본 연구는 한국어 교재의 대화문에 나타난 관용 표현을 분석하여 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의하고, 관용 표현을 교육하기 위한 활동을 제언하기 위해 진행되었다. 한국어 교육 분야에서 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의한 선행 연구는 많지 않았고 교육 방안에 대한 연구는 최근에 진행이 되고 있는 추세였다. 따라서 관용 표현을 실제적 맥락 속에서 교육해야 할 필요성을 느꼈고, 교재 개발 시 이를 반영해야 한다고 생각하여 연구를 진행하였다. 연구 방법은 선행 연구를 통해 화행 기능과 효과에 대해 정리하고, 교재를 분석하였다. 또한 관용 표현의 화행 기능과 효과를 교육하기 위한 활동을 구성하기 위해, 대화가 빈번하게 등장하는 매체를 활용한 교육 방안에 대한 내용들을 살펴보았다. ...
본 연구는 한국어 교재의 대화문에 나타난 관용 표현을 분석하여 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의하고, 관용 표현을 교육하기 위한 활동을 제언하기 위해 진행되었다. 한국어 교육 분야에서 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의한 선행 연구는 많지 않았고 교육 방안에 대한 연구는 최근에 진행이 되고 있는 추세였다. 따라서 관용 표현을 실제적 맥락 속에서 교육해야 할 필요성을 느꼈고, 교재 개발 시 이를 반영해야 한다고 생각하여 연구를 진행하였다. 연구 방법은 선행 연구를 통해 화행 기능과 효과에 대해 정리하고, 교재를 분석하였다. 또한 관용 표현의 화행 기능과 효과를 교육하기 위한 활동을 구성하기 위해, 대화가 빈번하게 등장하는 매체를 활용한 교육 방안에 대한 내용들을 살펴보았다. 분석 대상으로 선정한 교재는 서울 소재 대학교 소속 한국어 교육 기관에서 출간한 4급에서 6급 사이인 중·고급 단계의 교재와 ‘표준한국어교육과정’을 준용하는 <세종한국어> 및 ‘국제통용 한국어 교육 표준 모형’을 기반으로 하는 <바로 한국어>를 대상으로 하였다. 이렇게 선정한 교재 내 수록된 대화문, 듣기 지문, 색인을 모두 검토하였다. 대화문은 일상 대화뿐만 아니라 강연, 대담과 같이 화자가 자신이 가지고 있는 정보나 견해를 청중에게 발화하는 경우까지를 폭넓게 포함하였다. 관용 표현 교육 방안은 교재 활동 속에서 관용 표현 화행 기능과 효과를 학습하게 하는 데 중점을 두었으며, 이를 위해 뉴스를 교육 자료로 활용한 활동 사례를 제시하였다. 본 연구의 한계는 설문조사를 실시하지 못한 점과 실제 수업에서 교육 활동을 실현하지 못한 점이다. 그러나 한국어 교육 분야에서 연구가 많이 진행되지 않은 관용 표현의 화행 기능 및 효과를 한국어 교재의 대화문을 통해 분석하고 논의하며, 실제 의사소통 맥락 속에서 관용 표현의 화행 기능을 학습하게 하기 위해, 매체를 활용한 활동을 구체적으로 제시한 것이 연구의 의의와 차별성이라고 할 수 있다.
본 연구는 한국어 교재의 대화문에 나타난 관용 표현을 분석하여 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의하고, 관용 표현을 교육하기 위한 활동을 제언하기 위해 진행되었다. 한국어 교육 분야에서 관용 표현의 화행 기능과 효과에 대해 논의한 선행 연구는 많지 않았고 교육 방안에 대한 연구는 최근에 진행이 되고 있는 추세였다. 따라서 관용 표현을 실제적 맥락 속에서 교육해야 할 필요성을 느꼈고, 교재 개발 시 이를 반영해야 한다고 생각하여 연구를 진행하였다. 연구 방법은 선행 연구를 통해 화행 기능과 효과에 대해 정리하고, 교재를 분석하였다. 또한 관용 표현의 화행 기능과 효과를 교육하기 위한 활동을 구성하기 위해, 대화가 빈번하게 등장하는 매체를 활용한 교육 방안에 대한 내용들을 살펴보았다. 분석 대상으로 선정한 교재는 서울 소재 대학교 소속 한국어 교육 기관에서 출간한 4급에서 6급 사이인 중·고급 단계의 교재와 ‘표준한국어교육과정’을 준용하는 <세종한국어> 및 ‘국제통용 한국어 교육 표준 모형’을 기반으로 하는 <바로 한국어>를 대상으로 하였다. 이렇게 선정한 교재 내 수록된 대화문, 듣기 지문, 색인을 모두 검토하였다. 대화문은 일상 대화뿐만 아니라 강연, 대담과 같이 화자가 자신이 가지고 있는 정보나 견해를 청중에게 발화하는 경우까지를 폭넓게 포함하였다. 관용 표현 교육 방안은 교재 활동 속에서 관용 표현 화행 기능과 효과를 학습하게 하는 데 중점을 두었으며, 이를 위해 뉴스를 교육 자료로 활용한 활동 사례를 제시하였다. 본 연구의 한계는 설문조사를 실시하지 못한 점과 실제 수업에서 교육 활동을 실현하지 못한 점이다. 그러나 한국어 교육 분야에서 연구가 많이 진행되지 않은 관용 표현의 화행 기능 및 효과를 한국어 교재의 대화문을 통해 분석하고 논의하며, 실제 의사소통 맥락 속에서 관용 표현의 화행 기능을 학습하게 하기 위해, 매체를 활용한 활동을 구체적으로 제시한 것이 연구의 의의와 차별성이라고 할 수 있다.
This study was conducted to analyze the idiomatic expressions in the dialogues of Korean textbooks to discuss the speech act functions and effects of idiomatic expressions, and to suggest activities to educate idiomatic expressions. In the field of Korean language education, there were not many prev...
This study was conducted to analyze the idiomatic expressions in the dialogues of Korean textbooks to discuss the speech act functions and effects of idiomatic expressions, and to suggest activities to educate idiomatic expressions. In the field of Korean language education, there were not many previous studies that discussing speech act functions and effect of idiomatic expression. Since it is needed to educate the idiomatic expressions in real context and to develop textbooks contents for idiom education, this study was conducted. As for the research method, the previous studies were referred to reset the classification of speech act and to summarize effect of idiomatic expression. In addition, in order to organize activities to educate the function and effect of conversation expression, the contents of educational methods using media where conversations frequently appear were examined. The Korean textbooks selected for analysis were for middle- and high-level textbooks published by Korean language education institutions in Seoul since 2015 and and . Also, the dialogues, listening texts, and indexes contained in the selected textbook were all reviewed. The dialogue included not only daily conversations but also a wide range of cases where the speaker expresses his or her information or views to the audience, such as lectures. The idiomatic expression education methods focused on learning the speech act functions and effects in textbook activities and for this purpose, examples of activities using news as educational materials were presented. Although there were no steps to implement the survey, the significance and difference of the study is to analyze and discuss the conversation function and effect of idiomatic expression, which has not been discussed much in the field of Korean language education, and present specific example for education on the idiomatic expressions.
This study was conducted to analyze the idiomatic expressions in the dialogues of Korean textbooks to discuss the speech act functions and effects of idiomatic expressions, and to suggest activities to educate idiomatic expressions. In the field of Korean language education, there were not many previous studies that discussing speech act functions and effect of idiomatic expression. Since it is needed to educate the idiomatic expressions in real context and to develop textbooks contents for idiom education, this study was conducted. As for the research method, the previous studies were referred to reset the classification of speech act and to summarize effect of idiomatic expression. In addition, in order to organize activities to educate the function and effect of conversation expression, the contents of educational methods using media where conversations frequently appear were examined. The Korean textbooks selected for analysis were for middle- and high-level textbooks published by Korean language education institutions in Seoul since 2015 and and . Also, the dialogues, listening texts, and indexes contained in the selected textbook were all reviewed. The dialogue included not only daily conversations but also a wide range of cases where the speaker expresses his or her information or views to the audience, such as lectures. The idiomatic expression education methods focused on learning the speech act functions and effects in textbook activities and for this purpose, examples of activities using news as educational materials were presented. Although there were no steps to implement the survey, the significance and difference of the study is to analyze and discuss the conversation function and effect of idiomatic expression, which has not been discussed much in the field of Korean language education, and present specific example for education on the idiomatic expressions.
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