at school and cultivate the right personality. Therefore, the purpose of this research is to analyze the awareness of developmental bibliotherapy by the school librarians in charge of reading education for youth and the current status of use of it to find out the matters for improvement and seek ways to operate it efficiently. The summary of the results analyzed based on literature research, case studies, surveys, and interviews is as follows. First, it was confirmed that the school librarians positively recognizes the effects and expectations of stabilizing youth emotions, improving relationships with others, and improving self-esteem, and feels the need for a bibliotherapy program conducted by the school library for teenagers. Second, in order to improve the quality and expertise of school librarians, it is necessary to plan and provide regular education programs such as librarian training at the Office of Education and librarian education programs at the National Library of Korea. In addition, a curriculum and institutional measures to foster bibliotherapy professional librarians should be prepared to develop the qualities of librarians and strengthen their expertise. Third, a system of cooperation with teachers from other subjects, such as professional school counselors, career teachers, and health teachers, is needed for the operation of substantial programs. For the effective operation of the bibliotherapy program, communication and cooperation between members of the school are necessary to plan and operate various programs tailored to the circumstances and characteristics of the youth situation based on the expertise of each subject. Fourth, it is necessary to make efforts to promote bibliotherapy programs by preparing promotional measures to induce students to participate. Promotional activities shall be implemented to positively recognize and participate in bibliotherapy programs by utilizing various promotional channels, which should be operated by securing time within the time of the regular curriculum. Fifth, various and reasonable bibliotherapy programs should be developed and operated in consideration of the emotions and situations of teenagers. Based on cases suitable for the characteristics and environment of teenagers by school level, data should be provided, and subdivided bibliotherapy programs utilizing various media should be developed and prepared. Sixth, lists of books by situation suitable for the situation, characteristics, types, etc. of teenagers should be developed. In consideration of the various situations of participants, appropriate books should be selected and bibliotherapy should be carried out efficiently. Seventh, continuous attention and guidance should be provided for the effect of bibliotherapy even after the end of the bibliotherapy program. In order to strengthen meaningful internal changes and behavior through bibliotherapy, later activities and evaluations shall be conducted to help them face their own problems and support them to achieve it in reality. If a developmental bibliotherapy program is activated in the school's curriculum through the continuous interest and efforts of school librarians in the school library, it will contribute to helping teenagers grow into healthy members of the society who form a desirable personality through books and solve their own problems.
주제어
#학교도서관 발달적 독서치료 중·고등학교 School Library Developmental bibliotherapy Middle-High School
학위논문 정보
저자
최지은
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 문헌정보교육전공
지도교수
김유승
발행연도
2023
총페이지
iv, 123 p.
키워드
학교도서관 발달적 독서치료 중·고등학교 School Library Developmental bibliotherapy Middle-High School
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.