본 연구는 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 연구로 성인기에 접어든 청각장애 자녀의 생애주기에 따라 이들의 주 양육자인 노년기 부모 경험에서 발견된 변화의 과정을 살펴보고, 변화 과정에 대한 구조를 탐색하여 파악하고자 한다. 이를 통해 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 삶의 질 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 시사점을 발견하는 것에 연구의 목적을 둔다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 ‘성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 경험은 어떠한가?’로 설정하였다. 본 연구 주제인 성인 청각장애자녀를 둔 부모 경험에 관한 연구는 질적 연구방법인 ...
논문요약
성인 청각장애자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 연구
본 연구는 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 연구로 성인기에 접어든 청각장애 자녀의 생애주기에 따라 이들의 주 양육자인 노년기 부모 경험에서 발견된 변화의 과정을 살펴보고, 변화 과정에 대한 구조를 탐색하여 파악하고자 한다. 이를 통해 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 삶의 질 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 시사점을 발견하는 것에 연구의 목적을 둔다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 ‘성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 경험은 어떠한가?’로 설정하였다. 본 연구 주제인 성인 청각장애자녀를 둔 부모 경험에 관한 연구는 질적 연구방법인 근거이론 연구방법을 활용하였다. 본 연구는 원자료부터 도출된 개념과 주제에 근거한 자료를 수집하는 이론적 표본추출 방법을 사용하였다. 연구참여자 선정은 본 연구와의 주제에 적합한 연구참여자 10명을 선정하였으며, 2022년 05월부터 2022년 07월까지 약 3개월 동안 사전 및 본격적인 심층면담을 실시하였다. 면담방식은 연구참여자의 개인적 삶에서 청각장애 자녀 돌봄에 관한 경험과 관련된 주요 주제가 드러나도록 구성한 반구조화 된 면담지를 기초로 하되 연구참여자의 부모 경험을 중심으로 자유롭게 구성해 나가는 비구조화 된 방식도 함께 활용하였다. 연구자는 면담 시 녹음을 하였는데 이는 연구참여자와의 면담 내용을 기록하기 위한 목적이었으며, 이는 현장에서 기록한 자료들과 함께 주 자료로 사용하였다. 본 연구의 자료 분석으로는 Strauss와 Corbin(2001)의 분석단계에 따른 개방 코딩(OpenCoding), 축코딩(Axial Coding), 선택 코딩(Selective Coding)의 과정순서로 개방 코딩 단계에서 연구참여자들과의 면담 자료들을 비교·분석하여 개념을 만들었고, 비슷한 개념들을 합쳐 범주를 도출하였다. 축 코딩 단계에서는 개방 코딩 단계에서 도출된 범주들을 축코딩 패러다임 안에 다시 배열하였고, 범주들이 가지고 있는 속성을 중심으로 하여 범주와 범주들을 상호 연결시켰다. 선택 코딩으로, 전체 16개 범주를 대표는 핵심범주를 선택한 후, 다른 범주들과 체계적으로 통합시켜 정교화 과정을 거쳤다. 이렇게 생성된 핵심범주를 중심으로 이야기 윤곽을 기술하였고, 핵심범주와 개념을 통합화하는 과정분석을 실시하였다. 그 후 가설적 정형화를 통하여 범주 간의 유형을 찾아 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 대한 유형을 분석하였다. 분석 결과, 개방 코딩에서 757개의 개념을 추출하였고, 이 개념들을 분석한 결과 40개의 하위범주로 구분되어 총 16개의 범주를 설정하였다. 이 범주는 ‘오롯이 가족의 몫인 장애 자녀 키우기’, ‘안타깝게 마주하는 성인 장애 자녀의 현실’, ‘서러운 주변의 시선’, ‘순탄하지 않은 자녀의 결혼’, ‘지쳐도 놓을 수 없는 손자녀 돌봄’, ‘탈출구가 없어 보이는 장애 자녀 보살핌’, ‘사회 내에서 온전히 인정받지 못하는 청각장애 자녀’, ‘부모의 부담을 덜어주지 못하는 아쉬운 청각장애인 지원서비스’, ‘교류와 지지체계’, ‘행복감을 주는 장애 자녀와 손자녀’, ‘내 삶도 포기하지 않기’, ‘사회와 장애 자녀를 긍정적으로 기대하기’, ‘성인이 된 자녀와 소통하며 노년의 고립 피하기’, ‘버텨낼 수 있는 나의 몫’, ‘불안한 노후생활과 자식에 대한 예기불안’, ‘사후를 대비한 바램과 실질적 준비’ 등 16개의 범주가 주제화되었다. 이 범주들을 축 코딩 패러다임에 배치한 결과 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 인과적 조건으로는 ‘오롯이 가족의 몫인 장애 자녀 키우기’와 ‘안타깝게 마주하는 장애 자녀의 현실’로 중심 현상은 ‘탈출구가 없어 보이는 장애자녀 보살핌’으로 맥락적 조건은 ‘서러운 주변의 시선’, ‘순탄하지 않은 자녀의 결혼’, ‘지쳐도 놓을 수 없는 손자녀 돌봄’으로 도출이 되었다. 중재적 조건으로는 ‘사회 내에서 온전히 인정받지 못하는 청각장애 자녀’, ‘부모의 부담을 덜어주지 못하는 아쉬운 청각장애인 지원 서비스’, ‘교류와 지지체계’로 작용/상호작용 전략은 ‘행복감을 주는 장애 자녀와 손자녀’, ‘내 삶도 포기하지 않기’, ‘사회와 장애자녀를 긍정적으로 기대하기’, ‘성인이 된 자녀와 소통하며 노년의 고립 피하기’로 나타났으며 결과는 ‘버텨낼 수 있는 나의 몫’, ‘불안한 노후생활과 자식에 대한 예기불안’, ‘ 사후를 대비한 바램과 실질적 준비’로 귀결되었다. 끝으로 성인기 청각장애 자녀를 둔 부모들의 경험이 시간의 흐름과 맥락적 변화 속에서 어떤 단계로 발전해 나가며 변화했는지에 대한 과정분석을 진행하였다. 그 결과 성인기 청각장애 자녀를 둔 부모의 경험 단계는 1단계 ‘기대와 좌절’, 2단계 ‘안간힘과 인내’, 3단계 ‘수용과 긍정’, 4단계 ‘끈기와 불안’의 총 4단계로 나타났다. 1단계 기대와 좌절에서는 성인이 된 자녀의 사회진입기, 2단계 안간힘과 인내의 에서는 장애자녀의 어려움을 함께 그저 견뎌내기, 3단계 수용과 긍정에서는 대신해 줄 수 있음에 만족하기, 마지막 4단계 끈기와 불안에서는 성인장애자녀의 평생돌봄과 미래불안으로 분석되었다. 본 연구참여자들의 부모 경험의 핵심범주는 ‘온전한 자립이 어려운 성인 장애 자녀와 어깨동무하며 함께 살아내기’로 상정되었다. 이러한 핵심범주와 가설적 정형화를 거친 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험의 유형은 핵심범주를 중심으로 미시적 수준, 중시적 수준, 거시적 수준의 차원으로 나누어 상황 모형을 설정하였다. 본 연구는 근거이론 연구방법론을 활용하여 분석한 결과 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험은 주 양육자인 부모들의 내면적 맥락의 복잡성과 다양한 모습을 드러내고 있다. 연구 결과를 토대로 다음과 같은 다섯 가지 논의 점을 도출할 수 있었다. 첫째, 청각장애인의 일상생활과 사회적 활동을 지원하기 위한 사회복지서비스가 청각장애인의 특성을 고려하지 못한 채 서비스 제공자 중심으로 설계되어 성인이 된 청각장애인의 보살핌의 역할이 결국 노년기 부모에게 부담이 되고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 성인 청각장애 자녀의 일상을 보조하며 돌보고 있는 노년기 부모들은 장기간 정서적 고립감과 이로 인한 사회적 위축감을 경험하고 있는 것을 알 수 있었다. 셋째, 노년기 연구참여자들은 청각장애 자녀를 양육한 전 생애동안 이어진 경제적 어려움과 장애 자녀에게 노인이 된 자신의 부양을 기대하기 어려워 노후생활 준비에 대한 불안함을 경험하고 있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 연구참여자들이 경험하고 있는 신체적·정신적 소진은 청각장애를 가진 자녀의 손자녀 양육을 떠맡아야 하는 경우가 생길 때 심화된다는 것과 노년기 연구참여자들과 손자녀들의 관계가 노년기 삶의 인식에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 연구참여자들은 청각장애 자녀 부모의 자조 모임을 통하여 정서적인 교감을 나누며 장애 자녀를 가진 아픔을 치유하고 있다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 연구 결과 및 논의 점을 바탕으로 본연구에서는 부모의 경험에 어려움을 이해하고 해소하기 위해 몇 가지 방안을 제시하였다. 첫째, 청각장애자녀를 둔 노부모의 부담을 경감하기 위해 성인기의 청각장애인들의 일상생활과 직장생활에서의 자립 능력 향상을 촉진할 수 있는 사회서비스의 개선이 필요하다. 둘째, 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 경제적 어려움과 노후 준비의 부담을 경감 할 수 있는 방안 마련이 필요하다. 셋째, 성인 청각장애 자녀가 있는 노부모들이 경험할 수 있는 심리적 소외, 정서적 고립감 등을 줄이기 위한 노력의 방편으로서 청각장애인에 대한 사회적 인식 개선과 적극적인 수어 교육에 대한 사회적 관심이 필요하다. 넷째, 장애 자녀를 대신해서 손자녀들을 양육해야 하는 조부모로서 역할 수행할 때 경험할 수 있는 갈등과 소진을 감소시키기 위한 제언을 하고자 한다. 마지막으로 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모들 중 아버지의 경험도 살펴보기 위해서 두 명의 아버지를 연구참여자로 선정하였으나 아버지들만의 특수한 경험을 드러내지 못한 한계가 있다. 본 연구에 참여한 노부로서 연구참여자들은 배우자와 함께 성인 청각장애 자녀나 그 손자녀들을 보살피고 있었는데, 노부로서 자신의 경험보다는 노모의 보살핌 경험을 대신 전달하거나 자신의 감정이나 생각 등을 표현하는 것에 거부감을 표현하기도 하였는데, 연구자가 이를 충분히 다루지 못하였다. 이러한 측면에서 향후 청각장애 자녀를 둔 노부에 대한 주제로 이루어지는 후속 연구에서는 아버지의 경험이 충분히 드러나도록 자료를 수집하고 분석한 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 성인 청각장애 자녀를 둔 다양한 노부모들의 삶과 경험을 분석하지 못한 한계가 있다. 자녀의 장애의 정도에 따라, 자녀의 인공와우 시술 혹은 수어 사용 여부, 직장의 유무, 결혼유무 등의 조건에 따라, 혹은 노부모의 경제적 능력에 따라 다양한 삶의 경험이 있을 수 있는데 이 수준과 차원, 정도를 비교 분석하지 못한 한계가 있다. 이에 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험의 차이를 충분히 고려하지 못하고, 경험의 단면을 분석함으로 인해 연구의 한계를 갖게 되었다. 따라서 이에 관한 후속 연구에서는 성인 청각장애 자녀의 환경의 차이, 장애 정도, 노부모의 자원 등의 차이가 풍부하게 포함되어 분석된 연구가 진행될 필요가 있다.
논문요약
성인 청각장애자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 연구
본 연구는 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 연구로 성인기에 접어든 청각장애 자녀의 생애주기에 따라 이들의 주 양육자인 노년기 부모 경험에서 발견된 변화의 과정을 살펴보고, 변화 과정에 대한 구조를 탐색하여 파악하고자 한다. 이를 통해 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 삶의 질 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 시사점을 발견하는 것에 연구의 목적을 둔다. 위 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 ‘성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 경험은 어떠한가?’로 설정하였다. 본 연구 주제인 성인 청각장애자녀를 둔 부모 경험에 관한 연구는 질적 연구방법인 근거이론 연구방법을 활용하였다. 본 연구는 원자료부터 도출된 개념과 주제에 근거한 자료를 수집하는 이론적 표본추출 방법을 사용하였다. 연구참여자 선정은 본 연구와의 주제에 적합한 연구참여자 10명을 선정하였으며, 2022년 05월부터 2022년 07월까지 약 3개월 동안 사전 및 본격적인 심층면담을 실시하였다. 면담방식은 연구참여자의 개인적 삶에서 청각장애 자녀 돌봄에 관한 경험과 관련된 주요 주제가 드러나도록 구성한 반구조화 된 면담지를 기초로 하되 연구참여자의 부모 경험을 중심으로 자유롭게 구성해 나가는 비구조화 된 방식도 함께 활용하였다. 연구자는 면담 시 녹음을 하였는데 이는 연구참여자와의 면담 내용을 기록하기 위한 목적이었으며, 이는 현장에서 기록한 자료들과 함께 주 자료로 사용하였다. 본 연구의 자료 분석으로는 Strauss와 Corbin(2001)의 분석단계에 따른 개방 코딩(OpenCoding), 축코딩(Axial Coding), 선택 코딩(Selective Coding)의 과정순서로 개방 코딩 단계에서 연구참여자들과의 면담 자료들을 비교·분석하여 개념을 만들었고, 비슷한 개념들을 합쳐 범주를 도출하였다. 축 코딩 단계에서는 개방 코딩 단계에서 도출된 범주들을 축코딩 패러다임 안에 다시 배열하였고, 범주들이 가지고 있는 속성을 중심으로 하여 범주와 범주들을 상호 연결시켰다. 선택 코딩으로, 전체 16개 범주를 대표는 핵심범주를 선택한 후, 다른 범주들과 체계적으로 통합시켜 정교화 과정을 거쳤다. 이렇게 생성된 핵심범주를 중심으로 이야기 윤곽을 기술하였고, 핵심범주와 개념을 통합화하는 과정분석을 실시하였다. 그 후 가설적 정형화를 통하여 범주 간의 유형을 찾아 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 대한 유형을 분석하였다. 분석 결과, 개방 코딩에서 757개의 개념을 추출하였고, 이 개념들을 분석한 결과 40개의 하위범주로 구분되어 총 16개의 범주를 설정하였다. 이 범주는 ‘오롯이 가족의 몫인 장애 자녀 키우기’, ‘안타깝게 마주하는 성인 장애 자녀의 현실’, ‘서러운 주변의 시선’, ‘순탄하지 않은 자녀의 결혼’, ‘지쳐도 놓을 수 없는 손자녀 돌봄’, ‘탈출구가 없어 보이는 장애 자녀 보살핌’, ‘사회 내에서 온전히 인정받지 못하는 청각장애 자녀’, ‘부모의 부담을 덜어주지 못하는 아쉬운 청각장애인 지원서비스’, ‘교류와 지지체계’, ‘행복감을 주는 장애 자녀와 손자녀’, ‘내 삶도 포기하지 않기’, ‘사회와 장애 자녀를 긍정적으로 기대하기’, ‘성인이 된 자녀와 소통하며 노년의 고립 피하기’, ‘버텨낼 수 있는 나의 몫’, ‘불안한 노후생활과 자식에 대한 예기불안’, ‘사후를 대비한 바램과 실질적 준비’ 등 16개의 범주가 주제화되었다. 이 범주들을 축 코딩 패러다임에 배치한 결과 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험에 관한 인과적 조건으로는 ‘오롯이 가족의 몫인 장애 자녀 키우기’와 ‘안타깝게 마주하는 장애 자녀의 현실’로 중심 현상은 ‘탈출구가 없어 보이는 장애자녀 보살핌’으로 맥락적 조건은 ‘서러운 주변의 시선’, ‘순탄하지 않은 자녀의 결혼’, ‘지쳐도 놓을 수 없는 손자녀 돌봄’으로 도출이 되었다. 중재적 조건으로는 ‘사회 내에서 온전히 인정받지 못하는 청각장애 자녀’, ‘부모의 부담을 덜어주지 못하는 아쉬운 청각장애인 지원 서비스’, ‘교류와 지지체계’로 작용/상호작용 전략은 ‘행복감을 주는 장애 자녀와 손자녀’, ‘내 삶도 포기하지 않기’, ‘사회와 장애자녀를 긍정적으로 기대하기’, ‘성인이 된 자녀와 소통하며 노년의 고립 피하기’로 나타났으며 결과는 ‘버텨낼 수 있는 나의 몫’, ‘불안한 노후생활과 자식에 대한 예기불안’, ‘ 사후를 대비한 바램과 실질적 준비’로 귀결되었다. 끝으로 성인기 청각장애 자녀를 둔 부모들의 경험이 시간의 흐름과 맥락적 변화 속에서 어떤 단계로 발전해 나가며 변화했는지에 대한 과정분석을 진행하였다. 그 결과 성인기 청각장애 자녀를 둔 부모의 경험 단계는 1단계 ‘기대와 좌절’, 2단계 ‘안간힘과 인내’, 3단계 ‘수용과 긍정’, 4단계 ‘끈기와 불안’의 총 4단계로 나타났다. 1단계 기대와 좌절에서는 성인이 된 자녀의 사회진입기, 2단계 안간힘과 인내의 에서는 장애자녀의 어려움을 함께 그저 견뎌내기, 3단계 수용과 긍정에서는 대신해 줄 수 있음에 만족하기, 마지막 4단계 끈기와 불안에서는 성인장애자녀의 평생돌봄과 미래불안으로 분석되었다. 본 연구참여자들의 부모 경험의 핵심범주는 ‘온전한 자립이 어려운 성인 장애 자녀와 어깨동무하며 함께 살아내기’로 상정되었다. 이러한 핵심범주와 가설적 정형화를 거친 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험의 유형은 핵심범주를 중심으로 미시적 수준, 중시적 수준, 거시적 수준의 차원으로 나누어 상황 모형을 설정하였다. 본 연구는 근거이론 연구방법론을 활용하여 분석한 결과 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험은 주 양육자인 부모들의 내면적 맥락의 복잡성과 다양한 모습을 드러내고 있다. 연구 결과를 토대로 다음과 같은 다섯 가지 논의 점을 도출할 수 있었다. 첫째, 청각장애인의 일상생활과 사회적 활동을 지원하기 위한 사회복지서비스가 청각장애인의 특성을 고려하지 못한 채 서비스 제공자 중심으로 설계되어 성인이 된 청각장애인의 보살핌의 역할이 결국 노년기 부모에게 부담이 되고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 성인 청각장애 자녀의 일상을 보조하며 돌보고 있는 노년기 부모들은 장기간 정서적 고립감과 이로 인한 사회적 위축감을 경험하고 있는 것을 알 수 있었다. 셋째, 노년기 연구참여자들은 청각장애 자녀를 양육한 전 생애동안 이어진 경제적 어려움과 장애 자녀에게 노인이 된 자신의 부양을 기대하기 어려워 노후생활 준비에 대한 불안함을 경험하고 있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 연구참여자들이 경험하고 있는 신체적·정신적 소진은 청각장애를 가진 자녀의 손자녀 양육을 떠맡아야 하는 경우가 생길 때 심화된다는 것과 노년기 연구참여자들과 손자녀들의 관계가 노년기 삶의 인식에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 연구참여자들은 청각장애 자녀 부모의 자조 모임을 통하여 정서적인 교감을 나누며 장애 자녀를 가진 아픔을 치유하고 있다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 연구 결과 및 논의 점을 바탕으로 본연구에서는 부모의 경험에 어려움을 이해하고 해소하기 위해 몇 가지 방안을 제시하였다. 첫째, 청각장애자녀를 둔 노부모의 부담을 경감하기 위해 성인기의 청각장애인들의 일상생활과 직장생활에서의 자립 능력 향상을 촉진할 수 있는 사회서비스의 개선이 필요하다. 둘째, 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모의 경제적 어려움과 노후 준비의 부담을 경감 할 수 있는 방안 마련이 필요하다. 셋째, 성인 청각장애 자녀가 있는 노부모들이 경험할 수 있는 심리적 소외, 정서적 고립감 등을 줄이기 위한 노력의 방편으로서 청각장애인에 대한 사회적 인식 개선과 적극적인 수어 교육에 대한 사회적 관심이 필요하다. 넷째, 장애 자녀를 대신해서 손자녀들을 양육해야 하는 조부모로서 역할 수행할 때 경험할 수 있는 갈등과 소진을 감소시키기 위한 제언을 하고자 한다. 마지막으로 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모들 중 아버지의 경험도 살펴보기 위해서 두 명의 아버지를 연구참여자로 선정하였으나 아버지들만의 특수한 경험을 드러내지 못한 한계가 있다. 본 연구에 참여한 노부로서 연구참여자들은 배우자와 함께 성인 청각장애 자녀나 그 손자녀들을 보살피고 있었는데, 노부로서 자신의 경험보다는 노모의 보살핌 경험을 대신 전달하거나 자신의 감정이나 생각 등을 표현하는 것에 거부감을 표현하기도 하였는데, 연구자가 이를 충분히 다루지 못하였다. 이러한 측면에서 향후 청각장애 자녀를 둔 노부에 대한 주제로 이루어지는 후속 연구에서는 아버지의 경험이 충분히 드러나도록 자료를 수집하고 분석한 연구가 수행될 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 성인 청각장애 자녀를 둔 다양한 노부모들의 삶과 경험을 분석하지 못한 한계가 있다. 자녀의 장애의 정도에 따라, 자녀의 인공와우 시술 혹은 수어 사용 여부, 직장의 유무, 결혼유무 등의 조건에 따라, 혹은 노부모의 경제적 능력에 따라 다양한 삶의 경험이 있을 수 있는데 이 수준과 차원, 정도를 비교 분석하지 못한 한계가 있다. 이에 성인 청각장애 자녀를 둔 노년기 부모 경험의 차이를 충분히 고려하지 못하고, 경험의 단면을 분석함으로 인해 연구의 한계를 갖게 되었다. 따라서 이에 관한 후속 연구에서는 성인 청각장애 자녀의 환경의 차이, 장애 정도, 노부모의 자원 등의 차이가 풍부하게 포함되어 분석된 연구가 진행될 필요가 있다.
A Study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability
Yu Hae Suk Major in Social Welfare Yemyung Graduate University
This study is a study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability...
ABSTRACT
A Study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability
Yu Hae Suk Major in Social Welfare Yemyung Graduate University
This study is a study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability. According to the life cycle of deaf people who have entered adulthood, we will examine the process of change found in the experiences of their main caregivers, and elderly parents, and explore and grasp the structure of the process of change. The purpose of this study is to find implications that can have a positive effect on the improvement of the quality of life of elderly parents who have adults children with hearing disability. In order to achieve the purpose of the above study, the research question was set as 'What is the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability?' The subject of this study, namely a study on the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability and a method of research on evidence theory, a qualitative research method, was used. In this study, a theoretical sampling method also was used to collect data based on concepts and topics derived from original data. For the selection of research participants, 10 people suitable for the subject of this study were selected, and preliminary surveys and in-depth interviews were conducted for about three months from May 2022 to July 2022. The interview method was based on a semi-structured interview sheet configured to reveal major topics, which were related to the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability in the personal lives of study participants. In addition, the unstructured method of freely organizing the parental experience of study partners was also used. The researcher recorded during the interview, which was intended to record the contents of the interview with study partners, which was used as the main data along with the data recorded in the field. The data analysis of this study is according to the analysis stage of Strauss and Corbin (2001), and went through the open coding stage in the order of Open Coding, Axial Coding, and Selective Coding. In addition, the concept was created by comparing and analyzing interview materials with research participants, and in the process, similar concepts were combined to derive categories. In the Axial Coding step, the categories derived in the Open Coding step were rearranged into the Axial Coding paradigm. All categories were interconnected around the attributes of their categories. As a Selection Coding, a core category was selected as the representative of all 16 categories. After that, it systematically integrated with other categories and went through an elaboration process. The story outline was described centering on the core category created in this way, and a process analysis was conducted to integrate the core category and concept. Then, through hypothetical formalization, the types of elderly parents' experiences with hearing disability were analyzed by finding the types between categories. As a result of the analysis, 757 concepts were extracted from open coding, and as a result of analyzing these concepts, they were divided into 40 subcategories and a total of 16 categories were set. The 16 themed categories are as follows. There are "Raising disabled children, which is solely the family's responsibility," "The reality of children with adults disabilities that they face unfortunately," "The sad gaze of the people around you," "Marriage of an unsmooth child," "Taking care of grandchildren that you can't let go of even if you're tired," "Care for disabled children who seem to have no way out," "Children with hearing disability who are not fully recognized in society,“ "Support service for hearing disability person who can't relieve the burden of parents," “Exchange and support system,” "Happily disabled children and grandchildren," "Don't give up on my life," "Positive expectations of disabled children in society," "To avoid isolation in old age by communicating with adults children," "My share to endure,“ "Anxious old-aged life and anticipated anxiety about children" and "Wish and practical preparation for the future." The results of placing these categories in the axial coding paradigm are as follows. "Raising disabled children, which is solely the family's responsibility" and "The reality of children adults with disabilities that they face unfortunately" appeared as the causal conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Care for disabled children who seem to have no way out" appeared as the central phenomenon for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "The sad gaze of the people around you," "Marriage of an unsmooth child," and "Taking care of grandchildren that you can't let go of even if you're tired" appeared as the contextual conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Children with hearing disability who are not fully recognized in society,“ "Support service for hearing disability person who can't relieve the burden of parents," and “Exchange and support system” appeared as the arbitration conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Happily disabled children and grandchildren," "Don't give up on my life," "Positive expectations of disabled children in society," and "To avoid isolation in old age by communicating with adults children" appeared as the action/interaction strategies for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "My share to endure,“ "Anxious old-aged life and anticipated anxiety about children" and "Wish and practical preparation for the future" appeared as the results of the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. Finally, with the passage of time and contextual changes, a process analysis was conducted on the development and change of the experience of parents who have adults children with hearing disability in adulthood. As a result, the experience of parents who have adults children with hearing disability in adulthood was expressed in four stages. The contents are as follows. There were a total of four stages: 'Expectations and Frustration' in the first stage, 'Struggle and Patience' in the second stage, 'Acceptance and Positive' in the third stage and 'Tolerance and Anxiety' in the fourth stage. And the analysis for each step is as follows. The first stage is the social entry of an adults child in expectations and frustration. The second step is to endure the difficulties of disabled children together in perseverance and patience. The third step is to be satisfied with just being able to replace acceptance and positivity. Lastly, the fourth stage is lifelong care and future anxiety for adults children with disabilities in persistence and anxiety. The core category that participants in this study experienced as parents were assumed to be 'living together with adults children with disability who have difficulty in being fully independent'. The type of experience of parents who have adults children with hearing disability has undergone the core categories and hypothetical formalization mentioned above. In addition, a situation model was established by dividing it into micro-level, important-level, and macro-level dimensions centering on the core category. This study was analyzed using the grounded theory research methodology. This study was analyzed using the grounded theory research methodology. As a result, in the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability they as parents of primary caregivers were revealing the complexity of their inner context and other various aspects. The five points of discussion derived based on the research results are as follows. First, social welfare services to support the daily life and social activities of person with hearing disability were not able to consider their characteristics. In other words, social welfare services were designed around service providers, but they did not play a proper role in caring for adults children with hearing disability. In the end, it was found that the care of a person with hearing disability was a burden on parents in old age. Second, elderly parents who support and care for the daily lives of adults children with hearing disability feel emotional isolation over a long period of time. Also, due to this, it was found that they were experiencing social atrophy. Third, research participants continue to have economic difficulties throughout their lives raising children with hearing disability in old age. And it can be seen that they are already experiencing anxiety about preparing for retirement because it is difficult to expect disabled children to support them. Fourth, the physical-mental exhaustion experienced by study participants intensifies when there is a case in which they have to take charge of raising the grandchildren of a person with hearing disability. And it can be seen that the relationship between research participants and grandchildren affects the perception of life in old age. Fifth, it can be seen that the study participants are healing the pain of children with disabilities by sharing emotional communication through self-help meetings of parents with hearing disability. Based on the above research results and discussions, the methods proposed in this study to understand and solve difficulties in the parental experience are as follows. First, in order to reduce the burden on elderly parents who have childern with hearing disability, it is necessary to improve social services that can promote the improvement of self-reliance in daily life and the work life of a person with hearing disability in adulthood. Second, it is necessary to prepare a plan to reduce the financial difficulties of elderly parents who have adults children with hearing disability and the burden of preparing for retirement. Third, as a way to reduce psychological alienation and emotional isolation experienced by elderly parents who have adults children with hearing disability, social interest in improving social awareness and active sign language education for a person with hearing disability is needed. Fourth, grandparents who have to raise grandchildren on behalf of disabled children also need suggestions to reduce the conflict and burnout they can experience when performing their roles. Finally, the limitations of this study are also as follows. First, in this study, two fathers were selected as study participants to examine the father's experience among elderly parents who have adults children with hearing disability. However, there is a limit to not revealing fathers' special experiences. As elderly fathers who participated in this study, the study participants were caring for adults children with hearing disability or their grandchildren with their spouses. However, they expressed their reluctance to convey their elderly mother's caring experience or express their feelings or thoughts rather than their own experience as elderly fathers, but the researcher did not sufficiently deal with these points. In this respect, follow-up studies on elderly fathers who have adults children with hearing disability in the future need to conduct research that collects and analyzes data so that the father's experience is fully revealed. Second, in this study, there is a limitation in that it was not possible to analyze the lives and experiences of various elderly parents who have adults children with hearing disability. Depending on the degree of the child's disability, depending on the child's artistic cochlea treatment, or depending on whether he or she uses sign language, depending on the presence or absence of a job, marital status, etc., or depending on economic ability of an elderly parent, there can be various life experiences. However, there is a limitation of not being able to compare and analyze this level, dimension, and degree. Therefore, in this study, the difference in the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability was not sufficiently considered, and only a cross-section of the experience was analyzed, resulting in limitations in the study. Therefore, in the follow-up study on this, it is necessary to conduct an analyzed study that richly includes differences in the environment of adults children with hearing disability, the degree of disability, and the resources of elderly parents.
ABSTRACT
A Study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability
Yu Hae Suk Major in Social Welfare Yemyung Graduate University
This study is a study on Experience of Elderly Parents Who Have Adults Children with Hearing Disability. According to the life cycle of deaf people who have entered adulthood, we will examine the process of change found in the experiences of their main caregivers, and elderly parents, and explore and grasp the structure of the process of change. The purpose of this study is to find implications that can have a positive effect on the improvement of the quality of life of elderly parents who have adults children with hearing disability. In order to achieve the purpose of the above study, the research question was set as 'What is the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability?' The subject of this study, namely a study on the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability and a method of research on evidence theory, a qualitative research method, was used. In this study, a theoretical sampling method also was used to collect data based on concepts and topics derived from original data. For the selection of research participants, 10 people suitable for the subject of this study were selected, and preliminary surveys and in-depth interviews were conducted for about three months from May 2022 to July 2022. The interview method was based on a semi-structured interview sheet configured to reveal major topics, which were related to the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability in the personal lives of study participants. In addition, the unstructured method of freely organizing the parental experience of study partners was also used. The researcher recorded during the interview, which was intended to record the contents of the interview with study partners, which was used as the main data along with the data recorded in the field. The data analysis of this study is according to the analysis stage of Strauss and Corbin (2001), and went through the open coding stage in the order of Open Coding, Axial Coding, and Selective Coding. In addition, the concept was created by comparing and analyzing interview materials with research participants, and in the process, similar concepts were combined to derive categories. In the Axial Coding step, the categories derived in the Open Coding step were rearranged into the Axial Coding paradigm. All categories were interconnected around the attributes of their categories. As a Selection Coding, a core category was selected as the representative of all 16 categories. After that, it systematically integrated with other categories and went through an elaboration process. The story outline was described centering on the core category created in this way, and a process analysis was conducted to integrate the core category and concept. Then, through hypothetical formalization, the types of elderly parents' experiences with hearing disability were analyzed by finding the types between categories. As a result of the analysis, 757 concepts were extracted from open coding, and as a result of analyzing these concepts, they were divided into 40 subcategories and a total of 16 categories were set. The 16 themed categories are as follows. There are "Raising disabled children, which is solely the family's responsibility," "The reality of children with adults disabilities that they face unfortunately," "The sad gaze of the people around you," "Marriage of an unsmooth child," "Taking care of grandchildren that you can't let go of even if you're tired," "Care for disabled children who seem to have no way out," "Children with hearing disability who are not fully recognized in society,“ "Support service for hearing disability person who can't relieve the burden of parents," “Exchange and support system,” "Happily disabled children and grandchildren," "Don't give up on my life," "Positive expectations of disabled children in society," "To avoid isolation in old age by communicating with adults children," "My share to endure,“ "Anxious old-aged life and anticipated anxiety about children" and "Wish and practical preparation for the future." The results of placing these categories in the axial coding paradigm are as follows. "Raising disabled children, which is solely the family's responsibility" and "The reality of children adults with disabilities that they face unfortunately" appeared as the causal conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Care for disabled children who seem to have no way out" appeared as the central phenomenon for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "The sad gaze of the people around you," "Marriage of an unsmooth child," and "Taking care of grandchildren that you can't let go of even if you're tired" appeared as the contextual conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Children with hearing disability who are not fully recognized in society,“ "Support service for hearing disability person who can't relieve the burden of parents," and “Exchange and support system” appeared as the arbitration conditions for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "Happily disabled children and grandchildren," "Don't give up on my life," "Positive expectations of disabled children in society," and "To avoid isolation in old age by communicating with adults children" appeared as the action/interaction strategies for the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. "My share to endure,“ "Anxious old-aged life and anticipated anxiety about children" and "Wish and practical preparation for the future" appeared as the results of the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability. Finally, with the passage of time and contextual changes, a process analysis was conducted on the development and change of the experience of parents who have adults children with hearing disability in adulthood. As a result, the experience of parents who have adults children with hearing disability in adulthood was expressed in four stages. The contents are as follows. There were a total of four stages: 'Expectations and Frustration' in the first stage, 'Struggle and Patience' in the second stage, 'Acceptance and Positive' in the third stage and 'Tolerance and Anxiety' in the fourth stage. And the analysis for each step is as follows. The first stage is the social entry of an adults child in expectations and frustration. The second step is to endure the difficulties of disabled children together in perseverance and patience. The third step is to be satisfied with just being able to replace acceptance and positivity. Lastly, the fourth stage is lifelong care and future anxiety for adults children with disabilities in persistence and anxiety. The core category that participants in this study experienced as parents were assumed to be 'living together with adults children with disability who have difficulty in being fully independent'. The type of experience of parents who have adults children with hearing disability has undergone the core categories and hypothetical formalization mentioned above. In addition, a situation model was established by dividing it into micro-level, important-level, and macro-level dimensions centering on the core category. This study was analyzed using the grounded theory research methodology. This study was analyzed using the grounded theory research methodology. As a result, in the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability they as parents of primary caregivers were revealing the complexity of their inner context and other various aspects. The five points of discussion derived based on the research results are as follows. First, social welfare services to support the daily life and social activities of person with hearing disability were not able to consider their characteristics. In other words, social welfare services were designed around service providers, but they did not play a proper role in caring for adults children with hearing disability. In the end, it was found that the care of a person with hearing disability was a burden on parents in old age. Second, elderly parents who support and care for the daily lives of adults children with hearing disability feel emotional isolation over a long period of time. Also, due to this, it was found that they were experiencing social atrophy. Third, research participants continue to have economic difficulties throughout their lives raising children with hearing disability in old age. And it can be seen that they are already experiencing anxiety about preparing for retirement because it is difficult to expect disabled children to support them. Fourth, the physical-mental exhaustion experienced by study participants intensifies when there is a case in which they have to take charge of raising the grandchildren of a person with hearing disability. And it can be seen that the relationship between research participants and grandchildren affects the perception of life in old age. Fifth, it can be seen that the study participants are healing the pain of children with disabilities by sharing emotional communication through self-help meetings of parents with hearing disability. Based on the above research results and discussions, the methods proposed in this study to understand and solve difficulties in the parental experience are as follows. First, in order to reduce the burden on elderly parents who have childern with hearing disability, it is necessary to improve social services that can promote the improvement of self-reliance in daily life and the work life of a person with hearing disability in adulthood. Second, it is necessary to prepare a plan to reduce the financial difficulties of elderly parents who have adults children with hearing disability and the burden of preparing for retirement. Third, as a way to reduce psychological alienation and emotional isolation experienced by elderly parents who have adults children with hearing disability, social interest in improving social awareness and active sign language education for a person with hearing disability is needed. Fourth, grandparents who have to raise grandchildren on behalf of disabled children also need suggestions to reduce the conflict and burnout they can experience when performing their roles. Finally, the limitations of this study are also as follows. First, in this study, two fathers were selected as study participants to examine the father's experience among elderly parents who have adults children with hearing disability. However, there is a limit to not revealing fathers' special experiences. As elderly fathers who participated in this study, the study participants were caring for adults children with hearing disability or their grandchildren with their spouses. However, they expressed their reluctance to convey their elderly mother's caring experience or express their feelings or thoughts rather than their own experience as elderly fathers, but the researcher did not sufficiently deal with these points. In this respect, follow-up studies on elderly fathers who have adults children with hearing disability in the future need to conduct research that collects and analyzes data so that the father's experience is fully revealed. Second, in this study, there is a limitation in that it was not possible to analyze the lives and experiences of various elderly parents who have adults children with hearing disability. Depending on the degree of the child's disability, depending on the child's artistic cochlea treatment, or depending on whether he or she uses sign language, depending on the presence or absence of a job, marital status, etc., or depending on economic ability of an elderly parent, there can be various life experiences. However, there is a limitation of not being able to compare and analyze this level, dimension, and degree. Therefore, in this study, the difference in the experience of elderly parents who have adults children with hearing disability was not sufficiently considered, and only a cross-section of the experience was analyzed, resulting in limitations in the study. Therefore, in the follow-up study on this, it is necessary to conduct an analyzed study that richly includes differences in the environment of adults children with hearing disability, the degree of disability, and the resources of elderly parents.
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