[학위논문]상호작용적 책읽기를 위한 부모 대상 시청각 교육 프로그램 PIBI(Parent Coaching of Interactive Book Reading for Infants)의 효과 : 말 늦은 아동(late talker)의 언어발달 및 주양육자의 상호작용 행동에 미치는 영향을 중심으로원문보기
말 늦은 아동(late talker)에 대한 조기개입은 일반적으로 부모 대상의 간접중재 형식으로 제공되는 경우가 많다. 부모를 대상으로 언어발달 및 중재 관련 교육을 제공하는 것이, 가정의 언어적 환경을 개선하고 유효한 언어적 입력을 증가시킴으로써 아동의 언어 잠재력을 효과적으로 이끌어낼 수 있기 때문이다(Smith et al., 2011). 이에 말 늦은 아동의 부모를 대상으로 하는 부모교육은 국내외에서 다양한 형식과 내용으로 진행되어왔다. 그중에서도 특히 그림책이 소통 및 교육의 도구로 가정 안팎에서 활발히 사용되고 있다는 점을 고려해볼 때, 상호작용적 책읽기 부모교육은 편의성과 효과성 측면에서 우수한 장점을 지닌다(김진동, 이희란, 2021; Whitehurst et al., 1988). 다만 전자기기의 사용성과 편의성이 무궁하게 확장되고, 영유아의 부모 세대가 미디어 활용 및 미디어 교육에 익숙한 동시에 경제활동과 육아로 바쁘다는 점을 감안했을 때, 상호작용적 책읽기 부모교육을 원격중재(telepractice)의 방식으로 제공하는 시도가 필요한 시점이다(Biggs et al., 2022). 이에 본 연구에서는 원격중재 방식 중 비동시적 간접 중재 방식(실시간 영상 대신 언제든 시청 가능한 녹화본이 제공되며, 말 늦은 아동 본인이 아닌 그 부모를 대상으로 함)을 채택하여 상호작용적 책읽기를 위한 부모 대상 시청각 교육 프로그램 PIBI(Parent Coaching of Interactive Book Reading for Infants)를 고안하고, 해당 프로그램이 말 늦은 아동의 언어 및 상호작용행동과 그 부모의 상호작용행동 및 ...
말 늦은 아동(late talker)에 대한 조기개입은 일반적으로 부모 대상의 간접중재 형식으로 제공되는 경우가 많다. 부모를 대상으로 언어발달 및 중재 관련 교육을 제공하는 것이, 가정의 언어적 환경을 개선하고 유효한 언어적 입력을 증가시킴으로써 아동의 언어 잠재력을 효과적으로 이끌어낼 수 있기 때문이다(Smith et al., 2011). 이에 말 늦은 아동의 부모를 대상으로 하는 부모교육은 국내외에서 다양한 형식과 내용으로 진행되어왔다. 그중에서도 특히 그림책이 소통 및 교육의 도구로 가정 안팎에서 활발히 사용되고 있다는 점을 고려해볼 때, 상호작용적 책읽기 부모교육은 편의성과 효과성 측면에서 우수한 장점을 지닌다(김진동, 이희란, 2021; Whitehurst et al., 1988). 다만 전자기기의 사용성과 편의성이 무궁하게 확장되고, 영유아의 부모 세대가 미디어 활용 및 미디어 교육에 익숙한 동시에 경제활동과 육아로 바쁘다는 점을 감안했을 때, 상호작용적 책읽기 부모교육을 원격중재(telepractice)의 방식으로 제공하는 시도가 필요한 시점이다(Biggs et al., 2022). 이에 본 연구에서는 원격중재 방식 중 비동시적 간접 중재 방식(실시간 영상 대신 언제든 시청 가능한 녹화본이 제공되며, 말 늦은 아동 본인이 아닌 그 부모를 대상으로 함)을 채택하여 상호작용적 책읽기를 위한 부모 대상 시청각 교육 프로그램 PIBI(Parent Coaching of Interactive Book Reading for Infants)를 고안하고, 해당 프로그램이 말 늦은 아동의 언어 및 상호작용행동과 그 부모의 상호작용행동 및 양육효능감에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 대상자는 18~36개월 사이의 말 늦은 아동으로 모집하였으며, 최종적으로 실험집단은 10명, 대조집단은 6명으로 구성하였다. 두 집단은 네 가지 변인을 측정하기 위한 사전 평가를 실시하였다. 이후 실험집단은 5주간 PIBI 부모교육 프로그램에 참여하였고, 5주 후 두 집단은 사전 평가와 동일한 사후 평가를 재실시하였다. 연구자는 집단 내의 부모교육 전-후 변화를 비교하기 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon’s signed ranks test)을 실시하였다. 통계 분석 결과는 다음과 같았다. 첫째, 아동의 언어능력 관련 변인 중 실험집단이 PIBI 부모교육 프로그램 참여 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 표현어휘 점수와 문법과 문장 점수였다. 대조집단은 표현어휘 점수에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 아동의 상호작용행동 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 표현성 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 부모의 상호작용행동 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 효율성 점수와 비지시성 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 부모의 양육효능감 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 언어지원 자신감 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 위의 결과를 통해 도출할 수 있는 논의는 다음과 같다. 첫째, 부모가 교육내용 중 질문하기 전략과 반복적인 문장패턴 노출 전략을 적절히 사용하였고, 아동은 책 읽기 상황에서 명명하기 기능을 강화함으로써 아동의 언어능력이 향상되었다. 둘째, 부모가 OWL 전략을 수용하여 아동의 의도를 민감하게 파악한 결과, 아동의 표현성이 증가할 수 있었다. 셋째, 부모가 명시적인 지침을 제공하는 CIC 전략과 아동의 자발적인 참여를 유도하는 다양한 전략을 잘 습득한 끝에 부모는 효율성과 비지시성 측면에서 긍정적 변화를 경험할 수 있었다. 넷째, 부모는 PIBI 교육 내용을 스스로 다양한 상황에 일반화해보고, 그로 인해 아동의 바람직한 변화를 관찰하게 되며 언어지원 자신감을 향상시켰다. 따라서, PIBI 부모교육 프로그램은 말 늦은 아동의 표현능력을 직접적으로 향상시킬 수 있고, 그 부모의 언어 관련 효능감 및 효율성과 비지시성을 강화함으로써 장기적으로 가정 내 문해 환경과 아동의 언어발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점에서 그 필요성과 의의를 증명하였다.
말 늦은 아동(late talker)에 대한 조기개입은 일반적으로 부모 대상의 간접중재 형식으로 제공되는 경우가 많다. 부모를 대상으로 언어발달 및 중재 관련 교육을 제공하는 것이, 가정의 언어적 환경을 개선하고 유효한 언어적 입력을 증가시킴으로써 아동의 언어 잠재력을 효과적으로 이끌어낼 수 있기 때문이다(Smith et al., 2011). 이에 말 늦은 아동의 부모를 대상으로 하는 부모교육은 국내외에서 다양한 형식과 내용으로 진행되어왔다. 그중에서도 특히 그림책이 소통 및 교육의 도구로 가정 안팎에서 활발히 사용되고 있다는 점을 고려해볼 때, 상호작용적 책읽기 부모교육은 편의성과 효과성 측면에서 우수한 장점을 지닌다(김진동, 이희란, 2021; Whitehurst et al., 1988). 다만 전자기기의 사용성과 편의성이 무궁하게 확장되고, 영유아의 부모 세대가 미디어 활용 및 미디어 교육에 익숙한 동시에 경제활동과 육아로 바쁘다는 점을 감안했을 때, 상호작용적 책읽기 부모교육을 원격중재(telepractice)의 방식으로 제공하는 시도가 필요한 시점이다(Biggs et al., 2022). 이에 본 연구에서는 원격중재 방식 중 비동시적 간접 중재 방식(실시간 영상 대신 언제든 시청 가능한 녹화본이 제공되며, 말 늦은 아동 본인이 아닌 그 부모를 대상으로 함)을 채택하여 상호작용적 책읽기를 위한 부모 대상 시청각 교육 프로그램 PIBI(Parent Coaching of Interactive Book Reading for Infants)를 고안하고, 해당 프로그램이 말 늦은 아동의 언어 및 상호작용행동과 그 부모의 상호작용행동 및 양육효능감에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 대상자는 18~36개월 사이의 말 늦은 아동으로 모집하였으며, 최종적으로 실험집단은 10명, 대조집단은 6명으로 구성하였다. 두 집단은 네 가지 변인을 측정하기 위한 사전 평가를 실시하였다. 이후 실험집단은 5주간 PIBI 부모교육 프로그램에 참여하였고, 5주 후 두 집단은 사전 평가와 동일한 사후 평가를 재실시하였다. 연구자는 집단 내의 부모교육 전-후 변화를 비교하기 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon’s signed ranks test)을 실시하였다. 통계 분석 결과는 다음과 같았다. 첫째, 아동의 언어능력 관련 변인 중 실험집단이 PIBI 부모교육 프로그램 참여 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 표현어휘 점수와 문법과 문장 점수였다. 대조집단은 표현어휘 점수에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 아동의 상호작용행동 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 표현성 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 부모의 상호작용행동 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 효율성 점수와 비지시성 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 부모의 양육효능감 관련 변인 중 실험집단이 중재 전-후로 유의한 차이를 보인 변인은 언어지원 자신감 점수였으며, 대조집단은 모든 변인에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 위의 결과를 통해 도출할 수 있는 논의는 다음과 같다. 첫째, 부모가 교육내용 중 질문하기 전략과 반복적인 문장패턴 노출 전략을 적절히 사용하였고, 아동은 책 읽기 상황에서 명명하기 기능을 강화함으로써 아동의 언어능력이 향상되었다. 둘째, 부모가 OWL 전략을 수용하여 아동의 의도를 민감하게 파악한 결과, 아동의 표현성이 증가할 수 있었다. 셋째, 부모가 명시적인 지침을 제공하는 CIC 전략과 아동의 자발적인 참여를 유도하는 다양한 전략을 잘 습득한 끝에 부모는 효율성과 비지시성 측면에서 긍정적 변화를 경험할 수 있었다. 넷째, 부모는 PIBI 교육 내용을 스스로 다양한 상황에 일반화해보고, 그로 인해 아동의 바람직한 변화를 관찰하게 되며 언어지원 자신감을 향상시켰다. 따라서, PIBI 부모교육 프로그램은 말 늦은 아동의 표현능력을 직접적으로 향상시킬 수 있고, 그 부모의 언어 관련 효능감 및 효율성과 비지시성을 강화함으로써 장기적으로 가정 내 문해 환경과 아동의 언어발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점에서 그 필요성과 의의를 증명하였다.
Early intervention in late talkers is often provided in the form of indirect intervention for parents. This is because providing language development and intervention-related education for parents can effectively lead to children's language potential by improving the family's linguistic environment ...
Early intervention in late talkers is often provided in the form of indirect intervention for parents. This is because providing language development and intervention-related education for parents can effectively lead to children's language potential by improving the family's linguistic environment and increasing valid linguistic input(Smith et al., 2011). In particular, interactive book reading parent education has excellent advantages in terms of convenience and effectiveness (Kim & Lee, 2021; Whitehurst et al., 1988). Considering that the parents' generation are familiar with media utilization and media education, it is time to try to provide interactive book reading parent education remotely(Biggs et al., 2022). Therefore, this study used an asynchronous indirect intervention method(a recorded video that can be viewed at any time, targeting parents). The subjects were recruited as late talkers between 18 and 36 months and devided into the experimental group of 10 children and the control group of 6 children. The two groups conducted a pre-evaluation to measure four variables; language skills of late talkers, interaction behavior of late talkers, their parents' interaction behavior, and their parenting efficacy. After the experimental group participated in the PIBI parent education program for 5 weeks, the two groups re-evaluated the same post-evaluation as the pre-evaluation. The researcher conducted Wilcoxon's signed rank test to compare changes in the groups. The statistical analysis results were as follows. First, among the variables related to the late talkers' language skills, the variables that showed a significant difference were expression vocabulary score, and grammar and sentence score. Second, among the variables related to late talkers' interaction behavior, the experimental group showed a significant difference in the expressiveness score. Third, among the variables related to parental interaction behavior, the experimental group showed significant differences in the efficiency score and non-orderness score. Fourth, among the variables related to parenting efficacy, the experimental group showed a significant difference in the language support confidence score. The control group showed no significant difference in all variables except the expressive vocabulary score. The discussions that can be derived from the above results are as follows. First, the late talkers' expressive vocabulary score was improved because the parents appropriately used questioning strategy and repetitive sentence pattern exposure strategy, and the late talkers strengthened the naming function in book reading situations. Second, as a result of parents accepting the OWL strategy and sensitively grasping the child's intention, the children's expressiveness could increase. Third, the parents were able to experience positive changes in terms of efficiency and non-orderness after well acquiring CIC strategies and other various strategies that induce children's voluntary participation. Fourth, the parents improved their confidence in language support by observing desirable changes in children, by generalizing PIBI education contents to various situations on their own. Therefore, the PIBI parent education program proved its necessity and significance. It can directly improve the expressive ability of late talkers. And by strengthening the parents' language-related efficacy, efficiency, and non-orderness, it can have a positive effect on the literacy environment at home and the language development of children in the long run.
Early intervention in late talkers is often provided in the form of indirect intervention for parents. This is because providing language development and intervention-related education for parents can effectively lead to children's language potential by improving the family's linguistic environment and increasing valid linguistic input(Smith et al., 2011). In particular, interactive book reading parent education has excellent advantages in terms of convenience and effectiveness (Kim & Lee, 2021; Whitehurst et al., 1988). Considering that the parents' generation are familiar with media utilization and media education, it is time to try to provide interactive book reading parent education remotely(Biggs et al., 2022). Therefore, this study used an asynchronous indirect intervention method(a recorded video that can be viewed at any time, targeting parents). The subjects were recruited as late talkers between 18 and 36 months and devided into the experimental group of 10 children and the control group of 6 children. The two groups conducted a pre-evaluation to measure four variables; language skills of late talkers, interaction behavior of late talkers, their parents' interaction behavior, and their parenting efficacy. After the experimental group participated in the PIBI parent education program for 5 weeks, the two groups re-evaluated the same post-evaluation as the pre-evaluation. The researcher conducted Wilcoxon's signed rank test to compare changes in the groups. The statistical analysis results were as follows. First, among the variables related to the late talkers' language skills, the variables that showed a significant difference were expression vocabulary score, and grammar and sentence score. Second, among the variables related to late talkers' interaction behavior, the experimental group showed a significant difference in the expressiveness score. Third, among the variables related to parental interaction behavior, the experimental group showed significant differences in the efficiency score and non-orderness score. Fourth, among the variables related to parenting efficacy, the experimental group showed a significant difference in the language support confidence score. The control group showed no significant difference in all variables except the expressive vocabulary score. The discussions that can be derived from the above results are as follows. First, the late talkers' expressive vocabulary score was improved because the parents appropriately used questioning strategy and repetitive sentence pattern exposure strategy, and the late talkers strengthened the naming function in book reading situations. Second, as a result of parents accepting the OWL strategy and sensitively grasping the child's intention, the children's expressiveness could increase. Third, the parents were able to experience positive changes in terms of efficiency and non-orderness after well acquiring CIC strategies and other various strategies that induce children's voluntary participation. Fourth, the parents improved their confidence in language support by observing desirable changes in children, by generalizing PIBI education contents to various situations on their own. Therefore, the PIBI parent education program proved its necessity and significance. It can directly improve the expressive ability of late talkers. And by strengthening the parents' language-related efficacy, efficiency, and non-orderness, it can have a positive effect on the literacy environment at home and the language development of children in the long run.
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