본 논문은 현대미술 분야 관객 개발연구로서, Z세대를 대상으로 문화소비성향을 연구하여 실질적인 관객개발과 현대미술 활성화 방안을 제안하는 것이 목적이다. Z세대는 미래의 주 소비계층이자 트렌드를 끊임없이 생산하고 향유 한다는 점에서 관객개발의 주요 대상이 되며 예술의 사회적 가치에 초점을 맞춘 ‘예술의 혜택’ 관점으로 접근한다는 점에서 연구의 의미가 있다. 이에 따라 연구방법은 문헌연구, ...
본 논문은 현대미술 분야 관객 개발연구로서, Z세대를 대상으로 문화소비성향을 연구하여 실질적인 관객개발과 현대미술 활성화 방안을 제안하는 것이 목적이다. Z세대는 미래의 주 소비계층이자 트렌드를 끊임없이 생산하고 향유 한다는 점에서 관객개발의 주요 대상이 되며 예술의 사회적 가치에 초점을 맞춘 ‘예술의 혜택’ 관점으로 접근한다는 점에서 연구의 의미가 있다. 이에 따라 연구방법은 문헌연구, 사례연구, 실증연구를 다양하게 진행함으로써 Z세대의 현대미술 관람 행태에 대한 정성, 정량적 데이터와 이론적 근거, 사례를 함께 살펴보았다. 기본적으로 Z세대는 온라인에서 누구와도 친구가 되며, 다양한 삶과 만나며 자신의 가능성을 확장하는 특성을 갖는다. 이에 따라 참여 의지를 갖고 다양한 형태의 참여공간에 익숙하며, 특히나 SNS를 통하여 사회적 행동 속에서 자신의 생각을 여과 없이 드러낸다. 이러한 Z세대의 특징을 분석한 현대미술 분야 관객개발연구는 부족한 상태이다. 또한, 체험 만족도를 단순히 만족도만으로 확인하거나 단순하고 단편적인 측정항목으로 연구를 진행한 연구와 달리 예술의 사회적 가치, 자기성찰 탐험, 예술의 철학, 체험이론 등 예술의 본원적, 도구적 혜택에 맞는 다양한 선행이론을 바탕으로 설계하였고 심미, 자기성찰, 교육, 관계 체험을 독립변수로 측정하였다. 활성화 방안을 제시하기 위하여 본 연구에서 정리한 Z세대의 문화소비성향은 디지털 네이티브이자 모바일 네이티브로서의 차별화 된 경험을 즐기는 ‘스마트 경험 소비’, 취향을 중시하고 일상력을 중시하는 ‘자기 만족적 소비’, 자신의 가치관과 소신을 표출하는 ‘가치소비’ 총 3가지로 분류하였다. 이에 따라 Z세대를 대상으로 한 설문 결과와 심층인터뷰를 통하여 관객개발 방안을 도출하였다. 최종적으로 도출된 관객개발방안은 경이감이 드는 인스타그래머블 원포인트, ASMR을 통한 감각적 뉴미디어 아트 영상, 작품과 타인과의 관계 속 리추얼 공간, 개인화된 경험으로 완성되는 자기 탐색 코스, 사회적 이슈 참여를 통한 예술 경험 만들기, 필(必)환경시대, 창의적 참여를 통한 작품화이다. 각 관객개발방안의 주요 핵심은 첫째, 매체별 Z세대 문화소비 성향에 맞는 콘텐츠를 기획해야 한다는 점이다. 이를 위해서는 각 매체별 특성에 맞는 콘텐츠 제작을 위한 인력 교육 필요하다. 둘째, 초개인화 시대에 맞게 다양한 선택지를 제공해야 한다는 점이다. 사용자 중심의 경험 설계를 하기 위해서는 Z세대 관객의 반응을 가장 잘 이끌어 낼 다양한 체험, 정보, 그리고 전략의 브레인 스토밍이 먼저 이루어져야 한다. 셋째, 직접 예술에 기여함으로써 미술관은 사회적 담론 일어나는 곳으로 사회적 인식변화가 필요하다는 점이다.
본 논문은 현대미술 분야 관객 개발연구로서, Z세대를 대상으로 문화소비성향을 연구하여 실질적인 관객개발과 현대미술 활성화 방안을 제안하는 것이 목적이다. Z세대는 미래의 주 소비계층이자 트렌드를 끊임없이 생산하고 향유 한다는 점에서 관객개발의 주요 대상이 되며 예술의 사회적 가치에 초점을 맞춘 ‘예술의 혜택’ 관점으로 접근한다는 점에서 연구의 의미가 있다. 이에 따라 연구방법은 문헌연구, 사례연구, 실증연구를 다양하게 진행함으로써 Z세대의 현대미술 관람 행태에 대한 정성, 정량적 데이터와 이론적 근거, 사례를 함께 살펴보았다. 기본적으로 Z세대는 온라인에서 누구와도 친구가 되며, 다양한 삶과 만나며 자신의 가능성을 확장하는 특성을 갖는다. 이에 따라 참여 의지를 갖고 다양한 형태의 참여공간에 익숙하며, 특히나 SNS를 통하여 사회적 행동 속에서 자신의 생각을 여과 없이 드러낸다. 이러한 Z세대의 특징을 분석한 현대미술 분야 관객개발연구는 부족한 상태이다. 또한, 체험 만족도를 단순히 만족도만으로 확인하거나 단순하고 단편적인 측정항목으로 연구를 진행한 연구와 달리 예술의 사회적 가치, 자기성찰 탐험, 예술의 철학, 체험이론 등 예술의 본원적, 도구적 혜택에 맞는 다양한 선행이론을 바탕으로 설계하였고 심미, 자기성찰, 교육, 관계 체험을 독립변수로 측정하였다. 활성화 방안을 제시하기 위하여 본 연구에서 정리한 Z세대의 문화소비성향은 디지털 네이티브이자 모바일 네이티브로서의 차별화 된 경험을 즐기는 ‘스마트 경험 소비’, 취향을 중시하고 일상력을 중시하는 ‘자기 만족적 소비’, 자신의 가치관과 소신을 표출하는 ‘가치소비’ 총 3가지로 분류하였다. 이에 따라 Z세대를 대상으로 한 설문 결과와 심층인터뷰를 통하여 관객개발 방안을 도출하였다. 최종적으로 도출된 관객개발방안은 경이감이 드는 인스타그래머블 원포인트, ASMR을 통한 감각적 뉴미디어 아트 영상, 작품과 타인과의 관계 속 리추얼 공간, 개인화된 경험으로 완성되는 자기 탐색 코스, 사회적 이슈 참여를 통한 예술 경험 만들기, 필(必)환경시대, 창의적 참여를 통한 작품화이다. 각 관객개발방안의 주요 핵심은 첫째, 매체별 Z세대 문화소비 성향에 맞는 콘텐츠를 기획해야 한다는 점이다. 이를 위해서는 각 매체별 특성에 맞는 콘텐츠 제작을 위한 인력 교육 필요하다. 둘째, 초개인화 시대에 맞게 다양한 선택지를 제공해야 한다는 점이다. 사용자 중심의 경험 설계를 하기 위해서는 Z세대 관객의 반응을 가장 잘 이끌어 낼 다양한 체험, 정보, 그리고 전략의 브레인 스토밍이 먼저 이루어져야 한다. 셋째, 직접 예술에 기여함으로써 미술관은 사회적 담론 일어나는 곳으로 사회적 인식변화가 필요하다는 점이다.
This paper is a study on the development of audiences in the fieldofcontemporary art. The purpose of this paper is to study the propensity to consumeculture targeting Generation Z to propose practical ways to develop audiencesandrevitalize contemporary art. Generation Z is the main consumer of the f...
This paper is a study on the development of audiences in the fieldofcontemporary art. The purpose of this paper is to study the propensity to consumeculture targeting Generation Z to propose practical ways to develop audiencesandrevitalize contemporary art. Generation Z is the main consumer of the future andamajor target for audience development in that they constantly produce andenjoytrends, and this study is meaningful in that it is approached from the perspectiveof‘benefits of art’ focusing on the social value of art. Accordingly, the research methodwas conducted in various ways, such as literature research, case study, andempirical study, to examine the qualitative and quantitative data, theoretical grounds, and cases of the Z generation's viewing behavior of contemporary art. Basically, Generation Z has the characteristics of being friends with anyone online, meeting various lives, and expanding their possibilities. Accordingly, they haveawillingness to participate and are accustomed to various forms of participationspace, especially through social media, revealing their thoughts without filtering insocial actions. There is a lack of research on audience development in the fieldofcontemporary art that analyzes the characteristics of the Z generation. In addition, unlike studies that simply confirmed experience satisfaction with satisfactionorconducted research with simple and fragmentary measurement items, various typesof arts suitable for the original and instrumental benefits of art, such as social values of art, self-reflection exploration, art philosophy, and experiential theory, were found. It was designed based on preceding theories, and aesthetic, self-reflection, education, and relationship experiences were measured as independent variables. The propensity for cultural consumption of Generation Z, summarized in this studyto suggest ways to activate them, is 'smart experience consumption', which enjoysdifferentiated experiences as a digital native and mobile native, and 'self-satisfyingconsumption', which values taste and daily life. , 'value consumption', whichexpresses one's values and beliefs, was classified into three categories. Accordingly, the audience development plan was derived through the survey results and in-depthinterviews targeting Generation Z. The final plan for developing the audience is an Instagrammable one-point witha sense of wonder, a sensuous new media art video through ASMR, a ritual spacein the relationship between the work and others, a self-exploration course completedwith personalized experiences, and participation in social issues. Creatingartexperiences through art, the age of need, and making art through creativeparticipation. The main core of each audience development plan is, first, that content suitableforthe Z generation cultural consumption propensity for each medium must be planned. To this end, it is also necessary to educate human resources for content productionsuitable for the characteristics of each medium. Second, it is necessary to providevarious options suitable for the hyper-personalization era. In order to designauser-centered experience, brainstorming of various experiences, information, andstrategies that will best elicit the reaction of the Z generation audience must bedone first. Third, by directly contributing to art, art museums are places wheresocial discourse takes place, and social awareness needs to change.
This paper is a study on the development of audiences in the fieldofcontemporary art. The purpose of this paper is to study the propensity to consumeculture targeting Generation Z to propose practical ways to develop audiencesandrevitalize contemporary art. Generation Z is the main consumer of the future andamajor target for audience development in that they constantly produce andenjoytrends, and this study is meaningful in that it is approached from the perspectiveof‘benefits of art’ focusing on the social value of art. Accordingly, the research methodwas conducted in various ways, such as literature research, case study, andempirical study, to examine the qualitative and quantitative data, theoretical grounds, and cases of the Z generation's viewing behavior of contemporary art. Basically, Generation Z has the characteristics of being friends with anyone online, meeting various lives, and expanding their possibilities. Accordingly, they haveawillingness to participate and are accustomed to various forms of participationspace, especially through social media, revealing their thoughts without filtering insocial actions. There is a lack of research on audience development in the fieldofcontemporary art that analyzes the characteristics of the Z generation. In addition, unlike studies that simply confirmed experience satisfaction with satisfactionorconducted research with simple and fragmentary measurement items, various typesof arts suitable for the original and instrumental benefits of art, such as social values of art, self-reflection exploration, art philosophy, and experiential theory, were found. It was designed based on preceding theories, and aesthetic, self-reflection, education, and relationship experiences were measured as independent variables. The propensity for cultural consumption of Generation Z, summarized in this studyto suggest ways to activate them, is 'smart experience consumption', which enjoysdifferentiated experiences as a digital native and mobile native, and 'self-satisfyingconsumption', which values taste and daily life. , 'value consumption', whichexpresses one's values and beliefs, was classified into three categories. Accordingly, the audience development plan was derived through the survey results and in-depthinterviews targeting Generation Z. The final plan for developing the audience is an Instagrammable one-point witha sense of wonder, a sensuous new media art video through ASMR, a ritual spacein the relationship between the work and others, a self-exploration course completedwith personalized experiences, and participation in social issues. Creatingartexperiences through art, the age of need, and making art through creativeparticipation. The main core of each audience development plan is, first, that content suitableforthe Z generation cultural consumption propensity for each medium must be planned. To this end, it is also necessary to educate human resources for content productionsuitable for the characteristics of each medium. Second, it is necessary to providevarious options suitable for the hyper-personalization era. In order to designauser-centered experience, brainstorming of various experiences, information, andstrategies that will best elicit the reaction of the Z generation audience must bedone first. Third, by directly contributing to art, art museums are places wheresocial discourse takes place, and social awareness needs to change.
주제어
#Z세대, 현대미술, 관객개발, 문화소비성향, 예술의 혜택, Generation Z, contemporary art, audience development, cultural consumptionpropensity, benefits of art
학위논문 정보
저자
배수영
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과
지도교수
박신의
발행연도
2023
총페이지
v, 102 p.
키워드
Z세대, 현대미술, 관객개발, 문화소비성향, 예술의 혜택, Generation Z, contemporary art, audience development, cultural consumptionpropensity, benefits of art
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