본 연구는 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여, 교육적 지원이 유아의 공간능력 발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 둘째, 유아 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 유형에 따른 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 조절변인(유아 성별, 유아 연령, 실험 처치 기간, 구체물 활용, 실험 처치 장소)에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 해결하기 위하여 1999년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 연구 중 본 연구 선정기준에 부합되는 120편의 논문 125개의 효과크기를 대상으로 ...
본 연구는 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여, 교육적 지원이 유아의 공간능력 발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 둘째, 유아 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 유형에 따른 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 조절변인(유아 성별, 유아 연령, 실험 처치 기간, 구체물 활용, 실험 처치 장소)에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 해결하기 위하여 1999년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 연구 중 본 연구 선정기준에 부합되는 120편의 논문 125개의 효과크기를 대상으로 메타분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 공간능력 발달을 위한 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 효과가 큰 것으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 시각화, 공간 방향화 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육적 지원 유형을 기술적 지원, 개념적 지원, 탐구적 지원, 문제해결적 지원으로 구분하여 살펴본 결과 개념적 지원이 가장 많이 이루어지고, 그 효과도 가장 큰 것으로 나타났으며, 탐구적 지원 또한 많은 수의 연구와 높은 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 문제해결적 지원은 그 수는 적으나 높은 효과크기를 보였고, 기술적 지원은 중간 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 조절효과를 분석한 결과, 전체 공간능력의 효과크기의 이질성 원인은 유아 연령과 구체물 활용으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 방향화에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 구체물 활용인 것으로 나타났으나, 유아 성별, 실험 처치 기간, 실험 처지 장소 등은 효과크기의 차이는 있으나 통계적으로 유의한 차이를 설명하지 못했다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아의 공간능력 발달을 위해 실시되는 놀이 활동 및 프로그램 등의 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 특히, 유아기에 어려울 수 있는 움직이는 개체의 미래상태를 추론할 수 있는 능력인 공간 시각화 능력을 키우는 데 효과적임을 알 수 있었다. 유아의 공간능력 발달을 위한 지원을 위해, 교사는 유아의 흥미와 관심 이외에도 세심한 관찰을 통해 유아의 수준을 파악하여 낮은 수준을 보이는 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 안내가 있는 개념적 지원이 적합하며, 자유로운 탐색이 효과적인 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 격려가 있는 탐구적 지원이 적합하다. 또한 활동의 효과를 키울 수 있는 장소의 선택과 유아가 흥미로워하는 교재교구를 활용할 수 있도록 교육 환경을 조성해야한다. 이러한 교육적 지원은 교사의 편의가 아닌 유아의 연령과 성, 인원, 지원 기간 등을 고려해야한다. 그리고 이 모든 과정에는 이론적 검토가 선행되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of intervention on the young children's spatial ability development. The research questions were follows.
First, what is the effect size of intervention for the young children's spatial ability development? Second, what is the effect size according to the type of intervention for the young children's spatial ability development? Third, what is the effect size of intervention for the for the young children's spatial ability development differ according to moderator such as gender, age, duration of experimental treatment, use of concrete objects, and setting for the treatment?
The subjects of meta-analysis for this study were 120 papers and 125 effect sizes that met the selection criteria of this study were selected among intervention studies for the development of spatial ability of young children, targeting domestic publications from 1999 to 2021 published in Korea. The results of this study are as follows.
First, intervention for the development of spatial ability in early childhood was found to be highly effective in developing the spatial ability of young children. And it was found to be effective in the development of spatial visualization and spatial orientation, which are components of spatial ability. Second, as a result of classifying the types of intervention into technical support, conceptual support, exploratory support, and problem-solving support, it was found that conceptual support was the most common and had the greatest effect. It was found that there was a study and a high effect size. problem-solving support showed a small but high effect size, and technical support appeared to have a medium effect size. Third, as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity of the effect size of the educational support for the development of the spatial ability of young children, the cause of the heterogeneity of the effect size of the overall spatial ability was found to be the child's age and the use of concrete objects. In addition, the moderating variable for the difference in effect size on spatial orientation, a component of spatial ability, was found to be the use of concrete objects.
In view of these research results, it can be seen that play activities and programs conducted for the development of young children's spatial ability have a positive effect on the development of young children's spatial ability. In particular, it can be seen that intervention is effective in developing spatial visualization ability, which is the ability to infer the future state of a moving object, which can be difficult in infancy. The teacher grasps the level of the child through careful observation of the child's interest and interest, and a conceptual approach with teacher guidance is appropriate for the spatial ability component showing a low level, and the teacher's spatial ability with effective free exploration is appropriate, An encouraging exploratory approach is appropriate. In addition, it is necessary to select a place where the effect of activities can be increased and to create an educational environment so that young children can use teaching materials that children find interesting. Such educational support should consider the age and gender of children, the number of people, and the period of support, not the teacher's convenience. And all these processes should be preceded by a theoretical review.본 연구는 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여, 교육적 지원이 유아의 공간능력 발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 둘째, 유아 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 유형에 따른 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 조절변인(유아 성별, 유아 연령, 실험 처치 기간, 구체물 활용, 실험 처치 장소)에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 해결하기 위하여 1999년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 연구 중 본 연구 선정기준에 부합되는 120편의 논문 125개의 효과크기를 대상으로 메타분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 공간능력 발달을 위한 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 효과가 큰 것으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 시각화, 공간 방향화 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육적 지원 유형을 기술적 지원, 개념적 지원, 탐구적 지원, 문제해결적 지원으로 구분하여 살펴본 결과 개념적 지원이 가장 많이 이루어지고, 그 효과도 가장 큰 것으로 나타났으며, 탐구적 지원 또한 많은 수의 연구와 높은 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 문제해결적 지원은 그 수는 적으나 높은 효과크기를 보였고, 기술적 지원은 중간 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 조절효과를 분석한 결과, 전체 공간능력의 효과크기의 이질성 원인은 유아 연령과 구체물 활용으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 방향화에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 구체물 활용인 것으로 나타났으나, 유아 성별, 실험 처치 기간, 실험 처지 장소 등은 효과크기의 차이는 있으나 통계적으로 유의한 차이를 설명하지 못했다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아의 공간능력 발달을 위해 실시되는 놀이 활동 및 프로그램 등의 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 특히, 유아기에 어려울 수 있는 움직이는 개체의 미래상태를 추론할 수 있는 능력인 공간 시각화 능력을 키우는 데 효과적임을 알 수 있었다. 유아의 공간능력 발달을 위한 지원을 위해, 교사는 유아의 흥미와 관심 이외에도 세심한 관찰을 통해 유아의 수준을 파악하여 낮은 수준을 보이는 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 안내가 있는 개념적 지원이 적합하며, 자유로운 탐색이 효과적인 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 격려가 있는 탐구적 지원이 적합하다. 또한 활동의 효과를 키울 수 있는 장소의 선택과 유아가 흥미로워하는 교재교구를 활용할 수 있도록 교육 환경을 조성해야한다. 이러한 교육적 지원은 교사의 편의가 아닌 유아의 연령과 성, 인원, 지원 기간 등을 고려해야한다. 그리고 이 모든 과정에는 이론적 검토가 선행되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of intervention on the young children's spatial ability development. The research questions were follows.
First, what is the effect size of intervention for the young children's spatial ability development? Second, what is the effect size according to the type of intervention for the young children's spatial ability development? Third, what is the effect size of intervention for the for the young children's spatial ability development differ according to moderator such as gender, age, duration of experimental treatment, use of concrete objects, and setting for the treatment?
The subjects of meta-analysis for this study were 120 papers and 125 effect sizes that met the selection criteria of this study were selected among intervention studies for the development of spatial ability of young children, targeting domestic publications from 1999 to 2021 published in Korea. The results of this study are as follows.
First, intervention for the development of spatial ability in early childhood was found to be highly effective in developing the spatial ability of young children. And it was found to be effective in the development of spatial visualization and spatial orientation, which are components of spatial ability. Second, as a result of classifying the types of intervention into technical support, conceptual support, exploratory support, and problem-solving support, it was found that conceptual support was the most common and had the greatest effect. It was found that there was a study and a high effect size. problem-solving support showed a small but high effect size, and technical support appeared to have a medium effect size. Third, as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity of the effect size of the educational support for the development of the spatial ability of young children, the cause of the heterogeneity of the effect size of the overall spatial ability was found to be the child's age and the use of concrete objects. In addition, the moderating variable for the difference in effect size on spatial orientation, a component of spatial ability, was found to be the use of concrete objects.
In view of these research results, it can be seen that play activities and programs conducted for the development of young children's spatial ability have a positive effect on the development of young children's spatial ability. In particular, it can be seen that intervention is effective in developing spatial visualization ability, which is the ability to infer the future state of a moving object, which can be difficult in infancy. The teacher grasps the level of the child through careful observation of the child's interest and interest, and a conceptual approach with teacher guidance is appropriate for the spatial ability component showing a low level, and the teacher's spatial ability with effective free exploration is appropriate, An encouraging exploratory approach is appropriate. In addition, it is necessary to select a place where the effect of activities can be increased and to create an educational environment so that young children can use teaching materials that children find interesting. Such educational support should consider the age and gender of children, the number of people, and the period of support, not the teacher's convenience. And all these processes should be preceded by a theoretical review.
본 연구는 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여, 교육적 지원이 유아의 공간능력 발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 둘째, 유아 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 유형에 따른 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 조절변인(유아 성별, 유아 연령, 실험 처치 기간, 구체물 활용, 실험 처치 장소)에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 해결하기 위하여 1999년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 연구 중 본 연구 선정기준에 부합되는 120편의 논문 125개의 효과크기를 대상으로 메타분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 공간능력 발달을 위한 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 효과가 큰 것으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 시각화, 공간 방향화 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육적 지원 유형을 기술적 지원, 개념적 지원, 탐구적 지원, 문제해결적 지원으로 구분하여 살펴본 결과 개념적 지원이 가장 많이 이루어지고, 그 효과도 가장 큰 것으로 나타났으며, 탐구적 지원 또한 많은 수의 연구와 높은 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 문제해결적 지원은 그 수는 적으나 높은 효과크기를 보였고, 기술적 지원은 중간 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 조절효과를 분석한 결과, 전체 공간능력의 효과크기의 이질성 원인은 유아 연령과 구체물 활용으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 방향화에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 구체물 활용인 것으로 나타났으나, 유아 성별, 실험 처치 기간, 실험 처지 장소 등은 효과크기의 차이는 있으나 통계적으로 유의한 차이를 설명하지 못했다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아의 공간능력 발달을 위해 실시되는 놀이 활동 및 프로그램 등의 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 특히, 유아기에 어려울 수 있는 움직이는 개체의 미래상태를 추론할 수 있는 능력인 공간 시각화 능력을 키우는 데 효과적임을 알 수 있었다. 유아의 공간능력 발달을 위한 지원을 위해, 교사는 유아의 흥미와 관심 이외에도 세심한 관찰을 통해 유아의 수준을 파악하여 낮은 수준을 보이는 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 안내가 있는 개념적 지원이 적합하며, 자유로운 탐색이 효과적인 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 격려가 있는 탐구적 지원이 적합하다. 또한 활동의 효과를 키울 수 있는 장소의 선택과 유아가 흥미로워하는 교재교구를 활용할 수 있도록 교육 환경을 조성해야한다. 이러한 교육적 지원은 교사의 편의가 아닌 유아의 연령과 성, 인원, 지원 기간 등을 고려해야한다. 그리고 이 모든 과정에는 이론적 검토가 선행되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of intervention on the young children's spatial ability development. The research questions were follows.
First, what is the effect size of intervention for the young children's spatial ability development? Second, what is the effect size according to the type of intervention for the young children's spatial ability development? Third, what is the effect size of intervention for the for the young children's spatial ability development differ according to moderator such as gender, age, duration of experimental treatment, use of concrete objects, and setting for the treatment?
The subjects of meta-analysis for this study were 120 papers and 125 effect sizes that met the selection criteria of this study were selected among intervention studies for the development of spatial ability of young children, targeting domestic publications from 1999 to 2021 published in Korea. The results of this study are as follows.
First, intervention for the development of spatial ability in early childhood was found to be highly effective in developing the spatial ability of young children. And it was found to be effective in the development of spatial visualization and spatial orientation, which are components of spatial ability. Second, as a result of classifying the types of intervention into technical support, conceptual support, exploratory support, and problem-solving support, it was found that conceptual support was the most common and had the greatest effect. It was found that there was a study and a high effect size. problem-solving support showed a small but high effect size, and technical support appeared to have a medium effect size. Third, as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity of the effect size of the educational support for the development of the spatial ability of young children, the cause of the heterogeneity of the effect size of the overall spatial ability was found to be the child's age and the use of concrete objects. In addition, the moderating variable for the difference in effect size on spatial orientation, a component of spatial ability, was found to be the use of concrete objects.
In view of these research results, it can be seen that play activities and programs conducted for the development of young children's spatial ability have a positive effect on the development of young children's spatial ability. In particular, it can be seen that intervention is effective in developing spatial visualization ability, which is the ability to infer the future state of a moving object, which can be difficult in infancy. The teacher grasps the level of the child through careful observation of the child's interest and interest, and a conceptual approach with teacher guidance is appropriate for the spatial ability component showing a low level, and the teacher's spatial ability with effective free exploration is appropriate, An encouraging exploratory approach is appropriate. In addition, it is necessary to select a place where the effect of activities can be increased and to create an educational environment so that young children can use teaching materials that children find interesting. Such educational support should consider the age and gender of children, the number of people, and the period of support, not the teacher's convenience. And all these processes should be preceded by a theoretical review.본 연구는 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여, 교육적 지원이 유아의 공간능력 발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 둘째, 유아 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 유형에 따른 교육적 지원의 효과크기는 어떠한가? 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기는 조절변인(유아 성별, 유아 연령, 실험 처치 기간, 구체물 활용, 실험 처치 장소)에 따라 차이가 있는가? 연구문제를 해결하기 위하여 1999년부터 2021년까지 국내에서 발표된 학위 논문과 학술지 논문을 대상으로 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원 연구 중 본 연구 선정기준에 부합되는 120편의 논문 125개의 효과크기를 대상으로 메타분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 공간능력 발달을 위한 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 효과가 큰 것으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 시각화, 공간 방향화 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육적 지원 유형을 기술적 지원, 개념적 지원, 탐구적 지원, 문제해결적 지원으로 구분하여 살펴본 결과 개념적 지원이 가장 많이 이루어지고, 그 효과도 가장 큰 것으로 나타났으며, 탐구적 지원 또한 많은 수의 연구와 높은 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 문제해결적 지원은 그 수는 적으나 높은 효과크기를 보였고, 기술적 지원은 중간 효과크기가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 공간능력 발달을 위한 교육적 지원의 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 조절효과를 분석한 결과, 전체 공간능력의 효과크기의 이질성 원인은 유아 연령과 구체물 활용으로 나타났다. 그리고 공간능력의 구성요인인 공간 방향화에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 구체물 활용인 것으로 나타났으나, 유아 성별, 실험 처치 기간, 실험 처지 장소 등은 효과크기의 차이는 있으나 통계적으로 유의한 차이를 설명하지 못했다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아의 공간능력 발달을 위해 실시되는 놀이 활동 및 프로그램 등의 교육적 지원은 유아의 공간능력을 발달시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 특히, 유아기에 어려울 수 있는 움직이는 개체의 미래상태를 추론할 수 있는 능력인 공간 시각화 능력을 키우는 데 효과적임을 알 수 있었다. 유아의 공간능력 발달을 위한 지원을 위해, 교사는 유아의 흥미와 관심 이외에도 세심한 관찰을 통해 유아의 수준을 파악하여 낮은 수준을 보이는 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 안내가 있는 개념적 지원이 적합하며, 자유로운 탐색이 효과적인 공간능력 구성요인에 있어서는 교사의 격려가 있는 탐구적 지원이 적합하다. 또한 활동의 효과를 키울 수 있는 장소의 선택과 유아가 흥미로워하는 교재교구를 활용할 수 있도록 교육 환경을 조성해야한다. 이러한 교육적 지원은 교사의 편의가 아닌 유아의 연령과 성, 인원, 지원 기간 등을 고려해야한다. 그리고 이 모든 과정에는 이론적 검토가 선행되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of intervention on the young children's spatial ability development. The research questions were follows.
First, what is the effect size of intervention for the young children's spatial ability development? Second, what is the effect size according to the type of intervention for the young children's spatial ability development? Third, what is the effect size of intervention for the for the young children's spatial ability development differ according to moderator such as gender, age, duration of experimental treatment, use of concrete objects, and setting for the treatment?
The subjects of meta-analysis for this study were 120 papers and 125 effect sizes that met the selection criteria of this study were selected among intervention studies for the development of spatial ability of young children, targeting domestic publications from 1999 to 2021 published in Korea. The results of this study are as follows.
First, intervention for the development of spatial ability in early childhood was found to be highly effective in developing the spatial ability of young children. And it was found to be effective in the development of spatial visualization and spatial orientation, which are components of spatial ability. Second, as a result of classifying the types of intervention into technical support, conceptual support, exploratory support, and problem-solving support, it was found that conceptual support was the most common and had the greatest effect. It was found that there was a study and a high effect size. problem-solving support showed a small but high effect size, and technical support appeared to have a medium effect size. Third, as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity of the effect size of the educational support for the development of the spatial ability of young children, the cause of the heterogeneity of the effect size of the overall spatial ability was found to be the child's age and the use of concrete objects. In addition, the moderating variable for the difference in effect size on spatial orientation, a component of spatial ability, was found to be the use of concrete objects.
In view of these research results, it can be seen that play activities and programs conducted for the development of young children's spatial ability have a positive effect on the development of young children's spatial ability. In particular, it can be seen that intervention is effective in developing spatial visualization ability, which is the ability to infer the future state of a moving object, which can be difficult in infancy. The teacher grasps the level of the child through careful observation of the child's interest and interest, and a conceptual approach with teacher guidance is appropriate for the spatial ability component showing a low level, and the teacher's spatial ability with effective free exploration is appropriate, An encouraging exploratory approach is appropriate. In addition, it is necessary to select a place where the effect of activities can be increased and to create an educational environment so that young children can use teaching materials that children find interesting. Such educational support should consider the age and gender of children, the number of people, and the period of support, not the teacher's convenience. And all these processes should be preceded by a theoretical review.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.