본 연구는 개방형 과제를 수업에 활용함으로써 수업 참여를 활성화하기 위해 초등학교 5학년을 대상으로 개방형 과제를 활용한 수업을 실제 적용하고 수업이 이루어지는 동안 학생들의 참여 양상을 분석하며, 수학 학습 정의적 영역에 어떤 변화를 가져오는지 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
가. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 참여는 어떻게 나타나는가? 나. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 정의적 영역은 어떤 변화를 나타내는가?
각 연구 문제의 결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구 문제인 개방형 과제를 활용한 수업에서의 학생 참여 양상은 ...
본 연구는 개방형 과제를 수업에 활용함으로써 수업 참여를 활성화하기 위해 초등학교 5학년을 대상으로 개방형 과제를 활용한 수업을 실제 적용하고 수업이 이루어지는 동안 학생들의 참여 양상을 분석하며, 수학 학습 정의적 영역에 어떤 변화를 가져오는지 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
가. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 참여는 어떻게 나타나는가? 나. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 정의적 영역은 어떤 변화를 나타내는가?
각 연구 문제의 결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구 문제인 개방형 과제를 활용한 수업에서의 학생 참여 양상은 행동적 참여, 정서적 참여, 인지적 참여, 사회적 참여가 골고루 나타났다. 행동적 참여는 과제 및 학습 활동을 안내할 때 학생들의 자세, 전체를 대상으로 한 발문에 자발적으로 대답하는 모습, 과제를 해결하는 과정에서의 몰입도 및 끝까지 해결하려고 하는 집착력, 수업을 하는 과정에서 학생 스스로가 궁금한 부분에 대해 질문을 하거나 의견을 제안하는 모습에서 관찰할 수 있었다. 정서적 참여는 새로운 과제를 도입했을 때 학생들의 반응 및 수업 시간에 무의식적으로 나타나는 학생들의 감정 표현, 다른 사람들의 행동 및 아이디어에 반응하는 학생들의 모습에서 흥미있어하기, 미소 짓기, 박수치기, 환호성 짓기, 자신의 감정을 자신있게 드러내기의 모습으로 나타났으며, 정서적 참여는 행동적 참여를 유발하기도 하였다. 인지적 참여는 주어진 과제를 해결할 때 사용하는 전략이나 사고 활동의 결과물을 통해 파악하거나 과제 해결하는 과정에서 해결하는 방법에서 자신만의 방법이나 새로운 방법으로 해결하는 모습에서 나타났다. 사회적 참여는 모둠 활동을 하면서 학생들의 상호 작용 및 의사소통 모습, 과제를 해결하는 과정에서 어려움을 겪었을 때 서로 돕는 모습이나 모둠 활동의 참여도를 통해 관찰할 수 있었으며 학생들이 서로를 동등한 위치에서 과제를 함께 해결해 나가는 동료로서 인정하는 모습을 볼 수 있었다. 두 번째 연구 문제인 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 정의적 영역에 대한 변화는 다음과 같다. 정의적 영역의 전체에서 유의미한 결과가 나타났으며 세부 요인별로는 수학 흥미, 수학 학습 태도, 가치, 내적 동기, 학습 의지, 효능감에서 유의미한 결과가 나왔다. 또한 학생별 정의적 영역의 변화에서는 평소 성취도가 가장 낮은 학생의 변화가 가장 크게 나타남을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 개방형 과제를 활용한 수업은 일반 학생들에게도 충분히 활용 가능하며 다양한 풀이 방법 및 해결책을 모색하기 위해 활발한 참여 양상을 보이고 있음을 알 수 있었다. 또한 개방형 과제를 활용한 수업을 실제 진행하기 위해서 교사는 철저한 준비와 적절한 중재가 필요하며, 모둠 친구들과 함께 상호 작용하고 의사소통하며 개방형 과제를 해결하기 위해서는 서로 동등한 위치에서 수업에 참여할 수 있는 수학 교실 문화가 형성되어야 한다는 결론을 얻었다.
본 연구는 개방형 과제를 수업에 활용함으로써 수업 참여를 활성화하기 위해 초등학교 5학년을 대상으로 개방형 과제를 활용한 수업을 실제 적용하고 수업이 이루어지는 동안 학생들의 참여 양상을 분석하며, 수학 학습 정의적 영역에 어떤 변화를 가져오는지 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
가. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 참여는 어떻게 나타나는가? 나. 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 정의적 영역은 어떤 변화를 나타내는가?
각 연구 문제의 결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구 문제인 개방형 과제를 활용한 수업에서의 학생 참여 양상은 행동적 참여, 정서적 참여, 인지적 참여, 사회적 참여가 골고루 나타났다. 행동적 참여는 과제 및 학습 활동을 안내할 때 학생들의 자세, 전체를 대상으로 한 발문에 자발적으로 대답하는 모습, 과제를 해결하는 과정에서의 몰입도 및 끝까지 해결하려고 하는 집착력, 수업을 하는 과정에서 학생 스스로가 궁금한 부분에 대해 질문을 하거나 의견을 제안하는 모습에서 관찰할 수 있었다. 정서적 참여는 새로운 과제를 도입했을 때 학생들의 반응 및 수업 시간에 무의식적으로 나타나는 학생들의 감정 표현, 다른 사람들의 행동 및 아이디어에 반응하는 학생들의 모습에서 흥미있어하기, 미소 짓기, 박수치기, 환호성 짓기, 자신의 감정을 자신있게 드러내기의 모습으로 나타났으며, 정서적 참여는 행동적 참여를 유발하기도 하였다. 인지적 참여는 주어진 과제를 해결할 때 사용하는 전략이나 사고 활동의 결과물을 통해 파악하거나 과제 해결하는 과정에서 해결하는 방법에서 자신만의 방법이나 새로운 방법으로 해결하는 모습에서 나타났다. 사회적 참여는 모둠 활동을 하면서 학생들의 상호 작용 및 의사소통 모습, 과제를 해결하는 과정에서 어려움을 겪었을 때 서로 돕는 모습이나 모둠 활동의 참여도를 통해 관찰할 수 있었으며 학생들이 서로를 동등한 위치에서 과제를 함께 해결해 나가는 동료로서 인정하는 모습을 볼 수 있었다. 두 번째 연구 문제인 개방형 과제를 활용하는 수학 수업에서 학생들의 정의적 영역에 대한 변화는 다음과 같다. 정의적 영역의 전체에서 유의미한 결과가 나타났으며 세부 요인별로는 수학 흥미, 수학 학습 태도, 가치, 내적 동기, 학습 의지, 효능감에서 유의미한 결과가 나왔다. 또한 학생별 정의적 영역의 변화에서는 평소 성취도가 가장 낮은 학생의 변화가 가장 크게 나타남을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 개방형 과제를 활용한 수업은 일반 학생들에게도 충분히 활용 가능하며 다양한 풀이 방법 및 해결책을 모색하기 위해 활발한 참여 양상을 보이고 있음을 알 수 있었다. 또한 개방형 과제를 활용한 수업을 실제 진행하기 위해서 교사는 철저한 준비와 적절한 중재가 필요하며, 모둠 친구들과 함께 상호 작용하고 의사소통하며 개방형 과제를 해결하기 위해서는 서로 동등한 위치에서 수업에 참여할 수 있는 수학 교실 문화가 형성되어야 한다는 결론을 얻었다.
In order to activate class engagement by utilizing open-ended tasks in class, this study actually applies lessons using open-ended tasks to 5th graders in elementary school, analyzes the engagement patterns of students during lessons, and analyzes the affective domain of mathematics learning. We wan...
In order to activate class engagement by utilizing open-ended tasks in class, this study actually applies lessons using open-ended tasks to 5th graders in elementary school, analyzes the engagement patterns of students during lessons, and analyzes the affective domain of mathematics learning. We wanted to see what kind of change it would bring. For this purpose, the research problem was set as follows.
1. How does student engagement appear in math lessons using open-ended tasks? 2. What changes do students' affective domains show in mathematics lessons using open-ended tasks?
The results of each research question are as follows. As for the aspects of student engagement in the class using the open-ended task, which is the first research question, behavioral engagement, emotional engagement, cognitive engagement, and social engagement were evenly displayed. Behavioral engagement refers to students' attitudes when guiding tasks and learning activities, spontaneous answers to questions asked by the whole group, immersion in the process of solving tasks and obsession to solve them to the end, and It could be observed in the way students themselves ask questions or suggest opinions about the areas they are curious about. Emotional engagement includes students' reactions when new tasks are introduced, their unconscious expressions of emotion in class, and their reactions to other people's actions and ideas. It appeared in the form of confidently revealing one's emotions, and emotional engagement also induced behavioral engagement. Cognitive engagement was manifested in solving a problem in one's own way or in a new way in the process of solving a given task or figuring out the result of a thinking activity or strategy used when solving a given task. Social engagement can be observed through the interaction and communication of students during group activities, the way they help each other when they have difficulties in the process of solving tasks, and the level of engagement in group activities. I could see them recognizing him as a colleague who solves the problem together. The change in the students' affective domain in the mathematics class using the second research question, the open-ended task, is as follows. Significant results were found in the entire affective domain, and for each factor, significant results were found in math interest, math learning attitude, value, intrinsic motivation, willingness to learn, and sense of efficacy. In addition, in the change of the affective domain by student, it was found that the change of the student with the lowest usual achievement was the largest. Based on the results of this study, it was found that lessons using open-ended tasks can be fully utilized by general students, and active engagement is shown to seek various solution methods and solutions. In addition, in order to actually conduct lessons using open-ended tasks, teachers need thorough preparation and appropriate intervention, and in order to interact and communicate with classmates and solve open-ended tasks, mathematics classrooms can participate in lessons on an equal footing.
In order to activate class engagement by utilizing open-ended tasks in class, this study actually applies lessons using open-ended tasks to 5th graders in elementary school, analyzes the engagement patterns of students during lessons, and analyzes the affective domain of mathematics learning. We wanted to see what kind of change it would bring. For this purpose, the research problem was set as follows.
1. How does student engagement appear in math lessons using open-ended tasks? 2. What changes do students' affective domains show in mathematics lessons using open-ended tasks?
The results of each research question are as follows. As for the aspects of student engagement in the class using the open-ended task, which is the first research question, behavioral engagement, emotional engagement, cognitive engagement, and social engagement were evenly displayed. Behavioral engagement refers to students' attitudes when guiding tasks and learning activities, spontaneous answers to questions asked by the whole group, immersion in the process of solving tasks and obsession to solve them to the end, and It could be observed in the way students themselves ask questions or suggest opinions about the areas they are curious about. Emotional engagement includes students' reactions when new tasks are introduced, their unconscious expressions of emotion in class, and their reactions to other people's actions and ideas. It appeared in the form of confidently revealing one's emotions, and emotional engagement also induced behavioral engagement. Cognitive engagement was manifested in solving a problem in one's own way or in a new way in the process of solving a given task or figuring out the result of a thinking activity or strategy used when solving a given task. Social engagement can be observed through the interaction and communication of students during group activities, the way they help each other when they have difficulties in the process of solving tasks, and the level of engagement in group activities. I could see them recognizing him as a colleague who solves the problem together. The change in the students' affective domain in the mathematics class using the second research question, the open-ended task, is as follows. Significant results were found in the entire affective domain, and for each factor, significant results were found in math interest, math learning attitude, value, intrinsic motivation, willingness to learn, and sense of efficacy. In addition, in the change of the affective domain by student, it was found that the change of the student with the lowest usual achievement was the largest. Based on the results of this study, it was found that lessons using open-ended tasks can be fully utilized by general students, and active engagement is shown to seek various solution methods and solutions. In addition, in order to actually conduct lessons using open-ended tasks, teachers need thorough preparation and appropriate intervention, and in order to interact and communicate with classmates and solve open-ended tasks, mathematics classrooms can participate in lessons on an equal footing.
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