인공지능 플랫폼 기반 초등 교과 융합 교육 프로그램의 개발 및 적용 Development and application of convergence education program for elementary school students based on artificial intelligence platforms원문보기
세계 산업의 중심인 인공지능은 제 4차 산업혁명의 시대에서 개인, 기업, 국가의 경쟁력을 주도하며 이끌고 있다. 이러한 시대 흐름에 따라 미래사회를 이끌어 나갈 핵심 인재가 필요한 상황이다. 미래 인재 양성에 가장 중요한 역할을 맡은 교육계에서는 인공지능 기술에 대해 비중을 두고 학습자들이 창의·융합적 인재로서 성장할 수 있는 체계적인 교육을 해야 할 필요가 있다. 이를 위해서 학습자들에게 인공지능을 자주 접할 수 있는 실질적인 시수 확보가 우선이다. 하지만 2022 개정 교육과정에 제시된 시수로는 소프트웨어 및 인공지능 교육의 목표를 달성하기에는 역부족이다. 따라서 본 연구는 여러 교과 시간에 인공지능 융합 교육을 할 수 있는 프로그램을 개발 및 적용하여 융합인재로서의 소양을 함양하기 위한 목적을 설정하고 초등교육 학습자에게 적용하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구 목적은 다음과 같다. 첫째, ...
세계 산업의 중심인 인공지능은 제 4차 산업혁명의 시대에서 개인, 기업, 국가의 경쟁력을 주도하며 이끌고 있다. 이러한 시대 흐름에 따라 미래사회를 이끌어 나갈 핵심 인재가 필요한 상황이다. 미래 인재 양성에 가장 중요한 역할을 맡은 교육계에서는 인공지능 기술에 대해 비중을 두고 학습자들이 창의·융합적 인재로서 성장할 수 있는 체계적인 교육을 해야 할 필요가 있다. 이를 위해서 학습자들에게 인공지능을 자주 접할 수 있는 실질적인 시수 확보가 우선이다. 하지만 2022 개정 교육과정에 제시된 시수로는 소프트웨어 및 인공지능 교육의 목표를 달성하기에는 역부족이다. 따라서 본 연구는 여러 교과 시간에 인공지능 융합 교육을 할 수 있는 프로그램을 개발 및 적용하여 융합인재로서의 소양을 함양하기 위한 목적을 설정하고 초등교육 학습자에게 적용하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구 목적은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 플랫폼 활용 교과 융합 교육 프로그램을 초등교육 현장에 적용하였을 때 초등학생의 융합인재소양 함양에 긍정적인 영향을 끼치는가? 둘째, 타 교과 교육과정 내의 교육내용을 분석하고 이와 관련하여 인공지능 교과 융합 STEAM 요소를 추출하여 개발한 인공지능 플랫폼을 활용 교육 프로그램이 학습자에게 어떤 영향을 주는가? 두 가지의 연구 문제를 설정한 후, 현직 교사 10인의 전문가 내용타당도 검증을 통해 인공지능 교과 융합 교육 프로그램을 개발하고 이를 초등학교 6학년 대상으로 적용하고자 한다. 교육 프로그램을 학습한 학생들을 대상으로 설문을 시행하여 인공지능 플랫폼 활용 교육이 융합인재소양 함양 및 긍정적 태도 형성에 유의미했는지를 분석한다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 교육 프로그램은 융합인재소양 함양과 긍정적 태도 형성에 유의미한 결과를 도출하였다. 학습자가 인공지능의 개념과 원리를 이해하고 이를 바탕으로 주체적으로 인공지능 플랫폼 또는 인공지능 기술을 활용할 수 있도록 인공지능 교과 융합의 다양한 교육 프로그램이 개발 및 적용될 필요가 있다. 더 나아가 인공지능 시대에 미래 인재를 양성할 수 있도록 교사의 전문성 함양을 위해서도 체계적인 연수 및 지원이 이루어질 수 있기를 기대한다.
세계 산업의 중심인 인공지능은 제 4차 산업혁명의 시대에서 개인, 기업, 국가의 경쟁력을 주도하며 이끌고 있다. 이러한 시대 흐름에 따라 미래사회를 이끌어 나갈 핵심 인재가 필요한 상황이다. 미래 인재 양성에 가장 중요한 역할을 맡은 교육계에서는 인공지능 기술에 대해 비중을 두고 학습자들이 창의·융합적 인재로서 성장할 수 있는 체계적인 교육을 해야 할 필요가 있다. 이를 위해서 학습자들에게 인공지능을 자주 접할 수 있는 실질적인 시수 확보가 우선이다. 하지만 2022 개정 교육과정에 제시된 시수로는 소프트웨어 및 인공지능 교육의 목표를 달성하기에는 역부족이다. 따라서 본 연구는 여러 교과 시간에 인공지능 융합 교육을 할 수 있는 프로그램을 개발 및 적용하여 융합인재로서의 소양을 함양하기 위한 목적을 설정하고 초등교육 학습자에게 적용하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구 목적은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 플랫폼 활용 교과 융합 교육 프로그램을 초등교육 현장에 적용하였을 때 초등학생의 융합인재소양 함양에 긍정적인 영향을 끼치는가? 둘째, 타 교과 교육과정 내의 교육내용을 분석하고 이와 관련하여 인공지능 교과 융합 STEAM 요소를 추출하여 개발한 인공지능 플랫폼을 활용 교육 프로그램이 학습자에게 어떤 영향을 주는가? 두 가지의 연구 문제를 설정한 후, 현직 교사 10인의 전문가 내용타당도 검증을 통해 인공지능 교과 융합 교육 프로그램을 개발하고 이를 초등학교 6학년 대상으로 적용하고자 한다. 교육 프로그램을 학습한 학생들을 대상으로 설문을 시행하여 인공지능 플랫폼 활용 교육이 융합인재소양 함양 및 긍정적 태도 형성에 유의미했는지를 분석한다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 교육 프로그램은 융합인재소양 함양과 긍정적 태도 형성에 유의미한 결과를 도출하였다. 학습자가 인공지능의 개념과 원리를 이해하고 이를 바탕으로 주체적으로 인공지능 플랫폼 또는 인공지능 기술을 활용할 수 있도록 인공지능 교과 융합의 다양한 교육 프로그램이 개발 및 적용될 필요가 있다. 더 나아가 인공지능 시대에 미래 인재를 양성할 수 있도록 교사의 전문성 함양을 위해서도 체계적인 연수 및 지원이 이루어질 수 있기를 기대한다.
Artificial intelligence, the center of the global industry, is leading the era of the 4th industrial revolution that leads the competitiveness of individuals, companies and countries. In accordance with this trend of the times, there is a need for key talents who will lead the future society. In the...
Artificial intelligence, the center of the global industry, is leading the era of the 4th industrial revolution that leads the competitiveness of individuals, companies and countries. In accordance with this trend of the times, there is a need for key talents who will lead the future society. In the educational world, which plays the most important role in nurturing future talent, it is necessary to place emphasis on artificial intelligence technology and provide systematic education so that learners can grow as creative and convergent talents. To this end, the priority is to secure a practical number of hours for learners to frequently encounter artificial intelligence. However, the number of hours presented in the 2022 revised curriculum is insufficient to achieve the goal of software and artificial intelligence education. Therefore, this study aims to develop and apply a program that can provide artificial intelligence convergence education in various curriculum hours to develop knowledge as a convergence talent and apply it to elementary education learners. The research objectives set for this purpose are as follows. First, when applying the subject convergence STEAM education program using an artificial intelligence platform to the elementary education field, does it have a positive effect on the cultivation of convergence talents? Second, how does the educational program using the artificial intelligence platform developed by analyzing the educational content within the curriculum of other subjects and extracting the STEAM elements of artificial intelligence subject convergence in this regard affect learners? After setting two research problems, we will develop an artificial intelligence subject convergence education program through the content validity verification of 10 in-service teachers and apply it to the 6th grade of elementary school. A survey was conducted on students who had learned the educational program to analyze whether STEAM education using an artificial intelligence platform was meaningful in fostering convergence talent and forming a positive attitude. As a result of the study, the educational program developed in this study produced significant results in cultivating convergence talents and forming positive attitudes. It is necessary to develop and apply various educational programs for convergence of artificial intelligence subjects so that learners can understand the concepts and principles of artificial intelligence and independently utilize artificial intelligence platforms or artificial intelligence technologies based on this. Furthermore, it is expected that systematic training and support will be provided for the professional development of teachers so that they can nurture future talents in the age of artificial intelligence.
Artificial intelligence, the center of the global industry, is leading the era of the 4th industrial revolution that leads the competitiveness of individuals, companies and countries. In accordance with this trend of the times, there is a need for key talents who will lead the future society. In the educational world, which plays the most important role in nurturing future talent, it is necessary to place emphasis on artificial intelligence technology and provide systematic education so that learners can grow as creative and convergent talents. To this end, the priority is to secure a practical number of hours for learners to frequently encounter artificial intelligence. However, the number of hours presented in the 2022 revised curriculum is insufficient to achieve the goal of software and artificial intelligence education. Therefore, this study aims to develop and apply a program that can provide artificial intelligence convergence education in various curriculum hours to develop knowledge as a convergence talent and apply it to elementary education learners. The research objectives set for this purpose are as follows. First, when applying the subject convergence STEAM education program using an artificial intelligence platform to the elementary education field, does it have a positive effect on the cultivation of convergence talents? Second, how does the educational program using the artificial intelligence platform developed by analyzing the educational content within the curriculum of other subjects and extracting the STEAM elements of artificial intelligence subject convergence in this regard affect learners? After setting two research problems, we will develop an artificial intelligence subject convergence education program through the content validity verification of 10 in-service teachers and apply it to the 6th grade of elementary school. A survey was conducted on students who had learned the educational program to analyze whether STEAM education using an artificial intelligence platform was meaningful in fostering convergence talent and forming a positive attitude. As a result of the study, the educational program developed in this study produced significant results in cultivating convergence talents and forming positive attitudes. It is necessary to develop and apply various educational programs for convergence of artificial intelligence subjects so that learners can understand the concepts and principles of artificial intelligence and independently utilize artificial intelligence platforms or artificial intelligence technologies based on this. Furthermore, it is expected that systematic training and support will be provided for the professional development of teachers so that they can nurture future talents in the age of artificial intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.