인공지능 기반 글쓰기 프로그램에 관한 실행 연구 : -초등학교 5학년 학생의 ‘라이팅젤’ 활용을 중심으로- An Action Research on Artificial Intelligence(AI)-based Writing Program -Centering on using ‘Writing Gel’ of fifth grade elementary school students-원문보기
인공지능 시대가 도래함에 따라 인공지능이 인간을 모방하는 수준을 넘어 인간의 지능을 스스로 형성하는 단계로 나아가고 있다(박경수, 2021). 이에 자연어 처리 기술을 기반으로 인공지능을 활용하여 글쓰기도 가능해졌다. 우리나라에서는 인공지능 소설 공모전이 개최되는가 하면 인공지능 연구 비영리 단체인 Open AI는 인공지능 기반 대형 언어 생성 모델인 GPT-2(Generative Pre-trained ...
인공지능 시대가 도래함에 따라 인공지능이 인간을 모방하는 수준을 넘어 인간의 지능을 스스로 형성하는 단계로 나아가고 있다(박경수, 2021). 이에 자연어 처리 기술을 기반으로 인공지능을 활용하여 글쓰기도 가능해졌다. 우리나라에서는 인공지능 소설 공모전이 개최되는가 하면 인공지능 연구 비영리 단체인 Open AI는 인공지능 기반 대형 언어 생성 모델인 GPT-2(Generative Pre-trained Transformer 2)와 GPT-3(Generative Pre-trained Transformer 3)를 연이어 공개하기도 하였다. 또한 포스트 휴머니즘의 관점에서 정용균(2020)은 인간과 기계의 협업이 중요해질 것으로 예측하였고, 김정배(2019)는 포스트 휴머니즘 시대에 인간이 인공지능을 능동적으로 활용할 수 있는 태도를 갖기 위한 현장 실천 연구의 필요성을 언급하였다. 본 연구는 초등학교 5학년 학생의 ‘라이팅젤’ 활용을 중심으로 인공지능 기반 글쓰기 프로그램에 관한 실행 연구를 수행하였다. 이를 통해 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안을 실행한 결과와 초등학교 5학년 학생들에게 미치는 영향, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점을 파악하고자 하였다. 연구자는 실행 연구의 과정으로 1차 실행 후 1차 실행에 대한 반성 및 평가를 통해 지도방안을 수정한 뒤 2차 실행을 통해 1차 실행의 문제점을 개선해 나갔다. 실행 연구 결과 분석을 위한 질적 자료로는 수업 성찰 일지, 포트폴리오, 설문지, 면담의 내용을 활용하였다. 크레스웰(Creswell, 2015)이 제시한 자료 분석 방법에 따라 자료를 분석하여 내린 실행 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안에 대한 실행 연구의 결과로 1차 실행에서 의존적인 인공지능과의 협업이 실행되었고 이러한 문제점을 해결하기 위하여 지도방안을 수정한 뒤 실시한 2차 실행에서는 주체적이고 협력적인 인공지능과의 협업이 실행되었다. 1차 실행에서는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용할 때 결과물에만 집착하거나 인공지능에 의존하여 상상력과 창의력이 제한되는 협업 양상을 보였으나, 이후 2차 실행에서는 지도방안을 수정한 결과 주체적이고 협력적인 협업 양상을 보여 문제점을 해결할 수 있었다. 이는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용하여 글쓰기를 하는 과정에서 자기 상상력과 창의력을 좀 더 발휘하고 더 많은 시간을 수정과 퇴고하는 데 노력을 기울이도록 지도방안을 수정한 결과이다. 둘째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안이 초등학교 5학년 학생들에게 미치는 영향은 다음과 같다. 인공지능으로 글쓰기에 대한 흥미가 형성되었으며 내용(이야기) 생성에 영감을 받았다. 또한 글쓰기에 들이는 시간과 노력이 절약되었다. 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용하여 새로운 인공지능을 경험하며 인공지능 글쓰기에 대해 재미를 느꼈고, 인공지능 자동 문장 생성 기능을 활용하여 글쓰기에 관한 내용과 표현 등에서 도움을 얻었다. 또한 한꺼번에 많은 내용을 빠르게 생산해 주는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 통해 글쓰기에 대한 시간과 노력을 줄일 수 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점은 인공지능과 의사소통이 어렵고 글 수정이 번거롭다는 것이다. 인간이 아니기에 기계와 소통하는 것이 어려워 마음이 잘 맞지 않는다는 느낌을 받았다는 점과 인공지능이 생성한 문장 속에는 폭력적이거나 성별·인종 차별적인 내용이 있어 많은 부분을 인간이 수정해야 한다는 점에서 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점을 알 수 있었다. 본 연구는 실제 초등교육 현장에서 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안을 실천하였다는 점에서 의의가 있다. 본 실행 연구가 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 효과적으로 활용할 수 있게 하는 데 도움이 되기를 바란다.
인공지능 시대가 도래함에 따라 인공지능이 인간을 모방하는 수준을 넘어 인간의 지능을 스스로 형성하는 단계로 나아가고 있다(박경수, 2021). 이에 자연어 처리 기술을 기반으로 인공지능을 활용하여 글쓰기도 가능해졌다. 우리나라에서는 인공지능 소설 공모전이 개최되는가 하면 인공지능 연구 비영리 단체인 Open AI는 인공지능 기반 대형 언어 생성 모델인 GPT-2(Generative Pre-trained Transformer 2)와 GPT-3(Generative Pre-trained Transformer 3)를 연이어 공개하기도 하였다. 또한 포스트 휴머니즘의 관점에서 정용균(2020)은 인간과 기계의 협업이 중요해질 것으로 예측하였고, 김정배(2019)는 포스트 휴머니즘 시대에 인간이 인공지능을 능동적으로 활용할 수 있는 태도를 갖기 위한 현장 실천 연구의 필요성을 언급하였다. 본 연구는 초등학교 5학년 학생의 ‘라이팅젤’ 활용을 중심으로 인공지능 기반 글쓰기 프로그램에 관한 실행 연구를 수행하였다. 이를 통해 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안을 실행한 결과와 초등학교 5학년 학생들에게 미치는 영향, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점을 파악하고자 하였다. 연구자는 실행 연구의 과정으로 1차 실행 후 1차 실행에 대한 반성 및 평가를 통해 지도방안을 수정한 뒤 2차 실행을 통해 1차 실행의 문제점을 개선해 나갔다. 실행 연구 결과 분석을 위한 질적 자료로는 수업 성찰 일지, 포트폴리오, 설문지, 면담의 내용을 활용하였다. 크레스웰(Creswell, 2015)이 제시한 자료 분석 방법에 따라 자료를 분석하여 내린 실행 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안에 대한 실행 연구의 결과로 1차 실행에서 의존적인 인공지능과의 협업이 실행되었고 이러한 문제점을 해결하기 위하여 지도방안을 수정한 뒤 실시한 2차 실행에서는 주체적이고 협력적인 인공지능과의 협업이 실행되었다. 1차 실행에서는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용할 때 결과물에만 집착하거나 인공지능에 의존하여 상상력과 창의력이 제한되는 협업 양상을 보였으나, 이후 2차 실행에서는 지도방안을 수정한 결과 주체적이고 협력적인 협업 양상을 보여 문제점을 해결할 수 있었다. 이는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용하여 글쓰기를 하는 과정에서 자기 상상력과 창의력을 좀 더 발휘하고 더 많은 시간을 수정과 퇴고하는 데 노력을 기울이도록 지도방안을 수정한 결과이다. 둘째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안이 초등학교 5학년 학생들에게 미치는 영향은 다음과 같다. 인공지능으로 글쓰기에 대한 흥미가 형성되었으며 내용(이야기) 생성에 영감을 받았다. 또한 글쓰기에 들이는 시간과 노력이 절약되었다. 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용하여 새로운 인공지능을 경험하며 인공지능 글쓰기에 대해 재미를 느꼈고, 인공지능 자동 문장 생성 기능을 활용하여 글쓰기에 관한 내용과 표현 등에서 도움을 얻었다. 또한 한꺼번에 많은 내용을 빠르게 생산해 주는 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 통해 글쓰기에 대한 시간과 노력을 줄일 수 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점은 인공지능과 의사소통이 어렵고 글 수정이 번거롭다는 것이다. 인간이 아니기에 기계와 소통하는 것이 어려워 마음이 잘 맞지 않는다는 느낌을 받았다는 점과 인공지능이 생성한 문장 속에는 폭력적이거나 성별·인종 차별적인 내용이 있어 많은 부분을 인간이 수정해야 한다는 점에서 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 활용의 한계점을 알 수 있었다. 본 연구는 실제 초등교육 현장에서 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 활용한 지도방안을 실천하였다는 점에서 의의가 있다. 본 실행 연구가 인공지능 기반 글쓰기 프로그램을 효과적으로 활용할 수 있게 하는 데 도움이 되기를 바란다.
Artificial Intelligence (AI) is moving beyond the level of imitation of humans to the stage of self-forming human intelligence (Park, 2021). Writing is also possible using AI based on natural language processing technology. In Korea, an artificial intelligence novel contest was held, and OpenAI, a n...
Artificial Intelligence (AI) is moving beyond the level of imitation of humans to the stage of self-forming human intelligence (Park, 2021). Writing is also possible using AI based on natural language processing technology. In Korea, an artificial intelligence novel contest was held, and OpenAI, a non-profit organization for artificial intelligence research, unveiled large language generation models GPT-2 (Generative Pre-trained Transformer-2) and GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer-3). Accordingly, from the perspective of post-humanism, Jung Yong-kyun (2020) predicted that collaboration between humans and machines will become even more important, and Kim Jung-bae (2019) said that practical methodologies are needed to have a proactive attitude when humans use artificial intelligence in the post-humanistic era. This study conducted an action research on the Artificial Intelligence(AI)-based writing program, ‘Writing Gel’, focusing on its use by fifth-grade elementary school students. Through this, the researcher tried to analyze the results of implementing the guidance plan using ‘Writing Gel’, its effect on fifth-grade elementary school students, and its limitations. The process included the researcher revising the guidance plan through reflection and evaluation of the first execution upon its completion, and then conducted the second execution to improve the problems of the first execution. The contents of the class reflection journal, portfolio, questionnaire, and interview were used as qualitative data to assist in the results of the study. The conclusion of this study was conducted by analyzing the data according to the data analysis method proposed by Creswell (Creswell, 2015). First, as the results of the action research on the guidance plan using the AI-based writing program, students’ imagination and creativity were restricted by the artificial intelligence as a result of being obsessed with the final results. But In the second execution, after modifying the guidance plan to solve these problems, the interaction with the artificial intelligence was more independent and cooperative. This is the result of encouraging students to be more imaginative and creative in their writing while using AI-based writing programs and making efforts to modify and revise their sentences. Second, the influence of the guidance method using AI-based writing program on fifth-grade elementary school students, the interest of students in writing with AI-based writing programs was created and students were inspired to create further content(story). They also saved time and effort in their writing. Using the AI-based writing program, students experienced new artificial intelligence and had fun with AI-based writing, and got help in using expressions and writing content through using the automatic sentence generation function. In addition, it helped students to quickly produce a lot of content and reduce the time and effort in writing. Third, the limitations of using AI-based writing programs are that it is difficult to communicate with artificial intelligence and it is also inconvenient to modify writing. It was difficult to communicate with machines because they were not human, and many parts of the sentences generated by artificial intelligence had to be modified by humans because artificial intelligence sometimes made discriminative and unnecessary sentences. This study is meaningful in that it practiced a guidance plan using an AI-based writing program in the actual elementary education field. It is hoped that this action research will help to effectively utilize AI-based writing programs in education.
Artificial Intelligence (AI) is moving beyond the level of imitation of humans to the stage of self-forming human intelligence (Park, 2021). Writing is also possible using AI based on natural language processing technology. In Korea, an artificial intelligence novel contest was held, and OpenAI, a non-profit organization for artificial intelligence research, unveiled large language generation models GPT-2 (Generative Pre-trained Transformer-2) and GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer-3). Accordingly, from the perspective of post-humanism, Jung Yong-kyun (2020) predicted that collaboration between humans and machines will become even more important, and Kim Jung-bae (2019) said that practical methodologies are needed to have a proactive attitude when humans use artificial intelligence in the post-humanistic era. This study conducted an action research on the Artificial Intelligence(AI)-based writing program, ‘Writing Gel’, focusing on its use by fifth-grade elementary school students. Through this, the researcher tried to analyze the results of implementing the guidance plan using ‘Writing Gel’, its effect on fifth-grade elementary school students, and its limitations. The process included the researcher revising the guidance plan through reflection and evaluation of the first execution upon its completion, and then conducted the second execution to improve the problems of the first execution. The contents of the class reflection journal, portfolio, questionnaire, and interview were used as qualitative data to assist in the results of the study. The conclusion of this study was conducted by analyzing the data according to the data analysis method proposed by Creswell (Creswell, 2015). First, as the results of the action research on the guidance plan using the AI-based writing program, students’ imagination and creativity were restricted by the artificial intelligence as a result of being obsessed with the final results. But In the second execution, after modifying the guidance plan to solve these problems, the interaction with the artificial intelligence was more independent and cooperative. This is the result of encouraging students to be more imaginative and creative in their writing while using AI-based writing programs and making efforts to modify and revise their sentences. Second, the influence of the guidance method using AI-based writing program on fifth-grade elementary school students, the interest of students in writing with AI-based writing programs was created and students were inspired to create further content(story). They also saved time and effort in their writing. Using the AI-based writing program, students experienced new artificial intelligence and had fun with AI-based writing, and got help in using expressions and writing content through using the automatic sentence generation function. In addition, it helped students to quickly produce a lot of content and reduce the time and effort in writing. Third, the limitations of using AI-based writing programs are that it is difficult to communicate with artificial intelligence and it is also inconvenient to modify writing. It was difficult to communicate with machines because they were not human, and many parts of the sentences generated by artificial intelligence had to be modified by humans because artificial intelligence sometimes made discriminative and unnecessary sentences. This study is meaningful in that it practiced a guidance plan using an AI-based writing program in the actual elementary education field. It is hoped that this action research will help to effectively utilize AI-based writing programs in education.
주제어
#인간과 기계의 협업 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 인공지능 시대의 글쓰기 자연어 처리 포스트 휴머니즘
학위논문 정보
저자
최민지
학위수여기관
서울교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
인공지능교육 인공지능교육과
지도교수
정바울
발행연도
2023
키워드
인간과 기계의 협업 인공지능 기반 글쓰기 프로그램 인공지능 시대의 글쓰기 자연어 처리 포스트 휴머니즘
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.