가정폭력 피해 청소년의 가정폭력 가해 과정 경험 : 근거이론적 연구 중심으로 Experience in the Process of Adolescents Family Violence among Adolescents Victims of Domestic Violence : A Grounded Theory Study원문보기
본 연구의 목적은 가정폭력 피해를 경험한 청소년이 어떠한 과정을 거쳐 가정 내에서 폭력을 행사하게 되는지 그 경험을 심층적으로 이해하여 심리상담적으로 유의미한 개입 방안을 제시하는 데 있다. 이에 본 연구의 연구문제는 ‘가정폭력피해 청소년은 가정폭력 가해 과정에서 어떠한 경험을 하는가?’ 그리고 ‘가정폭력 피해 청소년의 가정폭력 가해 과정에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’이다. 본 연구는 근거이론 ...
본 연구의 목적은 가정폭력 피해를 경험한 청소년이 어떠한 과정을 거쳐 가정 내에서 폭력을 행사하게 되는지 그 경험을 심층적으로 이해하여 심리상담적으로 유의미한 개입 방안을 제시하는 데 있다. 이에 본 연구의 연구문제는 ‘가정폭력피해 청소년은 가정폭력 가해 과정에서 어떠한 경험을 하는가?’ 그리고 ‘가정폭력 피해 청소년의 가정폭력 가해 과정에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’이다. 본 연구는 근거이론질적 연구 방법으로 진행되었으며, 이론적 민감성을 가지고 총 8명의 연구참여자와 심층 면담을 하였다. 이후 전사(轉寫)된 원자료를 단어와 줄(line) 단위로 분석하여 개방코딩한 결과 76개의 개념, 46개의 하위범주, 17개의 범주가 도출되었으며, 축코딩 결과 본 연구의 중심현상은 ‘폭력의 대물림에 대해 두려움을 느낌’으로 나타났다. 그리고 인과적 조건으로는 ‘가정폭력 피해를 경험’, ‘피해 직후 행동에 무력감을 느낌’, ‘부정적 정서를 경험하거나 정서적으로 둔감해 짐’, ‘가정폭력피해에 대한 귀인을 찾음’이 도출되었다. 맥락적 조건은 ‘가족 내 폭력이 반복되는 악순환을 경험’, ‘의사표현 방식으로 폭력을 학습’, ‘가정폭력피해 트라우마로 인한 어려움을 경험’, ‘가해자에게 양가감정을 느낌’으로 나타났다. 중재적 조건으로는 ‘폭력에 대한 인식’ 그리고 ‘지지자원의 존재 여부’가 나타났으며, 작용/상호작용 전략으로는 ‘가족 내 폭력 허용도가 높아짐’, ‘부정적 정서를 억제함’, ‘공격 욕구를 느낌’이 나타났다. 그리고 결과는 ‘가정폭력 가해 행동’, ‘가정폭력 가해로 인한 정서 경험’, ‘가정폭력 가해 행동에 대한 귀인을 찾음’으로 나타났다. 중심현상과 관련해 이러한 범주들을 순차적 흐름으로 과정분석 한 결과 ‘가정폭력피해 경험단계’, ‘심리적 외상(trauma) 단계’, ‘가정폭력의 반복경험 단계’, ‘세대전수에 대한 두려움 단계’, ‘가정폭력 가해 경험단계’인 5단계의 과정을 거치는 것으로 나타났다. 이 모든 단계를 거쳐 최종적으로 도출된 이론인 핵심범주는 ‘가정폭력피해 경험 이후 폭력의 대물림에 대한 두려움으로 인해 억제된 정서가 폭력적 대처방식으로 표출됨’이었다. 본 연구는 가정폭력피해를 경험한 청소년들이 중복학대와 재학대를 경험하면서 심각한 심리적 외상을 겪고 이에 따른 다양한 어려움을 경험한다는 것을 질적연구를 통해 재조명하였다. 특히 가정폭력의 세대전수. 즉, 대물림에 대한 두려움이 청소년들에게 심리적 고통을 주어 부정적 정서를 억제하고 갈등을 회피하려 하나 갈등상황에서 폭력적인 대처방식을 사용하는 경험을 하는 것으로 나타났다. 따라서 긍정적인 자아개념의 확립, 적응적 소통을 위한 상담적 개입이 필요하며 폭력에 대한 인식의 제고, 지지자원으로서 상담의 필요성을 다루었다는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 가정폭력 피해를 경험한 청소년이 어떠한 과정을 거쳐 가정 내에서 폭력을 행사하게 되는지 그 경험을 심층적으로 이해하여 심리상담적으로 유의미한 개입 방안을 제시하는 데 있다. 이에 본 연구의 연구문제는 ‘가정폭력피해 청소년은 가정폭력 가해 과정에서 어떠한 경험을 하는가?’ 그리고 ‘가정폭력 피해 청소년의 가정폭력 가해 과정에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’이다. 본 연구는 근거이론 질적 연구 방법으로 진행되었으며, 이론적 민감성을 가지고 총 8명의 연구참여자와 심층 면담을 하였다. 이후 전사(轉寫)된 원자료를 단어와 줄(line) 단위로 분석하여 개방코딩한 결과 76개의 개념, 46개의 하위범주, 17개의 범주가 도출되었으며, 축코딩 결과 본 연구의 중심현상은 ‘폭력의 대물림에 대해 두려움을 느낌’으로 나타났다. 그리고 인과적 조건으로는 ‘가정폭력 피해를 경험’, ‘피해 직후 행동에 무력감을 느낌’, ‘부정적 정서를 경험하거나 정서적으로 둔감해 짐’, ‘가정폭력피해에 대한 귀인을 찾음’이 도출되었다. 맥락적 조건은 ‘가족 내 폭력이 반복되는 악순환을 경험’, ‘의사표현 방식으로 폭력을 학습’, ‘가정폭력피해 트라우마로 인한 어려움을 경험’, ‘가해자에게 양가감정을 느낌’으로 나타났다. 중재적 조건으로는 ‘폭력에 대한 인식’ 그리고 ‘지지자원의 존재 여부’가 나타났으며, 작용/상호작용 전략으로는 ‘가족 내 폭력 허용도가 높아짐’, ‘부정적 정서를 억제함’, ‘공격 욕구를 느낌’이 나타났다. 그리고 결과는 ‘가정폭력 가해 행동’, ‘가정폭력 가해로 인한 정서 경험’, ‘가정폭력 가해 행동에 대한 귀인을 찾음’으로 나타났다. 중심현상과 관련해 이러한 범주들을 순차적 흐름으로 과정분석 한 결과 ‘가정폭력피해 경험단계’, ‘심리적 외상(trauma) 단계’, ‘가정폭력의 반복경험 단계’, ‘세대전수에 대한 두려움 단계’, ‘가정폭력 가해 경험단계’인 5단계의 과정을 거치는 것으로 나타났다. 이 모든 단계를 거쳐 최종적으로 도출된 이론인 핵심범주는 ‘가정폭력피해 경험 이후 폭력의 대물림에 대한 두려움으로 인해 억제된 정서가 폭력적 대처방식으로 표출됨’이었다. 본 연구는 가정폭력피해를 경험한 청소년들이 중복학대와 재학대를 경험하면서 심각한 심리적 외상을 겪고 이에 따른 다양한 어려움을 경험한다는 것을 질적연구를 통해 재조명하였다. 특히 가정폭력의 세대전수. 즉, 대물림에 대한 두려움이 청소년들에게 심리적 고통을 주어 부정적 정서를 억제하고 갈등을 회피하려 하나 갈등상황에서 폭력적인 대처방식을 사용하는 경험을 하는 것으로 나타났다. 따라서 긍정적인 자아개념의 확립, 적응적 소통을 위한 상담적 개입이 필요하며 폭력에 대한 인식의 제고, 지지자원으로서 상담의 필요성을 다루었다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to provide a significant practical plan for psychological counseling by understanding in depth how adolescents who have experienced domestic violence experience adolescent family violence. Therefore, the research question of this study is ‘What experiences do adolescents...
The purpose of this study is to provide a significant practical plan for psychological counseling by understanding in depth how adolescents who have experienced domestic violence experience adolescent family violence. Therefore, the research question of this study is ‘What experiences do adolescents who have been victims of domestic violence experience in the process of carrying out adolescent family violence?’ and ‘What factors affect the process of adolescents family violence among adolescents affected by domestic violence?’ This study was conducted as qualitative research the method of grounded theory, and in-depth interviews were conducted with a total of 8 research participants with theoretical sensitivity. After in-depth interviews with the participants, 76 concepts, 46 subcategories, and 17 categories were derived as a result of open coding by analyzing the transcribed raw data in words and lines. Later, as a result of axial coding, the central phenomenon of this study was ‘feeling afraid of the handed down of violence’, and causal conditions were ‘experience domestic violence damage’, ‘feeling helpless in action right after damage’, ‘experience negative emotions or emotionally insensitive’, and ‘finding causes for domestic violence’. And the contextual conditions were ‘experience a vicious cycle of repeated violence in the family’, ‘learn violence in a way of expressing oneself’, ‘experience difficulties caused by trauma from domestic violence’, and ‘feel ambivalent feelings toward the perpetrator’. Intervening conditions included ‘awareness of violence’ and ‘existence of support resources’, while action/interaction strategies included ‘increasing tolerance for violence in the family’, ‘suppressing negative emotions’, and ‘feeling the desire to attack’. Finally, the consequences were found to be ‘violating adolescents’ family violence’, ‘emotional experience due to adolescents family violence’, and ‘finding causes for adolescents family violence’. As a result of sequential process analysis of these categories about central phenomena, it was found that they went through five stages : ‘the domestic violence experience stage’, ‘the psychological trauma stage’, ‘the domestic violence repetition stage’, ‘the fear stage of intergenerational transmission’, and ‘the adolescents family violence experience stage’. The core category, a theory finally derived through all these steps, was ‘the expression of repressed emotions in a violent way due to fear of the handed down of violence after experiencing domestic violence.’ This study has significance in the qualitative research on the experiences of domestic violence among adolescents, and as a result, it sheds light from various angles on the fact that adolescents who have experienced domestic violence experience severe psychological trauma while experiencing repeated abuse and re-abuse and experience various difficulties as a result. In particular, the theory of intergenerational transmission process of domestic violence shared by social awareness, that is, fear of the handed down of violence, causes psychological pain in adolescents to suppress negative emotions and avoid disputes, but in the end, they experience using violent coping methods in conflict situations. Therefore, it is meant that it dealt with the meaning of counseling as a supporting resource and raising awareness of violence.
The purpose of this study is to provide a significant practical plan for psychological counseling by understanding in depth how adolescents who have experienced domestic violence experience adolescent family violence. Therefore, the research question of this study is ‘What experiences do adolescents who have been victims of domestic violence experience in the process of carrying out adolescent family violence?’ and ‘What factors affect the process of adolescents family violence among adolescents affected by domestic violence?’ This study was conducted as qualitative research the method of grounded theory, and in-depth interviews were conducted with a total of 8 research participants with theoretical sensitivity. After in-depth interviews with the participants, 76 concepts, 46 subcategories, and 17 categories were derived as a result of open coding by analyzing the transcribed raw data in words and lines. Later, as a result of axial coding, the central phenomenon of this study was ‘feeling afraid of the handed down of violence’, and causal conditions were ‘experience domestic violence damage’, ‘feeling helpless in action right after damage’, ‘experience negative emotions or emotionally insensitive’, and ‘finding causes for domestic violence’. And the contextual conditions were ‘experience a vicious cycle of repeated violence in the family’, ‘learn violence in a way of expressing oneself’, ‘experience difficulties caused by trauma from domestic violence’, and ‘feel ambivalent feelings toward the perpetrator’. Intervening conditions included ‘awareness of violence’ and ‘existence of support resources’, while action/interaction strategies included ‘increasing tolerance for violence in the family’, ‘suppressing negative emotions’, and ‘feeling the desire to attack’. Finally, the consequences were found to be ‘violating adolescents’ family violence’, ‘emotional experience due to adolescents family violence’, and ‘finding causes for adolescents family violence’. As a result of sequential process analysis of these categories about central phenomena, it was found that they went through five stages : ‘the domestic violence experience stage’, ‘the psychological trauma stage’, ‘the domestic violence repetition stage’, ‘the fear stage of intergenerational transmission’, and ‘the adolescents family violence experience stage’. The core category, a theory finally derived through all these steps, was ‘the expression of repressed emotions in a violent way due to fear of the handed down of violence after experiencing domestic violence.’ This study has significance in the qualitative research on the experiences of domestic violence among adolescents, and as a result, it sheds light from various angles on the fact that adolescents who have experienced domestic violence experience severe psychological trauma while experiencing repeated abuse and re-abuse and experience various difficulties as a result. In particular, the theory of intergenerational transmission process of domestic violence shared by social awareness, that is, fear of the handed down of violence, causes psychological pain in adolescents to suppress negative emotions and avoid disputes, but in the end, they experience using violent coping methods in conflict situations. Therefore, it is meant that it dealt with the meaning of counseling as a supporting resource and raising awareness of violence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.