현재 K-POP 아이돌 시장은 전 세계에서 확장하고 있으며 아이돌 육성 시스템으로 데뷔한 아이돌 그룹이 많아지고 있다. 2012년 ‘엑소’가 아이돌 세계관이라는 개념을 처음 시도하였고, 2013년 ‘방탄소년단’이 아이돌 세계관을 통해 성공을 거두면서 많은 K-POP 연예 기획사가 경쟁력을 높이기 위해 아이돌 그룹을 만들기 전에 세계관을 먼저 기획하는 경향을 보인다. 이와 같은 세계관의 활용은 아이돌 그룹의 정체성을 선명하게 하고 이를 기반으로 확장적인 스토리월드를 구축함으로써 아이돌 그룹의 가치를 극대화하기 위한 전략이다. 본고에서 K-POP 아이돌 세계관의 구축 전략에 대해 연구하였다. ...
현재 K-POP 아이돌 시장은 전 세계에서 확장하고 있으며 아이돌 육성 시스템으로 데뷔한 아이돌 그룹이 많아지고 있다. 2012년 ‘엑소’가 아이돌 세계관이라는 개념을 처음 시도하였고, 2013년 ‘방탄소년단’이 아이돌 세계관을 통해 성공을 거두면서 많은 K-POP 연예 기획사가 경쟁력을 높이기 위해 아이돌 그룹을 만들기 전에 세계관을 먼저 기획하는 경향을 보인다. 이와 같은 세계관의 활용은 아이돌 그룹의 정체성을 선명하게 하고 이를 기반으로 확장적인 스토리월드를 구축함으로써 아이돌 그룹의 가치를 극대화하기 위한 전략이다. 본고에서 K-POP 아이돌 세계관의 구축 전략에 대해 연구하였다. 트랜스미디어 스토리텔링의 두 가지 주요 요소는 1) 세계관 공유, 2) 부가적 이해의 지속적 창출이다. 여기서 세계관은 기존의 세계관의 정의와 달리 유니버스 즉 창작물 속의 가상 세계를 말하는 것이다. 본고에서 연구하는 K-POP 아이돌 세계관은 아이돌 그룹 멤버에게 캐릭터를 부여하고 음악으로 전달하고자 하는 메시지를 담은 유니버스 즉 스토리 월드를 만드는 것이다. 아이돌 세계관 구축 전략에 대한 선행 연구가 많이 없기 때문에 트랜스미디어 스토리텔링에 대한 선행 연구와 구체적인 아이돌 그룹 세계관에 대한 선행 연구를 검토한 후 2012년 아이돌 세계관 개념 형성된 후부터 현재 2022년 7월까지 데뷔한 22개 아이돌 그룹을 연구 대상으로 선정하고 아이돌 세계관 유형을 분류해서 대표 사례를 분석하는 방식으로 연구를 진행했다. 본고에서 아이돌 세계관 유형은 세계관 구축 방식, 스토리의 연속성 그리고 스토리의 장르를 기준으로 분류했다. 연구 대상으로 선정된 22개 아이돌 그룹을 분류된 10개 세계관 유형의 대표적인 사례의 세계관, 세계관 연관된 활동, 연결성, 전략적 시사점 4부분으로 나눠서 살펴봤다. A-E-X 유형 ‘온리원오브’, B-E-Z 유형 ‘방탄소년단’, A-F-Y 유형 ‘엑소’, A-F-Z 유형 ‘에스파’, B-F-Y 유형 ‘몬스타엑스’, B-F-Z 유형 ‘피원하모니’, A-G-Y 유형 ‘원어스’, B-G-X 유형 ‘레드벨벳’, B-G-Y 유형 ‘여자친구’, B-G-Z 유형 ‘투모로우바이투게더’ 10개 그룹을 구체적으로 분석하였다. 아이돌 기획사가 본고에서 진행된 아이돌 세계관 분류와 분석을 참고하여 더 효과적인 세계관 전략을 세우길 바란다.
현재 K-POP 아이돌 시장은 전 세계에서 확장하고 있으며 아이돌 육성 시스템으로 데뷔한 아이돌 그룹이 많아지고 있다. 2012년 ‘엑소’가 아이돌 세계관이라는 개념을 처음 시도하였고, 2013년 ‘방탄소년단’이 아이돌 세계관을 통해 성공을 거두면서 많은 K-POP 연예 기획사가 경쟁력을 높이기 위해 아이돌 그룹을 만들기 전에 세계관을 먼저 기획하는 경향을 보인다. 이와 같은 세계관의 활용은 아이돌 그룹의 정체성을 선명하게 하고 이를 기반으로 확장적인 스토리월드를 구축함으로써 아이돌 그룹의 가치를 극대화하기 위한 전략이다. 본고에서 K-POP 아이돌 세계관의 구축 전략에 대해 연구하였다. 트랜스미디어 스토리텔링의 두 가지 주요 요소는 1) 세계관 공유, 2) 부가적 이해의 지속적 창출이다. 여기서 세계관은 기존의 세계관의 정의와 달리 유니버스 즉 창작물 속의 가상 세계를 말하는 것이다. 본고에서 연구하는 K-POP 아이돌 세계관은 아이돌 그룹 멤버에게 캐릭터를 부여하고 음악으로 전달하고자 하는 메시지를 담은 유니버스 즉 스토리 월드를 만드는 것이다. 아이돌 세계관 구축 전략에 대한 선행 연구가 많이 없기 때문에 트랜스미디어 스토리텔링에 대한 선행 연구와 구체적인 아이돌 그룹 세계관에 대한 선행 연구를 검토한 후 2012년 아이돌 세계관 개념 형성된 후부터 현재 2022년 7월까지 데뷔한 22개 아이돌 그룹을 연구 대상으로 선정하고 아이돌 세계관 유형을 분류해서 대표 사례를 분석하는 방식으로 연구를 진행했다. 본고에서 아이돌 세계관 유형은 세계관 구축 방식, 스토리의 연속성 그리고 스토리의 장르를 기준으로 분류했다. 연구 대상으로 선정된 22개 아이돌 그룹을 분류된 10개 세계관 유형의 대표적인 사례의 세계관, 세계관 연관된 활동, 연결성, 전략적 시사점 4부분으로 나눠서 살펴봤다. A-E-X 유형 ‘온리원오브’, B-E-Z 유형 ‘방탄소년단’, A-F-Y 유형 ‘엑소’, A-F-Z 유형 ‘에스파’, B-F-Y 유형 ‘몬스타엑스’, B-F-Z 유형 ‘피원하모니’, A-G-Y 유형 ‘원어스’, B-G-X 유형 ‘레드벨벳’, B-G-Y 유형 ‘여자친구’, B-G-Z 유형 ‘투모로우바이투게더’ 10개 그룹을 구체적으로 분석하였다. 아이돌 기획사가 본고에서 진행된 아이돌 세계관 분류와 분석을 참고하여 더 효과적인 세계관 전략을 세우길 바란다.
Currently, the K-POP idol market is expanding around the world, and more and more idol groups have debuted through the idol development system. In 2012, "EXO" first attempted the concept of an idol universe, and as "BTS" succeeded through an idol universe in 2013, many K-pop entertainment agencies t...
Currently, the K-POP idol market is expanding around the world, and more and more idol groups have debuted through the idol development system. In 2012, "EXO" first attempted the concept of an idol universe, and as "BTS" succeeded through an idol universe in 2013, many K-pop entertainment agencies tend to plan their universe first before creating idol groups to increase competitiveness. The use of such a universe is a strategy to maximize the value of the idol group by clarifying the identity of the idol group and building an extended story world based on it.In this paper, the strategy of establishing a K-POP idol universe was studied. The two main elements of transmedia storytelling are 1) sharing a universe, 2) continuous creation of additional understanding.The universe means a virtual world in a creation, unlike the existing definition of the universe. The K-POP idol universe studied in this paper is to create a story world, that contains the message of giving characters to idol group members and delivering them through music.Since there are not many prior studies on the strategy of building an idol universe, 22 idol groups that debuted from 2012 to July 2022 were selected as research subjects and analyzed representative cases after reviewing previous studies on transmedia storytelling and specific idol group universe.In this paper, the idol universe type was classified based on the method of building a universe, the continuity of the story, and the genre of the story. The 22 idol groups selected for the study were divided into four parts: universe, universe-related activities, connectivity, and strategic implications of 10 classified universe types.A-E-X type ‘OnlyOnOf’, B-E-Z type ‘BTS’, A-F-Y type ‘EXO’, A-F-Z type ‘Aespa’, B-F-Y type ‘MONSTA X’, B-F-Z type ‘P1Harmony’, A-G-Y type ‘ONEUS’, B-G-X type, ‘Red Velvet’, B-G-Y type ‘Girlfriend’, B-G-Z type ‘Tomorrow x Together’ group was analyzed specifically.I hope that the idol agency will establish a more effective universe strategy by referring to the classification and analysis of the idol universe conducted in this paper.
Currently, the K-POP idol market is expanding around the world, and more and more idol groups have debuted through the idol development system. In 2012, "EXO" first attempted the concept of an idol universe, and as "BTS" succeeded through an idol universe in 2013, many K-pop entertainment agencies tend to plan their universe first before creating idol groups to increase competitiveness. The use of such a universe is a strategy to maximize the value of the idol group by clarifying the identity of the idol group and building an extended story world based on it.In this paper, the strategy of establishing a K-POP idol universe was studied. The two main elements of transmedia storytelling are 1) sharing a universe, 2) continuous creation of additional understanding.The universe means a virtual world in a creation, unlike the existing definition of the universe. The K-POP idol universe studied in this paper is to create a story world, that contains the message of giving characters to idol group members and delivering them through music.Since there are not many prior studies on the strategy of building an idol universe, 22 idol groups that debuted from 2012 to July 2022 were selected as research subjects and analyzed representative cases after reviewing previous studies on transmedia storytelling and specific idol group universe.In this paper, the idol universe type was classified based on the method of building a universe, the continuity of the story, and the genre of the story. The 22 idol groups selected for the study were divided into four parts: universe, universe-related activities, connectivity, and strategic implications of 10 classified universe types.A-E-X type ‘OnlyOnOf’, B-E-Z type ‘BTS’, A-F-Y type ‘EXO’, A-F-Z type ‘Aespa’, B-F-Y type ‘MONSTA X’, B-F-Z type ‘P1Harmony’, A-G-Y type ‘ONEUS’, B-G-X type, ‘Red Velvet’, B-G-Y type ‘Girlfriend’, B-G-Z type ‘Tomorrow x Together’ group was analyzed specifically.I hope that the idol agency will establish a more effective universe strategy by referring to the classification and analysis of the idol universe conducted in this paper.
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