보육교사의 감정노동 및 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향 Effect of Childcare Teachers' Emotional Labor and Job Stress on Teacher-Infant Interaction and Job Satisfaction원문보기
본 연구에서는 보육교사의 감정노동 및 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향을 알아보고자 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구 문제 1. 보육교사의 감정노동, 직무스트레스, 교사-영유아 상호작용, 그리고 직무만족도에 대한 일반적인 경향은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 D시에 소재한 어린이집에 근무 중인 보육교사 211명을 대상으로 실시하였으며, 수집된 자료는 다음과 같은 방법으로 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 ...
본 연구에서는 보육교사의 감정노동 및 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향을 알아보고자 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구 문제 1. 보육교사의 감정노동, 직무스트레스, 교사-영유아 상호작용, 그리고 직무만족도에 대한 일반적인 경향은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 D시에 소재한 어린이집에 근무 중인 보육교사 211명을 대상으로 실시하였으며, 수집된 자료는 다음과 같은 방법으로 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였으며 보육교사의 감정노동, 직무스트레스, 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도의 응답에 대한 정규성을 검증하기 위해 기술통계분석을 실시하였다. 또한, 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s ⍺ 계수를 산출하였으며 다중회귀분석을 통해 보육교사의 감정노동, 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 감정노동의 하위요인 중 자연적 행동에 대한 부담이 상대적으로 높다는 것을 알 수 있었으며 학부모와의 관계를 가장 높게 인지하고 있었다. 또한, 교사-영유아 상호작용 중 행동적 상호작용이 가장 높게 나타났으며 직무만족도는 동료 교사와의 관계를 가장 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 분석한 결과 감정노동의 하위요인 중 자연적 행동과 내면적 행동 그리고 직무스트레스의 하위요인 중 학부모와의 관계가 통계적으로 유의하게 교사-영유아 상호작용에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 감정노동이 직무만족도에 미치는 영향에 대한 분석 결과는 감정노동의 하위요인인 내면적 행동이 직무만족도에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었고 직무스트레스의 하위요인 중 원장 지도력 및 행적적 지원부족과 업무 과부하, 학무모와의 관계가 직무만족에 유의한 영향을 미치고 있는 것을 확인하였다. 결론적으로 본 연구를 통하여 보육교사가 인식하는 감정노동 수준과 직무스트레스에 따라 교사-영유아 상호작용 및 보육교사의 직무만족이 영향을 받았음을 확인하였다. 이러한 결과는 제도적 지원을 통한 보육 현장의 근무환경 개선의 필요성을 강조하며, 보육현장 개선을 위한 기초자료로 활용될 수 있음을 의미한다. 또한 본 연구는 보육교사에 대한 교육과 관리를 강화하여 보육교사의 질을 향상하는 계획 및 운영이 필요하다는 것을 시사한다.
본 연구에서는 보육교사의 감정노동 및 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향을 알아보고자 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구 문제 1. 보육교사의 감정노동, 직무스트레스, 교사-영유아 상호작용, 그리고 직무만족도에 대한 일반적인 경향은 어떠한가? 연구 문제 2. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제 3. 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 D시에 소재한 어린이집에 근무 중인 보육교사 211명을 대상으로 실시하였으며, 수집된 자료는 다음과 같은 방법으로 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였으며 보육교사의 감정노동, 직무스트레스, 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도의 응답에 대한 정규성을 검증하기 위해 기술통계분석을 실시하였다. 또한, 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s ⍺ 계수를 산출하였으며 다중회귀분석을 통해 보육교사의 감정노동, 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용 및 직무만족도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 감정노동의 하위요인 중 자연적 행동에 대한 부담이 상대적으로 높다는 것을 알 수 있었으며 학부모와의 관계를 가장 높게 인지하고 있었다. 또한, 교사-영유아 상호작용 중 행동적 상호작용이 가장 높게 나타났으며 직무만족도는 동료 교사와의 관계를 가장 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정노동과 직무스트레스가 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 분석한 결과 감정노동의 하위요인 중 자연적 행동과 내면적 행동 그리고 직무스트레스의 하위요인 중 학부모와의 관계가 통계적으로 유의하게 교사-영유아 상호작용에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 감정노동이 직무만족도에 미치는 영향에 대한 분석 결과는 감정노동의 하위요인인 내면적 행동이 직무만족도에 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었고 직무스트레스의 하위요인 중 원장 지도력 및 행적적 지원부족과 업무 과부하, 학무모와의 관계가 직무만족에 유의한 영향을 미치고 있는 것을 확인하였다. 결론적으로 본 연구를 통하여 보육교사가 인식하는 감정노동 수준과 직무스트레스에 따라 교사-영유아 상호작용 및 보육교사의 직무만족이 영향을 받았음을 확인하였다. 이러한 결과는 제도적 지원을 통한 보육 현장의 근무환경 개선의 필요성을 강조하며, 보육현장 개선을 위한 기초자료로 활용될 수 있음을 의미한다. 또한 본 연구는 보육교사에 대한 교육과 관리를 강화하여 보육교사의 질을 향상하는 계획 및 운영이 필요하다는 것을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction and job satisfaction as follows.
Research Question 1. What are the general trends of childcare teachers' emotional labor, job stress, teacher-infant ...
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction and job satisfaction as follows.
Research Question 1. What are the general trends of childcare teachers' emotional labor, job stress, teacher-infant interaction, and job satisfaction? Research Question 2. What is the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction? Research Question 3. What is the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on job satisfaction?
This study was conducted on childcare teachers working at daycare centers located in D City. Frequency analysis was performed to find out the general characteristics of the study subjects, and Cronbach’s ⍺ coefficient was calculated to verify the reliability of the measurement tool. In addition, Descriptive Statistics were conducted to find out the level of emotional labor and job stress, teacher-infant interaction, and job satisfaction of childcare teachers, and Multiple Regression Analysis was conducted after confirming multiple comorbidities. The summary of the research results of this study is as follows. First, among the sub-factors of emotional labor for childcare teachers, the burden on natural behavior was relatively high, and job stress was the highest recognition of the relationship with parents. In addition, behavioral interactions were the highest among teacher-infant interactions, and job satisfaction was the highest in the relationship with fellow teachers. Second, it was confirmed that both emotional labor and job stress had a significant effect on teacher-infant interaction due to the effect of emotional labor and job stress on teacher-infant interaction. Third, according to the analysis of the effect of teacher Bo-wook's emotional labor on job satisfaction, it was confirmed that internal behavior, a sub-factor of emotional labor, had a positive effect on job satisfaction, and job stress had a funny effect on job satisfaction. In conclusion, through this study, it was confirmed that teacher-infant interaction and childcare teacher's job satisfaction may change according to the level of emotional labor perceived by childcare teachers and job stress. These results suggest that it is necessary to improve the quality of childcare teachers by improving the working environment of childcare sites through institutional support and strengthening teaching and management of childcare teachers.
The purpose of this study was to investigate the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction and job satisfaction as follows.
Research Question 1. What are the general trends of childcare teachers' emotional labor, job stress, teacher-infant interaction, and job satisfaction? Research Question 2. What is the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on teacher-infant interaction? Research Question 3. What is the effect of emotional labor and job stress of childcare teachers on job satisfaction?
This study was conducted on childcare teachers working at daycare centers located in D City. Frequency analysis was performed to find out the general characteristics of the study subjects, and Cronbach’s ⍺ coefficient was calculated to verify the reliability of the measurement tool. In addition, Descriptive Statistics were conducted to find out the level of emotional labor and job stress, teacher-infant interaction, and job satisfaction of childcare teachers, and Multiple Regression Analysis was conducted after confirming multiple comorbidities. The summary of the research results of this study is as follows. First, among the sub-factors of emotional labor for childcare teachers, the burden on natural behavior was relatively high, and job stress was the highest recognition of the relationship with parents. In addition, behavioral interactions were the highest among teacher-infant interactions, and job satisfaction was the highest in the relationship with fellow teachers. Second, it was confirmed that both emotional labor and job stress had a significant effect on teacher-infant interaction due to the effect of emotional labor and job stress on teacher-infant interaction. Third, according to the analysis of the effect of teacher Bo-wook's emotional labor on job satisfaction, it was confirmed that internal behavior, a sub-factor of emotional labor, had a positive effect on job satisfaction, and job stress had a funny effect on job satisfaction. In conclusion, through this study, it was confirmed that teacher-infant interaction and childcare teacher's job satisfaction may change according to the level of emotional labor perceived by childcare teachers and job stress. These results suggest that it is necessary to improve the quality of childcare teachers by improving the working environment of childcare sites through institutional support and strengthening teaching and management of childcare teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.